آشنایی با خواص و مضرات کاساوا

مانیوک که به نام کاساوا هم شناخته می شود یکی از انواع سبزیجات ریشه ای بومی آمریکای جنوبی است و به عنوان یکی از مقاوم ترین محصولات زراعی به خشکی شناخته می شود.مانیوک حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین C، آهن، فسفر و کلسیم است و برای سلامتی بدن و پوست و مو مفید می باشد.
پنجشنبه، 11 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص و مضرات کاساوا

کاساوا

همیشه می توانید یک ماده ی مفید برای مراقبت از پوست، مو و زیبایی خود بیابید. کاساوا یکی از این مواد مفید می باشد که خواص و فواید آن واقعاً شگفت انگیز است. کاساوا جزو سبزیجات ریشه ای و گرمسیری است که می تواند با سیب زمینی، هویج، تربچه و دیگر ریشه های امثال این مورد استفاده قرار گیرد.

آرد آن نیز به عنوان نوعی نشاسته ی مورد نیاز در آشپزی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. آرد کاساوا را به راحتی می توان از فروشگاه های مواد غذایی و عطاری ها تهیه کرد، اما تهیه ی میوه ی تازه یا همان ریشه ی کاواسا کمی مشکل است. زیرا کاساوا بسیار سریع فاسد و پوسیده می شود.

از برگ های این گیاه نیز در بسیاری از غذاها استفاده می شود. البته در مقایسه با دیگر سبزیجات سبز ارزش غذایی کمتری دارد، اما پروتئین موجود در برگ های کاساوا از ریشه ی آن بیشتر است.

کاساوا به محیط مناسبی نیاز دارد تا به خوبی رشد کند، اما در خاک هایی با کمترین مواد مغذی نیز تا سال ها می تواند زنده بماند. این گیاه دو نوع تلخ و شیرین دارد. نوع تلخ این گیاه دارای درصد بالایی سیانور بوده که باید قبل از پخت آن را خوب شسته و به صورت بسیار ریز، خرد کرد. با این روش مواد سمی آن از بین می رود. به علاوه می توان آن را آسیاب کرده و از آرد آن در غذاها استفاده کرد.

نوع شیرین کاساوا برخلاف نوع تلخ از سیانور کمتری برخوردار است. و می توان آن را مانند تمام سبزیجات دیگر مصرف کرد.1
 

چگونه می توان مانیوک را برای مصرف ایمن تر کرد؟

 
پوست آن را بگیرید
پوست ریشه مانیوک حاوی ترکیبات تولید کننده سیانید است.
 
آن را بخیسانید
خیساندن کاساو به مدت 48 تا 60 ساعت قبل از پختن ممکن است باعث کاهش مقدار مواد شیمیایی مضر موجود در آن شود.
 
آن را بپزید
از آنجا که مواد شیمیایی مضر بیشتر در مانیوک خام یافت می شوند، طبخ آن باعث کاهش این مواد می شود.
 
آن را با پروتئین بخورید
مصرف مانیوک در کنار منابع پروتئینی به کاهش سیانید سمی موجود در آن کمک می کند.1

آشنایی با خواص و مضرات کاساوا


طریقه مصرف مانیوک

ریشه مانیوک را مانند سیب زمینی برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند؛ مانیوک را می توان مانند سیب زمینی سرخ کرده، املت، سوپ و خورش مصرف کرد.

مانیوک را برای تهیه آرد به کار می برند؛ آرد مانیوک برای تهیه انواع نان و کراکر استفاده می شود.

مانیوک را به شکل تاپیوکا (نشاسته ای است که از طریق شستشوی ریشه مانیوک استخراج می شود) استفاده می کنند؛ تاپیوکا معمولا در تهیه پودینگ ها، پای ها و سوپ ها استفاده می شود.

برگ های مانیوک پخته شده را برای تهیه انواع غذا استفاده می کنند.2
 

فواید دارویی و درمانی مانیوک برای بدن

 
1. منبع غذایی نشاسته
مانیوک حاوی مقادیر بالای نشاسته مقاوم است که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند و علاوه بر سلامت دستگاه گوارش با کاهش التهاب در بدن خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
 
2. لاغری و کاهش وزن
مقادیر بالای فیبر موجود در مانیوک با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
 
3. سردرد
در طب سنتی از مانیوک برای درمان سردرد استفاده می شود؛ 60 گرم ریشه یا برگ مانیوک را برای چند ساعت در آب خیس می کنند سپس در مخلوط کن ریخته و روزی دوبار می نوشند.
 
4. سرطان
مقادیر بالای ویتامین B17 موجود در برگ های مانیوک برای پیشگیری و درمان سرطان مفید می باشد.
 
5. سلامت چشم ها
مانیوک سرشار از ویتامین A است که باعث بهبود سلامت چشم شده و خطر ابتلا به نابینایی و احتمال ضعیف شدن چشم ها را کاهش می دهد.
 
6. بیماری های روماتیسمی
برگ های مانیوک سرشار از منیزیم هستند که احتمال ابتلا به بیماری های روماتیسمی را کاهش می دهد. بیماری های روماتیسمی به بیماری های مربوط به عضلات و مفاصل گفته می شود که پوکی استخوان، آرتروز و لوپوس نمونه هایی از این بیماری هستند.
 
7. تقویت سیستم ایمنی بدن
فولات و ویتامین C موجود در مانیوک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

همچنین دمنوش برگ های مانیوک برای درمان تب بالا مفید می باشد.
 
8. افزایش انرژی بدن
مقادیر بالای کربوهیدرات های موجود در مانیوک به افزایش انرژی بدن کمک می کنند.
 
9. بهبود عملکرد مغز
برخی از متخصصان معتقدند که آرد مانیوک به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و برای درمان استرس و اضطراب مفید می باشد.
 
10. تقویت عضلات
مقادیر بالای پروتئین موجود در مانیوک برای تقویت ماهیچه ها و عضلات بدن مفید می باشد.
 
11. فشار خون
مقادیر بالای فیبر موجود در مانیوک به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.2
 

خواص کاساوا برای پوست

کاساوا فواید حیرت‌آوری برای پوست دارد. در ادامه خواص کاساوا برای پوست را بررسی می‌کنیم.
 
۱‌. پوست را نرم و روشن می‌کند
می‌توانید از پوست گیاه کاساوا به‌عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. می‌توانید با پوست آن یک خمیر تازه درست کنید و آن را به‌عنوان اسکراب به کار ببرید‌. صورتتان را برای چند دقیقه خوب با خمیر کاساوا اسکراب کنید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. سه بار در هفته از این اسکراب استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

آشنایی با خواص و مضرات کاساوا
 
۲. یک ماسک صورت عالی است
گیاه کاساوا به‌عنوان ماسک صورت هم عمل می‌کند. قبل از اینکه ماسک صورت کاساوا را آماده کنید، حتما صورت خود را با آب گرم بشویید. این کار به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند. ماسک کاساوا به‌راحتی جذب پوست می‌شود و بافت صورت را بهبود می‌بخشد.

بعد از اینکه صورت خود را شستید، صبر کنید تا صورتتان به‌طور کامل خشک شود. حالا صورتتان را با آب خنک بشویید تا منافذ پوستتان دوباره بسته شوند. با انگشتان دست خود به‌آرامی به صورتتان ضربه بزنید تا خشک شود. از ماسک صورت کاساوا سه بار در هفته استفاده کنید تا جای زخم‌های موجود روی صورتتان از بین بروند. این ماسک از بروز زخم‌های جدید پیشگیری می‌کند و به پوست درخشندگی غیرقابل‌توصیفی می‌دهد.
 
۳. پوست را هیدراته می‌کند
آبرسانی پوست یکی دیگر از خواص گیاه کاساوا به شمار می‌رود. این گیاه پوست را نرم و هیدراته می‌کند. برای آبرسانی پوست خود، با کاساوا یک ماسک صورت تهیه کنید. برای درست کردن این ماسک ریشه‌ی گیاه کاساوا را با مقداری عسل یا روغن زیتون مخلوط کنید. همچنین می‌توانید به ماسک چند قطره آب لیموترش تازه اضافه کنید. ماسک را روی صورتتان بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورت خود را بشویید.
 
۴. جای زخم را برطرف می‌کند
اگر روی صورتتان جای زخم دارید، نشاسته‌ی کاساوا را با مقداری آب ترکیب کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اگر این ماسک را دو بار در روز به‌آرامی روی نواحی مدنظر بمالید، زخم‌ها و اسکارهای صورتتان از بین می‌روند.3
 

خواص کاساوا برای مو

 
کمک به رشد سریع موها، کاهش ریزش مو و تغذیه ی موها
اگر از ریزش و یا کندی رشد موهایتان خسته شده اید، حتما از کاساوا استفاده کنید. کاساوا گیاهی است که مواد مغذی زیادی را در خود ذخیره کرده و استفاده از آن باعث تغذیه موها خواهد شد. با ریشه، برگ ها و آرد این گیاه خمیری تهیه کرده و آن را یک ساعت روی موها زده و سپس بشویید. این کار را دوبار در هفته انجام داده تا تغییرات محسوس آن را مشاهده کنید.

ساقه ها و ریشه های گیاه کاساوا حاوی کالری، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، آهن، ویتامین B و C و همچنین نشاسته می باشد. برگ های آن نیز حاوی کلسیم، آهن، چربی و پروتئین هستند. پس داشتن فواید و خواص بسیار زیاد آن برای سلامتی بدن و ذهن اصلاً جای تعجب نیست.1
 

عوارض جانبی کاساوا

با وجود اینکه گیاه کاساوا فواید زیادی برای پوست، مو، جسم و ذهن دارد، اما می‌تواند یک سری عوارض جانبی هم داشته باشد. در ادامه به تعدادی از عوارض جانبی گیاه کاساوا اشاره کرده‌ایم.

کاساوا حاوی نوعی سم به نام لینامارین است. زمانی که کاساوا را به‌صورت خام مصرف کنید، دستگاه گوارشتان این سم را به سیانور تبدیل می‌کند که کشنده است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، حتما این گیاه را قبل از مصرف خوب بشویید و به اندازه‌ی کافی بپزید.

ریشه‌ی کاساوا به‌سرعت فاسد می‌شود که این موضوع منجر به کاهش ارزش غذایی آن، همچنین عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌شود.

مواد سمی موجود در کاساوا روی عملکرد کبد و کلیه‌ها اثر منفی می‌گذارند.

اجازه ندهید عوارض جانبی کاساوا شما را بترساند. اگر پوست کاساوا را بگیرید و آن را خوب بشویید و بپزید، خطری سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد. شستن و پختن کاساوا تمام سموم آن را از بین می‌برد و آن را قابل‌خوردن می‌کند.3

پینوشتها
1.www.cocamag.net
2.www.fantricks.com
3.www.digikala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.