معرفی پنج فعالیت محرک قوه بینایی نوزاد

در این مقاله فعالیتهایی را معرفی کرده ایم که با انجام آنها می توانید به بهبود قوه بینایی فرزند نوزاد خود کمک کنید.
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی پنج فعالیت محرک قوه بینایی نوزاد
قوه بینایی نوزاد از لحظه تولد به رشد و تکامل خود ادامه خواهد داد. بینایی نوزاد به هنگام تولد تنها تا حدی تکامل یافته است. او می تواند ببیند اما آنچه می بیند به واضحی یا کاملی دید فردی بزرگسال نیست. شبکیه چشم او که به تشخیص رنگ و نور کمک می کند به طول کامل تکامل نیافته است. به همین دلیل شاید شنیده باشید که نوزادان تازه متولد شده تصاویر را به صورت سیاه و سفید می بینند. با بزرگ شدن و بلوغ نوزاد، سلول های مغز او که مسئول بینایی هستند نیز تکامل می یابند. ترغیب فرزندتان به استفاده از بینایی خود به تکامل حس بینایی و نیز تحریک بخش بینایی مغز او کمک خواهد کرد. در طول چند ماه نخست، فرزندتان شروع به دنبال کردن اشیاء با چشمان خود می کند. در صورتی که این کار را تا سه ماهگی انجام نداد بایستی با پزشک او صحبت کنید. در این بخش چند فعالیتی را معرفی می کنیم که به تحریک بینایی کمک کرده و می توانید با فرزندتان آنها را انجام داده و به بهبود و تکامل بینایی او کمک کنید.
 

1- با یکدیگر به کتاب های تخته ای یا مصور سیاه و سفید (یا با کنتراست بالا) نگاه کنید

در صورت نداشتن کتاب تخته ای سیاه و سفید می توانید با مقوا و ماژیک سیاه خود چنین کتابی را بسازید. دیدن رنگهای با کنتراست بالا مانند سیاه و سفید برای نوزاد راحت تر است. هر چه فرزندتان از قوه بینایی خود برای دیدن اشیاء بیشتر استفاده کند، بینایی او رشد و تکامل بیشتری پیدا خواهد کرد.
 

2- نوعی اسباب بازی متحرک یا صندلی ماشین که دارای خطوط راه راه و کنتراست بالا باشند خریداری کنید

 خطوط راه راه توجه نوزاد را به خود جلب می کنند. در واقع چنانچه در دوران نوزادی بخواهید قدرت بینایی فرزندتان را مورد بررسی و غربال قرار دهید، خواهید دید که پزشک احتمالاً از خطوط راه راه سیاه و سفید جهت سنجش قدرت بینایی فرزندتان استفاده خواهد کرد. نوزادان به طور طبیعی به خطوط راه راه نگاه می کنند. دیدن خطوط راه راه بسیار ضخیم برای نوزاد راحت است اما با نازک تر شدن خطوط، دیدن آنها برای نوزادان چالش برانگیزتر می شود. پزشک با سنجش میزان بینایی فرزندتان در دیدن خطوط راه راه مختلف، می تواند کیفیت دید فرزندتان را متوجه شود. خطوط راه راه برای بهبود بینایی نوزاد عالی هستند. سعی کنید اسباب بازی، روکش صندلی ماشین یا حتی دکوراسیون اتاق خوابی را پیدا کنید که دارای خطوط سیاه و سفید، قرمز و سیاه یا سایر خطوط رنگی روشن با کنتراست بالا باشند.
 

3- فرزند خود را با اسباب بازی یا جغجغه های رنگ روشن به بازی ترغیب کنید

جغجغه ای با رنگ روشن را مقابل فرزندتان تکان داده و به صدا درآورید. اجازه دهید نوزاد با شنیدن صدای جغجغه قوه شنوایی خود را تقویت ساخته و با چشمش آن را دنبال نماید. نوزاد سرانجام با بهبود بینایی سعی خواهد کرد تا به منظور دستیابی به جغجغه یا اسباب بازی، دستان خود را به سمت آنها دراز کند.
 

4- با آینه بازی کنید

برای شروع آینه ای را در فاصله ی حدود 8 تا 12 اینچی معادل با 20 تا 30 سانتیمتری نوزاد قرار دهید. نوزادان تازه متولد شده تنها می توانند بر روی اشیایی که حدود 8 تا 12 اینچ از آنها فاصله دارد تمرکز کنند. اگر چیزی را بیش از حد نزدیک یا دور از فرزندتان قرار دهید، ممکن است تمرکز بر روی آن برای او سخت تر شود. می توانید از آینه های دستی استفاده کنید یا یک اسباب بازی دارای فعالیت آینه ای برای بازی کودک خود خریداری نمایید.
 
معرفی پنج فعالیت محرک قوه بینایی نوزاد


5- با فرزند خود بازی های قایم باشک یا دالی موشه انجام دهید

 می توانید با پوشاندن صورت خود به وسیله دستها و گفتن واژه «دالی موشه» با فرزندتان بازی کنید یا زمانی که بزرگ تر شد می توانید اسباب بازی ای را در زیر یک پتو قایم کرده و ببینید آیا می تواند آن را پیدا کند یا خیر.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.