راهکارهایی برای رفع افتادگی پوست پس از زایمان

اکنون که نوزاد خود را در آغوش دارید، قطعا تغییرات زیادی در بدن شما رخ داده است. یکی از تغییرات چشمگیر و آشکار پس از زایمان، تغییر شکل بدن است. ممکن است با دیدن شکمی که حتی پس از زایمان هنوز برآمده و بزرگ است و پوست اضافی دارد، کاملا ناامید شده و به فکر راهکار هایی برای درمان خانگی افتادگی پوست شکم باشید.
چهارشنبه، 10 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای رفع افتادگی پوست پس از زایمان

افتادگی پوست پس از زایمان

افتادگی پوست پس از زایمان و یا شل شدگی پوست یک تجربه کاملا طبیعی در دوران پس از زایمان است. فرایند بارداری فشار قابل توجهی را بر بدن وارد می کند. در این دوران به دنبال تغییرات گسترده هورمونی پوست بدن کشیده می شود تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جا دهد.

اندام های داخل شکم از محل همیشگی خود جا به جا می شوند. مفاصل تغییر وضعیت می دهند. عضلات شکم کشیده خواهند شد. بسیاری از زنان پس از زایمان متوجه می شوند که پوست اطراف شکم آنها شل شده است.

سرعت بازگشت پوست به حالت عادی پس از زایمان به عوامل زیادی از جمله وزن، سن و ژنتیک بستگی دارد. اگرچه افتادگی پوست برای سلامت زنان بی خطر است، اما این عارضه برای بسیاری از خانم ها از نظر روانی تجربه ای آزاردهنده است. آنها از تغییراتی که در ظاهر بدنشان ایجاد شده به شدت بیزارند.1
 

درمان افتادگی پوست بعد از زایمان

در ادامه به چند نکته برای درمان افتادگی پوست بعد از زایمان و سفت شدن پوست اشاره می کنیم:
 
۱. ورزش هوازی منظم
Cardio ورزش هوازی به سوزاندن چربی و تقویت عضلات کمک می کند. پیاده روی سریع، شنا، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

قبل از شروع روتین جدید، از پزشک بپرسید آیا شروع فعالیت بلامانع است یا خیر. آهسته آهسته شروع کنید و به تدریج سراغ فعالیت های شدیدتر بروید.

ورزش منظم بهرمان افتادگی پوست بعد از زایمان یا به حداقل رساندن آن کمک می کند.
 
۲. مصرف چربی های سالم و پروتئین
مصرف چربی و پروتئین سالم به تشکیل عضله کمک می کند. پروتئین هم حاوی کلاژن است. نیاز هر فرد به پروتئین بسته به میزان ورزشی که انجام می دهد و قد و وزن متغیر است. اگر به بچه شیر می دهید، به پروتئین بیشتری نیاز دارید.
 
۳. ورزش مقاومتی
ورزش مقاومتی به تشکیل عضله و سفت شدن آن کمک می کند. تشکیل عضله روی افتادگی پوست هم تاثیر مثبت می گذارد.

Situps درازنشست و شنا روش های خوبی هستند اما کلاس های پیلاتس، یوگا و رقص میله شامل حرکاتی، مانند تخته، هستند که عضلات مرکزی، لگن و باسن را تا مدت‌ها سفت می کند. بدین ترتیب عضلات تقویت می‌شود.

اگر کلاس می‌روید یا مربی دارید، به مربی بگویید که اخیرا زایمان کرده اید. ممکن است لازم باشد از انجام بعضی حرکات خودداری کنید.

ورزش مقاومتی به تشکیل عضله و درمان افتادگی پوست بعد از زایمان کمک می کند

راهکارهایی برای رفع افتادگی پوست پس از زایمان
 
۴. نوشیدن آب
آب به هیدراته شدن پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی آن کمک می کند. هرچه بیشتر آب بنوشید، کارآیی بدن نیز بالا می رود. یعنی راحت تر چربی می سوزاند و مانع از جمع شدن آب زیر شکم می شود.
 
۵. ماساژ روغنی
بعضی از روغن های گیاهی به پوست کمک می کنند خود را ترمیم کند. مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن های گیاهی و خواص ضد التهاب آن می‌تواند دلیل این امر باشد. مثلا، روغن بادام به ترک های پوستی کمک می کند.

در روغن های حامل عطر گیاهی به کار رفته که برای سلامت پوست مزایای مخصوص به خود را دارد. روغن های جوجوبا یا نارگیل را روی خط شکم بمالید تا به سفت شدن پوست کمک شود. می تواند چند قطره روغن عصاره ای مانند کندر یا بهار نارنج را به آن اضافه کنید.
 
۶. محصولات پوستی
محصولات پوستی زیادی در بازار وجود دارد که برای افزایش کلاژن و الاستین پوست طراحی شده اند. موادی مانند کلاژن، ویتامین ث و رتینوئید در ترمیم پوست موثر واقع می شوند.
 
۷. اسپا
تاثیر اسپا روی سفت شدن پوست موقتی است بنابراین اگر رویداد خاصی نزدیک است، می‌توانید از این روش کمک بگیرید. اسپا می‌تواند شامل پودر کلپ، نمک دریایی یا خاک رس باشد. این مواد به سم زدایی، نرم و سفت شدن پوست کمک می کنند.

مالیدن روغن های جوجوبا یا نارگیل روی پوست می‌تواند به سفت شدن پوست کمک کند.
 
جراحی
جراحی زیبایی شکم، یا جراحی تامی تاک، یکی از گزینه های سفت شدن عضلات و برداشتن پوست اضافی است اما جایگزین کاهش وزن یا برنامه ورزش نیست.

پزشک در این روش شکم را می برد تا پوست اضافی را بردارد. پوست باقی مانده بخیه می خورد و ممکن است برای ناف هم جای جدیدی ایجاد شود.2
 

دو روش طبیعی دیگر برای رفع افتادگی پوست

 
گلاب
گلاب قابض است و به همین دلیل به طور طبیعی پوست را سفت نموده و منافذ پوست را می ببندد. ترکیبی از یک فنجان گلاب، یک قاشق چای خوری آب لیمو و پنج قطره روغن بادام، تمامی نیازهای پوست شکم را برطرف می نماید. ماساژ روزانه شکم با این ترکیب، پوست شکم را سفت و محکم می کند و دیگر اثری از چین وچروک روی آن نخواهید دید.

راهکارهایی برای رفع افتادگی پوست پس از زایمان
 
ماساژ با لیمو!
ویتامین C برای تولید کلاژن الزامی است و کلاژن موجب بهبود حالت ارتجاعی پوست می شود. لیمو، یکی از غنی ترین منابع ویتامین C محسوب می شود بنابراین اگر پوست شکم شما به سبب بارداری یا کاهش وزن سریع، شل شده است، لیمو بهترین انتخاب برای بهبود این وضعیت، محسوب می شود. ماساژ پوست شکم به وسیله چند برش از لیمو تازه، خشکی و ترک های روی آن را بهبود می بخشد. بعد از انجام ماساژ، لازم است پوست شکم خود را با آب بشویید.3
 

جلوگیری از شل شدن پوست بعد از زایمان

در رابطه با درمان شل شدن پوست بعد از زایمان لازم است بدانید یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی ممکن است موجب شود اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری اتفاق نیفتد. جلوگیری از افزایش وزن بیش نیز می تواند به کاهش احتمال شل شدن پوست پس از زایمان کمک کند.

طبق دفتر بهداشت زنان (OWH) ، زنانی که در دوران بارداری ورزش می کنند پس از زایمان به احتمال زیاد به وزن متوسط ​​باز می گردند. OWH خاطرنشان می کند که ورزش در دوران بارداری بی خطر است.

بهتر است خانم ها در دوران بارداری حداقل ۲.۵ ساعت ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هر هفته انجام دهند. انجام برخی از ورزش هایی که باعث تقویت عضلات شکم می شوند، مانند پیلاتس و یوگا در دوران بارداری نیز بی خطر است.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.darmankade.com
3.www.namnak.com
4.www.eghtesadonline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.