افسردگي پس از زايمان

افسردگي بعد از زايمان به طور معمول امري طبيعي محسوب مي‌شود که به مدت 2 تا 3 روز بعد از زايمان و يکي دو هفته بعد از آن بيشتر طول نمي‌کشد. اين افراد از نظر روحي ضعيف مي‌شوند، به آساني گريه مي‌کنند، دچار ترس و ضعف و خستگي شده و اختلال خواب در آنها ديده مي‌شود. کم شدن ميزان هورمون استروژن و پروژسترون و تيروئيد در ايجاد اين خستگي و افسردگي موثر است. چون تولد نوزاد براي مادر يک تغيير بزرگ در زندگي است که
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسردگي پس از زايمان
افسردگي پس از زايمان
افسردگي پس از زايمان






افسردگي بعد از زايمان به طور معمول امري طبيعي محسوب مي‌شود که به مدت 2 تا 3 روز بعد از زايمان و يکي دو هفته بعد از آن بيشتر طول نمي‌کشد. اين افراد از نظر روحي ضعيف مي‌شوند، به آساني گريه مي‌کنند، دچار ترس و ضعف و خستگي شده و اختلال خواب در آنها ديده مي‌شود.
کم شدن ميزان هورمون استروژن و پروژسترون و تيروئيد در ايجاد اين خستگي و افسردگي موثر است. چون تولد نوزاد براي مادر يک تغيير بزرگ در زندگي است که اين امر در فرد ايجاد مي‌شود. به همراه تولد نوزاد، مسووليت‌هاي جديد هم پا مي‌گيرد که خود استرس زيادي را به همراه دارد. البته با کمک خانواده و همسر مي‌توان اين استرس را به حداقل رساند. گاهي تغييراتي که در ظاهر مادر ايجاد مي‌شود، حالت نگراني و استرس را ايجاد مي‌کند. به طور مثال شايد ديگر براي همسرش جذاب نيست و اگر اين مساله با بي‌توجهي همسر همراه شود، ممکن است افسردگي را تشديد کند. حال اگر حالت افسردگي بعد از يکي دو هفته بهتر نشود بايد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد تا در سرعت بهبود تاثيرگذار شود. به طور مثال اگر افکار خودکشي و آسيب رساندن به کودک و ديدن و شنيدن صداي نامربوط ايجاد شود. برخي از مادران پس از زايمان آمادگي بيشتري براي افسردگي دارند:

افسردگي پس از زايمان

• کساني که در دوره عادت ماهيانه علايم شديد افسردگي داشته باشند.
• کساني که در بارداري‌هاي قبلي، افسردگي را تجربه کرده‌اند.
• خانم‌هايي که پيش از بارداري دچار افسردگي شده‌اند.
• زناني که ناخواسته باردار شده‌اند و يا زايمان سخت و زودرس داشته باشند.
براي درمان افسردگي، علاوه بر روان‌پزشک و درمان دارويي مي‌توان با رعايت برخي از مسايل اين حالت را تعديل کرد.
• سعي کنيد ورزش کنيد حتي با پياده‌روي شروع کنيد. ميوه و سبزي به اندازه کافي مصرف کنيد.
• اگر خسته هستيد، خود را به انجام کارهاي منزل مجبور نکنيد. بهتر است در اين زمان از کسي کمک بگيريد.
• وقتي کودکتان به خواب مي‌رود، شما هم در کنار او استراحت کنيد.
• لحظات را تنها سپري نکنيد.
• با خانواده و دوستان و همسر خود درباره احساس‌تان صحبت کنيد.
همسران اين زنان و اطرافيان بايد بدانند که نبايد او را تنها بگذارند. سعي کنند به هر طريقي که مي‌توانند به او کمک کنند مانند انجام کارهاي منزل، نگهداري از کودک يا حتي شنيدن حرف‌هايش.
منبع:http://salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.