اي رم همه بهانه از تو

شايد به فکر اين افتاده باشيد که حالا بعد از چند سال که با رايانه قديمي و گازوئيلي تان کار مي کرديد. سيستم خود را ارتقا دهيد. يا به قول معروف به روزش کنيد. در همين مدتي که شما سرتان در کار خودتان بوده و با همان رايانه گازوئيلي کار مي کرديد. هم دنيا کلي عوض شده و
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اي رم همه بهانه از تو
اي رم همه بهانه از تو
اي رم همه بهانه از تو






شايد به فکر اين افتاده باشيد که حالا بعد از چند سال که با رايانه قديمي و گازوئيلي تان کار مي کرديد. سيستم خود را ارتقا دهيد. يا به قول معروف به روزش کنيد. در همين مدتي که شما سرتان در کار خودتان بوده و با همان رايانه گازوئيلي کار مي کرديد. هم دنيا کلي عوض شده و هم کلي قطعات جديد وارد بازار شده است خيلي از اين بازي ها و نرم افزارهايي هم که احتمالا مي خواهيد برويد سراغشان، بر اساس آن سخت افزارهاي جديد طراحي شده اند و با آن رايانه قديمي تان کار نمي کنند مخصوصا الان که اول سال تحصيلي است و احتمالا سروکارتان به برنامه هاي تخصصي و رنگارنگي خواهد افتاد که يک سيستم به روز مي طلبد براي همين بايد به فکر آن باشيد که رايانه تان را يک ارتقاي درست و حسابي بدهيد.

براي چه کاري مي خواهيد رايانه تان را ارتقا دهيد؟

برسد به دست کاربر مورد نظر

اگر به فروشگاهاي قطعات رايانه يا سايت هاي معرفي قطعات سر بزنيد مي بينيد که هر روز کلي قطعات جور واجور و مدل جديد وارد بازار مي شوند که آدم هميشه هوس مي کند يکي از آن مدل بالاهايش بخرد، روي سيستمش بگذارد و بعد پزش را بدهد که رايانه آخرين مدل دارد. اما قبل از اينکه شما کار نصب قطعه جديد رايانه تان را تمام کنيد، مدل جديدتر از آن وارد بازار مي شود. پس براي اينکه به جيب مبارکتان فشار نيايد و اعصاب خودتان را هم خرد نکنيد، بهتر است دنبال اين باشيد که چه مدلي بيشتر به دردتان مي خورد و مثلا قصد داريد با رايانه تان چه کار هايي انجام دهيد؟ اين طوري فقط لازم است يک يا چند قطعه مورد نياز را ارتقا دهيد و زياد هم لازم نيست پولتان را خرج کنيد.

اگر فيلم باز هستيد

قطعات مورد نياز: هارد ديسک، ديسک درايور، مانيتور، اسپيکر، اگر از آن آدم هاي عشق فيلم هستيد و کلي دي وي دي و سي دي داريد که روي هم ريخته و نمي دانيد آنها را چه کار کنيد يا اگر اهل جمع کردن آلبوم هاي موسيقي هستيد، بهترين گزينه براي شما ارتقا دادن هارد ديسک است. بستگي دارد چقدر خلافتان سنگين باشد ولي معمولا يک هارد 500 براي تمام فيلم ها و آهنگ ها جواب مي دهد. در يک هارد500 چيزي حدود 400 تا فيلم دي وي دي با کيفيت جا مي شود. پس خيلي هم نمي خواهد حرص کم بودن فضارا بزنيد. يک دي وي دي رايتر با سرعت بالا هم که روي شاخش است چون احتمالا مجبورمي شويد براي اين آن فيلم رايت کنيد. البته blue-ray که از 25 تا 50 گيگابايت اطلاعات جا مي مي گيرد. هم در بازار زياد شده ولي به خاطر گران بودن چندان به صرفه نيست. يکي ديگر از وسايلي که براي عشق فيلم ها از واجبات محسوب مي شود، يک مانيتور LCD درست و درمان با کيفيت بالاست. الان هم که مانيتورهايwide که خوراک فيلم ديدن هستند، بورس بازارند.

اگر اهل بازي هستيد

قطعات مورد نياز: کارت گرافيک RAM CPU و مادر بورد براي بازي و کارهاي گرافيکي تقريبا تمام اجزاي رايانه درگير هستند و اگر مي خواهيد يک سيستم توپ براي اين کار داشته باشيد، بايد بيشتر قطعات رايانه تان را ارتقا دهيد ولي مي توانيد با ارتقاي دو- سه قلم از لوازم رايانه هم سيستم خوبي براي کارهاي بالا داشته باشيداين سه قلم عبارتند از CPU کارت گرافيک حافظه و RAM البته مادر بورد را هم در صورتي که مدل رايانه تان از آن قديمي هايش باشد، بايد اضافه کنيد چون خيلي از اين قطعات فقط با مادربورد هاي جديد هم خواني دارند. درباره مدل قطعات بالا در اينفوگرافي بيشتر برايتان توضيح مي دهيم ولي عجالتا بدانيد که ارتقاي رايانه براي کارهاي گرافيکي و بازي پرهزينه ترين نوع ارتقا است.

