معنی اسم ادریس و نام های هم آوا با آن

ادریس یا خنوخ یکی از پیامبران است. قرآن او را یکی از پیامبران بزرگ لقب داده که به جایگاه والایی رسیده است. با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره این اسم و نام های هم آوا با آن آشنا شوید.
يکشنبه، 25 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ادریس و نام های هم آوا با آن

اطلاعات اسم ادریس

جنسیت پسر
نام به انگلیسی edris
افراد دارای این نام 22,105
تلفظ به فارسی اِدریس
ابجد 275
تلفظ نام به انگلیسی /edris/
ریشه نام عربی


معنی اسم ادریس در ثبت احوال

(اَعلام) نام یکی از پیامبران که در قرآن کریم نیز دو بار ذکرش آمده و او را با خَنوع و هِرمِس یکی می‌دانند،. [از این جهت او را ادریس می‌گفتند که بسیار درس می‌گفته و بیش از هر چیز به درس دادن اشتغال داشته، در تورات ادریس همان «اخنوخ»و «خنوخ» است].
 

توضیحات تکمیلی

معنی اسم ادریس در لغت‌نامه دهخدا :
پیغامبری پیش از بنی اسرائیل. مؤلف برهان گوید: نام پیغمبریست مشهور. گویند از جهت درس گفتن بسیار بدین نام علم شد و او را مثلث النعمه خوانند و نعمای ثلثه ٔ او پادشاهی و حکمت و نبوت بود و او حیات جاوید یافت و اکنون در بهشت می‌باشد. نام پیغمبری که بحیات در جنت رفتند. نام پیغمبری معروف که بتن در بهشت است و «رفعناه مکاناً علیاً » در شأن اوست و آن مشتق از دروس است و دروس ناپدید شدن نشان باشد و او را بدان نام بردند بدین که ناپدید شد نشان او از این جهان.
 
معنی اسم ادریس در فرهنگ فارسی :
نام شخصی که دوبار در قرآن ذکر شده نویسندگان مسلمان عموما وی را پیغمبر دانسته بر آنند که ادریس همان [ اخنوخ ] و [ خنوخ ] مذکور در تورات است و او را یکی از جاویدانان به شمار آوردند. وی بقول روایات یهود زنده وارد بهشت شد. [ نولدکه ] احتمال داده است که وی همان آندره بوده و [ هارتمان ] حدس زده است که است که وی همان آندره مذکور که او را در محلی مرتفع جای داده‌اند کسی جز طباخ اسکندر که در زمره جاویدانان محسوبش دارند نیست. مسلمانان او را بلقب [ مثلث النعمه ] خوانده‌اند و نعمای ثلاثه او پادشاهی و حکمت و نبوت بود.
معنی اسم ادریس در دانشنامه اسلامی:
[ویکی شیعه] ادریس (پیامبر). ادریس یا خنوخ یکی از پیامبران است. قرآن او را یکی از پیامبران بزرگ لقب داده که به جایگاه والایی رسیده است. برخی از مفسران قرآن و تاریخ نویسان مسلمان ادریس را با اُخنوخ یا خَنوخ (جد حضرت نوح که در تورات نام او ذکر شده است) یکی دانسته اند. براساس روایات اسلامی ادریس نخستین کسی بود که جامه دوخت و قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره شناسی و حساب پرداخت. شغل او خیاطی و مسجد سهله خانه او بود. درباره وفات یا زنده بودن او، بین مفسران و علمای اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.
 
معنی اسم ادریس در ویکی‌پدیا:
اِدْریس، از دیدگاه اسلامی یکی از پیامبران خدا است. در قرآن دربارهٔ ادریس سخن چندانی به میان نیامده و فقط عنوان شده که ادریس یکی از پیامبران بزرگ بوده و به جایگاه والایی رسیده بوده است. برخی از مفسرین قرآن و تاریخ‌نویسان مسلمان ادریس را با خنوخ (جد نوح)[تلفظ؟] یکی دانسته‌اند. همچنین برخی ادریس را با هرمس (و شاید هرمس الهرامسه) یک‌سان پنداشته‌اند. شغل او خیاطی و مسجد سهله خانه او بود.

نام او در تورات اخنوخ و لقب او معلم سوم می‌باشد.
 

نام های هم آوا دخترانه و پسرانه با نام ادریس

  داتیس
بتیس
اریس
لیث
جرجیس
داریس
فریس
پرمیس
شاریس
بلقیس
انیس
گلاریس
راویس
ساویس
آرتونیس
آمستریس
 

نام افراد مشهور با اسم «ادریس» 

نام

کسوت

ادریس ابکر قاری قرآن
ادریس (پیامبر) ادریس یا خنوخ یکی از پیامبران است.
 

توضیحات

ادریس از نام‌های خاص و تک پسرانه به شمار می‌رود، نامی اصیل، ریشه دار و مبارک که می‌تواند انتخاب مناسبی برای والدینی باشد که به دنبال نامی زیبا، شیک، دلنشین و خاص برای پسر عزیزشان هستند.

ادریس از نام‌های اصیل با ریشه عربی که به معنای: درس خوانده و کسی که بسیار درس می‌گفته و بیشتر از هر چیزی به درس دادن اشتغال داشته است ذکر شده است، همچنین ادریس نام یکی از پیامبران که در قرآن دو بار نامش آمده نیز بود، که نشان از اصالت بالای این نام زیبا دارد.

                                                                                                  چو باز زنده شدی زین سپس بدانی زیست
                                                                                                    هر آن کسی که چو ادریس مرد و باز آمد
                                                                                                                            مولوی


منبع:
سایت نام نیکو
سایت آبادیس
سایت ویکی پدیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.