آشنایی با ویژگی های کابینت های آشپزخانه

تا بحال به شناخت کابینت آشپزخانه به صورت تخصصی فکر کرده اید؟ قبل از هر چیز باید با معنای این کلمه برای شناخت کابینت آشپزخانه، آشنا شوید. کابینت کلمه ای فرانسوی است که به قفسه ها گفته می شود، اغلب این قفسه ها را در آشپزخانه ها و حتی حمام ها می گذاریم و برای نگه داری مواد غذایی یا حوله و وسایل بهداشتی کاربرد دارند. امروز قصد داریم به طور مفصل درباره این قفسه های کاربردی بحث کنیم، با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 12 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ویژگی های کابینت های آشپزخانه

تاریخچه کابینت

حال بهتر است اندکی با تاریخچه این مهم ترین عضو خانه برای شناخت کابینت آشپزخانه، همراه باشید. کابینت هایی که به شکل کمد بودند اولین نوع کابینت بوده و در قرن 20 ام میلادی در آشپزخانه ها کاربرد داشت. جالب است بدانید قبل از این که کابینت ها به روی کاربیایند، اصلا برای هر وسیله ای در آشپزخانه جایی مشخص وجود نداشت و اعمالی مانند پخت غذا و آماده سازی غذا را روی میز انجام می دادند.

رفته رفته کابینت ها تمامی نیازها را برای نگه داری مواد غذایی و همچنین ظرف ها برطرف کرده و بیش از پیش در منزل افراد راه پیدا کرد. امروزه هم شاهده استفاده کابینت ها در تمامی منزل ها هستیم و می دانیم چقدر مفید بوده و کارآیی دارند.
 

جنس انواع کابینت ها

یکی دیگر از موضوعاتی که در شناخت کابینت آشپزخانه، اهمیت دارد، جنس به کار رفته در این محصول است. همان طور که در سطرهای بالا هم به آن اشاره کردیم، کابینت ها برای آشپزخانه و حمام کاربرد دارند، پس برای هر یک از این کاربردها هم دارای جنس مخصوص می باشند.

در حالت کلی کابینت در انواع مختلفی ساخته می شود، در این جا می توانیم چند مورد از آن ها را نام ببریم، مانند: کابینت های فلزی، چوبی،  پی وی سی، ام دی اف، های گلاس و….

اما نکته مهم که باید بدانید این است که برای کابینت های به کار رفته در حمام یا روشویی باید از کابینت های جنس پی وی سی استفاده کنید، علت این امر این است که جنس کابینت های پی وی سی در برابر رطوبت مقاومت کافی را از خود نشان می دهد.
 

چگونگی طراحی انواع کابینت ها

طراحی کابینت ها با توجه به نوع آشپزخانه متفاوت است و دارای تنوع بسیاری است، به طور مثال می توان به طرح های مانند: یو شکلی، خطی، ال شکل، جزیره ای و همچنین شبه جزیره ای اشاره کرد. در طراحی کابینت ها باید حتما دقت کنید جهت باز شدن درب کابینت برخلاف جهت رفت و آمد افراد باشد.
 

مزایای استفاده از کابینت ها

اولین و مهم ترین مزایای به کارگیری کابینت ها در آشپزخانه این است، که وسایل شما مرتب شده و فضای آشپزخانه مرتب و زیبا خواهد شد.

مزیت دوم این است که کابینت های ام دی اف از قیمت به صرفه ای برخوردار بوده و می توانید برای منزل خود از این جنس استفاده کنید.

