مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه

علائم بیماری لایم ممکن است با علائم بیماری COVID-19 اشتباه گرفته شود، و این می تواند عواقبی جدی در بر داشته باشد. آن چه که "جنگ های لایم" می تواند در مورد COVID-19 به ما بیاموزد به ویژه در مورد این که چگونه در بحث بازگشایی مدارس زمینه های مشترکی پیدا کنیم، در این جا مورد بحث قرار می گیرد.
جمعه، 29 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه
تصویر: کنه هایی مانند این، که با میکروسکوپ الکترونی بزرگنمایی شده است، می توانند باکتری هایی را منتقل کنند که باعث بیماری های شدید در انسان می شوند. فرناندو اوتالورا-لونا/دانشگاه ریچموند ، CC BY-SA
 
(معرفی مختصر: بیماری لایم، که به بورلیوز لایم نیز معروف است، یک بیماری منتقله از طریق ناقل است که توسط باکتری Borrelia  ایجاد می شود و توسط کنه ها در جنس Ixodes پخش می شود. شایع ترین علامت عفونت بثورات قرمز رنگ در حال گسترش است که به erythema migrans معروف است و حدود یک هفته پس از وقوع آن در محل گزش کنه ظاهر می شود. موش و گوزن در انتقال این بیماری نقش دارند.)
 عدم قطعیت اغلب فقط علت مناقشات علمی نیست، بلکه پیامد آن است.فصل تابستان برای بوم شناسانی مانند من فصل کار میدانی است، زمانی که من و همکارانم، در مزارع و جنگل ها به دنبال کنه می رویم تا الگوها و فرایندهایی را بررسی کنیم که به میکروب های بیماری زا - در درجه اول باکتری ها و ویروس ها – اجازه می دهند در بین حیات وحش و انسان ها گسترش یابند.
 
آن کار میدانی به این معنی است که خودمان هم در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی هستیم که مطالعه می کنیم. من همیشه به اعضای خدمه خود یاد آوری می کنم که به سلامت خود توجه زیادی داشته باشند، و در صورت بروز تب یا علائم دیگر بیماری، باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفته و به پزشک خود اطلاع دهند که احتمالاً در معرض کنه قرار گرفته اند.
 
هنگامی که بیماری های آنفلوانزای تابستانی در افرادی که زمان خود را در خارج از منزل گذرانده اند در مناطق رایج گسترش یابد، بیماری های منتقله از طریق کنه مانند بیماری لایم باید به عنوان یک عامل مقصر شناخته شوند.
 
با این حال، تابستان پارسال و امسال، ظهور جهانی کرونا ویروس یا COVID-19 مجموعه جدیدی از چالش ها را برای تشخیص بیماری لایم و سایر بیماری های منتقله از طریق کنه نشان می دهد.
 
بیماری لایم تعدادی از علائم مشترک با COVID-19 دارد، از جمله تب، درد و لرز. هر کسی که بیماری لایم را با COVID-19  اشتباه می گیرد، می تواند ناخودآگاه درمان پزشکی لازم را به تأخیر بیندازد و این می تواند منجر به علائمی شدید و ناتوان کننده شود.
 

تأخیر در درمان پزشکی می تواند خطرناک باشد

با حرکت از بهار به تابستان و شروع اوج فعالیت کنه در بیشتر نیمکره شمالی، زمان گذراندن در خارج از منزل و همچنین خطر بیماری های منتقله از کنه افزایش می یابد.
 
در برخی موارد، علائمی کلیدی برای بیماری های منتقله از کنه وجود دارد که می تواند به تشخیص کمک کند. به عنوان مثال، بیماری لایم اولیه، که در اثر نیش کنه سیاه پای آلوده، که گاهی اوقات کنه گوزن نامیده می شود، ایجاد می شود، معمولاً با "بثورات چشم گاو (bull’s-eye rash)" در حال گسترش همراه است. هفتاد تا هشتاد درصد بیماران این علامت را دارند.
 
با این حال، علائم دیگر بیماری لایم - تب، سر درد و بدن درد و خستگی-کمتر متمایز هستند و می توانند به راحتی با سایر بیماری ها، از جمله COVID-19 اشتباه گرفته شوند. این می تواند تشخیص بیمار را که متوجه بثورات پوستی نشده است یا از وجود گزش کنه بی خبر بوده است، دشوارتر کند. در نتیجه موارد بیماری لایم را می توان اشتباه تشخیص داد. در سطح ملی، بیماری لایم ممکن است تا جایی کم تخمین زده شود که از هر 10 مورد واقعی فقط یک مورد به CDC (Centers for Disease Control and Prevention) گزارش شود.
 
 مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه
 
تصویر: یک دانش آموز نمونه هایی را از پارچه ای که برای جمع آوری کنه استفاده می شود برمی دارد. جوری برینکرهاف/دانشگاه ریچموند ، CC BY-SA
 
اگر بیماری لایم به سرعت شناسایی و درمان شود، معمولاً دو تا چهار هفته آنتی بیوتیک می تواند Borrelia burgdorferi ، گونه باکتری های اسپیروکت عامل ایجاد کننده آن، را از بین ببرد.
 
اما تاخیر در درمان بیماری لایم می تواند منجر به علائم شدیدتر و مداوم شود. اگر بیماری لایم درمان نشود، مشکلات عصبی و شناختی و مشکلات احتمالی کشنده قلبی به وجود می آید و آرتریت دردناک که درمان آن بسیار دشوارتر است ایجاد می شود.
برای بازگشایی مدارس، تمرکز بر جنبه های کمتر بحث برانگیز، مانند کاهش سرایت به جامعه، چارچوب دادن به اقدامات کاهش دهنده به صورت ابزارهایی که "مدارس را باز نگه می دارد" و اطمینان از این که "آخرین جاهایی که تعطیل می شوند و اولین جاهایی که بازگشایی می شوند مدارس هستند" می تواند به تقویت همکاری کمک کند.

بیماری لایم تنها مشکل ایجاد شده توسط کنه نیست

بیماری لایم بیشتر در شمال شرقی و شمال مرکزی امریکا شایع است ، اما این بدان معنا نیست که مردم مناطق بدون بیماری لایم از نگرانی در مورد بیماری های منتقله از کنه آزاد هستند. کنه ها در سراسر نیمکره شمالی می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را گسترش دهند، که بسیاری از آنها همچنین علائم شبه آنفلوآنزا را نشان می دهند و منجر به احتمال تشخیص اشتباه می شوند، به ویژه هنگامی که این بیماری ها به ویژه در میان جمعیت عمومی شایع نیستند.
 
 مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه
 
تصویر: نمای نزدیک سر کنه در زیر میکروسکوپ الکترونی. فرناندو اوتالورا-لونا/دانشگاه ریچموند ، CC BY
 
تب های خال دار گروه دیگری از بیماری های منتقله از کنه هستند. شدیدترین آنها تب خال دار کوه راکی ​​است که می تواند کشنده باشد. تب خال دار، همان طور که از نامش پیداست، معمولاً با بثورات پوستی همراه است. اما بثورات ممکن است تا بعد از تب و سایر علائم شبه آنفولانزا ظاهر نشوند و همین، خطرِ اشتباه گرفتن با COVID-19 را ایجاد کند. مانند بیماری لایم، تب های خال دار را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد و درمان زود هنگام می تواند جلو عفونت های شدیدتر را بگیرد، بنابراین تشخیص سریع و دقیق بسیار مهم است.
 

آیا COVID-19 احتمال گزش کنه را افزایش می دهد؟

گزارشات از سراسر کشور و سراسر جهان نشان می داد که حیات وحش در بهار جسورتر شده بود و در حومه شهرها و داخل شهرهایی که به دلیلCOVID-19، تردد انسان و وسایل نقلیه در آنها کاهش یافته بود، پرسه می زد.
 
این که آیا این پدیده ناشی از تغییرات در رفتار حیوانات است یا صرفاً مصنوع انسان است که زمان بیشتری را در خانه خود می گذراند و فرصت بیشتری دارد از محیط اطراف خانه خود آگاه شود، مشخص نیست، اما تغییرات در رفتار حیوانات وحشی و استفاده از زیستگاه طبیعی آنها می تواند بر بیماری های منتقله از کنه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، گوزن دم سفید میزبان مهمی برای چندین گونه کنه گزنده انسان است، از جمله کنه های سیاه پا، و گوزن های بیشتر در اطراف خانه و محلات می توانند منجر به کنه های بیشتری شوند که امکان دارد انسان را گاز بگیرند.
با بازگشایی مدارس، نگرانی ها در مورد افزایش موارد ناشی از دلتا، عدم واجد شرایط بودن واکسن برای کودکان زیر 12 سال و نظرات مختلف در مورد استفاده از ماسک در محیط های مدرسه بسیار زیاد است.  مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه  
تصویر: نمای نزدیک قسمت های دهان کنه در زیر میکروسکوپ الکترونی، نوارهایی را نشان می دهد که به آن اجازه می دهد بعد از نفوذ به پوست آویزان شود. فرناندو اوتالورا-لونا/دانشگاه ریچموند ، CC BY-SA
 
کنه ها به خودی خود خیلی دور نمی روند - برای برخی از گونه ها شاید حدود یک پا در روز - اما می توانند ده ها مایل یا بیشتر، در حالی که سوار بر میزبان های بسیار متحرکی مانند گوزن، کایوت یا پرنده می شوند، پراکنده شوند. بنابراین، حیات وحشی که در حال تشویق شدن به ماندن در منزل در حال مشاهده در محله های خود هستیم، ممکن است کنه هایی را که حامل عوامل بیماری زا هستند، از خود باقی بگذارد یا ممکن است کنه ها از حیات وحش شایع تری که در نزدیکی خانه های ما است، عفونت کسب کنند.
لایم یک عفونت باکتریایی منتقله از طریق کنه است.

ایمن ماندن

آگاهی بخش مهمی از پیشگیری و درمان بیماری های منتقله از کنه است. مردم باید از فعالیت هایی که می تواند آنها را در معرض کنه قرار دهد آگاه باشند و پزشکان باید احتمال بیماری منتقله از طریق کنه را در نظر بگیرند، به ویژه با توجه به همپوشانی احتمالی علائم آن با علائم COVID-19.
 
همانند COVID-19 ، تلاش برای کاهش، خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق کنه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آستین بلند و شلوار بلند بپوشید و هنگامی که در محل زندگی کنه ها هستید، از دافع ثبت شده در EPA استفاده کنید و هنگام بازگشت به خانه خود را از نظر وجود کنه ها کاملاً بررسی کنید.
 
آگاهی از کنه در هنگام گذراندن وقت در خارج از خانه بسیار مهم است، اما ترس از کنه نباید مانع لذت بردن مردم از طبیعت شود.
 

مشابهت در بحث بازگشایی مدارس

مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه
 
تصویر: رو در رو قرار دادن طرف های مخالف می تواند منجر به همکاری سازنده شود. کلاوس ودفلت / مجموعه DigitalVision  از طریق گتی ایماژ
 
من یازده سال گذشته را صرف تحقیق و نوشتن و بحث در مورد نحوه تشخیص و درمان بیماری لایم، یکی از بحث بر انگیزترین مسائل پزشکی، کرده ام. لایم یک عفونت باکتریایی منتقله از طریق کنه است و اختلاف نظر در مورد آن بستگی به این دارد که آیا این بیماری می تواند فراتر از درمان استاندارد آنتی بیوتیکی، در قالب بیماری مزمن لایم باقی بماند.
 
از زمان کشف لایم در شهر لایم، کانکتیکات، در سال 1982، پزشکان درمان کننده آن در اردوگاه های مخالف قرار گرفتند: اردوگاه "جریان اصلی" و اردوگاه خود خوانده "دانشمندان لایم". کمپ اصلی معتقد است که در بیشتر موارد، بیماری لایم به راحتی قابل تشخیص و درمان است و بیماری مزمن لایم یک "بیماری غیرقابل توضیح از نظر پزشکی" است. اردوگاه دانشمندان لایم استدلال می کند که آزمایش تشخیصی غیر قابل اعتماد است و بیماری مزمن لایم باید با آنتی بیوتیک های طولانی مدت درمان شود.
 پزشکان باید احتمال بیماری منتقله از طریق کنه را در نظر بگیرند، به ویژه با توجه به همپوشانی احتمالی علائم آن با علائم COVID-19.دادخواهی های اعتراضی، اعتراضات، جلسات کنگره و تحقیقات ایالتی و فدرال در پی آن صورت گرفته است.
 
چند موضوع علمی به همان اندازه قطبی است، به همین دلیل بحث فعلی در مورد نحوه بازگشایی مدارس در طول همه گیری COVID-19  مرا به یاد "جنگ های لایم" می اندازد. بحث بازگشایی مدارس اغلب به عنوان بحثی بین والدین "ناراضی" و اتحادیه های معلمان "سرسخت" و مدیران مدرسه مطرح می شود. اما همچنین دانشمندان را دچار تفرقه کرده و آنها را مقابل هم قرار داده است.
 
با بازگشایی مدارس، نگرانی ها در مورد افزایش موارد ناشی از دلتا، عدم واجد شرایط بودن واکسن برای کودکان زیر 12 سال و نظرات مختلف در مورد استفاده از ماسک در محیط های مدرسه بسیار زیاد است. من معتقدم که جدال لایم چهار درس ارائه می دهد که چگونه والدین، ​​مناطق مدرسه ای، مقامات منتخب و دانشمندان می توانند در سال تحصیلی 2021-2022 نقاط مشترک - و راهی رو به جلو - پیدا کنند.
 

1- ذینفعان تقسیم شده را رو در رو قرار دهید

پس از نزدیک به 40 سال مشاجره بر سر نحوه تشخیص و درمان بیماری لایم، وزارت بهداشت و خدمات انسانی در سال 2016 گروه کاری بیماری های ناشی از حمل توسط کنه را تاسیس کرد. این گروه پزشکان، اردوگاه های مخالف لایم و همچنین حامیان بیماران، و دانشمندان و مقامات دولتی را برای جلسات عمومی حضوری و آنلاین گرد هم آورد. تا سال 2022، هنگامی که مجوز کنگره به پایان می رسد، وظیفه گروه این است که گزارش هایی را در زمینه "دیدگاه های متنوع" تهیه کند تا تصمیم گیری های فدرال در مورد "پیش گیری، درمان و تحقیقات ناشی از کنه" را هدایت کند.
 
برای بازگشایی مدارس، من معتقدم که تشکیل گروه های کاری در سطح منطقه، شهر، شهرستان یا ایالت فضا را برای گفتگو به صورت بلادرنگ و همکاری سازنده بین ذینفعان متفرق شده ایجاد می کند.
 

2- مناطق تعامل نامناسب را بیابید

در زمینه های بحث برانگیز، چه Lyme یا COVID-19 ، برخی از مسائل کمتر از سایر مسائل فرار هستند. به عنوان مثال، برخلاف تشخیص و درمان لایم، پیشگیری از لایم به طور قابل ملاحظه ای مورد مناقشه نیست. به همین دلیل، پیشگیری یکی از زمینه هایی است که افراد در سراسر تقسیم شدگی های لایم مایل به همکاری در آن هستند.
 کنه ها در سراسر نیمکره شمالی می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را گسترش دهند، که بسیاری از آنها همچنین علائم شبه آنفلوآنزا را نشان می دهند و منجر به احتمال تشخیص اشتباه می شوند.برای بازگشایی مدارس، تمرکز بر جنبه های کمتر بحث برانگیز، مانند کاهش سرایت به جامعه، چارچوب دادن به اقدامات کاهش دهنده به صورت ابزارهایی که "مدارس را باز نگه می دارد" و اطمینان از این که "آخرین جاهایی که تعطیل می شوند و اولین جاهایی که بازگشایی می شوند مدارس هستند" می تواند به تقویت همکاری کمک کند.
 
