تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟

مقدار کروم در ورق استیل 304 مشابه گرید 430 است ولی 8 درصد نیکل نیز دارد که مقاومت آن در برابر خوردگی و استحکام آن در دماهای بالا، را بیشتر می‌کند
دوشنبه، 12 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟
فولادهای ضد زنگ در ظاهر با یکدیگر شباهت بسیاری دارند اما خواص آن‌ها با هم تفاوت دارد، دو فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و ۴۳۰ نیز از جمله همین انواع فولاد هستند. ورق استیل ۴۳۰، از گروه فولادهای فریتی بوده و ورق استیل 304 در خانواده آستنیتی قرار می‌گیرد.

گرید 304 آلیاژی نرم‌تر است و از انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی برخوردار است و ورق استیل 430، چگالی بیشتری داشته و انعطاف پذیری کمتری نیز دارد. گرید 430، سخت نمی شود و در ترکیب شیمیایی خود 16 تا 18 درصد کروم دارد. مقدار کروم در ورق استیل 304 مشابه گرید 430 است ولی 8 درصد نیکل نیز دارد که مقاومت آن در برابر خوردگی و استحکام آن در دماهای بالا، را بیشتر می‌کند. گرید ۳۰۴ از قابلیت جوشکاری بسیار خوبی برخوردار است. این فولاد زنگ نزن متنوع‌ترین و پرکاربردترین فولاد ضد زنگ موجود است. قیمت ورق 304 نیز نسبت به ورق 430 بالاتر است.

 ترکیب شیمیایی استیل 304 و 430

جدول مقایسه ترکیب شیمیایی استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ :

 
تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟

خواص مکانیکی و فیزیکی گرید 304 و 430
 جدول مقایسه خواص مکانیکی استیل 430 و 304


 
تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟


جدول مقایسه خواص فیزیکی استیل 430 و 304
 

 
تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟


قابلیت ماشینکاری ورق 430 و 304

استیل 430 در مقایسه با ورق 304 از قابلیت ماشینکاری بهتری برخورداراست اما نمی‌توان از ایجاد جرقه در حین این عملیات اجتناب کرد و ایجاد آن امکان‌پذیر است. ورق استیل 304 به کار سختی تمایل دارد، برای رسیدن به نتایج قابل قبول باید از تغذیه های سنگین‌تر، روغن کاری مطلوب، سرعت کم، ابزار دقیق و تجهیزات سخت و محکم استفاده کرد.

خواص مغناطیسی فولاد ضدزنگ 430 و 304

برخی از فولادهای زنگ نزن از خود خواص مغناطیسی نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر از این آلیاژها چنین نیستند. برای این موضوع دلایلی وجود دارد. اولین دلیل اینکه یک فولاد ، است. وجود عناصری چون کروم، سیلیسیوم و مولیبدن، احتمال ایجاد خواص مغناطیسی آلیاژ در دمای اتاق را افزایش می دهد. دلیل دوم، آلیاژ می باشد که نقشی تعیین کننده در مغناطیسی یا غیر مغناطیسی بودن آن ایفا می کند. گرید 430 به دلیل وجود عناصری چون کروم، مولیبدن و سیلیسیم در ترکیب شیمیایی خود، خاصیت مغناطیسی نشان می دهد.

فریت زا بوده و موجب ایجاد ریزساختار BCC در دمای محیط می گردد. در نهایت در گریدهای استنلس استیل فریتی مانند 430، اتم های مغناطیسی بر روی یک شبکه مرکز پُر قرار می گیرند. در مقابل، وجود عناصری چون ، به عنوان تثبیت کننده آستنیت شناخته می شوند. این بدان معنی است که گریدهایی مانند استیل 304 به دلیل وجود تا 8 درصد نیکل و دیگر عناصر مانند نیکل، منگنز، کربن و نیتروژن، غیر مغناطیسی است، البته با انجام کار بر روی آن می‌تواند به آلیاژ فرو مغناطیسی تبدیل شود.

قیمت ورق استیل 430 و 304

قیمت گریدهای حاوی نیکل مثل قیمت ورق استیل 316 و استنلس استیل 304 از گرید 430 به مراتب گران تر است. استفاده از فلزات کامودیتی مانند نیکل در مقایسه با سایر فلزات هزینه‌های بالاتری در خواهد داشت ولی استیل کروم دار مانند 430 قیمت کمتری دارد.

قابلیت جوشکاری ورق 430 و 304

اکثر آلیاژهای آستنیتی مقل ورق 304 قابلیت جوشکاری خوبی دارند و با استفاده از انواع روش‌ها، جوشکاری می‌شوند. بهره وری و کیفیت جوش را نیز می‌توان با کاهش درصد کربن در ترکیب شیمیایی، بالا برد. در جوشکاری استنلس استیل 430 باید عملیات پیش گرم صورت بگیرد و لازم است که دمای پیش از گرم کردن بین 150 تا 200 درجه سانتی گراد حفظ شود. برای تردی در ناحیه جوش هم می توان همان نقطه در گرید 430 را پس از جوشکاری، عملیات حرارتی کرد.

 
تفاوت ورق استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ چیست؟

مقاومت در برابر خوردگی و حرارت ورق 304 و 430

استنلس استیل ۴۳۰ و ۳۰۴ در برابر ترک و تنش، مقاومت بسیار خوبی دارند. گرید ۴۳۰، در برابر مواد مختلفی از جمله اسیدهای آلی خاص و اسید نیتریک از مقاومت به خوردگی خوبی برخوردار است. استیل ضد زنگ ۳۰۴ در اتمسفر و بسیاری از محیط های خورنده مثل محیط‌های گرم کلریدی، بسیار خوب عمل می‌کند.

فولاد ضد زنگ ۴۳۰ در استفاده متناوب تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد و در استفاده مداوم تا ۸۱۵ درجه سانتی گراد در برابر اکسیداسیون مقاومت می‌کند. مشکل تمایل به شکنندگی دارد این فولاد در دمای اتاق نیز با بازپخت فولاد برطرف خواهد شد. استنلس استیل ۳۰۴ در استفاده متناوب تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد و در استفاده پیوسته تا ۹۲۵ درجه سانتی گراد در برابر اکسیداسیون مقاومت خواهد داشت و این موضوع در کنار سایر تفاوت‌ها مثل قیمت ورق استیل ۴۳۰ و 304، یکی از تفاوت های این دو استنلس استیل است.

کاربرد ورق استیل ۴۳۰ و ۳۰۴

در موارد زیر کاربردهای استیل ۴۳۰ آمده است:
·         بدنه ماشین ظرفشویی و پنل‌ یخچال
·         اتصال دهنده‌ها
·         قسمت داخلی بدنه دودکش
·         تسمه و تزئینات داخلی اتومبیل و ...
 
در موارد زیر نیز کاربردهای استیل 304 آمده است :
·         در تجهیزات فرآوری مواد غذایی ، به ویژه در تولید شیر
·         لوازم آشپزخانه، سینک ظرفشویی، ظروف، تجهیزات و وسایل برقی
·         معماری، نرده‌ها و تزئینات داخلی اتومبیل
·         کانتینرهای شیمیایی، از جمله برای حمل و نقل
·         مبدل های حرارتی
·         صفحه های ساخته شده یا جوش داده شده برای معدن، استخراج سنگ معدن و تصفیه آب
·         اتصال دهنده‌ها و فنرها و ....

خرید ورق استیل 430 و 304

برای سفارش و خرید انواع ورق استیل از جمله ورق 304، ورق 316 و ورق 430 در ابعاد مختلف، باید از فروشندگان معتبر کمک بگیرید. برطبق نظر کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد (www.poolad-trading.com) قیمت ورق های فولادی و استیل دستخوش تغییرات  بسیاری شده‌است که از مهمترین علل آن می‌توانیم به نوسانات قیمت دلار اشاره کنیم.

برای اطلاع از قیمت ورق 430، ورق سیاه و استیل 304 می‌توانید از جدول قیمت به روز سایت بازرگانی پولاد کمک بگیرید. برای دریافت قیمت لحظه‌ایی و مشاوره رایگان نیز می‌توانید با شماره‌ی 02187700216 تماس بگیرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.