صفر تا صد دندان های شیری کودکان

معمولا هنگامیکه کودک شش ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان دو یا سه سالگی طول می‌کشد. تعداد دندان‌های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در تمامی دهان ۲۰ عدد است.
شنبه، 29 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
صفر تا صد دندان های شیری کودکان

تشخیص دندان شیری از دائمی

شاید شما تفاوت دندان‌های شیری از دائمی را ندانید و یا فراموش کرده باشید که کدام دندان شیری است و کدام یک دائمی می‌باشد. معیارهایی برای تشخیص دندان شیری وجود دارد.

برای مثال رنگ دندان‌های دائمی از دندان‌های شیری کدرتر است و دندان‌های شیری رنگ روشنی دارند، سایز کوچکتر از دندان‌های دائمی دارند، قد دندان‌های شیری از دندان‌های دائمی کوتاه‌تر است و تخم مرغی شکل می‌باشد، سطح جونده دندان دائمی بیشتر است و ریشه پهن‌تر نیز دارد و همچنین فاصله بین دندانی در دندان‌های دائمی کمتر از دندان‌های شیری است.1
 

اهمیت دندان شیری

دندان های شیری نقش مهمی در توسعه و شکل گیری فک و دهان دارند. در واقع دندان های کودک طول قوس در فک را حفظ کرده و جایگزین دائمی دندان ها بر اساس دندان های اولیه ایجاد می شود. دندانهای اولیه راهنمایی هایی برای مسیر رشد دندان های دائمی ارائه می دهند.

همچنین عضلات فک و تشکیل استخوان فک به دندان های شیری بستگی دارد تا فاصله مناسب دندانهای دائمی را حفظ کند. ریشه دندان های اولیه باعث پیدایش دندان های دائمی می شود. دندان های اولیه برای رشد گفتار کودک ، برای لبخند کودک و در جویدن غذا نقش مهمی دارند.2

صفر تا صد دندان های شیری کودکان

آیا دندان شیری نیاز به ترمیم دارند؟

اگر بخواهیم به لزوم ترمیم دندان های شیری پی ببریم کافی است به اهمیت دندان های اولیه باز نگاهی بی اندازیم. همانطور که گفتیم این دندانها در توسعه و شکل گیری فک و دهان نقش به سزای دارند. و افرادی با دندان های شیری پوسیده می توانند مشکلات جدی در فک و دندان های دائمی خود در آینده داشته باشند. پس با توجه به اهمیت دندان شیری می توان دلایل ترمیم دندان شیری را به ترتیب زیل بازگو کنیم.

پر کردن دندان کودکان از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

لبخند و حالت دندان‌های کودکتان بر اعتماد بنفس او تاثیرگذار است.

دندانهای اولیه الگویی برای رویش دندان‌های دائمی هستند. در صورت افتادن یا کشیدن آنها بخاطرپوسیدگی، دندان‌های دائمی ممکن است در جای نامناسبی رشد کنند.

این دندان‌های  با آسان کردن کار جویدن، در تغذیه مناسب کودک نقش دارند.

این دندان‌های  به کودک کمک می‌کنند تا بهتر صحبت کند.

دندان‌های اولیه پوسیده می‌توانند بر رشد دندان‌های دائمی تاثیر گذار باشند.

عدم درمان پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند منجر به دنداندرد شدید کودکان و شاید ایجاد آبسه دندان گردد.2
 

علت خراب شدن دندان‌های شیری

 
شیر دادن در شب
بسیاری از مادران برای این که کودک خود را آرام  کنند و بخوابانند به او شیر می‌دهند، این شیر حاوی قند می‌باشد و روی دندان‌های کودک می‌ماند. مخصوصا اگر به کودک شیر خشک بدهند.
 
استفاده از خمیر دندان معمولی
خمیر دندان‌های معمولی دارای فلوراید بسیار کمی هستند و اصلا برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک مناسب نیستند. بهتر است برای کودکان از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که دارای فلوراید بیشتری هستند.
 
خوردن میوه و آب میوه
اسید موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. بهتر است به جای آبمیوه به کودکان میوه تازه داده شود زیرا تماس آبمیوه با دندان‌ها بیشتر می‌باشد و بیشتر باعث پوسیده شدن دندان می‌شوند.
 
دندان‌های خراب اطرافیان
اگر در دهان مادر یا نزدیکان او دندان‌های پوسیده وجود داشته باشد و از ظرف مشترک برای آب و غذا دادن به کودک استفاده شود، احتمال انتقال این عفونت از راه دهان به دهان برای کودک وجود دارد. همچنین احتمال خراب شدن دندان‌های او نیز امکان دارد. 
 
دیر شروع کردن مسواک زدن
پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از در آمدن دندان‌های کودک لثه‌های او را مسواک بزنید به دلیل این که بروز پوسیدگی با تجمع باکتری‌ها می‌باشد و بی‌توجهی به بهداشت دهان باعث  پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
 
بلافاصله بعد از غذا مسواک زدن
اسیدی که در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها وجود دارد مینا دندان را نرم می‌کند. اگر بعد از خوردن آن از مسواک استفاده شود موجب خراشیده شدن سطح دندان و خرابی آن می‌شود پس بهتر است بعد از گذشت یک مدت زمانی کودک مسواک بزند.

صفر تا صد دندان های شیری کودکان
 
نوشیدنی‌های شیرین و گازدار
نوشیدنی‌های گازدار و شیرین برای دندان‌های کودک بسیار مضر می‌باشد. این نوع نوشیدنی‌ که دارای مواد افزودنی نیز هستند می‌توانند تاثیرات مخربی بر روی دندان‌ها داشته باشند.
 
برنامه غذایی نامتناسب
افرادی که علاقه‌مند به خوردن وعده‌های بیشتر با مقدار غذا کمتر هستند بیشتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند، به این دلیل که دندان و دهان استراحت نمی‌کند و مرتبا در مجاورت موادغذایی و اسیدهای تولید شده قرار می‌گیرد.1
 

نکاتی برای مراقبت از دندان های شیری کودک

متأسفانه بسیاری از پدرها و مادرها فکر می‌کنند که زود خراب شدن دندان‌های شیری و کشیدن آن‌ها مهم نیست چرا که دندان‌های دایمی به جای آن‌ها خواهند رویید. به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن‌ها می‌شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان‌های دایمی زیرین است.
 
- از خواباندن کودک با بطری و شیردادن شبانه خودداری کنید . زیرا باعث پوسیدگی دندانهای پیشین می شود .
 
- بعد از دادن شیر به کودکتان با گاز تمیز دندانهایش را تمیز نمایید .
 
- تا یک برنامه غذایی متعادل برای فرزندتان در نظر بگیرید و از دادن مواد قندی و نشاسته ای به کودک در میان وعده ها خودداری نمایید .
 
- تا حد امکان کودک را از مصرف تنقلات شیرین بازدارید  در صورت مصرف این مواد بلافاصله دندانهای او را بشوئید یا مسواک کنید .
 
- بجای استفاده از مواد قندی شیرین از تنقلات مغذی و طبیعی مانند گردو ، کشمش و پسته استفاده کنید .
 
صفر تا صد دندان های شیری کودکان

- کودک را بطور منظم برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندانهای شیری او مطمئن شوبد و برنامه غذایی مناسب و متعادل برای فرزندتان از دندان پزشک کودکان درخواست نمائید .
 
- والدین باید توجه داشته باشند که برای رویش بموقع و صحیح دندانهای دائمی ،  حفظ دندانهای شیری تا سنی خاص ضروری است .
 
- بهداشت دهان کودک همانند بزرگسالان باید بطور مرتب و با کمک و نظارت والدین انجام شود .
 
- پوسیدگی در دندانهای شیری در مقایسه با دندانهای دائمی خیلی زودتر به عصب دندان می رسد و ناراحتی و درد ایجاد می کند . بنابراین به محض مشاهده کوچکترین علامتی از پوسیدگی دندان شیری در مقایسه با دندانهای دائمی می رسد باید هر چه زودتر کودک را نزد دندان پزشک ببرید تا دندان شیری ترمیم شود.

- اگر کودک شما پافشاری برای خریدن آدامس و نوشابه دارد از انواع بدون قند برای آنها خریداری نمائید .
 
بررسی های مختلف نشان داده است که تعداد دفعات مصرف مواد قندی و مدت زمان مصرف این مواد مهمتر از مقدار مصرف این مواد  در دو نوبت است. بنابراین با افزایش دفعات مصرف مواد قندی ( انواع شکلات های چسبنده ، شیرینی و غیره ) میزان پوسیدگی افزایش می یابد .
 
حتماً روزی ۳ لیوان شیر بخورید . بجای نوشیدنیهای قنددار از شیر استفاده  نمایید . زیرا کلسیم که یکی از مواد تشکیل دهنده شیر است به استحکام دندانها کمک می کند .
 
همچنین والدین می‌توانند از مسواک مخصوص در یک تا ۳ ‌سالگی استفاده کنند باید توجه داشت که در صورت استفاده از خمیردندان از نوع بدون فلوراید استفاده کرد.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.rayadentalclinic.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما