ستاره هاي پولدار سينماي ايران

«صبح عالي بخير» عنوان برنامه صبحگاهي شبکه دوم سيما است که از چندين بخش تشکيل شده است. يکي از اين بخش ها «چهار سو» است که بخش هنري برنامه محسوب مي شود. «رضا استادي» - همکار خوب ما در مطبوعات - ميهمان اين بخش بود و موضوع برنامه در خصوص دستمزد بازيگران سينما. در اين برنامه مطالبي عنوان شد و آماري از دستمزد بازيگران ارائه شد که حقير را بر آن داشت ضمن اشاره به همان آمار، مطالبي را از نگاه خودم بنويسم که اميد مقبول خوانندگان
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ستاره هاي پولدار سينماي ايران
ستاره هاي پولدار سينماي ايران
ستاره هاي پولدار سينماي ايران

نويسنده: مجيد شجاعي




«صبح عالي بخير» عنوان برنامه صبحگاهي شبکه دوم سيما است که از چندين بخش تشکيل شده است. يکي از اين بخش ها «چهار سو» است که بخش هنري برنامه محسوب مي شود. «رضا استادي» - همکار خوب ما در مطبوعات - ميهمان اين بخش بود و موضوع برنامه در خصوص دستمزد بازيگران سينما. در اين برنامه مطالبي عنوان شد و آماري از دستمزد بازيگران ارائه شد که حقير را بر آن داشت ضمن اشاره به همان آمار، مطالبي را از نگاه خودم بنويسم که اميد مقبول خوانندگان گرامي قرار گيرد.
از نگاه بعضي از مخاطبان سينما، اين تصور وجود دارد که همه بازيگران سينما به لحاظ مالي وضعيت بسيار مطلوبي دارند. اين تفکر شايد برازنده بعضي از بازيگران سينما و تلويزيون باشد اما نمي توان آن را به همه بازيگران تعميم داد. چرا که بعضي ها که زرنگ بودند غير از بازيگري شغل ديگري دارند و بعضي ها هم که فقط بازيگر هستند يا زندگي متوسطي دارند يا با مشکلات فراواني دست و پنجه نرم مي کنند.
خيلي از هنرمندان ما وقت فوت شان هنوز خانه اي از خود نداشتند! شايد همين اتفاق دليلي شده تا سوپراستارهاي سينماي ايران در انديشه آينده خود باشند. دريافت دستمزدهاي نجومي که روي هيچ برگه اي نوشته نمي شود، راهکار بعضي از سوپراستارهاي سينمايي و حتي تلويزيوني براي گريز از مشکلات مالي احتمالي است. بازيگري هنگام عقد قرارداد ادعا مي کند فيلم به خاطر حضور من فروش چند صد ميليون توماني خواهد داشت، بعضي تهيه کننده ها معمولاً کوتاه مي آيند و زير بار قراردادهاي صوري مي روند.
ممکن است فلان بازيگر براي حضور در فيلمي تقاضاي 50 ميليون تومان کند! بدون شک اين مقدار پول در قرارداد درج نخواهد شد! چرا که قراردادها بايد در جايي ثبت و بايگاني شوند و مي شود با همان قراردادها عليه بازيگري شکايت کرد! چرا که قرار نيست چنين دستمزدي به بازيگران پرداخت شود. پس هنگام قرارداد مثلاً مبلغ 10 ميليون تومان نوشته مي شود و بقيه پول بدون اينکه در جايي درج شود، به بازيگر پرداخت مي شود!
اما اگر تهيه کننده به تعهدات خود عمل نکند چه اتفاقي مي افتد؟ بازيگر به جهت تجربه با تهيه کنندگان ديگر، به خوبي مي داند که ممکن است پس از پايان فيلمبرداري شايد نتواند به پول خود برسد، خيلي راحت در انتهاي کار اعلام مي کند تا بقيه پولم را نگيرم سر صحنه نمي روم!
تهيه کننده يا پول را به صورت نقد تقديم مي کند يا به صورت چک و با اين اتفاق ادامه فيلم توليد خواهد شد! البته به دفعات اتفاق افتاده که چک هاي بعضي تهيه کنندگان در بانک برگشت بخورد و يا متاسفانه تهيه کننده اي با ترفندهاي خاص تهيه کنندگي، حق و حقوق بازيگري را به طور کامل پرداخت نکند!
اينکه بازيگران ما با بازي در يک فيلم باعث مي شوند جمعي از طرفداران خود را به سينماها بکشانند شکي نيست، اما چرا نبايد خيلي پسنديده تر به حق و حقوق خود برسند؟ مثلاً "محمدرضا گلزار" يکي از بازيگران پولساز سينماي ايران است، چرا نبايد سهمي از درصد فروش فيلم داشته باشد؟ اگر چنين اتفاقي بيفتد ديگر نيازي نيست قراردادهاي صوري تنظيم شود و پس از آن پول هاي عجيب و غريبي به بازيگران پرداخت شود. البته اگر بازيگران و يا ساير عوامل از چنين موقعيتي برخوردار باشند که بتوانند در فروش فيلم سهيم باشند، شايد قراردادهاي سينمايي آثار توليدي کشورمان، قدري قانونمندتر شود.
اما گويا همه تهيه کنندگان اين راهکار را نمي پسندند! تصور کنيد اگر قرار بود "اکبر عبدي" تنها پنج درصد از کل فروش فيلم "اخراجي ها 2 " را دريافت مي کرد، چه رقمي مي شد؟ تصور کنيد اخراجي ها هفت ميليارد تومان فروش داشته است، با يک حساب سر انگشتي در مي يابيم که سهم عبدي از فروش فيلم 350 ميليون تومان است! به نظر شما، تهيه کننده فيلم حاضر مي شود چنين مبلغي را به يک بازيگر بدهد؟
نمي دانم قرارداد اکبر عبدي در اين فيلم چقدر بوده است اما بدون شک با هر قرارداد صوري هم گمان نمي کنم به 100 ميليون تومان هم رسيده باشد.
اين اتفاق در سينماي دنيا مي افتد و بازيگران بزرگ سينما، در فروش فيلم سهيم مي شوند تا بتوانند از سود بيشتري بهره مند شوند. اما خب ما در ايران زندگي مي کنيم و در آن کشورها سالانه شايد بيش از 1000 فيلم ساخته مي شود، اما سهم ما شايد به 100 فيلم برسد! همان طوري که امکانات سينمايي ما نمي تواند با کشورهاي صاحب سينما برابري کند، شايد اين تفکر هم درست نباشد که انتظار چنين حرکتي را داشته باشيم.
حکايت سينما و فوتبال ما از اين جهت شبيه به هم است مي خواهيم به قله هاي رفيع جهاني برسيم، اما هنوز گرفتار رويدادهاي حاشيه اي و دلال گرايانه بعضي آدم هاي فوتبال و سينما هستيم!
شايد باور نکنيد که فقط در فوتبال ما نيست که بعضي ها به عنوان دلال، فوتباليست هايي را به تيم هايي مي برند و درصدي از قرارداد آن شخص را مال خود مي کنند، در دنياي بازيگري هم چنين اتفاقي مي افتد و هستند کساني که بازيگري را به پروژه اي معرفي مي کنند و درصدي از قرارداد را طلب مي کنند!
بعضي ها در سينماي ايران براي خود تيم هنري دارند که هرکسي را به آن مجموعه راه نمي دهند و...
نمي دانم تا چه اندازه جدول دستمزد بازيگران سينماي ايران و تلويزيون درست باشد چرا که براي پيدا کردن بالاترين مبلغ قرارداد بازيگران، بايد به نهانخانه تهيه کنندگان راه پيدا کرد و از آنان رقم درست قرارداد بازيگران را جويا شد. در هر صورت جدولي که مي بينيد در برنامه صبح عالي بخير اعلام شد:

فهرستي از آخرين دستمزد دريافتي 38 بازيگر

1- هديه تهراني:100 ميليون تومان
2- مهران مديري:100 ميليون تومان
3- محمدرضا گلزار: 90 ميليون تومان
4- رضا عطاران: 70 ميليون تومان
5- شهاب حسيني: 60 تا 70 ميليون تومان
6- جواد رضويان: 60 ميليون تومان
7- بهرام رادان: 50 ميليون تومان
8- نيکي کريمي: 45 ميليون تومان
9- اکبر عبدي: 40 تا 50 ميليون تومان
10-ليلا حاتمي: 45 ميليون تومان
11-محمدرضا فروتن: 40 تا 60 ميليون تومان
12-مهناز افشار: 40 ميليون تومان
13-عزت الله انتظامي: 40 ميليون تومان
14- مجيد صالحي: 40 ميليون تومان
15- افسانه بايگان: 40 ميليون تومان
16-امين حيايي: 40 تا 60 ميليون تومان
17- پرويز پرستويي: 40 تا 50 ميليون تومان
18- رضا شفيعي جم: 40 ميليون تومان
19- حسام نواب صفوي: 30 تا 40 ميليون تومان
20- فريبرز عرب نيا: 30 تا 40 ميليون تومان
21- حامد بهداد: 35 ميليون تومان
22-حميد لولايي: 35 ميليون تومان
23- گلشيفته فراهاني: 35 ميليون تومان
24- الناز شاکردوست: 35 تا 40 ميليون تومان
25- امير جعفري: 30 ميليون تومان
26- حامد کميلي: 30 ميليون تومان
27- ترانه عليدوستي: 30 ميليون تومان
28- باران کوثري: 30 ميليون تومان
29-رضا کيانيان:30 ميليون تومان
30-فاطمه معتمدآريا: 30 ميليون تومان
31- کامبيز ديرباز: 25 تا 30 ميليون تومان
32- مهتاب کرامتي: 25 تا 30 ميليون تومان
33- علي نصيريان: 25 ميليون تومان
34- هانيه توسلي: 25 تا 30 ميليون تومان
35-حسن پورشيرازي: 25 ميليون تومان
36- حميد فرخ نژاد: 18 تا 30 ميليون تومان
37- جمشيد هاشم پور: 15 تا 20 ميليون تومان
38- احمد پورمخبر: (گران ترين بازيگر جلسه اي): هر جلسه يک ميليون و 500 هزار تومان
منبع:جوانان امروز، شماره 2096




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط