طرز تهیه مربا لبو

مربا لبو از انواع خوراکی های شیرین و خوشمزه است که اغلب در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد و این مربا از ترکیب شکر و لبو تهیه می شود و در طرز تهیه مربای لبو می توانید برای خوش طعم تر شدن مربا از گلاب و وانیل نیز استفاده کنید.
دوشنبه، 18 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربا لبو

مواد لازم در تهیه مربا لبو

لبو : ۱ کیلو گرم

گلاب : ۱ قاشق غذاخوری

آب : ۵ پیمانه

شکر : ۴.۵ پیمانه

وانیل : ۱/۲ قاشق چایخوری

آبلیمو : ۱/۲ قاشق چایخوری
 

طرز تهیه مربای لبو خوشرنگ

برای درست کردن مربای لبو ابتدا لبوها را به خوبی بشویید سپس لبو ها را به شکل دلخواهتان خرد کنید می توانید لبو ها را برای تهیه مربا در صورت تمایل رنده کنید.

سپس لبو ها را در قابلمه ای مناسب بریزید و آب را به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید تا لبو ها به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند بعد از مدت زمان ذکر شده شکر را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید تا مربا به مدت ۱۵ دقیقه دیگر به همراه شکر پخته شود و قوام بیاید.

در مرحله آخر در انتهای پخت وانیل را به مربا اضافه کنید و مربا را هم بزنید تا با وانیل مخلوط شود و بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و گلاب و آبلیمو را به مربا اضافه کنید.
 
طرز تهیه مربا لبو
 

نکات طلایی برای پخت بهتر مربا لبو

۱. در صورت تمایل می توانید میزان گلاب مربا را افزایش و یا کاهش دهید.

۲. اگر می خواهید برای پخت مربا لبو از لبوی رنده شده استفاده کنید باید میزان آب را برای پخت مربا کاهش دهید.

۳. از اضافه کردن آبلیمو به مقدار زیاد به مربا لبو خودداری کنید.

۴. بعد از پختن اجازه دهید مربا سرد شود و سپس آن را در ظرف شیشه ای مناسبی بریزید و شیشه مربا را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۵. توجه داشته باشید که در تمام مراحل پخت مربا باید درب قابلمه باز باشد.

۶. برای جلوگیری از ایجاد کف روی مربا می توانید یک قاشق غذاخوری سرخالی کره به مربا اضافه کنید.

۷. اگر تکه های لبو کوچک هستند باید مربا روی شعله گاز با حرارت بیشتر پخته شود تا مربا له نشود و اگر تکه های لبو به صورت درشت تر خرد شده اند باید مربا روی حرارت متوسط گاز پخته شود.
 

آموزش تهیه مربای لبو به روش دیگر

مربای لبو را علاوه بر روش بالا با روش دیگری نیز می توانید تهیه و نوش جان کنید، در ادامه مطلب دستور تهیه مربای لبو را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید آن را تهیه و نوش جان کنید.
 
مواد لازم
شکر : هفتصد گرم

لیو یا چغندر قرمز : یک کیلو

وانیل : یک دوم قاشق چای خوری

آب : به مقدار لازم

پودر پکتینگ : یک قاشق مربا خوری
 
نحوه تهیه
در روش تهیه این مربای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ابتدا لبو های قرمز را شسته و پوست کنده و به شکل دلخواه برش دهید سپس شکر را با پیمانه را اندازه گیری نمایید.

حالا به ازای هر پیمانه شکر پک پیمانه آب به آن بیفزایید سپس آب و شکر را با هم ترکیب نمایید و بر روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب به جوش آید و شکر کاملاً حل شود.

در مرحله بعدی جرم روی شهد را با کمک قاشق برداشته و بگذارید شهد به مدت سی دقیقه بجوشد و مقداری غلیظ شود سپس به آن لبو ها را بیفزایید.

حالا حرارت را زیاد کرده تا روی شهد کف نماید و بعد از جمع کردن کف های روی آن، حرارت را متوسط کرده و اجازه دهید به مدت سی و پنج دقیقه بماند تا لبو ها کاملا پخته شوند.

در مرحله بعدی در این فاصله که لبو ها در حال پخته شدن هستند پودر پکتین را با یک لیوان آب سرد ترکیب کرده و به منظور حل شدن روی بخار کتری بگذارید.

در مرحله پایانی از طرز تهیه مربای لبو در پنج دقیقه پایانی پکتین حل شده را همراه با وانیل به مربا بیفزایید و در آخر حرارت را خاموش نمایید و بعد از سرد شدن داخل ظرف شیشه ای درب دار ریخته و در یخچال قرار دهید، نوش جان.
 
نکته 
در زمان قالب زدن لبو ها می توانید اضافی های آن را با سرکه بپزید و از آن یک ترشی خوشمزه تهیه نمایید. 1
 

خاصیت‌هایی که پشت شیرینی مربا خانگی پنهان شده‌اند

خاله ریزه عادت خوبی دارد. او قبل از اینکه سراغ تهیه‌ی یک خوراکی برود، پیش از هر کاری درباره فواید و خواصش تحقیق می‌کند و اگر مطمئن شود که فوایدش به زحمتش می‌چربد، آن وقت دست‌به‌کار می‌شود.

به همین دلیل تا حرف مربا پیش آمد گفت: «می‌دانی خوردن مربا چقدر خاصیت دارد؟» و این‌طور ادامه داد:

هر مربایی بسته به نوع میوه‌اش، کالری و ارزش غذایی متفاوتی دارد؛ اما به‌طورکلی میزان قند و کربوهیدرات‌ مرباها بالاست. به همین دلیل انرژی فراوانی دارند. بنابراین نباید از خوردن مربا در وعده‌ی صبحانه غافل شد.


مرباهایی مثل مربای توت‌فرنگی، بالنگ، بِه و پوست پرتقال، منبع ویتامین C هستند.

ویتامینی که با تقویت سیستم ایمنی، بدن را در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم می‌کند.

ویتامین E موجود در مربا به سلامت لثه و تقویت پوست و مو کمک می‌کند.

مربا سرشار از آنتی‌اکسیدان (مواد ضدسرطان) است.

مصرف انواع مربا باعث کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه مانع بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.

فیبر فراوان موجود در میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جاتِ موجود در مربا، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند.

طعم شیرین و دلچسب مربا، باعث افزایش اشتها در کودکان و تغذیه‌ی بهتر آن‌ها می‌شود.

البته خاله ریزه بعد از اینکه مهم‌ترین خواص مربا را برایمان شمرد، خیلی جدی تاکید کرد: «حواستان باشد که هیچ‌وقت در خوردن مربا زیاده‌روی نکنید، چون باعث بالا رفتن قند خون و اضافه وزن می‌شود.» 2

طرز تهیه مربا لبو
 

خواص لبو

 
1. سلامت قلب و فشار خون
براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ به‌چاپ رسید، تأثیرات مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب‌ لبو بر داوطلبان سالم بررسی شد. پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که فشار خون افراد پس از مصرف آب‌ لبو به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

محققان براین باورند که این امر به‌خاطر وجود مقادیر بالای نیترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراین مصرف آب‌ لبو و سبزیجات سرشار از نیترات، یکی از راه‌های ارزان و مؤثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالاست.

در مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۰ در ارتباط با خواص لبو صورت گرفت نیز نتایج مشابهی مشاهده شد. این مطالعه نشان داد که مصرف آب‌ لبو بسته به مقدار آن می‌تواند تأثیرات چشمگیری در پایین آوردن فشار خون داشته باشد.
 
۲. جلوگیری از زوال عقل
محققان دانشگاه ویک فارست دریافته‌اند که نوشیدن آب‌ لبو می‌تواند اکسیژناسیون را در مغز بهبود بدهد و پیشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به‌تأخیر بیندازد.

براساس گفته‌ی دنیل کیم شاپیرو (مدیر مرکز پژوهش‌های کاربردی‌ دانشگاه ویک فارست) با افزایش سن جریان خون به برخی نواحی مغز کاهش می‌یابد و موجب کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر زوال عقل می‌شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان یک سبزی سرشار از نیترات می‌تواند جریان خون و اکسیژناسیون در مغز را بهبود دهد.

۳. کمک به بیماران دیابتی
لبو محتوی نوعی آنتی اکسیدان به‌نام «آلفالیپوئیک‌اسید» است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده‌اند آلفالیپوئیک‌اسید می‌تواند نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

بااین‌حال یک فراتحلیل (تحلیل یکجای داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌های مختلف) درباره‌ی خواص آلفالیپوئیک‌اسید نشان می‌دهد احتمالا تأثیر آن تنها محدود به‌ تزریق داخل‌وریدی است. نویسندگان این تحلیل می‌گویند مشخص نیست بهبود احتمالی فرد پس از ۳ تا ۵ هفته مصرف روزانه‌ی ۶۰۰ میلی‌گرم از آلفالیپوئیک‌اسید اهمیت بالینی دارد یا خیر.
 
۴. بهبود گوارش و دفع
یکی دیگر از خواص لبو کمک به دفع و بهبود گوارش است. لبو یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر است به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.
 
۵. کاهش التهابات
«کولین» یک جزء بسیار مهم و پرخاصیت لبو است که به خواب، حرکات عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، به انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن کمک می‌کند.
 
۶. بهبود سوخت و ساز و عملکرد ورزشکاران
مکمل های غذایی محتوی آب‌ لبو می‌توانند اکسیژناسیون عضلات را در طول تمرینات ورزشی بهبود دهند. افزایش مصرف نیترات می‌تواند به‌طور بالقوه مقاومت فرد را در طول تمرینات ورزشی طولانی افزایش دهد. کیفیت زندگی افرادی که به‌خاطر مشکلات قلبی-عروقی، تنفسی و سندروم سوخت‌وسازی و به‌دلیل کمبود اکسیژناسیون نمی‌توانند تحرک روزانه‌ی کافی داشته باشند، با مصرف سبزیجات حاوی نیترات بهبود می‌یابد.

آب‌ لبو می‌تواند عملکرد دوچرخه‌سواران را در مسابقات تایم تریل ۴ کیلومتر ۱۱ ثانیه یا ۲٫۸ درصد بهبود دهد. این عدد در مسافت ۱۶٫۱ کیلومتر به ۴۵ ثانیه یا ۲٫۷ درصد می‌رسد.
 
۷. کمک به تنظیم وزن
آب لبو کالری بسیاری پایینی دارد و فاقد چربی است. آب لبو یک نوشیدنی خوب برای شروع روز است که می‌تواند مواد مغذی و انرژی موردنیازتان را تأمین کند. 3

پی نوشت:
1.arga-mag.com
2.basalam.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.