نکاتی در خصوص هفت ماهگی کودک

در این مقاله به نکاتی در خصوص هفت ماهگی کودک از جمله میزان قد و وزن، نحوه تغذیه و حرکت او پرداخته شده است.
شنبه، 23 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص هفت ماهگی کودک
وزن متوسط کودک در هفت ماهگی حدود 17 تا 18 پوند و به عبارتی 7ر7 تا 8 کیلوگرم و قد او حدود 5ر26 تا 27 اینچ یا 67 تا 68 سانتی متر خواهد بود. در این مرحله سرعت رشد کودک آهسته شده و وزن کوچولوی شما همانند سابق با سرعت بالا افزایش نمی یابد. انتظار داشته باشید که بر وزن او طی یک ماه حدود 1 پوند یا 435 گرم افزوده شود و قد او در ماه نیم اینچ یا 27ر1 سانتیمتر افزایش داشته باشد.
 
چنانچه فرزندتان هنوز شروع به تغذیه از غذاهای جامد نکرده است، اکنون امکان دارد آمادگی امتحان این نوع غذا در او ایجاد شده باشد. در این ماه فرزند شما باید رفلکس زبانی بیرون راندن غذا از دهان (tongue-thrust reflex) (رفلکسی که باعث می شود کودک غذا را با زبان خود به بیرون از دهان براند) را از دست داده باشد. شکم او باید آمادگی تحمل و رسیدگی به غذا را پیدا کرده باشد. اکثر مادران از حدود 6 تا 8 ماهگی شروع به تغذیه نوزاد خود با غذای جامد می کنند، اما بعضی از مادران مدت زمان بیشتری برای این کار صبر می کنند. شما بایستی نشانه هایی که فرزندتان در این خصوص بر جای می گذارد را دنبال کنید. در صورتی که نشانه هایی از جمله با چشم دنبال کردن غذای شما یا برداشتن آن از بشقابتان را از خود نشان داد آماده پذیرش غذای جامد می باشد. چنانچه به او غذا داده و با زبان خود آن را به بیرون از دهان هدایت کرد، ممکن است هنوز به اندازه کافی آماده نشده باشد. می توانید با دادن سرلاک یا غلات صبحانه متشکل از تنها یک غله یا پوره میوه و سبزیجات حاوی یک ماده غذایی شروع کنید. همیشه در هر مرتبه تغذیه تنها یک ماده غذایی به او بدهید. چند روز صبر کرده تا اطمینان یابید کودک نسبت به آن ماده غذایی واکنش آلرژیک از خود نشان نمی دهد و سپس غذای متفاوت دیگری را برای او آماده کنید.
 فرزند شما با کمک لثه های خود تنها می تواند غذاهای پوره شده یا نرم را مصرف کند اما به زودی دندان های او در آمده و می تواند غذای خود را بجودفرزند شما با کمک لثه های خود تنها می تواند غذاهای پوره شده یا نرم را مصرف کند اما به زودی دندان های او در آمده و می تواند غذای خود را بجود. در صورتی که مشاهده کردید بیش از حد آب از دهان کودک جاری می شود یا هرآنچه در مقابل چشمان خود می بیند را گاز می زند، احتمال دارد که بتوانید در دهان او چیزی را احساس کرده که نشان دهنده شروع به دندان درآوردن او است. با کشیدن انگشت خود بر روی لثه های او ممکن است احساس برآمدگی کوچکی در زیر لثه یعنی محلی که دندان او درمی آید بکنید. کودکی که در حال دندان درآوردن است ممکن است بی قرارتر و کلافه تر از معمول باشد. می توانید به او اسباب بازی مخصوص دندان درآوردن که از قبل سرد کرده اید یا یک حوله خنک داده تا آن را گاز بزند. چنانچه فرزندتان هنوز هم درد می کشد، با پزشک او در خصوص استفاده از داروی تایلانول یا ایبوپروفن صحبت کنید. از ژل دندان بدون نیاز به نسخه حاوی بنزوکائین استفاده نکنید. استفاده از آن می تواند برای کودک خطرناک باشد.
 
