دل انگيز ترين فضاهاي تربيت ديني

آن‏چه مى‏تواند براى پرورش دينى كودك، فضاى مناسب و محيط مساعد، فراهم دارد، عبارتند از: فضاى اول - پدر و مادر، كه به منزله‏ى يك فضاى بعددار است (1) و فضايى كه فرزند با آن تقريبا همه وقت در تماس مى‏باشد؛ شب و روز، در تاريكى و روشنى، در خواب و بيدارى، همه گاه و در همه حال. رابطه‏اى افراد در اين فضا، محبت است و تدريجا بايد اين محبت خانوادگى را به محبتى خدايى تبديل كرد؛ تا صفاى بيشتر و
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دل انگيز ترين فضاهاي تربيت ديني
دل انگيز ترين فضاهاي تربيت ديني
دل انگيز ترين فضاهاي تربيت ديني





آن‏چه مى‏تواند براى پرورش دينى كودك، فضاى مناسب و محيط مساعد، فراهم دارد، عبارتند از:
فضاى اول - پدر و مادر، كه به منزله‏ى يك فضاى بعددار است (1) و فضايى كه فرزند با آن تقريبا همه وقت در تماس مى‏باشد؛ شب و روز، در تاريكى و روشنى، در خواب و بيدارى، همه گاه و در همه حال. رابطه‏اى افراد در اين فضا، محبت است و تدريجا بايد اين محبت خانوادگى را به محبتى خدايى تبديل كرد؛ تا صفاى بيشتر و نفوذى عميق‏تر و دوامى جاودانه داشته باشد.
فضاى دوم - نماز، اين فضا نيز ابعادى دارد و در جهات مختلف مى‏تواند نمايش تربيتى عرض كند؛ در اذكارش، باطن آدمى را با خدا رابطه دهد؛ در دعاهايش، روح نيازمند آدمى را استغنا بخشد و به فضل غنى مطلق متكى دارد؛ در تكرارش، بيدارى مداوم به انسان دهد و اين هشيارى و توجه را در او امرى فطرى و وجودى سازد و چون همه‏ى اهل خانه بدين نماز مى‏پردازند، اين عمل، به همه‏ى خانواده تلقين مى‏كند كه ما همه با يك‏ديگر، هم جهت و هم نظر هستيم و آن جهت، جهت خدايى است و بس مقدس و بلندتر از حدود علم و عقل همه‏ى ما و راهبر علم و افزاينده‏ى عقل... و نماز با حفظ اين مقاصد، فضايى مساعد، جهت تربيتى دينى فرزند، به وجود مى‏آورد.
فضاى سوم - خانه‏ى خدا، يعنى: مسجد (2) كه كودك را به اجتماعى آشنا مى‏سازد كه آنان را «هدفى مقدس» جمع داشته است (نه پول و مال و شهوات و امور دنيايى موقت و بى‏اساس) (3) و همه براى سالم بودن و بهتر شدن و بندگى حق و خير كردن، در آن‏جا گرد آمده‏اند و نظام نماز جماعت و احترام به «بزرگتر علمى و عملى» و انضباطى كه در عمل دارند، همه آموزنده و آماده‏ساز پرورش وجودى فرزند خواهند بود و بنا به قولى «مسجد، روح دينى را از فردى كه متدين و مؤمن است به فردى كه مى‏خواهد متدين شود، منتقل مى‏نمايد».(4)
فضاى چهارم - مجالس مذهبى (اعم از مجالس سخنرانى، يا سوگوارى يا اعياد) كه حضور كودكان و نوجوانان در آن‏ها، باعث مى‏شود كه روح دينى و فطرت مذهبى‏شان پرورش يابد؛ البته بدين شرط كه بزرگتران، مواظبت كنند كه در آن مجالس، مطلب خرافى و القاى نادرست مطرح نگردد.
فضاى پنجم - ديدار افراد سليم النفس و صاف دل، (گرچه عامى باشند و به هر شغل و كارى) و نيز ديدار افراد مؤمن و علماء و افراد خليق و عطوف و شجاع و كريم و منصف و مؤدب و باتقوى و نظير اين‏ها، گرچه اكتفا به ديدار و نظاره‏ى حال و حركت ايشان باشد، بس نافذ و اثربخش است.
فضاى ششم - نگاه به آسمان صاف در بلندى‏ها قرار گرفتن در ميان دشت وسيع، نگاه به كبوتران، به گوسفندان، به سبزه‏ها، به آب‏ها به شبنم‏هاى صبحگاهى، به هرچه وسعت روح مى‏دهد، پاكى نظر و دل مى‏بخشد، تعالى عاطفه را موجب مى‏شود، عمق و دقت را سبب مى‏گردد، آرام جان، اعتدال درون، سادگى، كم‏توقعى، بى‏خشمى، پرحوصلگى، ديرپايى و پرصفايى و قوت روح را ايجاد مى‏كند كه همه، براى پرورش مذهبى، فضاى مساعد هستند.
اصولا بايد دانست، آدمى وقتى خود را در مكانى مقدس حس كرد و آن را اهميت داد، موجب مى‏شود كه خود را پاك و بى‏خلاف بدارد و تا مى‏تواند و متوجه است به كار خلاف و حتى منافى ادب هم نپردازد و چنين است اثر شب‏هاى مقدس، در آن كس كه توجه و بينش دارد و آن شب را محترم مى‏دارد. همين اعتنا، اثرى خاص در پيش‏گيرى از رفتار نامناسب مى‏گذارد. (5)
حال، اگر اين «مكان مقدس و زمان مقدس» را تعميم دهيم و محل كسب را هم مقدس بدانيم و كوچه و بازار و مدرسه و... همه جا را «زمين خدا» بشناسيم و مقدس شماريم و همه وقت را چنان احساس كنيم كه «عنايت خاص الاهى» و توجهات او در همان زمان، معطوف ما و زندگى ما است؛ چه خواهد شد؟
آيا تصور غلطى كرده‏ايم؟ نه، نه، فقط به حقيقتى، خود را متوجه داشته‏ايم كه هست و ما قبلا از آن غافل بوده‏ايم.
آن گاه، بى‏شبهه در همه جا و همه وقت، ما همان حالت را خواهيم داشت كه در اماكن مقدسه و شب‏هاى مقدس داريم؛ خلاف نمى‏كنيم؛ بد نمى‏خواهيم؛ عطوفت مى‏ورزيم؛ به كمالات، متمايل مى‏شويم؛ نگاه خدا را به سوى خود، احساس مى‏نماييم؛ هر جا مى‏رويم و هر گوشه مى‏نشينيم و هر كار مى‏كنيم، خود را زير پرتو مقدس خدايى و تحت نظارت او مى‏بينيم؛ در چنين حالت و موقعيتى است كه ديگر «فضاهاى مقدس» همه وحدت يافته‏اند و زندگى و محيط زندگى، همه مقدس و مساعد شده است و بى‏شبهه، چيزى كه اين امر را واقعيت بخشيده، توجه ما است به خدا و احساس خدا در همه جا و همه وقت و ايمانى كه قلبا بدين امور يافته‏ايم.

پي نوشت :

(1) سخ، 150(مهندس مصحف).
(2) سخ، 150(مهندس مصحف).
(3) كه اگر اهداف دنيايى بر آن حاكم بود مسجد نيست؛ دكان است.
(4) سخ، 150(مهندس مصحف).
(5) رجوع شود به كتاب «ديباچه‏اى بر رهبرى» از دكتر صاحب الزمانى - صفحه‏ى 333 - آمارى كه در روزهاى 19 تا 23 رمضان از اداره‏ى پليس و دادگسترى دريافته است.

منبع: گامي در مسير تربيت اسلامي از کودکي تا بلوغ / دکتر رجبعلي مظلومي




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)