شایعات و حواشی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران

دوازدهمین دوره ​​​​​​​انتخابات در روز 29 اردیبهشت ماه سال 1396 با شور و هیجان عموم مردم برگزار و نتیجه آن پیروزی «حسن روحانی» بود و «سید ابراهیم رئیسی» ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای، «سید مصطفی میرسلیم» ۴۷۸ هزار و ۲۶۷ رای و «سید مصطفی هاشمی طبا»  ۲۱۴ هزار و ۴۴۱ رای را به خود اختصاص دادند.
يکشنبه، 14 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
شایعات و حواشی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
چهار سال از ریاست جمهوری «حسن روحانی» می‌گذشت و هم‌زمان با زمزمه‌های انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری؛ وی همواره از اعضای کابینه و وزاری خود با عناوینی همچون قهرمانان ملی، پیروزان میدان دیپلماسی بین‌المللی و غیره یاد می‌کرد. این در حالی بود که اوضاع اقتصادی کشور؛ در نتیجه پیامدهای حاصل از برجام و تحریم‌های مستمر آن رو به وخاومت گذاشته و شرایط معیشتی اکثریت مردم نامطلوب و اعتراضات و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده بود.

بنا به همین روند بود که بسیاری از تحلیلگران سیاسی، وی را نخستین رییس جمهور تک دوره‌ای 40 سال اخیر قلمداد کرده و امیدی برای انتخاب مجدد وی به عنوان رییس جمهور کشور نداشتند. گمانه‌زنی‌های بسیاری نیز حاکی از اضمحلال تدریجی حزب اصلاح‌طلبان بنا به بروز پاره‌ای اختلافات درون‌حزبی به موازات اعتراضات مردمی داشت.این دوره از انتخابات، بنا به شرایط خاصی و تحریم‌های مستمری که نتیجه عملکرد دولت یازدهم بود با حواشی و شایعات بسیاری همراه شد. در این میان؛ «محمد باقر قالیباف» به نفع «سید ابراهیم رئیسی» و «اسحاق جهانگیری» به نفع «حسن روحانی» از شرکت در انتخابات انصراف دادند.

نام‌نویسی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

با تمام حواشی و گمانه‌زنی‌ها ثبت نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز 22 فروردین ماه سال 1396 به مدت 5 روز کاری آغاز شد و پس از قریب به یک هفته از اتمام این نام‌نویسی و بررسی مدارک ارائه شده از سوی نامزدها به وزارت کشور؛ شورای نگهبان 6 تن را واجد شرایط و دارای صلاحیت لازم برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: «سید ابراهیم رئیسی»، «محمد باقر قالیباف»، «حسن روحانی»، «سید مصطفی هاشمی طبا»، «سید مصطفی میرسلیم» و «اسحاق جهانگیری».

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

سید ابراهیم رئیسی

«ابراهیم رئیسی» متولد آذر سال 1339 در شهر مشهد است. وی از دوران کودکی به علوم قرآنی علاقه وافر داشت و از این رو، پس از گذراندن دوره ابتدایی برای فراگیری علوم حوزوی به مدرسه نواب صفوی رفت و از سال 1354 زیر نظر امام خمینی(رحمه الله) ادامه تحصیل داد.

«سید ابراهیم رئیسی» در ادامه دروس حوزوی، زیر نظر اساتید برجسته‌ای همچون؛ «آیت الله آقا مجتبی تهرانی»، «آیت الله هاشمی شاهرودی»، «آیت الله سید علی خامنه‌ای» و «آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری» تحصیل کرد.

وی سپس مدرک کارشناسی ارشد را در رشته حقوق خصوصی کسب و در سال 1380 با شرکت در کنکور دکترای فقه و حقوق وارد دانشگاه عالی شهید مطهری شد.
«ابراهیم رئیسی» در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دستور امام خمینی(رحمه الله) مسئول رسیدگی به امور قضایی استان‌ها شد و پس از آن به عضویت هیأت امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در آمد.

از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به «دادستان انقلاب اسلامی تهران»، «ریاست شورای نظارت بر صدا و سیما»، «عضو شورای عالی فضای مجازی»، «معاون اول قوة قضائیه»، «ریاست سازمان بازرسی کل کشور»، «عضو شورای توسعه شرق و غرب کشور»، «عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی»، «نماینده مجلس خبرگان رهبری» و «عضو شورای عالی گزینش کشور» اشاره کرد.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

محمد باقر قالیباف

«قالیباف» متولد 1340 شهر طرقبه است و به موازات تحصیلات دوره دبیرستان (16 سالگی) به مبارزه با حکومت پهلئی می‌پرداخت.

