امامزاده بی بی حکیمه - بندر دیر

امامزاده بی بی حکیمه مورد اعتقاد اهالی دیر می باشد. ایام پنجشنبه دوستداران در کنار بقعه اجتماع کرده و با دیدگان اشکبار، برای رفع حوایجشان به دعا و راز و نیاز می پردازند
يکشنبه، 22 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امامزاده بی بی حکیمه - بندر دیر
این بقعه (امامزاده بی بی حکیمه) در محله سید صفای شهر دیر، در فاصله ۵۰۰ متری از بقعه سید صفا (سیدشفا) و بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه، عرض جغرافیایی27 درجه و ۵۰ دقیقه و ارتفاع چهار متری از سطح دریا واقع شده است. و بقعه مورد نظر اتاقی چهار گوش به ابعاد 3.65×6 متر است که از مصالحی و چون سنگ ، گچ و سیمان ساخته شده و اطراف آن از داخل تا ارتفاع ۸۴ سانتی متر با سیمان سفید پوشیده شده و بقیه با گچ سفید کاری می باشد. در جهت شرق ایوانی ستوندار دارد که درهای حرم درون آن باز شده است. تا جنس درها آهنی و به عرض ۹۰ سانتی متر می باشد. در سمت جنوب، اتاق اصلی و متصل به آن اتاق دیگری است که ظاهرا زایرسرا میباشد. کف هر دو اتاق موزاییک کاری شده و اتاق اصلی مفروش به قالی و موکت بوده و روی دیوارهای آن تمثال ائمه علیهم السلام و ادعیه نصب است.
 
بر فراز بقعه، گنبدی کم خیز وعرقچینی با یک گلدسته ساخته شده و از ظاهر بنا پیداست که در سال های اخیر تجدید بنا شده است. تقریبا در زیر گنبد حرم، ضریح چوبی مشبکی به طول 1.50، عرض ۷۰ و ارتفاع 1.47 روی قبر مطهر قرار دارد. مدفون در این قبر، بی بی حکیمه، خواهر سید صفا از اعقاب حضرت امام کاظم (علیه السلام) است. این امامزاده مورد اعتقاد اهالی دیر می باشد. ایام پنجشنبه دوستداران در کنار بقعه اجتماع کرده و با دیدگان اشکبار، برای رفع حوایجشان به دعا و راز و نیاز می پردازند.
 
منابع:
۱- فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور جمهوری اسلامی ایران، ج۱۱۹(کنگان)، ص۱۲.
۲- عبدالحسین بحرینی نژاد و حیدر دوراهکی، بندردیر نگینی بر ساحل خلیج فارس، ج ۱، ص ۴۱۷ و ج ۲، ص ۳۶۴.
۳- مشاهدات نگارنده، مورخ 1386/10/27
 
منبع: زیارتگاه‌های استان بوشهر، دفتر اول، غلامحسین هادی نژاد دشتی، انتشارات وثوق، چاپ اول، قم، 1388ش، صص 93-92


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.