آموزش پخت چند مدل لواشک خانگی

درست کردن لواشک یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای استفاده از میوه‌های اضافی و یا له شده است. با تهیه لواشک می‌توانید از طعم میوه‌ها به روشی دیگر و سایر فصول سال، لذت ببرید.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش پخت چند مدل لواشک خانگی

لواشک آلو سیاه


مواد لازم
آلو سیاه: ۲ کیلو (میزان آن اختیاری است)
دارچین یا میخک: برای طعم دهی (اختیاری)

طرز تهیه
۱. ابتدا آلوچه‌ها را خوب بشویید. پس از رفتن آب آنها، هسته آلوچه‌ها را با هسته گیر بگیرید.

۲. آلوچه‌های هسته گرفته را در قابلمه‌ای بزرگ بریزید. اگر میوه آبدار باشد معمولا نیازی به آب اضافی ندارد فقط کمی آب برای جلوگیری از چسبیدن میوه‌ها به ته قابلمه استفاده می‌شود مثلا به اندازه ۱/۴ پیمانه. اگر نیاز به آب بیشتری داشتید، اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بمانند تا نرم شوند.

۳. محتویات داخل قابلمه را با گوشت کوب برقی، پوره کنید، به طوری که کاملا پوره و یکدست شود. در صورتی که گوشت کوب برقی ندارید آن‌ها را داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید.

۴. داخل سینی کلوچه، کاغذ روغنی یا لایه سیلیکونی مخصوص بگذارید. پوره را روی کاغذ مخصوص فر بریزید. طوری که ضخامت آن نیم سانتی متر یا کمی کمتر باشد.

۵. حالا فر را روی حرارت ۱۴۰ درجه فارنهایت بگذارید، سینی کلوچه را در آن بگذارید. بگذارید ۲ ساعت در فر بماند. پس از یک ساعت آن را چک کنید. می‌دانید که وقتی سطح آن چسبناک نباشد، آماده است.

۶. وقتی که لواشک هنوز کمی گرم است به راحتی از کاغذ جدا می‌شود. البته بهتر است که از لایه سیلیکونی داخل سینی استفاده کنید.

۷. آن را به صورت نوار‌های باریک ببرید و رول کنید.


لواشک موز و توت فرنگی


مواد لازم
توت فرنگی: ۴ پیمانه، دو نیم شده حاصل از نیم کیلو توت فرنگی
موز: ۲ عدد متوسط
آب لیمو: ۱/۴ پیمانه
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: کمی

طرز تهیه
۱. فر را با حرارت ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۵ درجه سلسیوس) روشن کنید. کف یک سینی فر را با کاغذ مخصوص فر بپوشانید.

۲. همه مواد تشکیل دهنده را داخل غذاساز یا مخلوط کن با سرعت بالا بگذارید و تا زمانی که همه چیز کاملا پوره و یکدست شود، به پوره کردن ادامه دهید.

۳. مخلوط توت فرنگی و موز را توی سینی فر ریخته و پهن کرده تا سطح آن صاف و یکدست شود. با استفاده از کاردک یا قاشق سیلیکونی این کار را انجام دهید. چند بار این کار را انجام دهید تا کاملا یکدست شود. ضخامت آن باید نیم سانتی متر باشد.

۴. در فر به مدت ۶ تا ۸ بگذارید بماند.

۵. موقعی لواشک آماده است که به راحتی از روی کاغذ بلند شود و هیچ بخش نرمی نداشته باشد. دقت کنید که فر زیاد گرم نباشد که باعث زیاد پختن آن شود.

۶. لواشک را با قیچی به صورت ۱۲ نوار یکسان برش بزنید، آن را در ظرفی دردار در یخچال به مدت حداکثر ۲ تا ۴ هفته نگهداری کنید.

نکات مهم
مهمترین نکته این است که پوره باید در کل سطح سینی کلوچه، ضخامت یکسانی داشته باشد. اگر ضخامت آن یکدست نباشد در بعضی بخشها، چسبناک خواهد شد.