«محمدباقر قالیباف» از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، در سن 18 سالگی به جبهه‌های جنگ رفت و در سال 1361 فرماندهی لشکر نصر خراسان را عهده‌دار شد و پس از پایان جنگ و بنا به رشادت‌های فراوان، در سال 1373 فرماهدهی قرارگاه خاتم الانبیا را بر عهده گرفت و از این رو در سازندگی و آبادانی مناطق جنگ‌زده و محروم نقش بسزایی را ایفا نمود.

وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس گذراند.

«قالیباف» پس از پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق سمت‌های مختلفی را عهده‌دار شد و اقدامات وافری همچون؛ «راه‌اندازی سامانه پلیس 110»، «بروز رسانی تجهیزات نیروی انتظامی»، «تأسیس و گسترش دانشگاه‌های نیروی انتظامی» و ... را در کارنامه خود به ثبت رساند.

از جمله مسئولیت‌های وی می‌توان به «فرماندهی نیروی هوایی سپاه»، «فرماندهی نیروی انتظامی ایران»، «فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام)»، «ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا» و«شهردار تهران» از سال 1384 تا سال 1396 اشاره کرد.

وی با شعار «زندگی خوب برازنده ایرانی» وارد میدان رقابت انتخاباتی شد و بزرگ‌ترین هدف خود را اشاعه رفاه عمومی و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه عنوان کرد.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

حسن روحانی

«روحانی» متولد 1327 شهر سمنان است و از دوران نوجوانی مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی را آغاز کرد و برای نخستین بار در سال 1341 (14 سالگی) توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد، اما این موضوع نتوانست وی را از ادامه مسیر مبارزه بازدارد و از سال 1341 تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ بیش از 20 مرتبه دستگیر و زندانی شد.

وی از سال 1340 وارد حوزه علمیه قم شد و زیر نظر مراجعی همچون؛ «مرتضی مطهری»، «محمد شاه‌آبادی»، «مرتضی حائری»، «سید محمد محقق داماد» و «محمد فاضل لنکرانی» دروس حوزوی را فرا گرفت.

«حسن روحانی» پس از اتمام دروس حوزوی، در سال 1348 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در نهایت برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا، به بریتانیا سفر کرد و مدرک دکترای رشته حقوق اساسی را از دانشگاه «کلدونین گلاسگو» دریافت کرد.

وی که پیشینه مبارزات انقلابی را در کارنامه سیاسی خود داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه ساماندهی پادگان‌ها را عهده‌دار و در سال 1359 با اخذ اکثریت آرای مردم سمنان، به عنوان نماینده این شهر وارد مجلس شورای اسلامی شد.

وی مسئولیت‌های مختلفی را پس از روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران عهده‌دار بود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: «فرماندهی پدافند هوایی کل کشور»، «عضو ارشد شورای عالی دفاع»، «نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی»، «معاونت فرماندهی جنگ»، «رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما» و «ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء» اشاره کرد.

«حسن روحانی» در سال 1392 به عنوان نماینده حزب اصلاح‌طلبان و با شعار «اعتدال‌گرایی» و با اخذ اکثریت آرا، به عنوان یازدهمین رییس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

سید مصطفی هاشمی طبا

«هاشمی طبا» متولد خرداد ماه سال 1325 اصفهان است. وی یکی از مبارزان انقلابی بود که 1 بار پیش از انقلاب اسلامی دستگیر و روانه زندان شد اما زندان باعث افزایش بینش سیاسی وی گشت و پس از آزادی از زندان علنأ در ساماندهی امور صنفی دانشجویان مبارز مشارکت می‌کرد.

وی مدرک کارشناسی ارشد نساجی خود را از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرد.

«هاشمی طبا» پس از پیروزی انقلاب در دولت شهید رجایی، وزیر صنایع شد.

وی طی چهل سال گذشته مسئولیت‌های فراوانی را عهده‌دار بود که برخی از آن‌ها عبارتند از: «معاون رئیس جمهور»، «ریاست سازمان تربیت بدنی»، «رئیس کمیته ملی المپیک» و «معاون سیاسی استانداری کرمانشاه»، «مشاور امور زیربنایی، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های ورزش کشور».

«هاشمی طبا» عضو ارشد شورای مرکزی «حزب کارگزاران سازندگی ایران» گرایش پیدا کرد.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

سید مصطفی آقامیرسلیم

«مصطفی میرسلیم» متولد 1326 در تهران بود و تحصیلات خود را در مدرسه البرز سپری کرد.

وی در سال 1349 و هم‌زمان با مبارزاتی انقلابی، توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک اخذ کند.

«میرسلیم» از اعضای اصلی «حزب موتلفه اسلامی» بود و پس از کناره‌گیری عسگر اولادی از ریاست این حزب؛ به عنوان رییس شورای مرگزی معرفی شد.

وی علاوه بر عضویت در «حزب موتلفه اسلامی»، مسئول تبلیغات «حزب جمهوری اسلامی» نیز بود.

«مصطفی میرسلیم» پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سمت‌های مختلفی از جمله؛ «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «مسئول مرکز آمار و نظرسنجی حزب مؤتلفه اسلامی»، «عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی» «معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور»، «سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی» و «مشاور امور تحقیقاتی رئیس‌جمهور» را عهده‌دار بود.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری

«جهانگیری» متولد 1336 هرمزگان است. وی مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان و پس از آن کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع ادامه داد.
«جهانگیری» از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز و با طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند، قدمی مثمر ثمر در راستای آبادانی کشور برداشت.

وی با اخد آرای مورد نظر، توانست به دومین و سومین دوره مجلس شورای اسلامی راه یابد و در سال 1371 استاندار شهر اصفهان شد.

از مهمترین سوابق اجرایی «جهانگیری» می‌توان به «مسئول جهاد سازندگی»، «وزیر معادن و فلزات»، «رییس هیئت امناء بنیاد صنعت و توسعه»، «وزیر صنایع و معادن» و «عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی» اشاره کرد.
 
عنـوان سـن تحصیـلات سِمـت گرایش سیـاسی شعــار
سید ابراهیم رئیسی 57 دکترای فقه و حقوق تولیت آستان قدس رضوی روحانیت مبارز مبارزه با فقر و فساد
محمد باقر قالیباف 56 دکترای جغرافیای سیاسی شهردار تهران اصولگرا زندگی خوب برازنده ایرانی
حسن روحانی 65 دکترای رشته حقوق اساسی یازدهمین رییس جمهور ایران اصلاح طلب به عقب بازنمی‌گردیم
سید مصطفی هاشمی طبا 71 کارشناس ارشد نساجی مشاور امور زیربنایی، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های ورزش کشور کارگزاران سازندگی -----
سید مصطفی آقامیرسلیم 70 کارشناس ارشد مهندسی مکانیک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حزب موتلفه اسلامی راستی و درستی
اسحاق جهانگیری 60 دکترای مدیریت صنعتی معاون اول رئیس‌ جمهور اصلاح طلب -----
 

گرایش‌ها و حمایت‌های گروها و احزاب سیاسی از نامزدها

در این دوره از انتخابات؛ «اصلاح‌طلبان»، «حزب مردم‌سالاری»، «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»، « نهضت آزادی ایران»، «جبهه متحد کُرد» و «راه سبز امید» حمایت همه‌جانبه خود را از «حسن روحانی» رسمأ اعلام و حزب «عدالت‌ طلبان ایران اسلامی»، «حزب وفاق ملی و پیشرفت اسلامی»، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، و «جامعه اسلامی دانشجویان» نیز از «سید ابراهیم رئیسی» حمایت کردند.

از دیگر سو؛ «سید مصطفی آقامیرسلیم» مورد حمایت «حزب موتلفه اسلامی» و «جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)» قرار گرفت.
 

برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

این دوره از انتخابات، بنا به شرایط خاصی و تحریم‌های مستمری که نتیجه عملکرد دولت یازدهم بود با حواشی و شایعات بسیاری همراه شد. در این میان؛ «محمد باقر قالیباف» به نفع «سید ابراهیم رئیسی» و «اسحاق جهانگیری» به نفع «حسن روحانی» از شرکت در انتخابات انصراف دادند.

دوازدهمین دوره انتخابات در روز 29 اردیبهشت ماه سال 1396 با شور و هیجان عموم مردم برگزار و نتیجه آن پیروزی «حسن روحانی» بود و «سید ابراهیم رئیسی» ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای، «سید مصطفی میرسلیم» ۴۷۸ هزار و ۲۶۷ رای و «سید مصطفی هاشمی طبا»  ۲۱۴ هزار و ۴۴۱ رای را به خود اختصاص دادند.

شایعات و حواشی دوازدهمین انتخبابات ریاست جمهوری ایران

تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری «حسن روحانی» توسط رهبر معظم انقلاب

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهمین رییس جمهور ایران اسلامی در روز 12 مرداد ماه سال 1396 برگزار و حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی بدین شرح قرائت گردید:

بسم‌‌اللَّه‌‌الرّحمن‌‌الرّحیم‌
خداوند متعال را سپاس می گویم که در آزمون سیاسی و اجتماعی بزرگ دیگری، ملّت عظیم‌الشأن ایران را سرافراز فرمود و حضور مبارک آنان را در یکی از اساسی‌ترین اقدامات ملّی، گامی بلند در جهت حراست از عزّت و امنیّت کشور و ابّهت نظام مقدّس جمهوری اسلامی قرار داد. انتخابات پرشور و صفوف طولانی رأی‌دهندگان در سراسر کشور و نصاب درخشانِ شرکت‌کنندگان در انتخاب رئیس جمهور و آنگاه رأی بالای شخصیّت منتخب، همگی نشانه‌های روشن از موفّقیّت نظام اسلامی در تحکیم و تثبیت جمهوریّت و خصلتِ مردمی این نظام انقلابی است، و این یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین توانمندی‌های بی‌شمار کشور اسلامی عزیز ما است که دستیابی به آرمان های والای انقلاب را ممکن می‌سازد و آینده‌ روشن کشور و ملّت را نوید می‌دهد.

 اینجانب به پیروی از گزینش ملّت ایران، رأی آنان را تنفیذ و دانشمند محترم جناب حجّت‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و با دعا برای موفّقیّت ایشان، مؤکّداً توصیه می کنم که این منصب خطیر را وسیله‌ای برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ای برای هنگامه‌ لقاء پروردگار قرار دهند و همّت خود را متوجّه استقرار عدالت و جانب‌داری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب و تقویت وحدت و عزّت ملّی و توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّت های عظیم کشور و صراحت در بزرگداشت ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند و مطمئن باشند که ملّت غیور و شجاع، خدمتگزاران کشور را در دشواری‌ها و در مقابله با زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار تنها نخواهد گذاشت.

لازم می دانم بار دیگر درباره‌ اجرای برنامه‌ اقتصاد مقاومتی و توجّه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم و یادآوری نمایم که رأی ملّت و تنفیذ آن، موکول به حفظ و رعایت تعهّد به صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است.

والسلام علی عباداللَّه الصالحین‌ / سیّد علی خامنه‌‌ای
 

منابع:

1- دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ایرنا
2- انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، خبرآنلاین
3- اهمیت انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، روزنامه شیراز نوین
4- انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم (1396) ، خبرگزاری ایسنا
5-  آشنایی با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، خبرگزاری مشرق


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل
play_arrow
ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل
پاسخ کوبنده دبیرکل جنبش
play_arrow
پاسخ کوبنده دبیرکل جنبش
طراحی نیمکت مواج برای اتاق‌های انتظار
play_arrow
طراحی نیمکت مواج برای اتاق‌های انتظار
گل‌زنی جنجال‌ساز داور مسابقه در لیگ‌ اروپا!
play_arrow
گل‌زنی جنجال‌ساز داور مسابقه در لیگ‌ اروپا!
مستندی از ابتکار تاریخی نیروی دریایی سپاه برای تسلط مطلق بر آب‌های خلیج فارس
play_arrow
مستندی از ابتکار تاریخی نیروی دریایی سپاه برای تسلط مطلق بر آب‌های خلیج فارس
ممنوعیت استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراق
play_arrow
ممنوعیت استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراق
ابلاغ منطق قرآنی برائت به جهانیان
play_arrow
ابلاغ منطق قرآنی برائت به جهانیان
اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟
play_arrow
اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟
حج امسال، حج برائت است
play_arrow
حج امسال، حج برائت است
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
فرازی از تلاوت کلام‌الله مجید توسط قاری عازم حج تمتع امیر حسین انواری از یزد در ابتدای در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
play_arrow
فرازی از تلاوت کلام‌الله مجید توسط قاری عازم حج تمتع امیر حسین انواری از یزد در ابتدای در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
آغاز دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب با نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی
play_arrow
آغاز دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب با نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
music_note
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
play_arrow
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
play_arrow
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب