امامزاده بی بی حلیمه خاتون - کلات

امامزاده بی بی حلیمه خاتون بسیار مورد احترام و اعتقاد اهالی روستاست؛ به هنگام بیماری و گرفتاری به مزارش می روند و درخواست رفع مشکل می کنند. کراماتی هم به وی نسبت می دهند. اهالی روستا هر ساله مراسم شام غریبان را در کنار این بقعه برگزار می کنند.
دوشنبه، 30 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امامزاده بی بی حلیمه خاتون - کلات
این امامزاده، در ضلع شرقی روستای کلات قرار دارد؛ روستای کلات، از توابع دهستان بوالخیر، بخش دلوار، شهرستان تنگستان است و در 46 کیلومتری جنوب شرقی دلوار واقع شده و بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۰۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه و 24 دقیقه واقع گردیده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱ متر است. بقعه، به صورت چهار گوش و دارای ابعاد ۶4.60 در 4.70  متر است. جنس آن، از سیمان و سنگ لاشه و دیوارهایش از داخل، پلاستر سیمان است. عرض در آهنی آن یک متر است که به سمت مشرق باز می شود. کف آن، سیمانی و مفروش به موکت است و بر فرازش گنبد سبزی از نوع قیفی قرار گرفته زیر گنبد است. قبری سیمانی به ارتفاع 40 سانتی متر و طول وعرض 144 در 60 سانتی متر در وسط بقعه واقع شده که سنگ نوشته ندارد و تنها پارچه ای سبز، رویش کشیده شده. اتاق امامزاده، تاکنون چند بار تعمیر شده که آخرین آن، مربوط به ده سال پیش است.
 
نام شخصیت مدفون در این بقعه، حلیمه خاتون است که نسبش معلوم نیست؛ با وجود این، بسیار مورد احترام و اعتقاد اهالی روستاست؛ به هنگام بیماری و گرفتاری به مزارش می روند و درخواست رفع مشکل می کنند. کراماتی هم به وی نسبت می دهند. اهالی روستا هر ساله مراسم شام غریبان را در کنار این بقعه برگزار می کنند.
 
این بقعه، از هر گونه امکانات محروم است و فقط در محوطه اطرافش چند خرما بن ویک کنار - سدر- وجود دارد.
 
منابع:
1. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران، ج ۱۱۱ (خورموج) ص ۸۶
٢. مشاهدات نگارنده و کسب اطلاع از مطلعین محلی، مورخ ۱۳۸۸/12/10
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر دوم، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 50-49


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.