دمای پایینتر بهتر است، چون مطمئن می‌شوید زیادی پخته نشده است. باید همه رطوبت از پوره میوه بخار شود بنابراین عجله نکنید.

آن را به مدت طولانی نگذارید بماند، چون در غیر اینصورت لواشک شما خشک و لاستیکی خواهد شد. فر هر کسی با دیگری متفاوت است بنابراین هر چند وقت یکبار به آن سر بزنید.

درست کردن لواشک‌های ترکیبی کار جالب و سرگرم کننده‌ای است. شما می‌توانید انواع مزه‌ها را در یک نوع لواشک به صورت یکجا داشته باشید. می‌توان به جای توت فرنگی از تمشک و به جای موز از انبه استفاده کرد. 1


لواشک آلبالو، زرشک و انار


مواد لازم
آلبالو: یک کیلوگرم
زرشک: ۲۵۰ گرم
انار: چهار عدد
نمک: دو قاشق مرباخوری
گلپر: یک قاشق چایخوری
آب: چهار لیوان

طرز تهیه
این لواشک پخت نسبتا سخت تری دارد و به خاطر گرانی میوه هاش، هزینه بر است. پختن این لواشک کمی سخت‌تر و متفاوت از آلوست. چون جنس و بافت این میوه‌ها با هم همخوان نیست، شیوه پخت جداگانه‌ای دارند. ابتدا انار‌ها را دانه کنید. به وسیله آبمیوه گیری یا با فشار گوشتکوب می‌توانید آب دانه‌ها را بگیرید. آب انار را داخل یک قابلمه بریزید. به آب انار نمک و گلپر اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم به جوش بیاید. حرارت را کم کنید و چند ساعتی صبر کنید تا مایع غلیظ شود. وقتی مایع به غلظت رب رسید، زیر آن را خاموش کنید و بگذارید سرد شود.

در این فاصله، آلبالو‌ها را شسته و بدون این که هسته گیری داخل قابلمه بریزید، زرشک‌ها را هم شسته و به قابلمه آلبالو اضافه کنید، چون هر دو میوه بافت یکسانی دارند، زمان پختشان شبیه هم است. آب و نمک را فراموش نکنید. با حرارت نیمه اجاق گاز، آن را دو ساعتی بپزید و چندین بار هم بزنید. وقتی شکل آلبالو‌ها از دست رفت و دیگر آلبالوی درسته‌ای ندیدید، حرارت را خاموش کنید.

بعد از سردشدن، آلبالو و زرشک را از صافی رد کنید. ممکن است دانه‌های زرشک حل نشده باشند، اما نگران نباشید، خاصیتش را به مخلوط لواشک شما داده است. حالا مخلوط لواشک را از صافی رد کنید. آب انار سفت شده را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. مطمئنا از دیدن رنگ قرمز شفاف و زیبای مخلوط به دست آمده شگفت زده خواهیدشد.

خشک کردن لواشک؛ به کمک آفتاب
خشک کردن لواشک بخش مهم آن است که اگر دقت نکنید، همه زحمت‌های شما بر باد خواهدرفت. وسایلی که نیاز دارید سینی‌های بزرگ، مشمع، سفره پلاستیکی و کمی روغن است. البته نور مستقیم آفتاب هم در تهیه لواشک نقش اساسی دارد. اگر سینی بزرگ ندارید، می‌توانید از سفره‌های پلاستیکی بزرگ استفاده کنید. اول سینی را آماده کنید مشمع را بزرگ‌تر از سینی برش دهید و داخل آن پهن کنید.

آموزش پخت چند مدل لواشک خانگی

کمی روغن مایع روی آن بمالید. با دست یا با قلم موی آشپزی، روغن را همه جای مشمع پخش کنید تا یکدست شود. حالا مایع لواشکی را که آماده کرده اید، داخل سینی بریزید به مقداری که یک لایه نازک تشکیل شود. اگر حجم لایه زیاد شده، آن را به سینی دیگری منتقل کنید. حالا سینی را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا لواشک خوب خشک شود.

اگر سینی ندارید، سفره را اول روی زمین بالکن پهن کرده و چرب کنید بعد مایع لواشک را رویش بریزید. بعد از گذشت چند روز لواشک را وارسی کنید، اگر یک رویش خشک شده بود، آن را از مشمع جدا کنید و روی دیگرش را پهن کنید، چون چرب شده به راحتی جدا می‌شود.

بعد از گذشت دو روز لواشک شما، آماده است. اگر به گرد و خاک احتمالی حساس هستید و می‌خواهید لواشکی کاملا بهداشتی داشته باشید، می‌توانید مشمع دیگری را چرب کرده و روی لواشک پهن کنید. اما حواستان باشد باید آفتاب تندی رویش بتابد وگرنه لواشک شما کپک خواهدزد. لواشک‌ها را بعد از خشک شدن با چاقو یا قیچی آشپزخانه برش دهید و در پلاستیک مناسبی قرار دهید. موقع برداشتن کار شما راحت است، چون لواشک‌ها قبلا چرب شده است. 2


لواشک خرمالو


مواد مورد نیاز
خرمالو دو کیلوگرم
نمک دو قاشق غذاخوری

آموزش پخت چند مدل لواشک خانگی

طرز تهیه
خرمالوها را با آب سرد می‌شوریم. کاکول روی میوه را با چاقو جدا کرده و آن را به چندین قسمت برش می‌دهیم.

خرمالوهای برش زده را به همراه نمک درون مخلوط کن می‌ریزیم و کاملاً به‌هم می‌زنیم تا پوره شوند و مواد مایع یکسانی بدست آید. به همین راحتی مواد پایه یا اصلی لواشک ملس امروز ما آماده شد.

نکته: اضافه کردن مقدار نمک کاملاً سلیقه‌ای است و می‌توانید کمتر یا بیشتر اضافه کنید. اما حتماً باید نمک اضافه شود تا از ترش کردن خرمالوها و خراب شدنشان جلوگیری شود.

برای خشک‌کردن لواشک خرمالو نیز می‌توان به چندین روش عمل کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها که ما هم امروز آن را انتخاب کردیم، خشک‌کردن درون سینی است. ته سینی را با برس مقداری چرب کنید تا از چسبیدن لواشک بعد از خشک شدن درون سینی جلوگیری شود.

لواشک را با هر قطری که تمایل دارید درون سینی ریخته و در آفتاب یا فضای آزاد قرار دهید.

نکته: هر چه قطر لواشک کمتر باشد مدت زمان لازم برای خشک‌کردن آن کمتر و مدت ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به قطر لواشک و همین‌طور شدت آفتاب معمولاً مایع اولیه بین یک تا چهار روز کاملاً خشک می‌شود.

بعد از خشک‌شدن لواشک آن را با کمک قیچی یا چاقو به ابعاد دل‌خواه برش زده و در محل خشک و خنک قرار دهید.

خشک کردن لواشک در فر
روش دیگری که می‌توان برای خشک‌کردن اشاره کرد استفاده از سینی فر است.

بدین ترتیب که سینی را کمی چرب کنید و مایع لواشک را درون سینی ریخته با کمترین درجه حرارت فر ۱۰۰ یا ۱۲۰ درجه، روش پخت از بالا و پایین به مدت یک تا دو ساعت زمان دهید تا رنگ خامی خرمالوها گرفته شود.

آخرین روش پیشنهادی امروز ما کمک گرفتن از پلاستیک است. با توجه به حجم لواشک‌ها و برای صرفه‌جویی در مصرف پلاستیک پیشنهاد می‌شود که از سفره‌های یک‌بار مصرف کمک بگیرید.

به این شکل که روی سطح اپن یا میز سفره را پهن کرده و مایع لواشک را نازک روی آن پهن می‌کنیم.

با توجه به نازک بودن قطر لواشک در این روش زمان کمتری برای خشک شدن نیاز است. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.bartarinha.ir
3.www.blog.okala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.