نمایش خلاق و مشارکت کودک و نوجوان

نمایش خلاق با استفاده از بازی، مشارکت کودک را به نزدیکی و ارتباط با دیگران ترغیب کرده و درک انسان دوستانه ای از دیگری برای کودک فراهم می کند و به این ترتیب او را از سلطه ی تنهایی و جهان مجازی نجات می دهد.
دوشنبه، 1 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمایش خلاق و مشارکت کودک و نوجوان
نمایش خلاق، شیوه ای غیر مستقیم از اثر گذاری بر کودک است که با استفاده ار عناصری که در دنیای کودک خواستنی وتفکیک ناپذیر است تلاش می کند تجربه ای متفاوت را برای او ایجاد کند و ارتباط کودک را با خود و محیطش به رابطه ای موثر، صلح آمیز و متمایز بدل سازد.
 
نمایش خلاق با استفاده از بازی، مشارکت کودک را به نزدیکی و ارتباط با دیگران ترغیب کرده و درک انسان دوستانه ای از دیگری برای کودک فراهم می کند و به این ترتیب او را از سلطه ی تنهایی و جهان مجازی نجات می دهد. نمایش خلاق به کمک تمریناتی که به آرامی جسم و ذهن کودک را توانمند می سازد، او را به استفاده از بداهه پردازی سوق داده و ذهنیت کودک را از اتکای غیر خلاقانه به یک متن معین رهایی بخشیده و از او موجودی مولف پدید می آورد. بداهه پردازی به معنی رویارویی درست و به موقع با حوادث نه تنها در صحنه ی نمایش که در زندگی نیز از کودک شخصیتی هوشیار و مسلط به وجود می آورد.
 
نمایش خلاق در فرآیند تدریجی خود و با تأمل بر مفهوم آهستگی روندی شناساننده را برای کودک ترسیم کرده و او را از نتیجه گرایی های شتاب زده دور می کند. امکان ابراز طبیعی خود در فضایی امن، امکان دسترسی آسان و دوستانه به دیگری ، تلاش مشترک با دیگری برای حرکت در مسیری لذت بخش و برخورد با حوادث و پیش بینی نشده هایی که به دلیل توانا شدن کودک ابدا نگران کننده نیستند، به آرامی از کودک شخصیتی سلامت، جسور و خلاق پدید خواهد آورد و به او کمک خواهد کرد که مسلط و مبتکر بر نقش هایی که صحنه ی نمایش و صحنه ی زندگی به او واگذار می کند، اثر گذارد.
 
منبع:
گفتارهای و نوشتارهای از تئاتر کودک و نوجوان، به اهتمام: بهزاد صدیقی، نوسینده: اکرم قاسمپور، ناشر: کانون پرورش  فکری کودکان و نوجوانان، چاپ اول، تهران، 1393ش، صص 140-139


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما