از علت تا درمان میخچه

میخچه ضایعه ای پینه ای شکل از پوست مرده است که معمولاً در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم تر پوست کف دست و پا ایجاد می شود.
يکشنبه، 29 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان میخچه

میخچه چیست؟

میخچه‌ها و پینه‌ها لایه‌های ضخیم شده و سخت پوستی هستند و زمانی ایجاد می‌شود که پوست سعی می‌کند از خود در برابر سایش، اصطکاک و فشار محافظت کند. این عارضه‌های پوستی معمولاً روی پاها و انگشتان پا یا روی دست‌ها و انگشتان دست ایجاد می‌شوند. 

میخچه‌ها و پینه‌های پوستی معمولاً ظاهر زشت و ناخوشایندی دارند. اگر فرد سالمی هستید، تنها در صورت احساس ناراحتی باید میخچه یا پینه را درمان کنید. برای بسیاری از افراد کم کردن منبع اصطکاک یا فشار باعث از بین رفتن میخچه و پینه خواهد شد.

اگر به دیابت و یا دیگر بیماری‌ها مبتلا هستید که باعث می‌شود جریان خون به سمت پاها کم‌تر از حالت عادی باشد، شما در معرض خطر بیش‌تری قرار دارید. در صورت ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌ها برای دریافت بهترین درمان برای میخچه و پینه حتماً با پزشک مشورت کنید.1
 

علل میخچه پا

عوامل زیر ممکن است در ایجاد یک میخچه پا دخالت داشته باشند:

ایستادن طولانی مدت

پابرهنه راه رفتن یا دویدن

عدم استفاده از جوراب با کفش

فشار مداوم روی پا در حین فعالیت

استفاده از جوراب های گشاد دارای آستر

استفاده از کفش های تنگ، کفش پاشنه بلند، یا کفش نامناسب.2
 

علائم میخچه پا

میخچه پا بصورت برجستگی ضخیم، خشن و پوسته پوسته ای روی پوست قابل مشاهده است. میخچه ها به سه نوع طبقه بندی می شوند:

میخچه نرم: شبیه زخم باز است.

میخچه بذر: معمولاً کوچک است و در کف پا ایجاد می شود.

میخچه سفت: زرد، ضخیم و سفت بوده و معمولاً مرکز آن خاکستری است.

صرف نظر از نوع آن، میخچه پا ممکن است علائم و نشانه های زیر را نشان دهد:

درد

احساس سوزش

ناراحتی هنگام راه رفتن یا ایستادن

احساس دردناک هنگام پوشیدن کفش.2
 

عوامل خطرساز که ریسک ابتلا به میخچه‌ی دست و پا را افزایش می‌دهند

عواملی که فرد را بیش‌تر در معرض خطر ابتلای میخچه‌‌ی انگشت دست و پا و پینه قرار می‌دهد، عبارتند از:
 
انحراف شست (Bunion) یا هالوکس والگوس (Hallux valgus)
نوعی بدشکلی انگشت شست پا است که در آن یک توده استخوانی روی مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود.

از علت تا درمان میخچه
 
انگشت چکشی (Hammertoe)
در این اختلال، انگشتان دفرمه شده و حالت چکش مانند و یا قلاب مانند به خود می‌گیرند. 
 
دیگر اختلالات پا
گروهی از عارضه‌های مربوط به پا مانند خارهای استخوانی (bone spur) می‌تواند باعث ساییده شدن مداوم انگشتان پا در داخل کفش شود.
 
حفاظت نکردن کافی از دست‌ها
استفاده از ابزارآلات بدون پوشیدن دستکش مناسب، پوست شما را در معرض اصطکاک زیاد قرار خواهد داد.1
 

درمان های خانگی برای میخچه پا

درمان های خانگی زیر ممکن است در مدیریت میخچه پا و کمک به بهبود آن مفید باشد:
 
پاها را در آب گرم خیس کنید
خیساندن پا در آب گرم می تواند به درمان میخچه پا کمک کند. خیساندن پاها در آب گرم رایج ترین توصیه پزشکان برای درمان میخچه پا و پینه است. آب گرم، خود به لطافت پوست کمک می کند و می توانید نمک اپسوم را نیز به آن اضافه کنید.

نمک های Epsom می توانند به تسکین درد و آبرسانی به لایه های خشک و کراتینه شده پوست کمک کنند. 1 فنجان نمک اپسوم را در یک گالن آب گرم مخلوط کنید. پاها را حدود 15 دقیقه در آن خیس کنید. همچنین در حین خیساندن، پینه را با حرکات دورانی به آرامی بمالید تا به از بین بردن پوست مرده کمک کند.
 
خمیر جوش شیرین بزنید
استفاده از جوش شیرین برای درمان میخچه پا یک درمان محبوب سنتی است. جوش شیرین یک لایه بردار است که به نرم شدن پینه کمک می کند، بنابراین به برداشتن آن کمک می کند.

 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آب لیمو و آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید. یک لایه نازک از خمیر را به میخچه بمالید و با یک باند آن را بپوشانید. بگذارید یک شب بماند و صبح با آب ولرم بشویید. بعد از آن به آرامی با استفاده از سنگ پا لایه برداری کنید.
 
مقداری سرکه بزنید
سرکه همچنین می تواند به نرم شدن میخچه و کاهش سایز آن کمک کند، اگرچه این درمان با شواهد علمی پشتیبانی نمی شود.

به نظر می رسد که اسیدیته سرکه بر روی کراتین اثر و آن را تجزیه کرده و در نتیجه سلول های مرده پوست را شل می کند.

مقداری سرکه را با سه قسمت آب گرم رقیق کنید. محلول را با استفاده از یک پنبه روی میخچه به مدت 10 دقیقه روی محل قرار دهید. بعد از آن از سنگ پا استفاده کنید. از خیساندن پاها در سرکه رقیق خودداری شود.
 
از پوست موز استفاده کنید
ماساژ قسمت داخلی پوست موز به نرم شدن میخچه پا کمک می کند. از پوست موز به عنوان یک داروی حکایتی برای درمان میخچه پا استفاده می شود. کاربران گزارش می دهند که مالیدن داخل پوست موز به نرم شدن میخچه کمک کرده و با گذشت زمان آن را کوچکتر می کند. اگرچه هیچ مدرک علمی بر آن وجود ندارد، اما این درمان به طور کلی بی خطر بوده و ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.
 
یک سیب زمینی را مالش دهید
از سیب زمینی می توان در درمان یک میخچه پا نیز استفاده کرد. شواهد حاکی از آن است که مالیدن سیب زمینی به میخچه پا به نرم و سیاه شدن و در نهایت باعث ریزش آن کمک می کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی استفاده از سیب زمینی در درمان میخچه پا را تأیید نمی کند.
 
 محصولات بدون نسخه را امتحان کنید
چندین محصول بدون نسخه مانند لایه برداری پا، پد چسب و کرم های لایه بردار به حذف میخچه پا کمک می کنند. این محصولات معمولاً حاوی اوره، هیدروکسید پتاسیم، سیلیکون، لاکتات آلومینیوم و اسید تری کلرواستیک هستند. علاوه بر این، می توانید برای جلوگیری از تحریک و اصطکاک، تا زمانی که درمان نتیجه ندهد، از پدهای چسب استفاده کنید.2
 

روش‌های پیشگیری از میخچه پا 

جهت پیشگیری از ایجاد میخچه پا، معمولاً بهتر است که از کفش مناسب استفاده کنید:
 
پا را اندازه گرفته و کفش با سایز مناسب بپوشید
برای اطمینان از عدم ابتلا به میخچه پا، پاهای خود را اندازه‌گیری کرده (طول و عرض) و براساس آن، کفش بخرید. خرید کفش در انتهای روز، هنگامی که پای شما به دلیل ورم، در بزرگترین حالت خود قرار دارد، به شما کمک می‌کند تا کفشی با اندازه مناسب بخرید. سعی کنید بین بزرگترین انگشت پا تا قسمت جلوی کفش، 12 میلیمتر فاصله داشته باشد. اینکار باعث می‌شود که پای شما بطور مداوم به قسمت جلوی کفش برخورد نکند.
 
از جوراب مناسب استفاده کنید
گاهی اوقات پوشیدن جوراب راحت به اندازه کفش‌هایی که می‌پوشید اهمیت دارد. اگر مستعد بروز میخچه پا هستید، سعی کنید از جوراب‌هایی که لایه‌های بیشتری دارند، استفاده کنید.

از علت تا درمان میخچه
 
استفاده از کفش‌های پاشنه بلند را محدود کنید
تا حد امکان کفش‌هایی با کوتاه‌ترین پاشنه بپوشید، بهتر است که مدت زمانی که از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنید را محدود کرده ، چرا که یکی از عوامل اصلی ایجاد میخچه در زنان، پوشدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند است. استفاده از کفش با پاشنه‌های کوتاه، مقدار فشار روی پا را در مقایسه با کفش‌های پاشنه بلند کاهش می‌دهد.
 
وزن خود را کاهش دهید
اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن اضافی، مقداری از فشار روی پاها و انگشتان پا را کاهش می‌دهد.
 
پاها را تمیز نگه دارید
استفاده منظم از سنگ پا و تمیز نگه داشتن و مرطوب کردن پاها، می‌تواند به نواحی ضخیم پوست کمک کند تا از ایجاد میخچه و پینه جلوگیری کند. محصولاتی حاوی لانولین عمدتاً در آبرسانی به پوست‌های خشک و زمخت مؤثر هستند.
 
کفی کفش
کفی‌های کفش مانند کفی ‌های نرم، جداکننده انگشت یا اسفنج می‌تواند مانع تشکیل میخچه شود. بهتر است که با یک متخصص باتجربه مشورت کرده تا بهترین نوع کفی را برای پا انتخاب کنید.3

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.pezeshket.com
3.www.drpourghasemian.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما