تفاوت های اساسی انتخابات در ایران با دیگر کشورهای دمکراتیک

در واقع، دعوا بین کمپانی دارهاست؛ دعوا بین آراء مردم نیست؛ یک چیز تخیلی است. در واقع، حکومت دموکراسی در آنجاها حکومت اقلیت است؛ حکومت خواصی است که خواص بودن آنها، نخبه بودن آنها، به خاطر امکانات مالی فراوان آنهاست؛ اینها هستند که دارند سیاستگذاری می کنند.
دوشنبه، 24 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت های اساسی انتخابات در ایران با دیگر کشورهای دمکراتیک
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
آن وقت این انتخابات اگر چنانچه به این شکل باشد و به همان شکلی که در نظام اسلامی معتبر است، باشد، این خصوصیات را دارد: اولا در انتخابات، احترام به رأی و تشخیص و رضایت مردم هست. من عرض بکنم؛ امروز در دنیای دموکراسی که انتخابات در آنجاها انجام می گیرد و پرچم دموکراسی را این ها بلند می کنند، آنچه وجود ندارد، «رضى العامة» است؛ مسئله، صوری است؛ در واقع غالبا اینجور است.
 
در کشور آمریکا اینجور است، در کشورهای معروف دموکراسی دنیا اینجور است. پشت سر این کسانی که می آیند وارد میدان انتخابات می شوند و مبارزه انتخاباتی می کنند، گروه هایی از جبهه خاصه وجود دارند؛ یعنی سرمایه دارها، کمپانی دارها، متنفذین مالی، باندهای عظیم مالی؛ اینها هستند که دارند کارها را روبه راه می کنند؛ با تبلیغات گمراه کننده و با روش های گوناگون، آراء مردم را به این سمت و آن سمت می کشانند.
 
در واقع، دعوا بین کمپانی دارهاست؛ دعوا بین آراء مردم نیست؛ یک چیز تخیلی است. در واقع، حکومت دموکراسی در آنجاها حکومت اقلیت است؛ حکومت خواصی است که خواص بودن آنها، نخبه بودن آنها، به خاطر امکانات مالی فراوان آنهاست؛ اینها هستند که دارند سیاستگذاری می کنند.
 
در انتخابات نظام جمهوری اسلامی این جور نیست. اینجا مردمند که دارند تصمیم می گیرند، مردمند که دارند تشخیص می دهند. ممکن است این تشخیص یک جا درست باشد، یک جا غلط باشد - بحث در این نیست . اما تصمیم گیر، خود مردم هستند.
 
پشت سر آراء مردم، آراء باندهای قدرت و ثروت و اینها قرار ندارد. در این انتخابات، واقعا احترام به رأی مردم است، احترام به تشخیص مردم است. باید در مقابل این تشخیص تسلیم شد. این یک مسئله است.
 
مسئله دیگر در انتخابات و اهمیت انتخابات، مسابقه و رقابت سالمی است که وجود دارد؛ نشاط مردمی است که در انتخابات به وجود می آید. انتخابات چیزی است که موجب می شود مردم احساس کنند مسؤولیت دارند، باید تشخیص بدهند، باید بیایند توی میدان. نشاط مردمی، خون تازه ای به رگ های نظام می ریزد و روح تازه ای می دمد.
 
تحول در مدیریت وجود دارد. این انتخابات ها یکی از بزرگترین محسناتش این است که از رکود جلوگیری می کند. بهترین شکل ادامه یک نظام اجتماعی این است که در عین ثبات، تحول داشته باشد. رکود بد است و ثبات خوب است. ثبات یعنی استقرار؛ یعنی این چهارچوب، این هندسه، در جای خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ریشه دار باشد؛ در عین حال در داخل این چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابت ها وجود داشته باشد.
 
این بهترین شکل است که کشتی نظام در دریاهای طوفانی بتواند بدون دغدغه حرکت کند. «وَ هِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ»؛ (1). این درباره کشتی نوح است. کشتی حرکت می کند، در بین أمواج گوناگون هم هست؛ لیکن این امواج سهمگین نمی توانند استقرار او را از بین ببرند. این استقرار بایست وجود داشته باشد. البته در درون این استقرار، در درون این چهارچوب، تحول وجود دارد.(2)
 
پی‌نوشت‌:
1- هود: 42
2- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 1388/12/6
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 196-195


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.