دستور پخت میگو پلو

میگو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که در دسته بندی غذاهای دریایی قرار می گیرد. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به استان های جنوبی کشورمان مثل بوشهر و خوزستان می باشد ، البته امروزه میگو پلو را به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام شهرهای کشور طبخ می کنند.
سه‌شنبه، 12 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت میگو پلو

مواد لازم برای ۴ نفر در میگو پلو

پیاز ۱ عدد

سیر ۲ حبه

برنج ۳ پیمانه

گشنیز ۵۰ گرم

میگو پاک شده ۳۰۰ گرم

روغن مایع به اندازه کافی

زعفران ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت میگو پلو
 

طرز تهیه میگو پلو

ابتدا پیاز و سیرها را پوست می گیریم و آبکشی می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود سپس پیاز و سیر را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و آن وقت به هر میزان که تمایل دارید زردچوبه ،نمک و فلفل سیاه روی پیاز و سیر می ریزیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و سیر تغییر رنگ بدهند و طلایی شوند و آن وقت میگوها را نیز اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا ادویه ها به خورد میگوها نیز برود.

زمانی که رنگ میگوها تغییر کرد رب گوجه فرنگی را می افزاییم و خوب مواد را با هم تفت می دهیم تا منسجم شوند. سپس زعفران دم کرده را با ۱ لیوان آب داغ به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا سس میگو پلو بجوش بیاید و غلیظ شود تا جایی که دیگر آبی در سس وجود نداشته باشد.

گشنیز را که از قبل خرد کرده ایم را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در قابلمه ای آب می ریزیم و مقداری نمک و روی حرارت زیاد اجازه می دهیم تا بجوش بیاید و سپس برنج را ۲ الی ۳ بار آب می گیریم و آب آن را بیرون می ریزیم تا تمیز شسته شود و سپس داخل آب جوش می ریزیم و یک هم می زنیم و اجازه می دهیم تا نیم پز شود.

یک دانه از برنج را زیر دندان می گیریم و اگر اطراف آن نرم بود ولی مغزش سفت بود نیم پز شده است،برنج را در آبکش می ریزیم و قابلمه را می شوییم و روی حرارت می گذاریم تا داخلش خشک شود،بعد روغن کف آن می ریزیم و برای ته دیگ نان یا سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و حلقه حلقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و مقداری از برنج را روی ته دیگ می ریزیم و کمی از سس روی آن می ریزیم و مجددا برنج و لایه بعد سس میگو می ریزیم تا موادمان تمام شود و لایه آخر برنج باشد.

اگر نیاز بود کمی آب و روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و سپس کم می کنیم تا خوب پلو بپزد. پس از پخت مواد را زیر و رو می کنیم تا خوب مخلوط شوند و در دیس می کشیم. نوش جان. 1

دستور پخت میگو پلو
 

خواص میگو چیست؟

 
۱. کم‌کالری است
یکی از خواص میگو این است که این خوراکی جزو غذاهای کم کالری است. یک میگوی متوسط حدود ۷ کالری دارد، یعنی ۱۲ عدد از آن کمتر از ۸۵ کالری دارد؛ تقریبا ۱۵ کالری کمتر از یک سینه‌ی مرغ ۸۵ گرمی. یک میگوی جامبو (نوعی میگو که معمولا در کوکتل میگو سرو می‌شود) حدود ۱۴ کالری و یک قاشق چای‌خوری از سس کوکتل ۵ کالری دارد، بنابراین ۳ عدد میگوی جامبو، هرکدام با یک قاشق چای‌خوری سس کوکتل به‌عنوان پیش‌غذا، در کل ۶۰ کالری دارد؛ یعنی ۱۰ کالری کمتر از یک سوسیس انگشتی و ۲۰ کالری کمتر از دو عدد مینی امپانادا (گوشت یا میوه‌ی خردشده که در لایه‌ای از خمیر می‌پیچند و سرو می‌کنند) یا دو عدد مینی پای کیش (خوراک پنیر، گوشت و اسفناج که در لایه‌ای از خمیر ماکارونی پیچیده و طبخ می‌شود).
 
۲. غنی از پروتئین است
یکی دیگر از خواص میگو داشتن مقدار زیادی پروتئین است. میگوها علاوه بر آب، عمدتا از پروتئین تشکیل می‌شوند. ۸۵ گرم میگوی پخته یا کباب‌شده حدود ۲۰ گرم پروتئین فراهم می‌کند؛ یعنی فقط چند گرم کمتر از یک سینه‌ی مرغ ۸۵ گرمی. هر عدد میگوی جامبو حدود ۳ گرم پروتئین دارد و حاوی چربی و کربوهیدرات بسیار کمی است.
 
۳. حاوی مواد مغذی ضروری است
میگو به‌غیر از پروتئین حاوی مقدار قابل‌توجهی مواد مغذی است. ۱۲ گرم میگوی بخارپز بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به سلنیوم، بیش از ۷۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12، بیش از ۵۰ درصد از فسفر و بیش از ۳۰ درصد از کولین، مس و یُد موردنیاز روزانه را فراهم می‌کند. ما معمولا پروتئین‌های حیوانی را به‌عنوان منابع آنتی اکسیدان درنظر نمی‌گیریم اما میگو دارای دو نوع آنتی‌اکسیدان است. سلنیوم علاوه بر آنکه یک ماده‌ی معدنی مفید برای افزایش ایمنی بدن و عملکرد بهتر غده‌ی تیروئید است، یک آنتی‌اکسیدان مهم نیز به‌شمار می‌آید که به مبارزه با ذرات زیان‌آوری به نام رادیکال آزاد کمک می‌کند.

رادیکال‌های آزاد به DNA و غشاهای سلولی آسیب می‌رسانند که این مسئله به پیری زودرس و بیماری منجر می‌شود. آنتی‌اکسیدان دیگر موجود در میگو، آستاکسانتین نام دارد. ثابت شده است این آنتی‌اکسیدان که رنگدانه‌ی رنگ اولیه‌ی میگو را فراهم می‌کند، به کاهش التهاب که یکی از عوامل مهم در پیری و ابتلا به بیماری است، کمک می‌کند. 2

دستور پخت میگو پلو
 

خواص برنج


1. جلوگیری از فشار خون بالا
برنج کافی است تا شما را از فشار خون بالا مصون بدارد. زیرا بدن کمبودی را تجربه می کند که منجر به تنگ شدن رگ ها و در نتیجه منجر به افزایش فشار خون می شود.
 
2. جلوگیری از آسیب بافت عضلانی
بسیاری از فعالیت هایی که ما با استفاده از نیروی زیاد به طور مستقیم انجام دادیم. در این مرحله از ذخایر گلیکوژن یا قند ذخیره شده در خون استفاده می شود.

قند از مزایای دریافت کربوهیدرات به عنوان غذا است. گلیکوژن به اندازه کافی باعث جلوگیری از آسیب به بافت عضله می شود.
 
3. تغذیه شکم
در ضمن، خوردن برنج برای شکم شما مناسب است. اول، به شما احساس سیری می دهد. دوم، شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنید.

سوم، شما می توانید برنج را با سایر غذاهای مکمل مانند مرغ، گوشت ، سبزیجات یا سایر غذاهای مورد علاقه خود میل کنید.
 
4. پشتیبانی از عملکرد مغز
کربوهیدرات ها نقش بسیار مهمی در تعیین نگرش ذهنی و یک ذهن سالم دارند. بدون کربوهیدرات، بدن ممکن است احساس قدرت کمتری کند، نمی تواند خوب فکر کند، اختلالات عاطفی، افسردگی نیز به وجود می آیند.
 
5. تقویت پوست سالم
فیبر موجود در برنج نه تنها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن، بلکه برای حفظ پوست سالم نیز بسیار مناسب است.

فیبر می تواند انواع مختلف سموم، باکتری ها و قارچ ها را از مواد غذایی و به دستگاه گوارش منتقل کند.

انواع مختلف سموم و سایر باکتری ها می توانند سلامت پوست را مانند آکنه و پوست مات و تیره کاهش دهند. بنابراین مصرف فیبر به بدن شما در حفظ پوست سالم کمک می کند.
 
6. بهبود متابولیسم
برنج منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی مانند نیاسین ، ویتامین D ، کلسیم ، فیبر ، آهن ، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین ها پایه و اساس متابولیسم بدن ، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد کلی سیستم های اندام را فراهم می کنند ، زیرا ویتامین ها معمولاً در اساسی ترین فعالیت های بدن مصرف می شوند.
 
7. ویژگی های ادرار آور و هضم
بخشی از پوسته برنج یک داروی مؤثر برای معالجه اسهال است و گفته می شود که پوسته های گیاه سه ماهه برنج دارای خاصیت ادرار آور هستند.

مردم چین بر این باورند که برنج اشتها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، بیماری معده را درمان می کند و همه مشکلات گوارشی را تسکین می دهد.

به عنوان یک مدر، پوسته برنج می تواند به کاهش وزن اضافی آب، از بین بردن سموم بدن مانند اسید اوریک و حتی کاهش وزن کمک کند، زیرا تقریبا 4٪ ادرار در واقع از چربی بدن تشکیل شده است. محتوای بالای فیبر همچنین به افزایش منظم حرکات روده کمک می کند. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.