سفر با سالمندان؛ بایدها و نبایدها سفر درکنارِ دنیادیده‌ها

برای آسایش سالمندان درطول سفر صرفا انتخاب مقصد موردعلاقه آن‌ها کافی نیست
يکشنبه، 28 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
سفر با سالمندان؛ بایدها و نبایدها سفر درکنارِ دنیادیده‌ها
سفر با سالمندان همیشه یکی از پرچالش‌ترین نوع سفرها بوده است. چراکه به‌واسطه حضورِ سالمندان، شرایط کاملا متنفاوت می‌شود و برای لذت از سفر، برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد که تا پیش‌از‌این جدی نبود.

به‌عنوان‌مثال روتین‌های تغذیه‌ای سالمندان باید حفظ شود درحالی‌که آدم‌های کم‌سن‌و‌سال‌تر می‌توانند مدتی با خوب و بد تغذیه در مقصد موردنظرشان کنار بیایند.

 همچنین بهم نخوردن ساعت‌های خواب و بیداریِ آن‌ها در بعضی موارد برای بقیه مسافران دردسرساز است! ازطرفی برای گزینه‌های اقامت مانند اجاره ویلا، اجاره روزانه خانه و یا سوئیت در شهر مقصد، بهتراست نظر سالمندان را جویا شویم و با همراهیِ آن‌هابرنامه‌ریزی سفر را پیش ببریم.
این مقدمه را گفتیم که برویم سر اصل مطلب؛ بهترین و کلیدی‌ترین نکات در تجربه سفر با سالمندان!

انتخاب وسیله نقلیه مناسب درسفر با سالمندان

اگرچه امروزه سفر هوایی طرفداران خاص خودش را دارد اما اگر بحث، بحث سفر با سالمندان باشد، بهتراست همه جوانب را بسنجیم.
مثلا پررنگ‌ترین مزیت سفر هوایی برای آن‌ها سرعت و رسیدن به مقصد در کم‌ترین زمان ممکن است. این مورد مخصوصا برای سفرهایی با مقاصد دورتر و سالمندانی که در نشستن‌های طولانی ‌مدت معذوریت دارند، گزینه قابل‌توجهی است.

ازطرفی وقتی سالمندی از محوطه هواپیما و لحظات پرواز می‌ترسد، نمی‌توان صرفا با نوازش کلامی آرامش لازم را به او داد! این ترس اگر شدید باشد، عواقب جدی‌تری دارد.

ازطرفی سفر با قطار به دلیل داشتن فضای نسبتا شخصی در کوپه‌ها، می‌تواند گزینه متعادلی برای سفر با سالمندان محسوب شود. چرا متعادل؟ چون خوبی و بدی‌اش شمشیر دولبه است! در فرایند سفر با قطار، طول زمانی که در سفر هستید، کم نیست. همچنین هنگامِ خواب و استفاده از سرویس بهداشتیِ قطارِ درحالِ حرکت، سالمندان عزیز شمارا مورد لطفِ در کلام قرار می‌دهند!

سفر زمینی با سالمندان به همراه تورهای مسافرتی یا اتوبوس هم ماجراهای خودش را دارد. امکان توقف‌های بیشتر نسبت به قطار و بودن همه مسافران در کنار هم، همچنین قدیمی‌تر بودن استفاده از این سبک وسایل نقلیه، می‌تواند برای سالمندان خوشایند باشد. اما به‌هرحال سختی‌های خودش را هم دارد.

استفاده از وسایل نقلیه شخصی به خصوص اگر سالمند کم حوصله‌ای دارید، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سفر باشد.
البته از آنجایی‌که همه این امکان را ندارند، بازهم گزینه‌های دیگرِ سفر زمینی با همراهیِ سالمندان، جای فکر دارد و برای بهبود کم‌وکاستی‌هایش می‌شود تاحدودی برنامه‌ریزی کرد.
 
سفر با سالمندان؛ بایدها و نبایدها سفر درکنارِ دنیادیده‌ها
 

توجه به تغذیه سالمندان در سفر؛ تجربه یک سفر عالی را تضمین می‌کند

یکی از مهم‌ترین موارد در سفر با سالمندان، توجه به روتین‌های تغذیه‌ایِ آن‌ها است. به‌طورمثال اگر در سفر به شمال، شما و بقیه مسافران با اجاره ویلا و غذاهای ترش و خوشمزه شمالی حال‌تان خوب است، توقع نداشته باشید مسن‌ترها هم همین‌طور باشند! شاید آن‌ها حتی به دلیل دلتنگی برای محیط خانه، غذاهای عادی را هم به زور بخورند؛ چه برسد به غرق شدن در چشیدن طعم‌های جدید و آشنایی با ذائقه‌های متفاوت.

سعی کنید برای تغذیه سالمندان از قبل برنامه‌ریزی کنید. رستوران‌هایی را به لطف گوگل پیدا کنید که غذای باکیفیت خانگی ارائه می‌کنند.
غذاهای کنسروی را تاحد امکان مطابق با سلیقه سالمند به همراه داشته باشید و البته محدودیت‌های پزشکی را در سفر فراموش نکنید.

داروها و توصیه های پزشکی؛ آرامشِ خاطرِ سالمندان است

سالمندان بهتراست قبل از سفر، معاینه کامل پزشکی داشته باشند. این به معنای سخت‌گیری‌های بی‌جا و القای توهم بیماری به آن‌ها نیست؛ اما اگر قرار باشد در مسافرت هم به‌واسطه بیماری لذتی که باید را تجربه نکنند، دیگر محال است راضی به همراهی با شما در سفرهای بعدی شوند.

مخصوصا اگر سالمندانی را به‌عنوان همسفر دارید که بیماری قلبی و مشکلات فشارخون دارند یا تحت عمل جراحی خاصی قرار گرفته‌اند.

 اگر تایم سفر با زمان واکسن سالمندان( آنفولانزا، ذات الریه یا موارد دیگر) تداخل داشته باشد، بهتراست قبل از سفر برای این قضیه فکری بکنید. همچنین طبق چک‌لیستِ پیش از سفر، حتما داروهای موردنیاز و نسخه پزشک را به همراه داشته باشید.
بهتراست مسئولیت یادآوری ساعت داروها برعهده چند نفر باشد تا درصورت فراموشی یک نفر، وضعیت سلامتی سالمند به خطر نیفتد.

 
سفر با سالمندان؛ بایدها و نبایدها سفر درکنارِ دنیادیده‌ها
 

بهترین محل‌های اقامت وقتی سالمندان هم سفرِ ما باشند

توجه به نوع محل اقامت به اندازه تمام موارد گفته‌شده ضرورت دارد. اگر مسافر یزد و شهرهایی با بافت سنتی هستید، بهتراست به گزینه‌هایی مانند اجاره سوئیت در یزد فکر کنید تا تداعی جایی شبیه به خانه در ابعاد کوچک‌تر باشد.

معمولا سالمندان برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها معذوریت دارند؛ بنابراین بهتراست به خراب نبودن آسانسور هتل مطمئن باشید یا از رزرو هتل‌های بسیار شلوغ اجتناب کنید.

 برای سفرهای شمالی و تعداد جمعیت زیاد، بهتراست به گزینه اجاره ویلا به صورت جدی فکر کنید. این مورد به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد و همچنین فضای صمیمی‌تری را برای سفرهای خانوادگی ایجاد می‌کند که موردپسند سالمندان است.
 
موارد مهم دیگری مانند لزوم وجود سرویس‌بهداشتی فرنگی هم از نکات قابل‌توجه در انتخاب محل اقامت است.

مشهد و شمال؛ گزینه‌های همیشه محبوب برای سفر با سالمندان ایرانی

طبق آماری که مسافران ایرانی به ثبت رسانده‌اند، مشهد و شمال از شهرهای همیشه در صدر و محبوب سالمندان به عنوان مقصد سفر هستند.
علاقمندی سالمندان ایرانی به وجهه معنوی و مذهبیِ مشهد، همچنین لذت ملاقات با دریا و آرامشِ شمال، از دلایل انتخاب این دو شهر است.

 برای آسایش سالمندان درطول سفر صرفا انتخاب مقصد موردعلاقه آن‌ها کافی نیست؛ بهتراست درمورد محل اقامت از قبل برنامه‌ریزی شود. مثلا اجاره روزانه خانه در مشهد، آن‌هم در مقاصد نزدیک به حرم اگر وسیله شخصی ندارید، می‌تواند سفر لذت‌بخش‌تری را برای سالمندان به ارمغان بیاورد.

نتیجه بحث؛ سفر با سالمندان می‌تواند جذاب باشد

مگر می‌شود از همراهیِ شیرینِ سالمندان و خاطره‌گویی‌های دوست‌داشتنی‌شان در حین سفر گذشت؟ جدای از این‌ها، گاهی بردن سالمندان به سفر بخشِ اجباریِ ماجرا می‌شود و به دلیل اینکه همه اعضا خانواده در سفر هستند، کسی نمی‌تواند از آن‌ها نگهداری کند.

به هرحال تجربه گشتن دور دنیا با دنیادیده‌های سفر نرفته! تجربه جالبی است.

حتی سفرهای داخلی می‌تواند باوجود سالمندان آرام‌تر بگذرد و خاطره سوتی‌های بامزه آن‌ها درحین خرید یا بازدید از جاذبه‌های مختلف گردشگری، تا مدت‌ها لبخند به لب اعضای خانواده بنشاند. پس توصیه می‌کنیم این تجربه ارزشمند را باوجود همه چالش‌هایش از دست ندهید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.