از علت تا درمان سیاهی گردن

پوست گردن به دلیل هورمون ها، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سایر عوامل و شرایط مرتبط با پوست همواره مستعد تیره شدن است.گرچه اغلب علل سیاهی گردن به دلیل شرایط اضطراری پزشکی نیست اما همیشه بهتر است به پزشک برای تشخیص مناسب علت مراجعه شود.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان سیاهی گردن

گردن سیاه

گردن سیاه برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن پوست گردن شما به طور محسوسی تیره تر از پوست اطراف آن است. گاهی به آن گردن تیره نیز گفته می شود. این تغییر رنگ ممکن است نگران کننده باشد. در برخی موارد، احتمال دارد تیره شدن پوست نشانه بروز بیماری خاصی باشد، بنابراین برای تعیین علت و شروع هرگونه درمان به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از افراد از داشتن لکه های پوستی تیره در اطراف گردن خود خجالت می کشند. این یک اختلال رنگدانه ای پوستی نسبتاً شایع است که به عنوان آکانتوز نیگریکانس شناخته می شود. این یک عفونت نیست و مسری نیست.

پیری و قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی تغییر رنگ تیره در گردن است. دلایل دیگر دیابت، ژنتیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم رعایت بهداشت و کاهش ناگهانی وزن یا افزایش وزن است.1
 

علت سیاهی پشت گردن چیست؟

علل احتمالی سیاهی گردن عبارتند از: 
 
آکانتوز نیگریکانس
آکانتوز نیگریکانس می‌تواند موجب تیرگی و ضخیم شدن پوست گردن شود. همچنین پوست ممکن است که بافتی شبیه به مخمل پیدا کند.

این بیماری می‌تواند به صورت ناگهانی بروز پیدا کند، اما واگیردار نیست و خطری هم برای سلامتی فرد ندارد. افراد چاق و کسانی که به دیابت مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری پوستی قرار دارند.

آکانتوز نیگریکانس در موارد نادری ممکن است نشانه‌ی یک بیماری حاد مانند سرطان معده یا کبد باشد. 
 
درماتیت نگلکتا
درماتیت نگلکتا نوعی بیماری پوستی است که در اثر تجمع سلول‌های مُرده‌ پوست، چربی، عرق و باکتری‌ها روی پوست به وجود می‌آید. این انباشت مواد زائد موجب تغییر رنگ پوست و به وجود آمدن پلاک‌های پوستی می‌شود. گردن به دلیل عدم شستشوی کافی با آب و صابون و مالش برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، مستعد بروز درماتیت نگلکتا است.
 
دیسکراتوز مادرزادی
دیسکراتوز مادرزادی موجب ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌شود. همچنین ممکن است که گردن ظاهرا کثیف به نظر برسد. این بیماری پوستی علاوه بر لکه‌های تیره روی گردن، می‌تواند باعث ایجاد لک‌های سفید در دهان، ریختن ناخن‌ها و کم پشت شدن مژه‌ها شود.
 
درماتوز خاکستری
درماتوز خاکستری موجب ایجاد لک‌های خاکستری تیره، آبی تیره یا سیاه به شکل نامنظم در گردن و بازو می‌شود. لک‌ها گاهی اوقات روی سایر نواحی بدن نیز ایجاد می‌شوند. این بیماری پوستی خوش‌خیم است و نشانه ابتلا به هیچ بیماری زمینه‌ای نیست. 
 
انسولین بالای خون
بالا بودن مداوم سطح انسولین خون می‌تواند موجب تیرگی پوست گردن خصوصا پشت آن شود. این مشکل در بین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شایع است.
 
لیکن پلان هایپرپیگمنتیشن
لیکن پلان هایپرپیگمنتیشن که به آن «خزه پوستی» نیز گفته می‌شود، یک بیماری التهاب پوستی است که موجب ایجاد ضایعاتی روی بدن می‌شود. علائم این بیماری شامل لک‌های خاکستری و سیاه روی گردن و صورت است. لک‌ها خارش ندارند. 

از علت تا درمان سیاهی گردن
 
تنیا ورسیکالر 
تنیا ورسیکالر عفونت ناشی از قارچ مالاسزیا است. در حالی که این نوع مخمر به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد، مقادیر بالا یا رشد بیش از حد آن می‌تواند باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره روی گردن، کمر، سینه و بازو شود. چنانچه فرد اخیرا در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد، پوست ممکن است تیره‌تر نیز به نظر برسد. لکه‌های روی پوست ممکن است خارش داشته باشند. 2
 

گردن سیاه با چه علائمی همراه است؟

علامت اصلی سیاهی گردن، تیرگی پوست گردن است. در برخی موارد، تیرگی ممکن است سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار دهد که معمولاً زیر بغل است.

علائم دیگری که ممکن است با این شرایط همراه باشد، عبارتند از:

خارش

پوست ضخیم شده

پوستی که در هنگام لمس احساس نرمی می کنید.

بروز تیرگی ناگهانی پوست گردن نیاز به مراجعه به پزشک دارد، زیرا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.1
 

چگونه گردن سیاه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که گردن سیاه یک بیماری نیست بلکه علامت یک بیماری زمینه ای است، در صورت مشاهده تیرگی در هر قسمت از گردن، به پزشک مراجعه کنید.

AN به طور معمول می تواند با بررسی پوستی تشخیص داده شود، اما پزشک احتمالاً شما را از نظر دیابت نیز بررسی می کند و ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش خون و اشعه ایکس را بر اساس سایر علائم تجویز کند.1
 

درمان سیاهی گردن

زمانی که پزشک علت تیرگی گردن را تشخیص داد، درمان‌های مختلفی را توصیه می‌کند.  

درمان هر کدام از بیماری‌های بالا ممکن است شامل موارد زیر باشد که عبارتند از:
 
تنیا ورسیکالر
پزشک معمولا عفونت‌های قارچی را با پمادهای ضد قارچ درمان می‌کند. در موارد حاد ممکن است داروﻫﺎی ﺿﺪﻗﺎرچ ﺧﻮراﻛﻲ نیز برای بیمار تجویز شوند. 
 
درماتیت نگلکتا
لایه‌برداری یا اسکراب پوست با صابون اغلب می‌تواند باعث کم شدن تیرگی گردن ناشی از درماتیت نگلکتا شود. ممکن است پزشک معالج از فرد بخواهد گردن خود را در وان حمام خیس کنید یا اینکه از کمپرس گرم برای از بین بردن انباشت سلول‌های مرده استفاده کند. 
 
آکانتوز نیگریکانس
در حالی که کرم‌ها و لایه‌بردارهای روشن‌کننده پوست زیادی در بازار وجود دارند که مدعی هستند موجب کاهش تیرگی پوست ناشی از آکانتوز نیگریکانس می‌شوند، اما این محصولات معمولا اثری ندارند. برطرف کردن علل اصلی مانند کنترل قند خون و کاهش وزن ممکن است به کاهش تیرگی پوست کمک کند. 
 
لیکن پلان هایپرپیگمنتیشن
درمان هایپرپیگمنتیشن ممکن است با کرم ترتینوئین امکان‌پذیر باشد که نوعی رتینوئیک اسید است که به پوست کمک می‌کند تا خود را دوباره تجدید کند. همچنین روش‌های درمانی با لیزر ممکن است به کاهش هایپرپیگمنتیشن کمک کند.

سایر درمان‌ها نیز به شرایط سلامتی و بیماری زمینه‌ای فرد بستگی دارد.2
 

از بین بردن لکه و تیرگی گردن با ماسک های خانگی و گیاهی

راه و روش های مختلفی در طب سنتی و طب مدرن برای حل این مشکل پوستی تجویز می شود که بخشی از آن استفاده از ماسک های گیاهی و طبیعی هستند که با هدف روشن شدن پوست از آنها استفاده می شود.
 
1- لیمو و عرق گل
1 قاشق غذاخوری از هرکدام را با هم ترکیب کنید وتکه از پارچه کتان را به محلول به دست آمده آغشته کرده و روی گردن قرار دهید. پارچه آغشته به محلول باید شب تا صبح روی محل تیرگی گردن باقی بماند.
 
از علت تا درمان سیاهی گردن
 
2- ماسک لیمو و زردچوبه
با مقدار کمی از زردچوبه و آب لیموی تازه ماسکی طبیعی تهیه کنید. این ماسک باید 15 الی 20 دقیقه روی پوست باقی مانده و با آب ولرم آبکشی شود. تکرار استفاده از این ماسک تاثیر فوق العاده ای در رفع سیاهی و تیرگی گردن خواهد داشت. 
 
3- ماسک عسل و لیمو
ماسک لیمو و عسل یکی از بهترین ترکیبات موثر در رفع تیرگی پوست است. مقداری عسل با کمی آب لیموی تازه را ترکیب کنید. ماسک به دستآمده را به پوست گردن بمالید و اجازه دهید تا به مدت 20 الی 25 دقیقه روی پوست باقی بماند. پس از مدت مشخص پوست را با آب ولرم آبکشی کنید.
 
4-ماسک لیمو و گوجه فرنگی
یک گوجه فرنگی رنده شده را با مقداری آب لیمو ترکیب کنید. یک قاشق غذاخوری آب لیمو برای ترکیب با پوره یک عدد گوجه فرنگی متوسط کافی خواهد بود. ماسک ضد تیرگی باید 30 - 35 دقیقه روی پوست باقی بماند . برای به دست آوردن نتیجه سریعتر می توانید از این ماسک روزی 2 مرتبه استفاده کنید. 
 
5- ماسک لیمو ، روغن زیتون و عسل
ترکیب این سه ماده برای رفع تیرگی و نرمی پوست فوق العاده خواهد بود. برای تهیه ماسک 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 2 قاشق غذاخوری لیموی تازه له شده ترکیب کنید. پوست گردن را 25 الی 30 دقیقه با ماسک ضد تیرگی پوست ماساژ دهید و بعد از مدت مشخص با آب ولرم آبکشی کنید. 3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.