از علت تا درمان درد لگن در زنان

درد لگن در زنان می تواند به دلایل مختلف به وجود آید. مثلاً فرسودگی بر اساس بالا رفتن سن، استفاده بیش از حد از لگن و موارد دیگر همگی از دلایلی هستند که می توانند عامل و بانی بروز چنین مشکلی شوند. البته در این میان برخی از عوامل شایع تر هستند و معمولاً ریشه یابی دردهای بخش لگن به خصوص در زنان به یکی از این مسائل ختم می شود.
شنبه، 26 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رقیه صدری
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان درد لگن در زنان

درد لگن در زنان

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که گاهاً در مردان نیز به علل متفاوتی رخ می دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره در زنان ایجاد می شود و علت آن بدون انجام آزمایشات و معاینات پزشکی معمولاً قابل تشخیص نیست. در برخی موارد نیز علت این درد ناشناخته باقی می ماند. درد لگنی بسته به شدت آن به دو دسته مزمن و شدید (حاد) دسته بندی می شود.

احساس درد در استخوان لگن به صورت ناگهانی و شدید را یک وضعیت حاد می نامیم و در مقابل ، احساس درد در استخوان لگن به صورت متناوب و یا پیوسته در یک بازه زمانی بیش از یک ماهه را مشکلی مزمن بر خواهیم شمرد.

به این ترتیب نمی توان ویژگی های مشخصی را برای درد لگن تعیین نمود، برای مثال ممکن است برخی افراد ممکن است این مشکل را تنها در زمان رابطه جنسییا در هنگام ادرار کردن، یا برخی فعالیت های خاص دیگر حس کنند و در سایر شرایط، هیچی دردی نداشته باشند.1
 

علت درد لگن در زنان چیست؟

درد لگن ممکن است ناشی از اختلالات دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی یا ادراری باشد. برخی از علت های درد لگن عبارتند از:
 
کیست تخمدان
کیست ها کیسه هایی پر از مایع هستند که درون یا روی تخمدان ها قرار دارند. وجود کیست در هر سمت بدن، منجر به نفخ، فشار یا درد لگن می شود. در برخی موارد هم منجر به سوزش می شود که در نهایت درد شدیدی در لگن ایجاد می کند و نیاز به درمان پزشکی خواهد داشت.
 
بیماری التهابی لگن
پی آی دی یک عفونت باکتریایی است که در ناحیه رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها و اغلب پس از کلامیدیا و سوزاک ایجاد می شود. این بیماری در بیشتر موارد با آنتی بیوتیک درمان می شود.
 
عفونت مجرای ادرار
در بیماری عفونت ادراری و درد لگن، هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش دارید و همچنین ممکن است دچار تکرر ادرار شده باشید. 
 
اختلالات پیش از قاعدگی
علت درد لگن در پریودی اختلالات قبل از قاعدگی شامل انقباض شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد، حساسیت پستان ها، آکنه و تغییرات خلق افراد است. دلیل اصلی این اختلالات تغییرات هورمونی است. ورزش نکردن، استرش داشتن و کمبود برخی ویتامین ها علائم آن را شدیدتر می کنند.
 
درد عصبی لگن
 عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن است که حس و حرکت پا را کنترل می کند. تحریک این عصب سبب ایجاد درد در کمر، پا و لگن می شود. همچنین آسیب دیدن اعصاب دیواره شکم پس از برش های پوستی جراحی، خم کردن پاها، ورزش و فعالیت بدنی را دردناک می کنند.

از علت تا درمان درد لگن در زنان
 
سندروم روده تحریک پذیر
سندروم روده تحریک پذیر بیماری است که سبب درد و مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و اسهال می شود. علائم این بیماری به صورت ناگهانی عود کرده و پس از دفع مدفوع به مرور از بین می رود. درمان مشخصی برای آن وجود نداشته و از راه تغییر رژیم غذایی، میزان استرس و دارو آن را کنترل می کنند.
 
آندومتریوز
زمانی که بافت دیواره رحم، بیرون آن رشد کند آندومتریوز ایجاد می شود. این بیماری می تواند عامل درد مزمن و طولانی در لگن زنان باشد. در زمان قاعدگی این بافت های خارج از رحم به تغییرات هورمونی واکنش نشان داده و موجب خونریزی و ورم لگن می شوند.2
 

علائم درد لگن در زنان

پزشک از بیمار می خواهد ناحیه درد را مشخص کند. فرد به جای اینکه به یک نقطه واحدی اشاره کند، کل ناحیه لگن خود را نشان می دهد. حتی درد مزمن لگن خود را به یک یا چند روش زیر شرح می دهد:

درد شدید و مداوم

درد متناوب

دردهای تند یا گرفتگی

فشار یا سنگینی در اعماق لگن

درد هنگام مقاربت

درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار کردن

درد هنگام نشستن طولانی مدت طولانی

درد احتمال دارد بعد از ایستادن طولانی مدت تشدید شود و هنگام خوابیدن و دراز کشیدن بهتر شود. درد ممکن است خفیف باشد و یا آنقدر شدید شود که نتواند، بخوابد و یا ورزش کند.اگر درد لگن، زندگی روزمره را مختل کرده یا علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کرد.3
 

آیا لازم است برای درد لگنی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد لگنی می تواند از مشکلات متنوعی ناشی شود و به همین دلیل نمی توان مشکل خاصی را به طور قطع و بدون معاینه به عنوان علت آن بیان کرد. به همین دلیل است که اگر به پزشک مراجعه کنید، با توجه به سایر ویژگی های شما نیز موارد زیر:

سن

جنسیت

سوابق بیماری

سابقه ژنتیکی

محل دقیق درد

نوع درد

و سایر نکات، درخواست آزمایش های مختلف از جمله تصویر برداری Xray ، MRI ،سیتی اسکن یا تصویربرداری با استفاده از امواج فراصوت یا التراسوند که همان سونوگرافی است را به همراه برخی از آزمایشات خون برای شما صادر کند.1
 

تشخیص درد لگن در زنان

برای تشخیص اینکه چه چیزی باعث درد مزمن لگن شما می شود پزشک سوالاتی در مورد علائم و تاریخچه درد، سابقه سلامتی و خانوادگی شما می پرسد.آزمایشات بالینی که پزشک ممکن است توصیه کند، عبارتند از:
 
معاینه لگن
می تواند علائم عفونت، رشد غیرطبیعی یا عضلات تنش لگن را نشان دهد. پزشک مناطقی که به درد حساسیت نشان می دهد را بررسی می کند.
 
آزمایشات
در طول معاینه لگن، پزشک ممکن است آزمایشاتی برای بررسی عفونت ها، مانند کلامیدیا یا سوزاک تجویز کند. علاوه بر آن آزمایش خون را برای بررسی تعداد سلول های خونی و آزمایش ادرار بمنظور تشخیص عفونت ادراری انجام می دهد.
 
سونوگرافی
سونوگرافی، برای تشخیص توده ها یا کیست در تخمدان ها، رحم یا لوله های فالوپ استفاده می شود.
 
سایر تست های تصویر برداری
پزشک ممکن است اشعه ایکس شکمی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی(MRI) را برای کمک به تشخیص ساختارها یا رشد غیر طبیعی آن ها توصیه کند.
 
لاپاروسکوپی
لاپاروسکوپی به پزشک اجازه می دهد اندام های لگن را مشاهده کرده و برای تشخیص بافت های غیر طبیعی یا علائم عفونت آن را بررسی کند. لاپاروسکوپی، به ویژه در تشخیص آندومتریوز و بیماری التهابی مزمن لگن مفید است.3
 

روش های درمان درد لگن در زنان چیست؟

اگر پزشک زنان منشا درد لگن شما را تشخیص دهد، می تواند بر آن تمرکز کرده و درمان متناسب با علت درد را شروع کند. در صورتی که منشا درد مشخص نشود، پزشک تمرکز خود را بر مدیریت درد خواهد گذاشت. 

از علت تا درمان درد لگن در زنان
 
دارو درمانی
داروهایی مانند مسکن، آنتی بیوتیک، داروهای هورمونی و داروهای ضدافسردگی متناسب با تشخیص برای شما تجویز خواهد شد.
 
درمان فیزیوتراپی
این درمان شامل روش های گرم یا سرد کردن، تمرینات کششی، ماساژ، تحریک التریکی عصب پوستی و درمان دستی می شود. همچنین ممکن است آموزش های تمرینات مربوط به تقویت عضلات کف لگن نیز به شما داده شود.  
 
تزریق در نقطه دردناک
در صورتی که پزشک متخصص زنان متوجه شود که شما در یک نقطه خاص احساس درد می کنید، ممکن است یک داروی بی حس کننده به آن تزریق کند. این دارو اثر بی حسی موضعی طولانی داشته و درد را متوقف می کند یا آن را کاهش می دهد.
 
درمان روانشناختی- فیزیولوژیکی
این روش درمانی شامل اطمینان بخشی، مشاوره، برنامه مدیریت استرس و تکنیک های بیوفیدبک است که تعداد دفعه ای که درد دارید و یا شدت درد مزمن را کاهش خواهد داد. 
 
جراحی
در برخی موارد برای درمان و اصلاح منشا درد ممکن است پزشک روش های جراحی را توصیه کند.2

پینوشتها
1.www.drvahabaghai.com
2.www.darmankade.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.