ايمني در شهربازي

وقتي در اتوبان به سمت «پارک وي» رانندگي مي‌کني، دست راستت جاي خالي اسباب بازي‌هاي غول پيکري را مي‌بيني که بخشي از کودکي‌ات بوده‌اند. همه آن شلوغي‌ها، سر و صداها و آن همه اصرار کردن‌ها که تو را آخر هفته به شهربازي ببرند جلوي چشمانت مجسم مي‌شوند. شهري براي بازي که خاطرات آن، شيرين‌ترين خاطرات کودکي‌هاي تو بوده است. امروز شايد دست بچه‌هاي خودت را مي‌گيري و آنها را به يک شهربازي دور يا نزديک مي‌بري به خصوص که فصل تابستان است و
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايمني در شهربازي
ايمني در شهربازي
ايمني در شهربازي






16توصيه کاربردي به پدر و مادرها

وقتي در اتوبان به سمت «پارک وي» رانندگي مي‌کني، دست راستت جاي خالي اسباب بازي‌هاي غول پيکري را مي‌بيني که بخشي از کودکي‌ات بوده‌اند. همه آن شلوغي‌ها، سر و صداها و آن همه اصرار کردن‌ها که تو را آخر هفته به شهربازي ببرند جلوي چشمانت مجسم مي‌شوند. شهري براي بازي که خاطرات آن، شيرين‌ترين خاطرات کودکي‌هاي تو بوده است. امروز شايد دست بچه‌هاي خودت را مي‌گيري و آنها را به يک شهربازي دور يا نزديک مي‌بري به خصوص که فصل تابستان است و بازار شهربازي‌ها داغ‌داغ. ولي تا به حال هيچ به ايمني در شهربازي فکر کرده‌ايد؟

ايمني در شهربازي

از ميان تمام افرادي که به شهربازي مي‌روند، کودکان بيش از ديگران در معرض خطر قرار دارند و ممکن است در حين سوارشدن به وسايل بازي شهربازي آسيب ببينند. به اين دليل که کودکان قد و قواره کوچکي دارند و از سوي ديگر پرهيجان و شيطان هستند و وقتي در دنياي بازي‌ها قرار مي‌گيرند کنترل ناپذير مي‌شوند. به طور معمول آنها تجربه چنداني درباره چگونگي استفاده ايمن و بي‌خطر از اين وسايل ندارند. در هنگام انتخاب وسيله بازي براي فرزندتان دقت کنيد که اين وسيله براي کودکان در چه سني طراحي شده است و آيا مناسب استفاده کودکان نوپا يا پيش دبستاني به تنهايي است يا نه؟ اگر چنين نيست و کودک شما هم اصرار به سوار شدن آن وسيله دارد، خودتان نيز براي حفظ امنيت او، با او همراه شويد. بدون شک تجربه‌اي لذت بخش و به يادماندني خواهد بود.

تابلوها را بخوانيد

در کنار بسياري از وسايل شهربازي، تابلوهايي نصب شده است که روي آن قوانيني براي حفظ امنيت شما و فرزندتان ذکر شده است. آن دستورات را به دقت بخوانيد و براي فرزندتان توضيح دهيد. گاهي متصديان اين وسايل اين دستورات را به صورت شفاهي توضيح مي‌دهند. به آنها دقت کنيد. اگر يک وسيله بازي، مناسب سن فرزندتان نيست، براي حفظ ايمني او، سن او را بزرگتر نکنيد تا بتواند از وسيله استفاده کند.

با پزشک مشورت کنيد

اگر کودک شما بيماري خاصي مانند صرع، آسم يا بيماري قلبي دارد قبل از اينکه به شهربازي برويد با پزشک او مشورت کنيد تا مبادا استفاده او از وسايل شهربازي موجب بروز حملات بيماري در او شود.

کمربندها را ببنديد

وقتي کودک‌تان سوار يک وسيله مي‌شود، دقت کنيد که کمربند ايمني را انداخته است يا ضامن وسيله به طور دقيق مناسب اوست و از زير آن به بيرون سر نمي‌خورد. بيشتر کودکان با اندام کوچک ممکن است با ضامن‌هايي که روي ران مي‌آيند، مشکل داشته باشند و اين ضامن نتواند به خوبي آنها را حمايت کند.

ايمني در شهربازي

وحشت نکنيد

اگر کودک شما از سوار شدن به يک وسيله مي‌ترسد، قبل از اينکه متصدي، دستگاه را براي حرکت روشن کند به او علامت دهيد و پياده شويد. شما مي‌توانيد وسايل بازي ديگري بيابيد که کودک شما از سوار شدن به آن احساس وحشت نکند.

خوب لباس بپوشيد

به طور معمول فصل شهربازي رفتن، فصل تابستان است که آب و هوا هم حسابي گرم است بنابراين حتما لباس خنک و به رنگ روشن بپوشيد. کفش راحت و اسپرت به پا کنيد. عينک آفتابي و کلاه لبه‌دار را هم فراموش نکنيد. شايد کودکان اصرار کنند که برايشان آب ميوه يا نوشابه بخريد ولي آب بهترين جايگزين براي آنهاست که مي‌تواند آب از دست رفته بدن را در اثر دويدن و اين سو و آن سو رفتن جبران کند. گرمازدگي يکي از مشکلات شايع در فصل تابستان براي کودکاني است که به شهربازي مي‌روند. سردرد، سرگيجه، تهوع، پوست رنگ پريده و عرق کرده، نفس نفس زدن و گيجي را در کودکان جدي بگيريد.

ايمني در شهربازي

مراقب باشيد

به کودکان توصيه کنيد وقتي سوار چرخ و فلک، قطار هوايي، کشتي صبا يا هر وسيله ديگري مي‌شوند، بدن‌شان را درون کابين نگه دارند تا به بيرون آويزان نشوند. به طور معمول بچه‌ها عادت دارند دست‌ها يا پاي خود را به بيرون از اتاقک ببرند. بستن کمربند ايمني و ضامن فلزي اين وسايل حرکات بدن کودکان را حين حرکت وسيله کنترل مي‌کند.

محکم بنشينيد

وقتي سوار وسايلي مثل قطار هوايي مي‌شويد که خيلي سريع حرکت مي‌کنند و از پيچ‌هاي شديد، عبور مي‌کنند ممکن است سر و گردن شما هم به صورت ناگهاني بچرخد و دچار کوفتگي يا آسيب ديدگي اين بخش از بدن شويد. براي اينکه از اين آسيب‌ها جلوگيري کنيد، درون وسيله راست و محکم بنشينيد و سرتان را محکم نگه داريد. وقتي وسيله به شدت مي‌چرخد، تلاش کنيد موقعيت بدن خودتان را حفظ کنيد. رها کردن بدن مي‌تواند موجب آسيب ديدگي شما شود.

با شکم پر نرويد

تصورش را بکنيد، سوار يک وسيله شهربازي باشيد که بسيار باسرعت حرکت مي‌کند و مي‌چرخد. در اين شرايط اگر همين چند لحظه پيش، يک ناهار چرب و نرم را نوش جان کرده باشيد، حدس بزنيد چه اتفاق ناگواري خواهد افتاد! بنابراين پس از صرف ناهار به خودتان يک ساعت استراحت بدهيد تا غذايتان کمي هضم شود. اگر در اثر چرخش‌هاي سريع يک وسيله دچار تهوع و استفراغ شديد براي لحظاتي استراحت کنيد. فراموش نکنيد هيچ‌گاه در حال آدامس جويدن سوار وسايل چرخنده نشويد. به طور کلي اگر به جاي يک دل سير ناهار خوردن، يک ته‌بندي کنيد و به شهر بازي برويد، بسيار بهتر خواهد بود.

جواهر آلات همراه نبريد

اگر کودک شما دختر است، پيش از رفتن به شهربازي جواهرآلات و وسايل زينتي او را از بدنش جدا کنيد چون امکان افتادن آنها حين حرکات اسباب‌بازي‌ها وجود دارد و پيدا کردن اين اشياي کوچک درون اين وسايل و ماشين‌هاي بزرگ که هر دقيقه ده‌ها نفر از آن استفاده مي‌کنند دشوار است. از سوي ديگر موهاي دختر کوچولوها را ببافيد تا راحت‌تر بتوانند از بازي لذت ببرند.

صندلي‌هاي جلويي را انتخاب کنيد

قطارهاي هوايي جالب‌ترين و هيجان‌انگيزترين وسيله موجود در شهر بازي هستند که حتي بزرگسالان را هم وسوسه مي‌کنند که لحظاتي ترس و وحشت را تجربه کنند. اگر تصميم داريد سوار قطارهوايي شويد بايد باردار نباشيد، در طي يک سال گذشته دچار شکستگي استخوان‌ها نشده باشيد، مشکلات قلبي يا تنفسي نداشته باشيد، نکته دوم اينکه بايد جثه شما به اندازه‌اي باشد که درون صندلي به خوبي‌ جا شويد و ضامن به‌طور دقيق براي شما اندازه شود و شما را محافظت کند.
اگر شما هنگامي که سوار اتومبيل مي‌شويد دچار بيماري «مسافرت» مي‌شويد، صندلي‌هاي جلويي قطار هوايي را براي نشستن انتخاب کنيد.

از ديگران سوال کنيد

پيش از اينکه سوار يک وسيله شويد ببينيد که آيا حرکات و چرخش‌هاي آن را خودتان يا کودکان‌تان مي‌توانيد تحمل کنيد. مي‌توانيد از متصدي آن وسيله يا از افرادي که در همان لحظه از آن پياده ‌شده‌اند درباره آن سوال کنيد، سپس در صف بايستيد.

نگذاريد کودک بلغزد

خيلي از کودکان عادت دارند درون وسيله بازي از جايشان بلند شوند و آن را تکان دهند. اين وسايل به گونه‌اي طراحي نشده‌اند که در اين شرايط ايمني کودکان را صددرصد حفظ کنند. پس پيش از آنکه کودک‌تان سوار وسايل شهربازي شود او را از اين کارها منع کنيد. به او توصيه کنيد اگر هم وسيله به دليل نقص فني يا هر دليل ديگري در وسط کار متوقف شد، از جاي خود بلند نشود تا وسيله دوباره حرکت کند.

استراحت کنيد

از يک وسيله چرخنده پياده نشويد و ترک ديگري سوار شويد. سوار شدن پيوسته روي وسايل چرخنده باعث مي‌شود هوشياري‌تان کم شود و نتوانيد به سرعت، بدن‌تان را کنترل کنيد و ممکن است دچار آسيب شويد بنابراين در بين اين بازي‌ها، به خودتان و کودکان استراحت دهيد.

کودک را توجيه کنيد

رفتارهاي پرخطر و بي‌مهاباي کودکان در شهربازي يکي از علل اصلي آسيب‌ ديدن آنها در اين مکان‌ها است. آنها نمي‌دانند اين حرکات و رفتارها مي‌تواند برايشان خطرناک باشد و به آنها صدمه بزند. قبل از رفتن به شهربازي، آموزش‌هاي ايمني لازم را در خانه به او بدهيد و به او توصيه کنيد به دستورات متصديان وسايل توجه کند.

ضامن‌ها را کنترل کنيد

وقتي کودک‌تان سوار يک وسيله مي‌شود، حتما خودتان ضامن پاها و بازوهاي او را کنترل کنيد. اگر به شما اجازه ورود داده نمي‌شود، دقت کنيد که متصدي اين وسيله اين وظيفه را به خوبي انجام مي‌دهد يا نه. اگر او چنين کاري نمي‌کند اجازه ندهيد فرزندتان از آن وسيله استفاده کند.

مراقب باشيدگم نشود

شهربازي، مکان شلوغي است و ممکن است در هر لحظه کوچولوي شما، سرگرم يک بازي شود و شما را گم کند بنابراين، قبل از رفتن به شهر بازي، اسم و آدرس منزل‌تان و شماره تلفن را درون يک کاغذ يادداشت کرده درون جيب پيراهن کودک‌تان قرار دهيد. بهتر است يکي از عکس‌هاي او را نيز همراه خود ببريد تا اگر او گم شد بتوانيد از پليس براي يافتنش کمک بخواهيد. با او قرار بگذاريد که «اگر گم شدي، من زير چرخ و فلک منتظر تو مي‌ايستم».
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.