دستور پخت مربای انار

انار یکی از میوه های بسیار خوشمزه می باشد که برای ساخت انواع کیک، شیرینی، دسر و دمنوش مورد استفاده قرار گرفته می شود و از جمله مرباهای بسیار خوشمزه مربای انار است که بسیار پرطرفدار می باشد در ادامه مطلب به شما عزیزان طرز ساخت مربای انار را آموزش خواهیم داد.
پنجشنبه، 21 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای انار

مواد لازم جهت تهیه مربای انار

دانه انار : یک پیمانه

آب انار : سه و نیم پیمانه

آب لیمو : به میزان لازم

شکر : سه پیمانه
 

طرز تهیه مربای انار با طعم عالی

در ابتدا به منظور تعیین غلظت نهایی مربا یک بشقاب را در یخچال یا در هر جای خنک دیگری قرار دهید سپس انار را به مقدار یک پیمانه دانه کنید و به اندازه سه و نیم پیمانه آب بقیه انار ها را بگیرید.

دستور پخت مربای انار

حالا داخل ظرف بزرگی آب انار و شکر را با هم مخلوط کنید سپس بر روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید به مدت سی دقیقه بجوشد.

در این مرحله از طرز تهیه مربای انار دانه های انار و آب لیمو را به ظرف بیافزایید و اجازه دهید مجددا نیم ساعت دیگر بر روی حرارت بماند.

حالا به منظور متوجه شدن غلظت مربا با کمک یک قاشق یک قطره از آن را داخل ظرف سرد شده بچکانید و ظرف را سرازیر کنید در صورتی که مربا به سختی روان شد این بدان معناست که مربای انار شما کاملا آماده است.

در مرحله آخر از نحوه تهیه مربای انار آن را داخل ظرف تمیزی بزیزید سپس در جای تاریک و خنک نگهداری کنید، نوش جان. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از :

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.


از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید. در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

دستور پخت مربای انار
 

خواص انار

 
تأثیر انار در درمان سرطان پروستات
سرطان پروستات یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است. تحقیقات آزمایشگاهی به نتایجی رسیده است که نشان می‌دهد خواص عصاره انار ممکن است بتواند تولید سلول‌های سرطانی را کند و حتی سلول‌های سرطانی را تحریک به خزان یاخته‌ای یا آپوپتوز کند. آپوپتوز همان مرگ سلولی است که در آن سلول دچار مرگ برنامه‌ریزی شده می‌شود.

تحقیقات بر روی آقایان نتایج جالبی در این زمینه نشان داد. نوشیدن ۲۳۷ میلی‌لیتر آب انار به صورت روزانه باعث کاهش PSA  یا prostate-specific antigen می‌شود. PSA نشانه‌ای از سرطان پروستات در خون است.

مردانی که میزان PSA خون آن‌‌ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر شود در خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات هستند.

نوشیدن این میزان توصیه شده از آب انار به صورت روزانه و منظم باعث کاهش سرعت دو برابر شدن میزان PSA از ۱۵ ماه به ۵۴ ماه می‌شود.
 
کمک به درمان سرطان
سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج در میان زنان در سنین مختلف است. عصاره‌ی انار ممکن است بتواند از بازتولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و حتی آن‌ها را بکشد و از بین ببرد. البته اطلاعات و شواهد به دست آمده هنوز محدود هستند و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه لازم است.
 
کاهش فشار خون با انار
فشار خون بالا یکی از بیماری‌هایی است که عوارض بسیار زیادی به همراه دارد؛ از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

در یکی از تحقیقات بر روی افراد دارای فشار خون بالا بعد از مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم آب انار به صورت روزانه برای مدت ۲ هفته، شاهد کاهش قابل‌ ملاحضه و بارز فشار خون بودند. تحقیقات دیگر هم به نتایج مشابه رسیدند، خصوصا در کسانی که فشار خون آن‌ها به اعداد بالایی می‌رسد.
 
خواص انار در بهبود درد و ورم مفاصل
التهاب مفصل یا آرتریت (Arthritis) یکی از بیماری‌های شایع است و انواع مختلفی از آن وجود دارد که به دلیل عوامل مختلفی مانند روماتیسم یا آرتروز ایجاد می‌‌‌‌‌‌شود. با توجه به این‌که یکی از خواص انار خاصیت ضدالتهابی آن است، این میوه می‌تواند به درمان التهاب مفاصل کمک کند.

مطالعات در این زمینه نشان داده‌اند عصاره انار می‌تواند آنز‌یم‌های شناخته شده‌‌ای که به مفاصل آسیب می‌زنند را در مردان و زنان دچار التهاب مفصل کاهش دهد و متوقف کند. مطالعات نشان داده است که خواص انار باعث بهبود التهاب مفصل در موش شده اما شواهد تحقیقات بر روی انسان‌ها هنوز کم است.
 
خواص انار برای لاغری
ویتامین C موجود در دانه انار به اندازه‌ای است که می‌تواند تا ۴۰ درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین کند. این میوه همچنین به علت میزان زیاد فیبر باعث احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود. اگر به هر دلیلی انار دوست ندارید یا نمی‌توانید مثل بقیه یک پیاله انار دان شده بخورید، می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص لاغری انار کمی انار را به سالاد یا ماست خود اضافه کنید.

یکی از راه‌های دیگر مصرف رب انار است. خواص رب انار برای لاغری هم مانند خود انار است. البته رب انار بیشتر از خود انار باعث کاهش فشار خون می‌شود و خوردن آن به تنهایی مشکل است. می‌توانید رب انار یا انار پخته را در کنار غذاهایی که دارای مرغ هستند امتحان کنید.
 
تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری
غلظت آنتی اکسیدان‌های انار و تأثیر آن در کاهش استرس اکسیداتیو، انار را تبدیل به میوه‌ای مفید برای تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری کرده است.

تحقیقات نشان می‌دهند استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می‌شود.

آب انار به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب انار می‌تواند سطح تستوسترون که یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های جنسی است را در مردان و زنان، افزایش دهد.
 
خواص انار برای پوست
انار سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی بسیار مهم و حیاتی برای سلامت پوست. همچنین همان‌طور که گفته شد، انار آنتی‌اکسیدان‌ بسیار زیادی دارد که برای پوست بسیار مفید است، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

برای بهره‌مند شدن از خواص پوست انار شما می‌‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از پودر پوست انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل ترکیب کنید.

این مواد را خوب ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست بیاورید. حالا این ماسک را برروی صورت و گردن خود به صورت یک‌ دست بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شست‌وشو دهید. این ماسک صورت می‌تواند لکه‌های تیره پوست را از بین ببرد و به رنگدانه‌های پوست کمک کند تا پوست روشن شود. در نتیجه لکه‌ها به مرور محو شوند و عوارض پیری پوست نیز کاهش پیدا می‌کند.

آنتی‌اکسیدان موجود در دانه و پوست انار با جوش صورت هم مبارزه می‌کند. برای این کار شما می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری هسته انار خورد شده را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید. ترکیب را روی قسمت‌های درگیر جوش بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

روغن هسته انار برای درمان اگزما و همچنین درمان پسوریازیس یکی از روش‌های شناخته شده است.

روغن‌های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته انار، مزایای زیادی برای پوست دارند و با خاصیت آب‌رسانی و نرم کنندگی بالا با خشکی پوست و اگزما مبارزه می‌کنند.

برگ انار هم ممکن است در درمان پیسی مؤثر باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است تا میزان تأثیرگذاری آن بررسی شود. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.digikala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.