از علت تا درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی، بافتی نرم، غیرسرطانی و بدون درد است که داخل بینی یا در سینوس‌ها تشکیل می‌شود. پولیپ در اثر بیماری‌های التهابی مزمن ایجاد می‌شود. آسم، عفونت‌های طولانی‌مدت، آلرژی، حساسیت‌ها و یا اختلال در سیستم ایمنی باعث این التهابات هستند.
چهارشنبه، 25 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی

پولیپ بینی بافت نرم و بدون دردی است که در داخل مسیر هوایی فرد رشد کرده است. این رشد معمولاً در قسمت بالایی سینوس ها (جایی که چشم ها، بینی و گونه ها به هم می رسند) اتفاق می افتد.

گاهی اوقات به علت فقدان عصب در این ناحیه فرد ممکن است از ابتلای خود به پولیپ بینی بی اطلاع باشد. پولیپ بینی میتواند رشد کند. حتی به قدری بزرگ شود که کل مسیر هوایی شخص را مسدود کند. باعث انسداد مزمن مجاری تنفسی شود.

 گرفتگی بینی اگر با داروهای ضد حساسیت یا با داروهای بدون نیاز به نسخه سرما خوردگی هم درمان نمی شود ممکن است پولیپ بینی باشد.

در اصل پولیپ بینی رشد خوش خیم بافت داخل بینی یا مخاط آن می باشد.1
 

علت پولیپ بینی

پولیپ بینی در داخل بافت ملتهب مخاط بینی رشد پیدا می کند. مخاط بینی همان لایه مرطوب بینی است که از بخش های داخل بینی و سینوس حفاظت کرده و هوای داخل بینی را مرطوب می سازد. در طول دوره عفونت یا حساسیت فصلی، مخاط بینی متورم و قرمز شده و ممکن است به قدری مایع تولید کند که از بینی خارج شود.

در صورتی که این عارضه طولانی مدت شود، ممکن است باعث تشکیل پولیپ در داخل بینی شود. پولیپ یک بافت رشد کرده داخل بینی (شبیه کیست کوچک) است که می تواند مسیر هوایی بینی فرد را مسدود سازد. همچنین گاهی اوقات رشد پولیپ در داخل بینی فرد بدون هیچ مشکل قبلی و بدون دلیل اتفاق می افتد. اما معمولاً مواردی هستند که باعث تحریک و رشد پولیپ می شوند.

عوامل ایجاد کننده این بیماری شامل موارد زیر می شوند:

عفونت سینوسی مزمن یا بازگشت پذیر

آسم

رینتیت آلرژیک (تب یونجه)

فیبروز کیستیک

سندرم چورگ – اشتراوس

حساسیت به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا آسپرین

گاهی اوقات ایجاد پولیپ بینی در افراد به دلیل سابقه خانوادگی و یا به علت عکس العمل متفاوت ژن هایشان در برابر التهاب ایجاد خواهد شد.1

از علت تا درمان پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی

پولیپ های بینی رشد نرم و بدون دردی را در راه های تنفسی بینی دارند. آنها اغلب در مناطقی رشد می کنند و ایجاد می شوند که سینوس های فوقانی در بینی شما تخلیه شده و شما حتی نمی دانید که پولیپ دارید زیرا آنها عصب ندارند.

پولیپ ها می توانند به اندازه کافی بزرگ شوند تا مجاری بینی شما را مسدود کنند و در نتیجه گرفتگی مزمن ایجاد شود. علائم شامل موارد زیر است:

احساس مداوم گرفتگی در بینی

آبریزش بینی

تولید مخاط های زیاد بینی و خارج شدن از گلو

گرفتگی بینی

کاهش حس بویایی

تنفس از طریق دهان

احساس درد در پیشانی یا صورت

آپنه خواب

خر و پف های شدید

در صورت وجود عفونت سینوسی علاوه بر پولیپ ، ممکن است درد یا سردرد نیز ایجاد شود.2
 

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص گوش و حلق و بینی شما با یک وسیله به نام اندوسکوپ، بینی شما را معاینه می کند. پولیپ بینی با این روش قابل مشاهده خواهد بود. اگر پولیپ در سینوس های شما نفوذ کرده باشد ، ممکن است پزشک شما نیاز به انجام آندوسکوپی بینی داشته باشد.

در این روش متخصص گوش و حلق و بینی خوب یک لوله نازک و انعطاف پذیر با یک نور و دوربین را به قسمت های داخلی بینی  هدایت می کند تا بتواند با مشاهده بهتر ، درمان موثری را انتخاب نماید.

برای تعیین اندازه و محل دقیق پولیپ ممکن است یک سی تی اسکن یا اسکن MRI لازم باشد. پولیپ ها به عنوان نقاط مات روی این اسکن ها ظاهر می شوند. اسکن همچنین می تواند نشان دهد که آیا پولیپ، استخوان را در ناحیه صورت تغییر شکل داده است. این تصویر برداری همچنین می تواند انواع دیگری از رشد که ممکن است از نظر پزشکی جدی تر باشند ، از جمله ناهنجاری های ساختاری یا رشد سرطانی را نشان دهد.

آزمایشاتی که به منظور شناخت علت آلرژی هستند، می توانند به پزشکان کمک کنند تا منبع التهاب مداوم بینی را تعیین کنند.2


درمان پولیپ بینی

 
۱-درمان دارویی
قدم اول درمانی درتمام افراد مبتلا به پولیپ بینی درمان دارویی است.که شامل قطره ها و اسپری و قرص های حاوی کورتون هستند.

این داروها باعث کاهش ااتهاب و اندازه پولیپ و بهبود در علائم آن مانند گرفتگی بینی می شوند.

زمان اثرگذاری این داروها ممکن است ۱ تا ۲ هفته بطول انجامد و معمولا” قطره ها برای ۴ تا ۶ هفته تجویز می شوند و قرص های حاوی کورتون ( پردنیزون ) اگر استفاده شوند، برای مدت کوتاهتری مصرف می شوند و برای جلوگیری از عوارض آن بتدریج کم شده و قطع می شوند.

نکته مهم که باید یادمان باشد این است که این دارودرمانی کاملا” تحت نظر جراح بینی باشد و سرخود آنها را مصرف نکنیم

از علت تا درمان پولیپ بینی
 
۲-جراحی
در صورت بزرگ بودن پولیپ‌ها و علایم انسدادی پیشرفته ناشی از آنها و یا عد م موثر بودن درمان دارویی ، انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.که شامل برداشتن پولیپ‌ها با وسیله مخصوص جراحی یا با کمک اندوسکوپ است.

این عمل تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و به تنهایی یا همراه با رینوپلاستی انجام می شود.

در بیماری که برای جراحی بینی مراجعه نماید و در بررسی ها پولیپ بینی داشته باشد، درمان پولیپ باید قسمتی از عمل جراحی باشد.

 انجام جراحی زیبایی بینی بخصوص در مواردیکه پهنا و سایز بینی کوچکتر می شود، در بیمارانی که مشکل پولیپ‌های بینی در آنان رفع نشده است ،موجب تشدید انسداد بینی می‌شود.

پولیپ ها معمولا”به راحتی برداشته می شوند ولی با احتمال عود بالایی همراه هستند که درمان مناسب و کامل آلرژی در مواردی که فرد از علایم آن رنج می برد، می تواند این احتمال را کاهش دهد.3
 

پیشگیری پولیپ بینی

با انجام اقدامات زیر می توانید تا حد زیادی از بروز پولیپ بینی یا بازگشت پولیپ بعد از درمان جلوگیری کنید:
 
مدیریت آلرژی و آسم
توصیه ها و نسخه های درمانی پزشکتان را دنبال کنید.

در صورتی که علائم کنترل نشد، بهتر است در مورد روند درمانی و علائمتان با پزشکتان صحبت کنید.

دوری از تحریک کننده های تنفسی

تا جای ممکن از تنفس در هوای آلوده و در معرض تحریک کننده هایی که باعث تورم و التهاب سینوس و بینی می شود، بپرهیزید. به عنوان مثال از محرک هایی مثل سیگار، مواد شیمیایی، گرد و خاک و ریز گرد ها دوری کنید.
 
تمرین بهداشت
سعی کنید به طور منظم در طول روز دست هایتان را بشویید. این عمل از بهترین راه ها برای پیشگیری از ورود عفونت های باکتریایی و ویروسی به داخل سینوس ها و مجاری بینی است.
 
مرطوب کردن فضای خانه
استفاده از دستگاه های بخور و تصفیه رطوبت ساز با بهبود کیفیت تنفس از التهاب و بسته شدن مسیر تنفسی جلوگیری کرده و انتقال خلط را از سینوس ها را راحت تر خواهد نمود.
 
قرقره کردن بینی
از اسپری آب نمک یا شوینده های بینی برای شست و شوی مجاری تنفسی خودتان استفاده کنید. با این تکنیک جریان خلط در بینی بهبود یافته و آلرژن ها و مواد محرک خارجی به مجاری تنفسی شما وارد نخواهد شد.
 
استفاده از اسپری های تنفسی
می توانید اسپری های تنفسی بدون نسخه را از داروخانه ها گرفته یا محلول آن را در داخل منزل تهیه کنید.

برای تهیه اسپری بینی از آب مقطر استریل شده و یا آبی که به مدت یک دقیقه جوشانده شده استفاده کنید.

اجازه دهید تا آب سرد شده و آن را از داخل صافی بسیار ریز عبور دهید.

محلول آب و نمک برای خود تهیه کرده و آن را داخل ظرف اسپری بینی یا قوطی قطره خالی بریزید.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drzafarmand.com
3.www.drsoudmand.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.