اگر با برنامه هاي خفن کار مي کنيد

قطعات مورد نياز CPU ،RAM و مادر بورد
اگر با برنامه هايي سروکار داريد که به قول معروف خيلي سنگين هستند و حجم بالايي دارند بايد به فکر ارتقاي CPU و RAM باشيد چون اين دو تاثير مستقيمي روي سرعت رايانه تان دارند. البته همان طور که قبلا گفتيم بايد حواستان باشد قطعاتي که انتخاب مي کنيد با مادر بوردتان هم خواني داشته باشند و اگر نه بايد به فکر عوض کردن يک مادر بورد هم باشيد.

اگر به مخلفات اهميت مي دهيد

اين روزها به خاطر اينکه اتصالات مخصوصا از نوع USB به رايانه ها بيشتر شده و از طرفي هم خيلي از اين قطعات جديدي که روي رايانه تان نصب مي کنيد نياز به برق بيشتري نسبت به مدل هاي قبلي خودشان دارند، عوض کردن يک power ضروري است. سعي کنيد اگر هم يک مقدار بيشتر سبک مي شويد؟ حتما اين قطعه را عوض کنيد و مدل هاي جديدترش را بگيريد که کار محافظ برق را هم انجام مي دهند. کارت تي وي هم ممکن است خيلي به دردتان بخورد و با هزينه کمي مي توانيد از رايانه تان تلويزيون هم ببينيد. دي وي دي رايتر هم اين روزها ديگر به يکي از واجبات تبديل شده و براي بعضي ها از نان شب هم واجب تر است.

اگر کفگير کف ديگ نخورده

با چقدر مي توانيد يک سيستم درست و درمان جمع کنيد؟
قضيه همان هر چقدر پول بدهي آش مي خوري است. بستگي دارد در چه حد بخواهيد سيستمتان را ارتقا دهيد. تا دلتان بخواهد قطعات رنگ و وارنگ با قيمت هاي مختلف در بازار و جود دارد پس حسابي حواستان را جمع کنيد تا کلاه سرتان نرود. ما کاري که کرده ايم اين است که سه نوع سيستم مختلف در حد معمولي خوب و عالي برايتان معرفي کرده ايم. البته حتما لازم نيست همه اين قطعات در کنار هم باشند. مي توانيد قطعات قديمي تان را بفروشيد و پولش را به بدن سيستم جديدتان بزنيد.

هشت گرو نه ها

قطعات پيشنهادي اين ستون، هم ارزان هستند و هم نسبتا کارايي خيلي خوبي دارند. اگر خيلي اهل بازي کردن نيستيد و با برنامه هاي خفن سروکار نداريد همين سيستم براي شما جواب مي دهد. چنين سيستمي با چنين مشخصاتي چيزي حدود 200 تا 300 هزار تومان برايتان آب مي خورد.

بالاي خط فقرها

سيستمي با چنين مشخصاتي از سر يک کامپيوتر خانگي هم زياد است. مي توانيد مطمئن باشيد با اين قطعات سرعت دستگاهتان در حد پرواز با لا مي رود و مي توانيد خفن ترين برنامه ها و بازي ها را روي آن نصب کنيد. با کمي با لا و پايين، چنين سيستمي حدود 500 تا 600 هزار تومان در مي آيد.

مايه دارها

دو حالت دارد: يا شما آدم خيلي خوفي هستيد و با برنامه هايي در حد فضا کار مي کنيد يا پول زيادي داريد که سراغ چنين سيستمي مي رويد. در هر صورت با داشتن چنين سيستمي ديگر هيچ سيستمي روي دست تان بلند نمي شود و مي توانيد مطمئن باشيد که تا چند سال لازم نيست کامپيوترتان را ارتقا دهيد. اين نوع سيستم حدود 800 هزار تومان پايتان آب مي خورد.

ريز و درشت تمام اجزايي که مي توانند رايانتان را ارتقا دهند.

در جستجوي قطعه گمشده

حواستان باشد خيلي ذوق زده نشويد. اولش ممکن است بخواهيد مثلا دو تاقطعه را عوض کنيد. بعد وقتي دستتان مي رود توي کار و مي گوييد: «حالا بذار فلان قطعه را هم عوض کنم» و بعد همين حالا اين يکي و حالا آن يکي ها کار دستتان مي دهد و ناگهان مي بينيد که کلي خرج الکي روي دستتان مانده است. اول از همه تکليفتان را مشخص کنيد و ببينيد اصلا براي چي مي خواهيد رايانه تان را ارتقا دهيد و بعد اينکه چه چيزهايي را مي خواهيد عوض کنيد. اطلاعات ما کمکتان مي کند تا از انواع قطعاتي که اين روزها در بازار رايج هستند، آگاهي پيدا کنيد و بعد برويد دنبالشان.

مادربورد

دو نکته مهم درباره مادربورد وجود دارد اول اين که مادربورد نقش زيادي در سرعت و خوب کار کردن رايانه تان دارد. يعني اگر بهترين قطعات را هم تهيه کنيد، ولي مادربوردتان چيز کاردرستي نباشد چندان فايده اي ندارد دوم اينکه بايد دقت کنيد تمام قطعات رايانه تان با مادربورد همخواني داشته باشد، چون ممکن است مثلا سي پي يو يا کارت گرافيکي اي که تهيه مي کنيد، هم خواني نداشته باشد و نشود روي مادربورد سوار کرد. اگر مي خواهيد ارتقاي رايانه براي تان ارزان تر دربيايد، مي توانيد يک مادربودرد onboard تهيه کنيد. مادربورد onboard يعني اين که ديگر نياز به کارت گرافيک نيست و يک کارت گرافيک داخلي در خودش وجود دارد. مارک هاي معروف مادربورد در بازار گيگابايت، اينتل، ابيت و ايسوز هستند.

هارد

تابلوترين بخش رايانه براي ارتقا است. با ارتقا هارد ديسک علاوه بر اين که حجم بالاتري را مي توانيد در اختيار داشته باشيد، سرعت انتقال داده هم در رايانه تان به طرز باورنکردني اي افزايش مي يابد. اين روزها ديگر خبري از آن هاردهاي 20 و 40 گيگابايتي کابل نواري در بازار نيست و هاردهاي 160 گيگابايتي ساتا را هم بايد به زور پيدا کنيد. پرطرفدارترين هاردهايي که مي توانيد در بازار پيدا کنيد هاردهاي 500 گيگابايتي هستند که به خاطر ظرفيت بالا و سرعت خوبي که دارند رايجترين نوع هارد ديسک در بازار هستند.

CD&DVDDriver

خريدن سي دي رام يا سي دي رايتر ديگر خز شده و به تاريخ پيوسته، مثل اتفاقي که براي ديسکت ها افتاد. اين روزها درايورهايي در بازار دي وي دي رايتر ها هست که کار خواندن و نوشتن روي دي وي دي را انجام مي دهند. البته جديدا ديسک هاي blue-ray هم در بازار زياد شدند و اگر نمي خواهيد به اين زودي ها دوباره سيستم تان را عوض کنيد، بهتر است کار را يکسره کنيد و يک ديسک خوان blue-ray بخريد. البته قيمت رايترهاي آن بسيار زياد است و اصلا براي يک دستگاه خانگي به صرفه نيست.

کيس

جعبه هاي کيس بيشتر جنبه تزييني دارند ولي اگر مي خواهيد سيستم تان خيلي با کلاس به نظر بيايد و چشم همه را خيره کند، عوض کردن کيس يکي از بهترين گزينه هاست.

CPU

CPU حکم مغز رايانه را دارد. براي همين از هر جاي ديگر هم که مي خواهيد کم بگذاريد از اين يکي نبايد غافل شويد. مارک هاي معروف پردازشگر در بازار دوهسته اي هاي اينتل وAMD هستند. سي پي يوها ي سه و چهار هسته هم در بازار هستند که احتمالا به خاطر قيمت هاي سرسام آور شان بايد بي خيال شان شويد.

کارت گرافيکي (VGA)

با بازي ها و برنامه هاي گرافيکي رنگارنگي که اين روزها در بازار زياد شده ديگر داشتن يک کارت گرافيک توپ براي کساني که عشق بازي هستند يا با برنامه هاي گرافيکي سروکار دارند از اوجب واجبات است. در کل دو مدل کارت گرافيک در بازار رايج است. يک مدل که به آن ATI مي گويند، که کارتهاي گرافيکي که نام آنها با redeon شروع مي شود از همين مدل هستند. يک مدل هم Nvidia که از قبلي معروف تر است و نام مدل هايش هم معمولا با Geforce شروع مي شود. دو تا ويژگي مهم کارت هاي گرافيک که موقع انتخاب بايد به آنها توجه کنيد قدرت پردازشگر و ديگري رم دروني کارت است که تاثير مستقيمي در سرعت و کارايي کارتهاي گرافيک دارند. بستگي دارد تا چه حد خلافتان سنگين باشد. اگر نهايتا مي خواهيد يک FIFA2009 بازي کنيد يا با يک photoshop cs4 سروکله بزنيد، دست بالا يک کارت گرافيک 512 کفايت مي کند.

مودم

اگر فقط مي خواهيد از اينترنت ديال آپ استفاده کنيد و در قيد و بند اينترنت پرسرعت نيستيد، يک مودم 56k هم از سر رايانه تان زياد است اما اگر با اينترنت پرسرعت حال مي کنيد، بهترين گزينه مودم هاي D-Link،Intel و GIGAbyte است. معمولا بيشتر رايانه ها اين مودمها را دارند و اصلا نيازي به ارتقا آنها نيست. ولي اگر به فکر اينترنت پرسرعت و ADSL هستيد بايد دست به جيب شويد و مودم هاي مخصوص آنها را بخريد.

حافظه رم (RAM)

کوتاه ترين مسير براي رسيدن به سرعت بالاتر رايانه، ارتقا رم است. معروفترين آنها رم هاي DDR است. تازگي ها رم هاي DDR2 و DDR3 هم در بازار زياد شده اند که البته آخري هنوز قيمت هاي بالايي دارد و براي رايانه هاي خانگي چندان به صرفه نيست. فرق مدل هاي مختلف رم فقط و فقط در سرعت انتقال اطلاعات آنهاست. رم هاي DDR2 که با سي پي يوهاي دو هسته اي هم سازگاري دارند تا سقف 2 گيگابايتي در بازار پيدا مي شوند و مي توانيد با نصب دو يا سه چهار تا از اين رم ها مقدار آن را افزايش دهيد.

چه چيزهاي ديگري به رايانتان اضافه کنيد

از همه رنگش خوبه

مانيتور

اولين چيزي که براي ارتقا دادن رايانه به فکر آدم مي رسد مانيتوراست چون هم مستقيما با سلامتي انسان سروکار دارد و هم اينکه کلاس رايانه تان را بيش از هرچيز ديگر نشان مي دهد. اگرهنوز از اين رايانه هاي لامپ تصويردار قديمي استفاده مي کنيد، بهتر است حتي اگر شده از بقيه قطعات صرف نظر کنيد. يک مانيتور LCD بخريد چون مانيتورهاي قديمي به خاطرداشتن اشعه هاي UV به چشمتان آسيب مي رسانند. مانيتورهاي وايد اين روزها بورس بازار هستند و بسته به اندازه کيفيت و امکاناتشان قيمت هاي مختلفي دارند ولي معمولا يک مانيتور 20 اينچ خانگي براي رايانه هاي خانگي جواب مي دهد.

کارت صوت

اگر مي خواهيد کارهاي ميکس مونتاژ صوتي انجام دهيد يا دنبال يک سيستم خوب براي گوش کردن آهنگ هستيد، خريدن يک کارت صوت حسابي به دردتان مي خورد البته مادربوردهاي جديد همگي کارت صوت آنبورد دارند و معمولا متناسب با مادربوردها کارت هاي با کيفيتي هستند و براي کارهاي معمولي اي مثل آهنگ گوش کردن يا يک ميکس و مونتاژ ساده جواب مي دهند.

کارت تي وي

اگر دوست داريد کار تلويزيون را هم از را يا نه تان بکشيد يا امکان اين را داشته باشيد که فيلم ها و برنامه هاي تلويزيون را در رايا نه تان ذخيره کنيد. به فهرست قطعاتي که مي خواهيد تهيه کنيد يک کارت گرافيک هم اضافه کنيد. کارت گرافيک ها چندين مدل دارند و تفاوت آنها در کيفيت و گستره شبکه هايي است که مي توانند دريافت کنند. بعضي از کارت ها تيونر داشته و ديگر نياز به آنتن هم ندارند.

Power

پاور نقش تنظيم کننده برق را در رايانه دارد. براي همين وقتي قطعات داخل کيس را عوض مي کنيد بهتراست پاور دستگاه را هم عوض کنيد تا با قطعات جديد همخواني داشته باشد. بعضي از پاورها کار محافظ برق را انجام مي دهند. بهتر است پاورتان را از اين نوع انتخاب کنيد چون ممکن است با ضعيف و قوي شدن برق قطعاتتان آسيب ببيند.

بلندگو

اسپيکر هم اگر چه از آن چيزهايي است که ارتقا دادنش چندان واجب نيست ولي آدم قلقلکش مي شود يکي ازآن با کيفيت هاي چندتکه اش را داشته باشد که گوش آدم را کر مي کند. بنابراين هر چقدر پول اضافه داريد، بدهيد و يک مدل بالاترش را بخريد فرق اسپيکرهاي مختلف هم در کيفيتشان و قدرت خروجي صدايشان است. اگر خيلي عشق صدا نيستيد و از صداهاي بلند و گوشخراش خيلي خوشتان نمي آيد يک اسپيکر دوتکه هم براي شما جواب مي دهد.
منبع:همشهري جوان- ش 231




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط