درمان خانگی ترک سیگار

اگر تصمیم دارید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید بد نیست به توصیه درمانگران و کارشناسان ترک سیگار که به صورت طبیعی برای این کار اقدام می‌کنند، آشنا شوید. خوشبختانه امروزه شیوه‌های بسیار متنوعی برای ترک سیگار در میان تکنیک‌های طب مکمل و جایگزین در سراسر جهان دیده می‌شود که می‌تواند درمانی کمکی و مطمئن برای بهبود روند ترک سیگار محسوب شود.
چهارشنبه، 10 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
درمان خانگی ترک سیگار

روشهای طبیعی ترک سیگار

همه افرادی که تا به حال برای ترک سیگار تلاش کرده‌اند و موفق نشده‌اند، از دو نکته آگاهند: سیگار برای سلامتی بسیار مضر است و عادتیست که ترک آن بسیار مشکل است. بر اساس اعلان موسسه ریه امریکا، در واقع از هر ۱۰ نفر سیگاری ۶ نفر آنها در اولین تلاش برای ترک سیگار ناموفق بوده‌اند و به این منظور چندین بار راه‌های مختلف را امتحان کرده‌اند.
 
مکمل‌های روغن‌ماهی
محققان ثابت کرده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ میل شدید به سیگار را کاهش می‌دهد و همین امر منجر به مصرف کمتر سیگار در روز می‌شود.

اگر به افراد سیگاری در طی یک ماه، هر روز روغن ماهی داده شود، به طور میانگین روزانه دو نخ سیگار کمتر مصرف می‌کنند و گزارش شده که میزان تمایل آنها به تنباکو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، حتی یک ماه پس از قطع مصرف روغن ماهی نیز، میل به مصرف سیگار پیدا نمی‌کنند. از مزایای روغن ماهی: امگا ۳ میزان التهاباتی که منجر به بیماری‌های قلبی، سرطان و چین و چروک‌های پوستی می‌شود را کاهش می‌دهد.
 
درمان خانگی ترک سیگار
 
عرق بریزید
فقط کافیست ۳۰ دقیقه در روز فعالیت‌های ملایم بدنی از قبیل پیاده‌روی تند یا یک سری حرکات اسکات انجام دهید تا میل به تنباکو را کاهش دهید. تحقیقات حاکی از آن است که انجام حرکات ورزشی، فعالیت‌ مغز را تحت تاثیر قرار داده و میل به نیکوتین را کاهش می‌دهد. بعلاوه، تمرینات ورزشی با اضافه وزن ناشی از ترک سیگار مبارزه می‌کند.
 
استرس را از خود دور کنید
در طب سوزنی و طب فشاری، فشار و ضربات آهسته از جمله روش‌های بهره‌برداری کامل از انرژی‌های بدن هستند. در این روش‌ها با فشار نقاط خاصی از بدن می‌توانید از میزان استرس خود بکاهید، بدین منظور روزانه نقاط خاصی از بدن را با انگشت فشار یا ماساژ می‌دهیم تا از میزان استرس کاسته شود.

به اعتقاد جسیکا اورتنر نویسنده کتاب کاهش وزن و اعتماد به نفس با طب فشاری می‌گوید: “سیگار و استرس با هم گره خورده‌اند. ما برای رفع استرس به سیگار پناه می‌بریم. هنگامی که با استرسمان مبارزه کنیم، میل ما به سیگار نیز کم می‌شود.”
 
روش‌های متفاوتی را امتحان کنید
اگرچه تحقیق در زمینه ترک سیگار با استفاده از روش‌ هیپنوتیزم و طب سوزنی گاهی با شکست و گاهی با موفقیت همراه است اما حکایت همه این موفقیت‌ها و شکست‌ها منوط به انگیزه فرد در ترک سیگار است. در یکی از این تحقیقات نشان داده شد که با استفاده از طب سوزنی میل به سیگار کم می‌شود. بعلاوه اینکه استفاده از این روش کاملا ایمن و بی‌خطر است.
 
دهانتان را مشغول کنید
هنگامی که استرس دارید به جای کشیدن سیگار، دهان را با یک آدامس بدون شکر قانع کنید. یا اسنک‌ها و میان‌وعده‌های کم‌چرب از قبیل پاپ‌کورن‌‌های بدون کره یا کرفس و هویج بخورید تا دهانتان مشغول باشد اما نه با سیگار.1
 

نسخه های گیاهی برای ترک سیگار

 
لوبلیا
گیاه لوبلیا حاوی یک جز فعال بنام لوبلین است که به کاهش اثرات نیکوتین در بدن و ترشح دوپامین انتقال دهنده عصبی کمک می کند.لوبلیا به شکل سرکه در بازار موجود است و دوز مصرف آن روزانه 20 تا 60 قطره است.

بهتر است با دوز کم تر مثلا 3 تا 5 قطره شروع و به تدریج آن را افزایش دهید. چون شدیدا سمی است وباید تحت نظارت پزشک از آن استفاده کنید.2

درمان خانگی ترک سیگار
 
شیرین بیان
شیرین بیان گیاهی خلط آور و آرامبخش است که می تواند به طور طبیعی به ترک سیگار و تسکین سرفه فرد سیگاری کمک می کند.

به علاوه گیاهی نیروبخش است و به تعادل سطح کلسترول ، کاهش خستگی و احیای انرژی کمک می کند.

جویدن تکه کوچکی از ریشه شیرین بیان میل به سیگار را کاهش می دهد حتی می توانید دو یا سه بار روزانه چای ریشه شیرین بیان بنوشید.2
 
خار مریم
خار مریم به عنوان یک گیاه دارویی همچنین ممکن است به افراد در ترک سیگار کمک کند. این گیاه خواص آرام بخشی را برای کمک به مبارزه با اثرات سایشی و استرس ناشی از ترک فراهم می کند.

در حقیقت، بررسی ها نشان داده است که افراد در هنگام ترک نیکوتین، دچار اضطراب و استرس می شوند.

در یک مطالعه آزمایشی، 24 نفری که روزانه یک یا چند سیگار می کشیدند، کپسول خار مریم (450 میلی گرم) را دو بار در روز همراه با مشاوره ترک سیگار مصرف می کردند. پس از 12 هفته، از هر 24 نفر 9 نفر سیگار را ترک کردند.

با این وجود نمی توان به طور کامل به این بررسی اعتماد کرد؛ بنابراین، هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

خار مریم به صورت مایع، فله و کپسول در دسترس است. حداقل دو هفته قبل از اینکه قصد ترک آن را داشته باشید باید مصرف آن را شروع کنید.

توجه: از آنجا که این گیاه می تواند در اثر داروهای تجویز شده و بدون نسخه اختلال ایجاد کند، توصیه می شود قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید. خار مریم برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.3
 
فلفل دلمه ای
فلفل کاین حساسیت دستگاه تنفسی را در مقابل دخانیات و مواد تشکیل دهنده دود، ایجاد می کند. بعلاوه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن غشای ریه را تثبیت و به نوبه خود از بروز هر گونه آسیب ریوی جلوگیری می کند.

فلفل کاین را می توان به اشکال مختلف از جمله فلفل تازه، پودر فلفل ساییده، کپسول یا چای برای ترک سیگار استفاده کرد.3
 
جو دوسر سبز
جو دو سر سبز که به آن avena sativa یا جو وحشی نیز گفته می شود، یک درمان گیاهی موثر برای کمک به شما در ترک سیگار است. مطالعه ای در سال 1971 نشان داد جو دوسر سبز می تواند میل به نیکوتین را کاهش داده و علائم ترک را تسکین دهد. همچنین می تواند به سم زدایی نیکوتین در روند ترک کمک کند.

به علاوه، جو دوسر سبز دارای یک اثر آرام بخش و همچنین یک اثر مقوی بر سیستم عصبی است که می تواند برای کسانی که در تلاش برای ترک هستند بسیار مفید است.

کپسول جو دوسر سبز به راحتی در بازار موجود است. می توانید روزانه حدود 300 میلی گرم جو دوسر سبز با خیال راحت مصرف کنید، اما توصیه می شود برای دوز صحیح خود با پزشک مشورت کنید.3

درمان خانگی ترک سیگار

گل راعی
گل راعی به دلیل داشتن خاصیت آرامبخش می تواند به افراد در ترک سیگار و مشکلات ترک سیگار همچون استرس ناشی از ترک کمک کند.

در حقیقت مشاهده شده است هنگام ترک نیکوتین، افراد اضطراب و استرس زیادی را مانند افرادی که مبتلا به افسردگی هستند تجربه می کنند. در حقیقت نیکوتین به درمان افسردگی کمک می کند.

عصاره گل راعی بصورت مایع و کپسول در بازار موجود است و باید حداقل دو هفته قبل از اقدام به ترک ، مصرف آن را شروع کنید.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.