 مشابهت‌هایی در بحث بیماری‌های کرونا ویروس و لایم منتقل شده از کنه
 
تصویر: سایه کنه روی برگ سبز. تعداد کمی از مسائل علمی به اندازه بیماری لایم قطبی هستند. COVID-19 ممکن است یکی از آنها باشد. پاتریک پل / اتحاد تصویر از طریق گتی ایماژ
اگر بیماری لایم درمان نشود، مشکلات عصبی و شناختی و مشکلات احتمالی کشنده قلبی به وجود می آید و آرتریت دردناک که درمان آن بسیار دشوارتر است ایجاد می شود.

3- به دنبال متخصصان در زمینه های مختلف باشید

مشکلات چند بعدی مانند بیماری لایم و بازگشایی مدارس در طول COVID-19 نیاز به راه حل های چند رشته ای دارد. بیماری لایم به عنوان بیماری منتقله از طریق کنه که بسیاری از قسمت های بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، علاوه بر تخصص حشره شناسان و بوم شناسان، نیاز به طیف وسیعی از تخصص های پزشکی - مانند تخصص در بیماری های عفونی، قلب و مغز و اعصاب – دارد.
 
برای در گیر شدن با مسأله بازگشایی مدارس، همکاری بین اپیدمیولوژیست ها، ویروس شناسان، مهندسان آئروسل، متخصصان بهداشت محیط و بهداشت شغلی، متخصصان اطفال، پزشکان بیماری های عفونی، مربیان و دانشمندان علوم اجتماعی، پل هایی را برای رسیدن به نقاط مشترک ایجاد می کند.
 
در طول یک سال و نیم گذشته، اختلاف نظر در مورد بازگشایی مدارس منجر به اتهاماتی مبنی بر "تجاوز معرفتی" - یعنی قدم گذاشتن به خارج از حوزه تخصص خود - و خواستار شدن برای "در خط خود ماندن" شده است. اما گسترش خط مرزی برای شمول دیدگاه های متعدد و ایجاد ائتلاف در سراسر مسیرها می تواند به درک کامل تری از بازگشایی مدارس منجر شود.
بیماری لایم تعدادی از علائم مشترک با COVID-19 دارد، از جمله تب، درد و لرز. هر کسی که بیماری لایم را با COVID-19  اشتباه می گیرد، می تواند ناخودآگاه درمان پزشکی لازم را به تأخیر بیندازد و این می تواند منجر به علائمی شدید و ناتوان کننده شود.

4- مراقب نحوه استفاده از شواهد باشید

برای بیماران لایم و پزشکان و دانشمندان، امید به حل اختلاف، بر اساس چهار آزمایش کنترل شده تصادفی بود که در آن به مطالعه این موضوع پرداخته می شد که آیا بیماران لایم از دوره های طولانی تر آنتی بیوتیک ها سود می برند یا خیر. در نهایت اما، هر دو طرف از شواهد موجود در محاکمات برای تقویت موضع اصلی خود و طرح ادعاهایی مخالف با حقیقت علمی استفاده کردند.
 
چیزی مشابه در بحث بازگشایی مدارس در حال ایفای نقش است. مانند لایم، هر دو طرف، با عباراتی مانند "شواهد روشن است" یا "علم می گوید"، طیف وسیعی از شواهد علمی و پزشکی را برای ادعاهای مختلف "مبتنی بر شواهد" در مورد بازگشایی مدارس به کار گرفته اند. همان طور که استیون اپستاین، جامعه شناس، در کار خود در باره فعالیت ایدز می گوید، "عدم قطعیت اغلب فقط علت مناقشات علمی نیست، بلکه پیامد آن است. "
 
در زمان های به شدت تقسیم شده ما، راه حل های میانه نیاز به سازش بیش از حد دارند. اما من معتقدم که آموختن از بیماری لایم و یافتن زمینه مشترک از میان تفاوت های مان به جوامع کمک می کند تا به یک سال تحصیلی دیگر در همه گیری برسند.
 علائم دیگر بیماری لایم - تب، سر درد و بدن درد و خستگی-کمتر متمایز هستند و می توانند به راحتی با سایر بیماری ها، از جمله COVID-19 اشتباه گرفته شوند.
منبع: ابیگیل اِی دومز، University of Michigan، جوری برینکرهوف، University of Richmond


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.