دستور پخت مربای ازگیل

مربای ازگیل از خوش مزه ترین مرباها محسوب می شود که دارای خاصیت زیادی می باشد ازگیل یک میوه ی مغذی و مفید است در ادامه مطلب با طرز تهیه مربای ازگیل همراه ما باشید. ازگیل از دسته گیاهان خانواده رز می باشد و شبیه به گلابی و زالزالک است در ابتدا ازگیل به رنگ سفید و بعد از رسیدن به رنگ قهوه ای تبدیل می شود.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای ازگیل

مواد مورد نیاز برای مربای ازگیل

ازگیل پاک شده و تمیز ۱ کیلو

شکر ۱ کیلو

آب ۲ لیوان
 

طرز تهیه مربای ازگیل

ابتدا ازگیل ها را به خوبی بشویید سپس سر و ته ازگیل را بزنید به دلیل پوست نازکی که دارد سعی کنید با دقت پوست آن را جدا کنید و بعد از وسط نصف کنید و هسته آن را بردارید تمام ازگیل ها را به همین ترتیب ادامه دهید آنگاه با یک ظرف پلاستیکی یک لا ازگیل و یک لا شکر بریزید یک کیلو شکر را نصف می کنیم ابتدا نیم کیلو شکر را الان اضافه می کنیم و نیم کیلوی دیگر را بعد به ازگیل خود اضافه کنید بعد ظرف ازگیل خود را به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال بگذارید تا آب بیندازد.

دستور پخت مربای ازگیل

آنگاه بعد از ۲۴ ساعت ظرف ازگیل خود را بیرون آورده ۲ لیوان آب و نصف شکر خود را به شکر و ازگیل اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید هنگامی که جوش آمد زیر حرارت خود را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا ازگیل خوب پخته و خوش رنگ شود.

مربای ازگیل نیاز به پخت بیشتری دارد. در طرز تهیه مربای ازگیل باید اجازه دهید با حرارت ملایم مربای شما آماده شود زمان پخت این مربا تقریبا ۴۵ تا ۱ ساعت می باشد.

هنگامی که مربای ازگیل شما پخت شد و احساس کردید که خوش رنگ و جا افتاده در قابلمه را بردارید برای تست غلظت مربای خود آن را در ظرفی بریزید و بگذارید سرد شود اگر دیدید که غلظت مربا خوب است آن را بردارید و زیر حرارت را خاموش کنید زیرا این میوه به دلیل ترشی که دارد نیاز به آبلیمو نیست و مربا را در ظرفی در بسته ریخته و درون یخچال نگهداری کنید و هنگام صبحانه نوش جان کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای ازگیل
 

خواص ازگیل

 
1. فشار خون را پایین می‌آورد
یکی از مواد مغذی که به مقدار زیاد در ازگیل وجود دارد، پتاسیم است که به‌عنوان وازودیلاتور (منبسط‌کننده‌ی رگ‌ها) برای سیستم قلبی عروقی عمل می‌کند.

پتاسیم با کاهش کشیدگی و فشار روی رگ‌ها و عروق خونی می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و از سلامت قلب محافظت کند.

پتاسیم اغلب یک تقویت‌کننده‌ی مغز در نظر گرفته می‌شود، چون جریان خون به مویرگ‌های مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.
 
۲. از دیابت پیشگیری می‌کند
چای ازگیل اغلب به‌عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان دیابت پیشنهاد می‌شود، چون ثابت شده است قند خون در افرادی که به‌طور منظم از چای ازگیل استفاده می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد موجود در چای ازگیل قادر به تنظیم سطوح گلوکز و انسولین هستند که به محافظت از بدن در برابر دیابت کمک می‌کند.

همچنین برای کسانی که دیابت دارند، اجتناب از افت‌وخیز ناگهانی قند خون، اهمیت ویژه‌ای دارد که چای ازگیل می‌تواند به این امر کمک کند.
 
۳. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
چندین آنتی‌اکسیدان در ازگیل وجود دارند که برای سلامت انسان مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها قادرند رادیکال های آزاد را در درون بدن خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد به‌عنوان یک محصول جانبی متابولیسم سلولی، در داخل سلول تولید می‌شوند.

این مولکول‌ها با الکترون‌های جفت‌نشده‌شان می‌توانند باعث جهش سلول‌های سالم شوند که این امر به بیماری‌های مزمن ازجمله سرطان منجر می‌شود.

چای ازگیل به‌طور خاص به کاهش میزان بروز سرطان ریه و دهان کمک می‌کند.
 
۴. سیستم تنفسی را تسکین می‌دهد
مواد خلط‌آور در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی، بسیار مهم هستند. چای ازگیل به‌عنوان یک خلط‌آور به‌کار می‌رود؛ خواه به‌صورت نوشیدنی یا برای غرغره کردن، چون می‌تواند باعث سرفه و خروج خلط گلو و مخاط شود. خلط، جایی است که باکتری‌ها می‌توانند زندگی و رشد و در عین حال سایر علائم را تشدید کنند. بنابراین خروج آنها از دستگاه تنفسی‌تان می‌تواند حال شما را به‌سرعت بهتر کند.
 
۵. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
ازگیل منبعی فوق‌العاده از ویتامین C است؛ ویتامین C یک جزء کلیدی در سیستم ایمنی همه‌ی افراد است. ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون – اولین خط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن‌ها – کمک می‌کند و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن عمل می‌کند.

علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به رشد و ترمیم بافت‌ها در سراسر بدن پس از یک بیماری یا آسیب‌دیدگی کمک می‌کند.
 
۶. به هضم (گوارش) کمک می‌کند
پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه‌ی ازگیل وجود دارد و می‌تواند به بهبود روند گوارش کمک کند.

فیبر رژیمی می‌تواند مدفوع را حجیم کند و حرکت پیش‌برنده یا کِرم‌وار را تحریک نماید که این امر به منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند.

اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی شکم، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می‌برید، فیبر رژیمی می‌تواند آن التهاب را کاهش دهد و سلامت روده‌ی شما را بهبود ببخشد.
 
۷. سطوح کلسترول را کنترل می‌کند
اگرچه مکانیسم دقیق آن به‌طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که ازگیل به‌طور مستقیم با کاهش سطوح کلسترول در افرادی که به‌طور منظم از میوه یا چای آن استفاده می‌کنند، مرتبط است. این یکی از فواید سلامتی جالب ازگیل است اما در مقیاس وسیع اثبات نشده و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.