دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

رنگ ترشحات ممکن است به علت وجود انواع عفونت­‌ها در واژن رنگ­‌های مختلفی داشته باشد.دلیل اصلی این موضوع عفونت‌­های دستگاه تناسلی در خانم­‌ها است. اکثر این قبیل عفونت­ها با درمان آنتی‌­بیوتیکی و نیز درمان‌­های ضد­قارچی به طور کامل برطرف می‌­شوند.
دوشنبه، 11 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن
میزان ترشحات واژن در افراد مختلف و در زمان‌های مختلف چرخه­‌ جنسی در یک فرد متفاوت است. مثلا میزان ترشحات در زمان تخمک­‌گذاری یا برانگیختگی جنسی افزایش می‌یابد. همچنین رنگ آن در طول چرخه‌ جنسی فرد متغیر است (از حالت بی‌­رنگ و شفاف تا حالت کدر و شیری رنگ). البته رنگ ترشحات ممکن است به علت وجود انواع عفونت­‌ها در واژن رنگ­‌های مختلفی داشته باشد.
 

دلیل بوی بد واژن چیست؟

سه عفونت متداول این اندام عبارتند از:برفک (candida)، تریکوموناس واژینالیس (trichomonas vaginalis) و واژینوز باکتریایی (bacterial vaginosis).

دلیل اصلی این موضوع عفونت‌­های دستگاه تناسلی در خانم­‌ها است. اکثر این قبیل عفونت­ها با درمان آنتی‌­بیوتیکی و نیز درمان‌­های ضد­قارچی به طور کامل برطرف می‌­شوند ولی امکان بازگشت مجدد آن وجود دارد. مخصوصا این که، احتمال ابتلا به این قبیل عفونت­‌ها در فردی که یک بار مبتلا شده نسبت به سایرین بیشتر است.

زمانی که در بدن فرد عفونتی وجود داشته باشد یا تجمع مواد زائد در بدن فرد بسیار زیاد باشد، این مواد باید به طرق مختلف از بدن دفع شوند که یکی از این راه‌­ها ادرار و ترشحات واژن است؛ بنابراین زمانی که این ناحیه دائما در تماس با مواد عفونی و زائد بدن باشد احتمالا عفونت، چرک و ترشحات بد بو در ناحیه، زیاد شده و بوی بد آن برای فرد آزاردهنده خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل نسبتا شایع، که موجب افزایش ترشحات واژن و بوی بد آن می­شود، مصرف قرص­های ضد­بارداری است؛ زیرا ترکیب باکتری­‌های نرمال (فلور نرمال)واژن را تغییر می­‌دهد و زمینه را برای بروز این مشکل فراهم می­‌کند.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

ادرار
اگر ادرار شما بوی بسیار بدی می دهد، این امکان وجود دارد که این بوی بد به واژن شما نیز سرایت کند. بسیار مهم است که علت بوی بد ادرار را شناسایی کنید. این مشکل در درجه اول می تواند به غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید ربط داشته باشد. قهوه، الکل، چای، گوشت و کمبود آب می توانند از دلایل اصلی بوی بد باشند.
 
تعریق بدن
این قسمت از بدن بیشتر از هر ناحیه ای دچار تعریق می شود زیرا هیچ راهی برای تهویه ندارد. همچنین عرق از قسمت های دیگر بدن نیز به سمت این ناحیه حرکت می کند. اگر شما واژن تان را همیشه تمیز نگه دارید، مدام موهای زائد را اصلاح کنید و لباس زیرتان را به طور مرتب عوض کنید می توانید به راحتی بوی بد واژن را کاهش دهید.
 
عادت ماهانه
در دوره های عادت ماهانه به خاطر خونریزی ممکن است این بوها شدیدتر شوند. می توانید از اسپری های مخصوص واژن یا ژل های شستشوی مخصوص استفاده کنید.
 

انواع بوی واژن

1) بوی بد ماهی از واژن

واژینوز باکتریایی علت رایج عفونت های واژن در زنان در سنین باروری است. هنگامی که توازن شیمیایی ناحیه واژن به هم بخورد، باکتری های مضر ممکن است بیش از حد رشد کنند و موجب به وجود آمدن بوی ماهی مانند واژن شوند.

