ورزش کنيد ، به 10 دليل

دوست داريد سر کار تند و تيزتر شويد؟ وقتي به خانه مي‌آييد کمتر احساس خستگي کنيد؟ بتوانيد ساعاتي را به آسودگي کنار همسرتان بگذرانيد؟ يا حتي بتوانيد بدون احساس گناه شيريني بخوريد؟ اگر پاسخ شما به اين سوالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است. فعال بودن از نظر جسمي‌فوايد و مزاياي بسيار زيادي براي شما دارد. اگر به دنبال انگيزه‌اي براي شروع يک برنامه ورزشي هستيد يا مي‌خواهيد تمرينات خود را به صورت منظم از سر بگيريد، در اين مقاله 10 نکته در مورد ورزش و
يکشنبه، 30 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورزش کنيد ، به 10 دليل
ورزش کنيد ، به 10 دليل
ورزش کنيد ، به 10 دليل






دوست داريد سر کار تند و تيزتر شويد؟ وقتي به خانه مي‌آييد کمتر احساس خستگي کنيد؟ بتوانيد ساعاتي را به آسودگي کنار همسرتان بگذرانيد؟ يا حتي بتوانيد بدون احساس گناه شيريني بخوريد؟ اگر پاسخ شما به اين سوالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است. فعال بودن از نظر جسمي‌فوايد و مزاياي بسيار زيادي براي شما دارد. اگر به دنبال انگيزه‌اي براي شروع يک برنامه ورزشي هستيد يا مي‌خواهيد تمرينات خود را به صورت منظم از سر بگيريد، در اين مقاله 10 نکته در مورد ورزش و بدنسازي برايتان عنوان مي‌کنيم که اميدواريم بتواند انگيزه لازم را در شما ايجاد کند.

1 ورزش، قواي ذهني را تقويت مي‌کند

ديويد اَتکينسون، مربي حرفه‌اي بدنسازي اعتقاد دارد که ورزش نه تنها موجب تقويت بنيه و جسم شما مي‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک مي‌کند. «ورزش سطح انرژي بدن را بالا برده و همچنين ميزان سروتونين موجود در مغز را که موجب افزايش کارکرد آن مي‌شود را نيز افزايش مي‌دهد. آشکار است کساني که فعاليت بدني بالايي دارند يا ورزش مي‌کنند، کارايي بسيار بالاتري در محل کار دارند. شرکت‌ها و کمپاني‌هايي که ساعات اتلاف وقت و مرخصي‌هاي استعلاجي کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزينه‌هاي بهداشتي و درماني کمتري متقبل مي‌شوند، بلکه درکل پيشرفت بيشتري نيز در کار خواهند داشت.»

2 ورزش، استرس را کم مي‌کند

به همان اندازه که فکر و خيال ورزش کردن ممکن است موجب ايجاد استرس در شما شود، وقتي کار تمريناتتان را شروع کرديد، در کليه جنبه‌هاي زندگي با استرس بسيار کمتري مواجه خواهيد شد. سدريک بريانت روان‌شناس ورزشي عقيده دارد: «ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ايجاد خواهد کرد و به نوعي حواس افراد را از آشفتگي‌ها و فشارهاي روحي رواني به طرز مثبتي پرت مي‌کند.» او همچنين مي‌گويد: «ورزش خلق و خو را بهتر کرده و از بروز افسردگي جلوگيري مي‌کند.» شما تنها کسي نيستيد که مي‌تواند از خوشبختي و فقدان استرس در زندگي لذت ببرد. هرچه استرستان کمتر باشد، تند مزاجي و زود رنجيتان نيز کمتر خواهد شد و اين مساله باعث تقويت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستانتان خواهد شد.

3 ورزش به آدم انرژي مي‌دهد

ممکن است تعجب کنيد که چطور 30 دقيقه در روز ورزش کردن مي‌تواند کل روزتان را تغيير دهد. وقتي طي ورزش، اندورفين به جريان خونتان وارد مي‌شود، بقيه ي روز احساس انرژي بيشتر خواهيد داشت. و وقتي قدرت و استقامت بدنيتان را تقويت کرديد، انجام کارهاي روزانه مثل حمل خريدهاي خانه يا بالا رفتن از پله‌ها برايتان ساده‌تر خواهد شد. و اين مساله باعث مي‌شود در طول روز بسيار پرانرژي تر باشيد. يکي از مهم‌ترين بهانه‌هاي افرادي که به مشاوران ورزشي مراجعه مي‌کنند اين است که براي ورزش کردن خسته هستند. متخصصان عقيده دارند با اينکه ورزش در ابتداي کار ممکن است خستگي شما را بيشتر کند، اما اين وضع خيلي دوام نمي‌آورد. احساس خستگي جسمي‌ که بعد از ورزش کردن داريد مثل خستگي‌هاي عادي روزمره نيست. به‌علاوه وقتي بدنتان به ورزش عادت کرد، ميزان انرژيتان روز به روز بيشتر خواهد شد.

4 ورزش به وقت آنچناني نياز ندارد

اَتکينسون اعتقاد دارد که کليد کار اين است که از زمانتان بهتر و عاقلانه‌تر بهره گيريد. بايد با يک تير دو نشان بزنيد. فرزندانتان را به پارک ببريد يا با آنها به دوچرخه سواري برويد. با اين کار نه تنها کمي‌فعاليت بدني انجام داده ايد بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده ايد. با بچه‌ها به شنا برويد. حتي قايم باشک بازي با آنها هم نوعي فعاليت فيزيکي به شمار مي‌رود و بهتر از تحرک نداشتن است. با همکارانتان قرار پياده روي و بيليارد بگذاريد. اين فکر را از ذهنتان دور کنيد که براي ورزش کردن حتما بايد به باشگاه برويد و روزي يک ساعت در آنجا مشغول به تمرين شويد. با اضافه کردن کمي‌فعاليت بدني به کارهاي روزانه تان به همان ميزان به سلامت جسمتان کمک خواهيد کرد. اتکينسون مي‌گويد، «همه بايد حداقل 20 دقيقه در روز فعاليت جسماني در حد ورزش داشته باشند. گاهي اوقات 10 دقيقه طناب زدن از 20 دقيقه پياده روي يا دو بهتر است. جاروبرقي کشيدن خانه در صبح، بردن بچه‌ها به پارک در بعد از ظهر و کمي‌پياده روي با همسرتان هنگام شب مي‌تواند روزي بسيار فعال را برايتان بسازد.» دستورالعمل‌هاي جديد دولت عنوان مي‌کند که براي کاهش وزن و حفظ آن، بايد حداقل روزي 60 دقيقه ورزش کنيد، اما براي حفظ سلامتي و استفاده از فوايد ورزش در مقابله با بيماري‌ها، روزي نيم ساعت هم کفايت مي‌کند.

5 ورزش، رابطه‌ها را تقويت مي‌کند

ورزش کردن به همراه کسي ديگر، همسر، خواهر يا برادر، يا يک دوست، در تقويت رابطه‌تان با او بسيار مثمرثمر خواهد بود. علاوه بر اين متخصصان عقيده دارند که ورزش اگر به صورت جمعي يا دونفره انجام شود، لذت‌بخش‌تر مي‌شود. به همين علت برنامه‌اي بريزيد که هر شب بعد از شام با همسرتان به پياده‌روي برويد. با خواهر يا برادرتان يا دوستتان برنامه تنيس بگذاريد يا با هم به باشگاه ايروبيک برويد. کساني که براي ورزش کردن خود يک همراه دارند، نسبت به کساني که تنهايي ورزش مي‌کنند، در ادامه تمرينات خود پايدارتر هستند و بيشتر به اهدافشان دست پيدا مي‌کنند.

6 ورزش، از بروز بيماري‌ها جلوگيري مي‌کند

تحقيقات نشان داده است که ورزش مي‌تواند بروز بيماري‌هاي قلبي، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، ديابت نوع دو، پوکي استخوان، ورم مفاصل و از دست رفتن حجم عضلاني را کندتر کرده يا از آن جلوگيري کند. ورزش همچنين پير شدن را هم آسان‌تر مي‌کند. سدريک بريانت عقيده دارد: «از آنجا که ورزش موجب تقويت عضلات و مفاصل مي‌شود، از بسياري از دردهاي دوران ميانسالي که به خاطر عدم فعاليت فيزيکي ايجاد مي‌شود، مي‌کاهد.» ورزش همچنين سبب تقويت سيستم دفاعي بدن نيز مي‌شود و به همين دليل کمتر به سرماخوردگي يا آنفلوآنزا مبتلا خواهيد شد. بريانت مي‌گويد: «هيچ نوع بيماري خاصي وجود ندارد که ورزش کردن روي آن تاثير مثبت نداشته باشد».

7 ورزش، قلب را سلامت مي‌کند

بريانت عقيده دارد ورزش نه تنها با بيماري‌ها مقابله مي‌کند، بلکه قلبتان را هم تقويت مي‌کند. و اين مساله موجب مي‌شود ورزش کردن يا ساير فعاليت‌هاي فيزيکي روزانه‌تان، برايتان ساده‌تر شود. او مي‌گويد: «قلب شما و سيستم قلبي-عروقيتان، با ورزش بسيار کارآمدتر عمل خواهند کرد و قلبتان پلاک‌هاي کمتري خواهد ساخت و وقتي قلب قدرت بيشتري پيدا کرد، براي ايجاد همان مقدار نيرو، لازم نيست آنقدر تند بتپد.» فقط پس از چند روز از شروع تمريناتتان، بدن خود را با اين محرکات جديد هماهنگ مي‌کند و ورزش برايتان ساده تر خواهد شد و خستگي کمتري احساس خواهيد کرد. تنفستان نيز حين ورزش بهتر مي‌شود.

8 ورزش، اشتها را باز مي‌کند

حجم عضلاني کالري بيشتري نسبت به چربي‌هاي بدن مي‌سوزانند. از اين رو، هر چه عضلات بدنتان بيشتر باشد، ميزان سوخت و ساز بدنتان حين استراحت بيشتر خواهد شد و وقتي هم که ورزش مي‌کنيد کالري بيشتري مي‌سوزانيد. اينها به اين معناست که وقتي به طور منظم ورزش مي‌کنيد، مي‌توانيد هرازگاهي از شيريني‌ها يا شکلات‌هايي که دوست داريد، نه دزدکي، بخوريد. وقتي مداوم ورزش کنيد، اين کار موجب نمي‌شود که با خوردن يک شيريني 10 قدم به عقب برگرديد.

9 ورزش، کارائي را بالا مي‌برد

بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباستان طور ديگري در تنتان بايستد و احساس کنيد که شکل ماهيچه‌هايتان متفاوت شده‌اند. ورزش مداوم عضلات و ماهيچه‌هايتان را تقويت مي‌کند، انعطاف پذيريتان را بيشتر مي‌کند و کارايي کليتان را هم ارتقاء مي‌دهد. بريانت در اين زمينه مي‌گويد: «عضلاتتان خيلي کارآمدتر کار مي‌کنند و استقامتتان بالاتر خواهد رفت. همچنين زمان واکنش و توازن بدنتان هم تقويت خواهد شد.»

10 ورزش، کاهش وزن را آسان مي‌کند

يکي از مهم‌ترين دلايل ورزش کردن براي بسياري از افراد کم کردن وزن است. اما مطمئناً اين تنها فايده يک برنامه ورزشي نيست. بريانت مي‌گويد: «کاهش وزن براي آن دسته از افرادي که به تازگي تمرينات ورزشي خود را شروع کرده‌اند، هدفي دراز مدت است و اين مي‌تواند تا قسمتي نااميد کننده باشد. مردم اغلب اگر نتوانند سريع نتيجه بگيرند، قادر به ادامه کار نيستند.» از اين‌رو بريانت عقيده دارد که مردم علاوه بر کاهش وزن بايد به فوايدي که ورزش مي‌تواند بر کارايي‌شان در کارهاي روزانه داشته باشد نيز فکر کنند. اين هم مي‌تواند انگيزه‌اي براي ادامه راهشان باشد. وقتي برنامه ورزشيتان را شروع مي‌کنيد، هر هدفي که از کاهش وزن در ذهنتان باشد، نبايد بگذاريد که تنها هدفتان باشد. سعي کنيد براي انرژي بيشتري که به شما مي‌دهد، و استرستان را کم کرده و قواي جسمانيتان را تقويت مي‌کند، به سراغ ورزش برويد. وقتي اين اهداف با هم در ذهنتان باشد، خيلي زود ورزش قسمتي از زندگيتان خواهد شد.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما