اهل بیت (ع) از منظر ولایت

مسأله ي اهل بيت (عليهم الصلاه و السلام)، يکي از مهمترين و بزرگترين مسايل اسلام و در رديف مسايل درجه ي اول اين دين مقدس است . محبت اهل بيت، فريضه يي است که مسلمانان عالم از هر فرقه و وابسته به هر جريان و گروهي، آن را پذيرفته اند و به آن مباهات مي کنند. ما که مفتخر به پيروي از فقه اهل بيت مکرم هستيم و دين را - اصولا و فروعا - از آنها آموخته ايم، نبايد گمان کنيم که محبت اهل بيت، مخصوص ماست و نبايد اشتباه کنيم و فکر کنيم که اهل بيت، فقط متعلق به ما هستند . اهل
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهل بیت (ع) از منظر ولایت
اهل بیت (ع) از منظر ولایت
اهل بیت (ع) از منظر ولایت







بیانات مقام معظم رهبری

مسأله ي اهل بيت عليهم السلام، يکي از مهمترين و بزرگترين مسايل اسلام
مسأله ي اهل بيت (عليهم الصلاه و السلام)، يکي از مهمترين و بزرگترين مسايل اسلام و در رديف مسايل درجه ي اول اين دين مقدس است . محبت اهل بيت، فريضه يي است که مسلمانان عالم از هر فرقه و وابسته به هر جريان و گروهي، آن را پذيرفته اند و به آن مباهات مي کنند. ما که مفتخر به پيروي از فقه اهل بيت مکرم هستيم و دين را - اصولا و فروعا - از آنها آموخته ايم، نبايد گمان کنيم که محبت اهل بيت، مخصوص ماست و نبايد اشتباه کنيم و فکر کنيم که اهل بيت، فقط متعلق به ما هستند . اهل بيت متعلق به اسلامند؛ همچنان که جدشان نبي اکرم ، متعلق به اسلام بود. اهل بيت متعلق به جهان و تاريخند؛ همچنان که جدشان نبي اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، متعلق به بشريت و تاريخ بود. (1)
*******
اتحاد دنياي اسلام بر محور دو نقطه ي مربوط به اهل بيت
مهم اين است که دنياي اسلام مي تواند بر محور دو نقطه ي مربوط به اهل بيت، اتفاق و اتحاد داشته باشد: يکي محبت است که يک امر عاطفي و عقيدتي است و مسلمين به محبت اهل بيت (عليهم السلام) امر شده اند و همه آن را قبول کرده اند . اين نقطه مي تواند نقطه ي تمرکز و احساسات همه ي مسلمين باشد. نقطه ي دوم، آموزش دين و تعلم معارف و احکام الهي به مثابه ي عدل قرآن و به موجب حديث ثقلين است، که باز اين حديث را شيعه و سني و فرق مختلف اسلامي روايت کرده اند .
اين چيز مهمي است که برافراشتن پرچم اهل بيت (عليهم السلام) در دنياي اسلام، حقيقتا مي تواند دنياي اسلام و مسلمين را از اين دو نقطه نظر گرد هم مجتمع کند . امروز اين فرصت عظيم در اختيار همه ي مسلمين است؛ مخصوصا آنهايي که مکتب اهل بيت را در عمل تحقق بخشيده اند و ايمانا و عملا به آن متصل شده اند .
امروز در ايران اسلامي - که حاکميت اسلام و قرآن در آن، اميدي به همه ي مسلمين عالم داده است - بحمدالله پرچم اهل بيت در اهتزاز است و ما مي بينيم که همه ي مسلمين گوشه و کنار عالم، به اين نظام و به اين جمهوري و به اين پرچم و به پرچم متعالي اسلام که در اين جا در اهتزاز است، احترام مي گذارند و از آن احساس عزت مي کنند. «بموالاتکم تمت الکلمه و عظمت النعمه و ائتلفت الفرقه» (2) (3)
*******
پيروان مکتب اهل بيت، دو کار را وجهه ي همت خود قرار دهند
امروز لازم است که پيروان مکتب اهل بيت، دو کار اساسي را وجهه ي همت خود قرار بدهند:
در مرتبه ي اول، با هم آشنا بشوند، همکاري و همفکري بکنند، معضلات را حل کنند، گرهها را باز کنند، احساس خويشاوندي نمايند و در هر نقطه يي از دنيا که هستند، بدانند که تعارف آنها با هم و تشکلشان به شکل صحيح، قلب مقدس ولي عصر (ارواحنا فداه و عجل الله تعالي فرجه) را شاد مي کند . اين بزرگواران، از تفرقه و تشتت و جدايي و بغضا متنفر بودند؛ اهل وحدت و عامل جمع و شمع انجمن بودند . امروز هم پيروان و علاقه مندان آنها، بايد اين را تأمين کنند .
دوم اين که مجموعه ي پيروان مکتب اهل بيت (عليهم السلام)، در هر جاي دنيا که هستند، با همه ي وجود باور کنند که جزيي از عايله ي بزرگ مسلمينند؛ نه به زبان، بلکه با همه ي احساس. اگر غير از اين باشد، دشمنان اسلام و اهل بيت، حداکثر خشنودي و خوشحالي را پيدا خواهند کرد .
از مدتها پيش، دشمنان اسلام علاج کار خود و منويات خبيثشان را در منطقه ي اسلامي در اين ديدند که مسلمين را متفرق و شعبه شعبه کنند، مشترکاتشان را تضعيف و يا کمرنگ کنند و به چيزهايي که آنها را از هم جدا مي کند، تکيه نمايند . بحمدالله انقلاب اسلامي و تشکيل جمهوري اسلامي نگذاشت، يا بسياري از خواسته ها و اهداف آنها را خنثي کرد .
امروز در سرتاسر جهان، مذاهب مختلف و پيروان فرق گوناگون اسلامي، به نام جمهوري اسلامي شعار مي دهند. اما بزرگوار ما (قدس الله نفسه الزکيه) در اعماق دل توده هاي مسلمان در شرق و غرب عالم جا داشت و آنها بدون توجه به اين که اهل کدام مذهب و کدام فرقه ي اسلامي هستند، او را دوست مي داشتند و به او عشق مي ورزيدند. همين قضيه موجب شد که دشمنان اسلام تلاش کنند، شايد بتوانند ايران اسلامي را از بقيه ي مسلمين جدا کنند. امروز در دنيا ميليونها دلار صرف تبليغات مي شود، تا بتوانند عرق و عصبيت فرقه يي را در کساني بيدار کنند و آنها را از جمهوري اسلامي و از مشي انقلاب جدا نمايند . شما بايد اين را خنثي کنيد .
ما به عنوان عايله ي تشيع، بايد با همه ي وجود احساس و اعلام کنيم که معتقد به وحدت جهان اسلام و وحدت پيروان «لا اله الله و محمد رسول الله» هستيم . ما امروز در دنيا بايد مايه ي وحدت بشويم؛ همچنان که همه ي ائمه ي بزرگوار ما (سلام الله عليهم) هميشه عامل جمع و وحدت بوده اند .
همه چيز آن بزرگواران الگوست . مبارزه ي آنان با قدرتهاي ظالم هم الگوست . همه ي ائمه ي ما بدون استثنا، در راه ايجاد حکومت علوي و حکومت حق الهي مبارزه کردند. سيره ي اين بزرگواران، در مقابل چشم ماست . ما امروز خوب مي فهميم که آنان چه مي کردند . همه ي آنان تقيه کردند، و به همين جهت همه ي آن بزرگواران بدون استثنا به شهادت رسيدند . تقيه مربوط به ميدان مبارزه است؛ «التقيه ترس المؤمن» (4). ترس (سپر) مربوط به ميدان مبارزه است و شهادت نتيجه ي آن مي باشد. معرفت، عبادت، ايمان، عمل، اخلاص، عرفان، حلم ، علم و همه چيز آنان - که حقيقتا گل سرسبد عالم آفرينشند - براي ما وسيله ي تبيعت و پيروي است.
ما از پيروان مکتب اهل بيت (عليهم السلام)! در هر جاي دنيا که هستيد، اين دو نکته را هرگز فراموش نکنيد:
اول، تعارف و ارتباط و وصل و خبرگيري از هم و اطلاع از نظرات هم و کمک به يکديگر.
نکته ي دوم، هم ايجاد وحدت و مهرباني با فرق ديگر اسلامي است. نگذاريد دشمن سوءاستفاده کند . نگذاريد دشمن به دست برادران، آنها را ضعيف کند و از بين ببرد؛ «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحکم» (5). در دنياي اسلام، همه را برادر بدانيد . امروز مجموعه ي اسلام، از سوي دشمنان مورد تهديد است. امروز از سوي قدرتهاي استکبار جهاني، اصل دين مورد فشار و تهديد است. (6)

پي نوشت ها :

1. حديث ولايت، مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، ص 216.
2. مفاتيح الجنان، زيارت جامعه ي کبيره .
3. حديث ولايت، مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، صص 217-216.
4. بحار الانوار، ج 72، ص 394.
5. انفال: 46.
6. حديث ولايت، مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، صص 219-217.

منبع:حديث ولايت، جلد چهارم،صص 219-216.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.