فرزند شما به لحاظ رشدی پیشرفت زیادی داشته است. او اکنون باید بتواند به هر دو طرف غلت بزند، شاید بتواند به تنهایی بنشیند و امکان دارد او را ببینید که سعی در کشیدن خود بر روی زمین یا حتی چهار دست و پا رفتن می کند. نوزادان غالباً با بلند شدن بر روی چهار دست و پا و تکان خود به جلو و عقب یا تاب دادن خود شروع به درک نحوه چهار دست و پا راه رفتن می کنند. گاهی اوقات تاب خوردن به جلو و عقب ممکن است برای مدتی طول بکشد تا زمانی که نحوه حرکت به جلو را بیاموزد اما تکان به جلو و عقب نشانه خوبی حاکی از آمادگی کودک به چهار دست و پا رفتن است.  بعضی از نوزادان به منظور حرکت به اطراف غلت می زنند، خود را بر روی زمین می کشند یا به حالت سینه خیز حرکت کرده تا نحوه چهار دست و پا راه رفتن را بیاموزند.
 

فعالیتهایی که نوزاد در پایان ماه هفتم قادر به انجام آنها است

* سعی در کشیدن خود بر روی زمین یا تاب خوردن به جلو و عقب با استفاده از چهار دست و پا
 
* خوردن غذاهای پوره شده با استفاده از قاشق
 
* انتقال اسباب بازی از یک دست به دست دیگر
 
* نشستن با استفاده از تکیه گاه

نکاتی در خصوص هفت ماهگی کودک

* غلت زدن در هر دو جهت (جلو به پشت و پشت به جلو)
 
* نگه داشتن بطری یا شیشه شیر به تنهایی
 
* خوردن غذاهای انگشتی نرم
 
* بازی با اسباب بازی های پر سر و صدا مانند جغجغه
 
کارهای مورد علاقه نوزاد در این ماه
 
* مکیدن انگشتان دست، انگشت شست یا انگشتان پا
 
* بررسی اشیاء اطراف خود
 
* بازی با غذای خود
 
* نگاه کردن به اشیاء به صورت وارونه
 
* قرار دادن اشیاء پیرامون خود در دهان
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی کودک

* دستورالعمل های مربوط به آغوشی فرزند خود را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که کودک به درستی در آغوشی قرار گرفته باشد. هنگام حمل کودک در آغوشی، هرگز مایعات داغ ننوشید و خود را نیز خم نکنید.

نکاتی در خصوص هفت ماهگی کودک

* با دیدن اشیاء کوچک بر روی زمین، آنها را بردارید. بر روی چهار دست و پا قرار گرفته و اطراف را نگاه کنید. کودک اکنون هرآنچه در دسترسش باشد را بر می دارد و احتمال دارد در دهان خود قرار دهد.
 
* اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی کودک به خوبی و درستی در صندلی عقب اتومبیل نصب شده باشد. قسمت وسط صندلی عقب ایمن ترین حالت می باشد.
 
* با وجود آنکه فرزند شما اکنون به خوبی غلت می زند، اما همچنان باید برای خواب او را به پشت بخوابانید.
 
* هرگز کودک را در کالسکه بدون مراقب رها نکنید.
 

فعالیتهای مناسب کودک

دست بزنید، به این گونه که دستان خود را به هم زده و به کودک نحوه دست زدن را نشان دهید. دستان خود را بر روی پشت دست او قرار داده و با هم دست بزنید. اگر دوست ندارد با یکدیگر دست بزنید، فقط به او نحوه دست زدن را نشان دهید و اجازه دهید آن را تماشا کند. امید که شروع به تقلید از شما کند.
 
* قایم باشک بازی با او انجام دهید. یک اسباب بازی را برداشته و آن را زیر پتوی کودک مخفی کنید. سپس محل مخفی شدن آن را به فرزندتان نشان دهید. سعی کنید مجدداً آن را مخفی کنید و ببینید آیا برای پیدان کردن اسباب بازی به زیر پتو نگاه می کند یا خیر.
 
* قابلمه و ماهی تابه صداهایی شبیه به طبل را تولید می کنند. چند قابلمه، ماهی تابه و یک قاشق چوبی را بردارید. اجازه دهید فرزندتان بر روی مجموعه طبل متشکل از قابلمه و ماهی تابه خود بکوبد.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.