دستور پخت مربای آلو

انواعی از مربا ها با توجه به ذائقه شخصی هرکس، در بازار عرضه شده اند که هر یک آنان از محبوبیت خاصی برخوردار است. گفتنی است که با یادگیری طرز طبخ مربا می توان این وعده غذایی کوچک را در منزل خود تهیه کنید. برای آشنایی با طرز تهیه مربای آلو در این بخش با ما همراه شوید.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای آلو

معرفی مواد لازم در تهیه مربای آلو

۲ کیلو گرم آلو قرمز درشت و سفت

۲ تا ۲/۵ کیلو شکر

۱ قاشق غذاخوری آبلیمو

۱ قاشق مرباخوری زعفران آب گرفته شده
 

طرز تهیه

در مرحله ابتدایی می بایست آلو ها را به خوبی بشویید و دم هایشان را جدا کنید.

پس از تمیز کردن آلو ها، آنان را درون ظرف آب جوش ریخته تا پوستشان به خوبی جدا و کنده شود.

پس از یک جوش خوردن خیلی ساده، آلو ها را از ظرف بیرون آورده و سپس به پوست گیری آن ها بپردازید.

آلو ها را درون ظرف بچینید و در لا به لای آنان نیز مقداری شکر بریزید.

ظرف را به مدت ۳۶ ساعت درون یخچال قرار دهید تا شکر در آلو ها حل شود و سپس شروع به آب اندازی کند.

پس از سپری زمان ذکر شده، آلو ها را به همراه ۱/۵ لیوان آب درون قابلمه بریزید و سپس به روی حرارت ملایم قرار دهید.

برای غلیظ تر شدن شربت توصیه می شود که قبل از داغ شدن آب، آلو ها را از ظرف خارج کنید.

پس از تهیه شربت و به اصطلاحی به قوام آمدن آن، آلو و آبلیمو را به شربت درون قابلمه اضافه کنید تا مقداری جوش بخورد.

پس از اینکه آلو ها به خوبی نرم شدند و در یک دیگر جوش خوردند، شعله را خاموش کنید.

مربای شما در حال آماده شدن می باشد، ظرف شیشه ای مورد نظر برای انتقال مربا ها را به کناری بگذارید و پس از سرد شدن مربا، محتویات را به درون ظرف انتقال دهید.

مربای شما به همین راحتی حاضر و آماده می باشد، نوش جان.

دستور پخت مربای آلو

روش درست کردن مربای آلو زرد

جهت پخت این نوع از مربای آلو نیز باید مواد ذکر شده در ادامه مطلب را آماده کنید.
 
مواد لازم
۱ کیلو گرم آلوی زرد و سفت

۷۵۰ گرم شکر

۲ پیمانه آب

۱/۸ قاشق مربا خوری وانیل
 

طرز طبخ

در این مرحله نیز همانند قبل، آلو ها را به خوبی شستشو دهید و به مدت ۱ الی ۲ ساعت درون آب جوش قرار دهید.

پس از آبکشی به صورت بلافاصله آن را درون یخچال قرار دهید و پس از سپری ۳۰ دقیقه آن را از یخچال خارج کنید.

پوست آلو ها را به نحوی جدا کنید.

حال در این مرحله، آب و شکر را با یک دیگر ترکیب کنید و تا حل شدن کامل شکر دست از هم زدن برندارید.

پس از آن محلول را درون قابلمه و به روی شعله قرار دهید تا به خوبی غلیظ شود.

پس از قوام یافتن شربت، آلو ها را به محلول اضافه کنید و حرارت شعله را خیلی کم تنظیم کنید.

پس از آن که به دقایق پخت کامل مربا ها نزدیک شدید، مقدار تعیین شده وانیل را به آن اضافه کنید.

مقداری صبر کنید تا مربا خنک شود، سپس آن را به ظرف شیشه ای مورد نظر انتقال دهید.

مربای آلو شما حاضر می باشد، امیدواریم از سرو آن لذت ببرید، نوش جان.
 

نکات پایانی

مربای آلو در گروه مربا و کمپوتی جات قرار دارد که از محبوبیت خاصی در بین عموم برخوردار است.

برای طبخ کامل این مربا به زمانی حدود ۱ ساعت نیاز دارید.

مربای آلو را می توانید برای سرو به صورت صبحانه و عصرانه انتخاب کنید.

همچنین برای تهیه بهتر می باشد از مربا های سفت و رسیده استفاده کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.

استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای آلو
 

خواص آلو

 
کمک به بهبود یبوست
آلو و آب‌ِ آلو به بهبود یبوست معروف‌اند. این امر تا حدی به‌خاطر فیبر موجود در آلو است. هر عدد آلو محتوی تقریباً یک گرم فیبر است. بیشتر فیبر موجود در آلو از نوع غیرمحلول است. یعنی در آب حل نمی‌شود. آلو با افزایش حجم مدفوع موجب پیشگیری از یبوست و افزایش سرعت حرکت ضایعات در دستگاه گوارش می‌شود.

همچنین آلو و آب آلو محتوی سوربیتول است. سوربیتول یک قند الکلی است که خاصیت ملین دارد. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین‌ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می‌شود) مؤثرتر است.

در مطالعه‌ای غلظت و دفعات مدفوع افرادی که به‌مدت سه هفته، هر روز ۵۰ گرم آلو مصرف می‌کردند، بهتر از گروهی بود که به‌طور منظم پسیلیوم مصرف می‌کردند.

البته نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آلو در یک زمان می‌تواند تأثیرات نامطلوبی، مانند اسهال، داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به مصرف یک‌چهارم تا نصف فنجان (۴۴-۸۷ گرم) آلو در روز اکتفا کنید.

همچنین در صورت مصرف آبِ آلو دقت کنید که این محصول محتوی شکر اضافه نباشد. همچنین مصرف آن را به ۱۱۸ تا ۲۳۷ میلی‌لیتر در روز محدود کنید.
 
سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
آلو و آلو خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد مؤثرند.

آلو و آلو خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنُلی هستند که تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت دارند.

براساس برخی مطالعات میزان پلی‌فنل‌ها در آلو بیش از دو برابر میوه‌های معروفی مانند شلیل و هلو است.

بسیاری از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی از خاصیت ضدالتهابی پلی‌فنل‌های آلو و آلو خشک حکایت دارند.

همین ویژگی آلو می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک بکند.

در یک مطالعهٔ درون‌کشتگاهی (مطالعه‌ای که در آن از بخشی از بدن جانداران استفاده می‌شود) پلی‌فنل‌های موجود در آلو به طور چشمگیری توانستند شاخص‌های التهابی مرتبط با بیماری‌های مفصل و ریه را کاهش بدهند.

به‌نظر می‌رسد آنتوسیانین‌ها که شکل خاصی از پلی‌فنل‌ها هستند، فعال‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو و آلو خشک باشند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها خواص بسیاری برای سلامتی دارند. ازجمله این موارد می‌توان به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها اشاره کرد.

بااینکه تمام این یافته‌ها امیدوار‌کننده هستند، ولی هنوز برای تأیید قطعی این نتایج باید مطالعات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.
 
کمک به کاهش قند خون
آلو با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. آلو و آلو خشک علی‌رغم داشتن کربوهیدرات نسبتا بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شوند.

این امر به‌خاطر خاصیت آنها در افزایش سطح آدینوپکتین است. این هورمون نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد.

علاوه‌بر‌این فیبر موجود در آلو می‌تواند تا حدی مسئول تأثیر آن بر قند خون باشد. فیبر می‌تواند میزان جذب کربوهیدرات را پس از وعدهٔ غذایی در بدن کاهش بدهد.

درنتیجه باعث می‌شود قند خون به‌جای جهش ناگهانی، به‌طور تدریجی بالا برود. بنابراین مصرف میوه‌هایی مانند آلو خطر بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

البته باید حواس‌تان به میزان آلوی مصرفی‌تان باشد. زیرا آلو سرشار از کالری است و پرخوری آن راحت است. مقدار مناسب مصرف آلو ۴۴ تا ۸۷ گرم در روز است.
 
کمک به سلامت استخوان
آلو خشک برای سلامت استخوان مفید است. برخی مطالعات از تأثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری‌های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی استخوان و استئوپنیا (کاهش تراکم استخوان) حکایت دارند. آلو خشک نه‌تنها می‌تواند از بروز مشکلات استخوان جلوگیری کرده، بلکه در بهبود آنها نیز مؤثر است.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که آلو خشک می‌تواند سطح برخی هورمون‌های مؤثر در تشکیل استخوان‌ها را افزایش بدهد.

آلو خشک محتوی برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای است که در محافظت از استخوان‌ها مؤثرند؛ ازجمله آنها می‌توان به ویتامین K، فسفر، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد.

درحالی‌که همهٔ این یافته‌ها مثبت بوده‌اند، اما بیشتر شواهد تأثیر آلو خشک بر سلامت استخوان بر پایهٔ مطالعات درون‌کشتگاهی و حیوانی هستند.

البته اندک‌مطالعاتِ انسانی انجام‌گرفته نشان می‌دهند، مصرف آلو خشک می‌تواند بر سلامت استخوان تأثیر مثبت داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد درقیاس با سایر میوه‌ها، آلو خشک در پیشگیری از مشکلات استخوان و بهبود آنها نقش بیشتری داشته باشد.
 
کمک به سلامت قلب
مصرف منظم آلو و آلو خشک به سلامت قلب کمک می‌کند. آلو و آلو خشک به‌خاطر خاصیت بالقوه‌شان در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول مطالعه شده‌اند.

این دو، از عوامل عمدهٔ بروز بیماری‌های قلبی هستند.

در مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه، هر صبح و ناشتا، به‌مدت ۸ هفته، آبِ آلو و ۳ تا ۶ عدد آلو داده شد. درحالی‌که به گروه دیگر تنها یک لیوان آب داده می‌شد. در پایان مشاهده شد فشار خون، کلسترول بد (LDL) و کلسترول کامل افرادی که آلو و آبِ آلو استفاده کردند، به‌طور چشمگیری کمتر از گروه دیگر بود.

در چندین مطالعهٔ حیوانی نیز نتایج مشابهی یافت شد.

در مطالعه‌ای دیگر مصرف پودر آلو خشک و آب آلو توسط موش‌ها توانست سطح کلسترول بد آنها را کاهش و کلسترول خوب‌شان را افزایش دهد. اگرچه الزاما نمی‌توان این نتایج را به انسان‌ها تعمیم داد.

تأثیرات مثبت آلو و آلو خشک بر بیماری‌های قلبی احتمالا به‌خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

درحالی‌که نتایج مطالعات امیدبخش هستند، برای اثبات قطعی فواید آلو و آلو خشک برای قلب به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.
 
راحت به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود
افزودن آلو و آلو خشک به رژیم غذایی کار آسانی است. شما می‌توانید آنها را به‌تنهایی یا در اسموتی ها، سالاد ها و سایر غذاها استفاده بکنید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.