برخی زنان دچار واژینوز باکتریایی علائم دیگری از جمله خارش یا سوزش دارند که ممکن است شبیه به علائم عفونت قارچی واژن باشد. اما برای بسیاری از زنان، بوی ماهی واژن تنها نشانه این بیماری است. آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند واژینوز باکتریایی را درمان کرده و این بوی ماهی مانند واژن را از بین ببرند.

رعایت نکات زیر نیز می تواند به زنان برای کاهش ریسک ابتلا به واژینوز باکتریایی کمک کند:
• از دوش های واژن اجتناب کنید زیرا توازن pH ناحیه واژن را به هم می ریزد.

• از محصولات عطر دار یا طعم دار در ناحیه واژن استفاده نکنید. عطر ها و دیگر محصولات مانند تامپون های معطر می توانند توازن ناحیه شیمیایی را بر هم بزنند و موجب واژینوز باکتریایی می شوند.
 

2) بوی شیرین واژن

رشد قارچ در واژن می تواند موجب تولید بوی شیرینی همانند عسل یا کلوچه شود. همچنین این بو ممکن است شبیه بوی نان یا آرد باشد.

گاهی این بو کمی ترش اما خوشایند است. سوزش شدید، خارش یا احساس خشکی معمولا نشانه عفونت قارچی واژینال هستند. عفونت قارچی معمولا در طی زمان بدتر می شود و برخی زنان ممکن است ترشحات پنیر مانند و تکه تکه را مشاهده کنند.

نکاتی که برای ممانعت از ابتلا به عفونت باکتریایی در بالا گفته شد مانند ممانعت از مصرف محصولات معطر و عدم استفاده از دوش واژینال نیز می توانند مانع رشد قارچ ها شوند.

نکات موثر دیگر در جلوگیری از رشد قارچ در ادامه آورده شده اند:
• تنها در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید: در برخی از زنان، آنتی بیوتیک می توانند باکتری های مفید واژن که موجب جلوگیری از رشد قارچ ها می شوند را از بین ببرند.

• از رابطه جنسی دهانی با افراد مبتلا به برفک دهانی خودداری کنید.

• ناحیه واژن را همیشه نسبتا خشک نگه دارید: قارچ ها در محیط مرطوب رشد می کنند. پس از حمام خود را به خوبی با حوله خشک کنید و از ماندن در لباس زیر یا لباس شنای خیس خودداری کنید.
 
دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن
 

3) بوهای دیگر

تغییرات هورمونی در طی یائسگی می توانند بوی واژن را تغییر دهند و موجب خشک شدن واژن شوند. برخی بیماری های مقاربت جنسی به خصوص تریکومونیازیس نیز می توانند بوی واژن را تغییر دهند. هرگونه تغییر بوی واژن به خصوص اگر بو شدید یا ناخوشایند باشد، نیازمند مراجعه به دکتر است. توصیه می شود که از عطر برای از بین بردن بو استفاده نکنید.
 

علت بروز عفونت دستگاه تناسلی در خانم­‌ها چیست؟

این عفونت­‌ها ممکن است از طریق رابطه­‌ جنسی به فرد منتقل شود اما گاهی فرد اصلا رابطه‌ جنسی نداشته ولی به این مشکل مبتلا شده است که علت آن امکان دارد، عدم رعایت بهداشت فردی باشد. اگر فرد با وجود رعایت همه‌ مسائل بهداشتی باز هم به این قبیل عفونت­‌ها مبتلا شد احتمالا این مشکل نمودی از یک مشکل بزرگ­تر در بدن فرد است؛ به این معنی که مثلا فرد مشکلی در کلیه­‌ها و یا دیگر ارگان­‌هایش دارد که عفونت دستگاه تناسلی تنها نمودی از آن است.

علت اول :وقتی مقدار مواد زائد در بدن افزایش یابد مسلما دفع این مواد هم بیشتر صورت می گیرد با توجه به اینکه مقدار زیادی از این مواد از طریق ادرار دفع می شود و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض این مواد زائد قرار میگیرد به مرور زمان و با عبور پی در پی مواد زائد از ناحیه تناسلی شرایط ایجاد عفونت محیا می شود.

علت دوم :در بسیاری افراد مقداری از مواد زائد بدن به شکل جوش های عفونی روی پوست ظاهر می شود حالا همین جوشها ممکنه در ناحیه تناسلی هم بروز کنه و عفونت در آن ناحیه ایجاد شود . حتی ممکن است این جوشها به شکلی دیگر در داخل آلت تناسلی ایجاد شود که بازهم به شکل شدیدتر موجب عفونت خواهد بود.

علت سوم :بروز یکی از بیماریهای پوستی یا مقاربتی درمحل مجرای تناسلی میتواند یکی از عوامل عفونت باشد

با توجه به علت اصلی این بیماریها که وجود مواد زائد درخون و کبد عنوان شد پس باید دارویی در نظر گرفت که بتواند عمل پاکسازی کبد و خون را به خوبی انجام دهد بنابراین اشاره میکینم به مقطر پاکسازی کبد پاپریکا که عمل پاکسازی را با موفقیت کامل انجام می دهد.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

درمان بوی بد واژن چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد عامل اصلی و زمینه‌ای در این بیماری مواد زائد خون است. از آن جایی که کبد مسئول پاکسازی و تصفیه خون از مواد زائد است، بنابراین استفاده از داروهایی که موجب پاکسازی کبد می­‌شوند، این مشکل را به صورت ریشه‌­ای درمان می‌­کند.

برای رفع این مشکل بعضی راه­‌های درمان خانگی، مثلا استفاده از سرکه سیب، مصرف سیر، روغن درخت چای و … نیز توصیه می‌­شود.

از جمله راه­‌های دیگری که افراد دارای این مشکل می‌­توانند به صورت موضعی از آن­ها استفاده کنند که سرعت درمان را بسیار بالا می­‌برد، رعایت مسائل و نکات بهداشتی است که برخی از آن­ها را در ادامه ذکر می­کنیم:

۱- شست و شوی ناحیه­‌ تناسلی با آب و ژل­‌های آنتی‌­باکتریال است.

۲- حذف مو­های زائد ناحیه‌ تناسلی راهی بسیار آسان و البته موثر در کاهش بوی بد واژن است. زیرا این موهای زائد خود می­‌توانند محل مناسبی برای رشد باکتری­‌ها و انواع عفونت­‌ها باشند.

۳- بلافاصله بعد از برقراری رابطه جنسی، ناحیه را به خوبی شست و شو دهید و حتی به طور کامل استحمام کنید و از باقی ماندن ترشحات جنسی خود یا شریک جنسی­تان در محل جدا خودداری نمایید. همچنین اگر بعد از رابطه­‌ی جنسی فرد ادرار کند، به دلیل خارج شدن بخشی از ترشحات و مواد زائد تا حد زیادی از بوی بد واژن کاسته می­شود.

۴- از مواد غذایی معطر استفاده نکنید. زیرا این مواد موجب از بین رفتن باکتری­‌های مفید موجود در دستگاه ادراری تناسلی فرد می­شوند و بوی بد واژن را تشدید می­‌کنند.

۵- آب زیادی بنوشید. این کار باعث می­شود که مواد زائد و عفونت‌­ها با سرعت بیشتری از طریق ادرار دفع شوند و مشکل فرد برطرف شود.

۶- به هیچ عنوان از لباس­‌های زیر تنگ برای طولانی مدت استفاده نکنید بلکه از لباس­‌های زیر نخی و گشاد استفاده کرده و آن­ها را حداقل روزی دوبار تعویض کنید و از باقی ماندن ترشحات واژن در محل شدیدا خودداری کنید. در صورتی که ترشحات شما بسیار زیاد است، به گونه‌­ای که لباس زیرتان دائما خیس و کثیف است می‌­توانید از پد­های روزانه استفاده کنید و آن­ها را نیز هرچند ساعت یک بار تعویض کنید.

نکاتی که طی شماره­‌های ۱ تا ۶ ذکر شد همگی درما‌ن­هایی کلی برای جلوگیری از بوی بد واژن و نیز درمان آن است ولی به طور کلی درصورتی که فردی متوجه هرگونه موضوع غیرطبیعی، اعم از تغییر رنگ، تغییر بو و تغییر میزان ترشحات واژن شد باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا پزشک با توجه به علت بیماری، درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

درمان های خانگی و گیاهی بوی بد واژن

سرکه سیب بهترین درمان بوی بد واژن

روزانه 30 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

آب :

آب زیاد بنوشید تا با دفع ادرار مداوم عفونت های مجاری و دستگاه تناسلی دفع شود.
 

سیر:

یک آنتی بیوتیک است و به حذف باکتری کمک می کند. برای رفع بوی بد واژن می توانید یک حبه سیر را با یک لیوان آب با معده خالی بخورید.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

شنبلیله:

یک قاشق چای خوری شنبلیله را داخل یک لیوان آب بخیسانید و با معده خالی بنوشید.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

سرکه سفید:

واژن را با مخلوط 1/4 فنجان آب گرم و سرکه سفید بشویید. شستشوی مرتب با محلول آب نمک و اسید استیک ( 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب ) می تواند در درمان لکوره مفید باشد . دوش های قلیایی نباید هرگز به کار رود زیرا موجب بالا رفتن PH واژن شده تضعیف فلوره واژن را در پی خواهد داشت.
 

روغن درخت  چای:

5 قطره از روغن درخت چای را به آب اضافه کنید و واژن را با ان بشویید.

دلیل بوی بد واژن و راه و روش های درمان آن

عصاره پوست چریش

پوست درخت چریش دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی است. این عصاره می تواند برای درمان بوی بد واژن مورد استفاده قرار گیرد. برگ های چریش را با کمی آب بجوشانید و واژن را با محلول چند روز یا حتی یک هفته شستشو دهید.
 

 نمک اپسوم

عوامل ضد باکتری موجود در نمک اپسوم نقش مهمی در مبارزه با بوی واژن ناشی از واژینوز باکتریایی دارد . ۱ قاشق چایخوری نمکی اپسوم را با آب گرم مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه در محلول بنشینید. دو بار در هفته اینکار را تکرار کنید تا نتیجه حاصل شود.
 

 زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی به عنوان یک درمان خانگی جهت رفع بوی واژن است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید و آن را هر شب قبل از خواب بنوشید.
 

 آجیل

مصرف روزانه آجیل باعث از بین رفتن خشکی واژن می شود زیرا سرشار از ویتامین E می باشد. می توانید از دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان، بادام، گردو و فندق استفاده کنید که علاوه بر درمان بوی بد واژن به تنظیم دوره های قاعدگی نیز کمک می کنند.

دانه های بادام را چند ساعت قبل از مصرف در آب بخیسانید تا پوست شان کنده شود و بعد با کمی فندق و شیر و پودر کتان در مخلوط کن بریزید و پس از مخلوط شدن میل کنید. این ترکیب برای بوی واژن بسیار عالی است.هم شیر و هم آجیل می توانند استخوان ها را تقویت کنند، مغز را تقویت می کنند و رادیکال های آزاد اکسیژن را حذف می کنند و همچنین ایمنی بدن تان را بهبود می بخشند.
 

سخن آخر

به عنوان نکته آخر لازم به ذکر است که افراد باید هر­گونه موضوع غیر طبیعی را درمورد ترشحات واژن جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند زیرا این ترشحات زیاد و بدبو ممکن است نشانه­‌ای از یک عفونت جدی در بدن یا حتی در حالت بدبینانه سرطان دهانه رحم باشد. همچنین افرادی که ترشحات واژن بدبویی دارند باید بیشتر از بقیه تحت معاینه­ پاپ اسمیر قرار بگیرند؛ زیرا احتمال بروز انواع سرطان‌­های دستگاه تناسلی در این افراد بیش از سایرین است.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت پیونکس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.