دستور پخت سه مدل غذا با بلغور گندم

مفیدترین و خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی با استفاده از بلغور گندم تهیه می‌شود. پایین بودن کالری و چربی بلغور و در عین حال منبع غنی از پروتئین و فیبر بودن، این ماده را به جایگزینی بسیار مناسب برای برنج تبدیل کرده است. اگر دوست دارید با انواع غذا با بلغور گندم آشنا شوید با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت سه مدل غذا با بلغور گندم

غذای محلی درشته

درشته غذای محلی دزفول می باشد که به نام گمنه هم معروف است . غذاهای جنوبی بسیار لذیذو خوشمزه می باشند. در اکثر غذاهای جنوبی سبزی ، حبوبات یا گوشت ماهی دیده می شود و خیلی مقوی هستند .در مورد درشته زمانی که در جنوب برنجی کشت نمی شد و آنها از گندم استفاده می کردند و این غذا را درست می کردند . به بلغور گندم ادویه های زیادی می زدند و طعم بسیار خوبی را ایجاد می کردند .

مواد لازم
بلغور گندم ۲ پیمانه
آب ۳ پیمانه
کشمش ۱/۲ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری
ادویه کاری ۱/۲ قاشق چایخوری (دلخواه)
روغن حیوانی یا کره به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه
برای تهیه غذای درشته ابتدا باید بلغور گندم را آماده کنید. اگر پاک نشده که آن را تمیز پاک کنید. چون ممکن است سنگریزه داخل آن باشد. بعد از پاکسازی حدود یک لیوان آب روی آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا آب جذب دانه های بلغور شود. سپس آب اضافی روی بلغور را خالی کنید. بلغور مرطوب را داخل یک تابه ریخته بدون روغن تفت بدهید. آنقدر که رنگ بلغور قهوه ای روشن بشود. در واقع بوی خامی بلغور با بو دادن از بین می رود.بعد از رسیدن به حد مناسب شعله را خاموش و بلغور گندم را کنار بگذارید.

داخل یک قابلمه مقداری روغن بریزید. یکی از پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد زردچوبه، ادویه و فلفل نیز به آن اضافه کنید. سه پیمانه آب را داخل قابلمه ریخته و صبر کنید تا جوش بیاید. وقتی آب جوشید بلغورهای بو داده را نیز به محتویات قابلمه اضافه کنید. شعله را در حالت متوسط تنظیم کنید. غذای درشته را مرتب هم بزنید تا همه بلغورها یکنواخت پخته شوند.

همزدن را تا جایی ادامه دهید که آب بلغور کشیده شود. البته مقدار کمی آب داشته باشد بهتر است. در پایان درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و بلغور را مثل برنج دم کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت غذای درشته کافی است.

وقتی که روی بلغور دمکنی گذاشتید، پیاز دیگر را خلالی خرد کرده و در روغن حیوانی یا کره سرخ کنید. در پایان نیز مقداری کشمش به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. این مواد را روی غذای درشته بریزید تا با هم دم بکشند. ترکیب طعم پیاز، بلغور و کشمش خیلی دلپذیر است. بعد از ۲۰ دقیقه یریشه شما آماده است. داغ سرو کنید و نوش جانتان.

نکات پخت غذای درشته
می توانید کشمش و پیاز داغ را جداگانه سرو کنید. تا هرکس که دوست دارد از آن بخورد. برخی در این غذا نخود لپه شده پخته نیز می ریزند. نخود را می توانید بعد از اتمام آب بلغور اضافه کنید. برای داشتن ته دیگ می توانید بلغورها را در یک قابلمه دیگر دم بگذارید.

غذای درشته دچار تغییرات و تنوع بسیاری شده است. به عنوان مثال برخی از کشمش استفاده نمی کنند. در عوض داخل آن رب و گوجه خرد شده می ریزند. تفاوت گمنه دزفولی و بوشهری در کشمش است.

چنان چه روغن حیوانی دوست ندارید می توانید از روغن مایع استفاده کنید.1

دستور پخت سه مدل غذا با بلغور گندم


بلغور پلو با لوبیا سبز، غذایی مشابه لوبیاپلو 

این غذا از نظر ظاهری شباهت زیادی به لوبیا پلوی خودمان دارد، اما در آن به جای برنج از بلغور استفاده می‌شود. بلغور پلو با لوبیا سبز، گزینه بسیار مناسبی برای آشنا کردن خانواده با طعم بلغور و اضافه کردن آن به برنامه غذایی هفتگی خانواده شماست، زیرا مزه لوبیا پلو با ذائقه ایرانیان سازگار بوده و راحت‌تر آن را قبول می‌کنند.

مواد لازم 
بلغور گندم دو پیمانه 
سیردو حبه
لوبیا سبز خرد شده ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
استاک یا آب گوشت سه پیمانه
پیاز
به مقدار لازم
فلفل دلمه‌ای یک عدد
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه بلغور پلو با لوبیا سبز
ابتدا در مقداری روغن، پیاز و سیر را تفت داده و سپس گوشت را به آن اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا نیمه پخته شود.

لوبیا سبز را به گوشت اضافه کنید و برای چند دقیقه با یکدیگر تفت دهید. سپس رب گوجه، نمک و ادویه را اضافه کنید.

نیمی از استاک آب گوشت را بر روی مواد بریزید و اجازه دهید تا برای ده دقیقه بجوشد.  

بلغوری که از قبل خیسانده‌اید را به همراه بقیه آب گوشت و فلفل دلمه‌ای خرد شده در داخل قابلمه بریزید.

پس از اینکه آب آن کشیده و تمام شد، بر روی حرارت کم آن را دم کنید.2

دستور پخت سه مدل غذا با بلغور گندم


کوکوی بلغور با سس ارده


مواد لازم برای کوکوی بلغور با سس ارده
بلغور گندم 1 پیمانه
آب 1 پیمانه
پودر فلفل پاپریکا 1 قاشق چایخوری
زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری
زیره سبز 1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1/4 قاشق چایخوری
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری + کمی بیشتر برای روی کوکو
آرد 1/3 پیمانه

برای سس ارده
ارده 1/2 پیمانه
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
نمک 1/2 قاشق چایخوری
آب 1/4 پیمانه
سس فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه
بلغور گندم را در کاسه بزرگی بریزید و یک پیمانه آب به آن اضافه کنید. بگذارید بلغور حدود ۲۰ دقیقه خیس بخورد و کل آب را به خود جذب کند. بلغور را با دست بردارید و فشار بدهید تا اگر آب اضافه ای باقی مانده خارج شود.
 
فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید گرم شود. روی یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید. آرد و روغن زیتون را روی بلغور خیس خورده بریزید. پاپریکا، زردچوبه، زیره سبز، نمک و فلفل را نیز اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید.
 
تکه‌های کوچکی از خمیر تهیه شده بردارید و به شکل کوکو در بیاورید. کوکوها را روی سینی فر بچینید (۸ کوکوی بزرگ یا ۱۶ کوکوی کوچک). روی کوکوها هم کمی روغن زیتون بپاشید و سپس آنها را حدود نیم ساعت در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شوند. کوکوی بلغور را با سس ارده سرو کنید.
 
برای تهیه سس ارده،در کاسه کوچکی ارده را با نمک و آبلیمو مخلوط کنید. پس از آن آب را قاشق قاشق اضافه کنید و هم بزنید تا سس ارده به غلظت مورد نظر برسد. اما توجه داشته باشید که وقتی سس در یخچال بماند غلیظ‌تر خواهد شد. پس از آن سس فلفل قرمز را روی سس بریزید و آن را مدتی در یخچال بگذارید تا آماده شود.3


پی نوشت:
1.www.seeiran.ir
2.www.setare.com
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما