ترتیب رویش دندان های شیری کودک

این مقاله به ترتیب رویش دندان های شیری کودک، نام و زمان رویش آنها پرداخته است.
دوشنبه، 4 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترتیب رویش دندان های شیری کودک
شکل گیری دندان های فرزندتان از همان زمان حضور او در رحم شروع می شود، اما شما احتمالاً نمی توانید تا حدود شش ماهگی او نخستین دندانش را مشاهده کنید. فرزند شما با مجموعه کاملی از دندان های اولیه به دنیا می آید که به آنها دندانهای شیری نیز گفته می شود. گرچه نمی توانید دندان های شیری او را مشاهده کنید، با این  حال وجود دارند و منتظر بیرون آمدن از لثه ها هستند. هر از چند گاهی شاهد به دنیا آمدن نوزادی با دندان هستیم که به این دندان ها، دندانهای ناتال یا زایشی گفته می شود اما این اتفاق از هر 2000 تولد تنها در یک تولد رخ می دهد.
 

ترتیب رویش دندان های شیری

در ادامه  ترتیب درآمدن دندان های شیری و نام این دندانها را در نوزاد معرفی می کنیم:
 
دندان های پیش (دندان های پیشین یا جلویی)
دندانهای پیش یا جلویی فرزند شما که به عنوان انسیزورها (incisors)  نیز شناخته می شوند اولین دندان هایی هستند که شروع به درآمدن می کنند. معمولاً دو دندان پایینی ابتدا ظاهر می شوند و به دنبال آنها دو دندان بالایی درمی آیند. دندانهای فک پایین ممکن است در حدود 6 ماهگی و دندان های فک بالا امکان دارد در حدود هشت ماهگی شروع به رویش کنند. همچنین ممکن است متوجه شوید که دندان های فرزند نوزادتان به صورت جفت درمی آیند.

ترتیب رویش دندان های شیری کودک
 
دندان های پیش جانبی
دندان های پیش جانبی یا لترال انسیزورها (lateral incisors) که به طور مستقیم در کنار دندانهای پیش مرکزی یا سنترال انسیزورها (central incisors) قرار دارند در نوبت بعد رویش می کنند. می توانید انتظار داشته باشید که دندانهای پیش جانبی فرزندتان حدود نه ماهگی ظاهر شوند. معمولاً دندان های پیش جانبی فک بالا ابتدا شروع به رویش می کنند و به دنبال آنها دندانهای پیش جانبی فک پایین درمی آیند. اغلب چهار دندان فک بالا (دندان های پیش جانبی و مرکزی) حدوداً به طور همزمان رویش می کنند.
 
اولین مجموعه از دندان های آسیاب بزرگ
دندان های بعدی که رویش پیدا می کنند نخستین دندان های آسیاب بزرگ یا مولرها (molars) هستند. ممکن است انتظار داشته باشید که دندان های نیش یا کانین ها (canines) بعد از دندان های پیش جانبی رویش کنند به این دلیل که به طور مستقیم کنار دندان های پیش قرار دارند، اما معمولاً چنین نیست. به طور معمول ابتدا دندان های آسیاب بزرگ نوزاد رویش پیدا می کنند و شکاف یا فاصله ای را برجای گذاشته و در نهایت دندان های نیش ظاهر خواهند شد. نخستین دندان های آسیاب در حدود سیزده ماهگی شروع به رویش می کنند.
 
دندان های نیش (دندان های نیش بالا)
دندان های نیش در کنار دندان های پیش جانبی قرار دارند. دندان های نیش جهت پاره کردن غذا بکار برده می شوند و به فرزندتان کمک می کنند بتواند غذاهای دارای بافت بیشتری مصرف کند. دندان های نیش به طور معمول در حدود شانزده ماهگی شروع به رویش می کنند.
 
دومین مجموعه از دندان های آسیاب بزرگ
دومین مجموعه از دندان های آسیاب بزرگ دندان هایی هستند که گاهی به آنها دندان های آسیاب دو ساله گفته می شود، به این دلیل که معمولاً حوالی تولد دو سالگی کودک ظاهر می شوند.
 

اولین دندان های آسیاب دائمی

این دندان ها به لحاظ فنی دندان های شیری به حساب نمی آیند به این دلیل که از بین نمی روند و به اصطلاح نمی افتند. نخستین دندان های دائمی حدود 6 سالگی کودک شروع به رویش خواهند کرد.
 

چه زمان دندان های شیری فرزندم شروع به افتادن می کنند؟

دندان های شیری فرزندتان معمولاً به همان ترتیبی که رویش کرده اند، شروع به افتادن خواهند کرد. می توانید انتظار داشته باشید که کوچولوی شما نخستین دندان های خود را در حدود 6 سالگی از دست دهد. این روند از دست دادن تا حدود 12 تا 13 سالگی ادامه خواهد یافت. در صورتی که زمان رویش دندان های شیری فرزندتان را ثبت کرده باشید، می توانید ترتیب افتادن آنها را پیش بینی کنید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.