 کابینت آشپزخانه از لحاظ پوشش دهی و فضای کاربردی محیط آشپزخانه و همچنین از لحاظ جلوه نمای خانه و زیبایی خانه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

با انتخاب طرح های زیبای کابینت و هماهنگ با دکوراسیون منزل می توانید هماهنگی جذاب و فوق العاده ای میان اسباب، وسایل و لوازم برق موجود در آشپزخانه پدید آورید. 1


آشنایی با ویژگی های کابینت های آشپزخانه

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت با توجه به مواد به کار رفته و مواد سازنده به چند نوع تبدیل می شوند.مهم ترین کابینت های آشپزخانه باتوجه به نوع مواد سازنده عبارتند از:
 
کابینت آشپزخانه از نوع چوب
از متریال های سازنده کابینت های آشپزخانه قدیمی اما محبوب در میان مردم ایران متریال چوب می باشد.

با توجه به ماده سازنده و نوع ترکیبات این کابینت ها موارد انواع کابینت های زیر را شامل می شوند که عبارتند از:

انواع کابینت ام دی اف

روکش چوبی

پی وی سی

ممبران

هایگلاس

در کابینت هایی که با متریال چوب ساخته می شوند اکثرا از چوب های زیر استفاده می شوند:

گردو

راش

بلوط

خرده چوب

چوب مصنوعی

صنوبر

انجیلی

درخت گلابی
 
کابینت آشپزخانه از نوع فلز
یکی از انواع کابینت های آشپزخانه ، کابینت های فلزی می باشد که از آنها به عنوان کابینت منسوخ شده یاد می شود. اما از مزایای این کابینت ها می توان به ارزان قیمتی آن اشاره کرد.

جنس این نوع کابینت ها عبارتند از:

فولاد خام

ورق گاوانیزه

استیل

این نوع کابینت ها با توجه به ویژگی هایی همچون نوع جنس موادسازنده، کیفیت، قیمت و زیبایی به بهترین پیشنهاد برای کابینت آشپزخانه تبدیل شده است.
 
انواع کابینت آشپزخانه بر اساس نحوه اتصال و ساخت
همانطور که می دانید دسته بندی طرح کابینت آشپزخانه به دو قسمت تقسیم می شوند که عبارتند از:

کلاسیک

مدرن

کابینت های مدرن فضایی کاملا شیک و لاکچری را فراهم می آورند و زیبایی اشپزخانه را دو چندان می کند. در ساخت کابینت های مدرن عمدتا از نوع ترکیب مواد پلمیری، فلز، پلاستیک و همچنین چوب استفاده می شود. اما کابینت های کلاسیکعمدتا از جنس چوب هستند و آشپزخانه را تجملگرا نشان می دهد.

به طور کلی کابینت های کلاسیک از طرح های شلوغ و پر زرق و برق بهره می برند و همچنین یکی از ویژگی های منحصربفرد در مورد کابینت کلاسیک گرما و صمیمت است که به افراد خانواده القا می شود.

با توجه به مطالب بالا ونحوه پوشش دهی آشپزخانه می توان کابینت های آشپزخانه را در طراحی به شکل زیر طراحی نمود.
 
نصب یک طرفه بر دیوار آشپزخانه
یکی از بهترین پیشنهاد ها برای آشپزخانه های کوچک نصب کابینت یک طرفه است. یا  به زبان ساده تر طراحی کابینت در صورتی که تنها یک طرفه آن به دیوار آشپزخانه وصل باشد با انجام این کار فضای آشپزخانه به کلی دستخوش تغییرات ویژه می شود و به طورکلی زیبایی آشپزخانه دو چندان می شود.
 
نصب دو طرفه بر دیوار آشپزخانه
یکی دیگر از طرح های موجود برای نصب کابینت نصب به صورت دو طرفه می باشد. که برای انجام این کار دو طرفه کابینت به دیوار های آشپزخانه متصل شوند. این طرح برای آشپزخانه هایی که به صورت مستطیل شکل هستند بهترین طرح موجود است زیرا به زیبایی هرچه تمام تر آشپزخانه ختم می شود. 2
 

8 نکته مهم در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه که احتمالا نمی‌دانستید!


1. از انتخاب رنگ‌های ترند و مد سال، به صورت غالب بپرهیزید!
در همین ابتدای کار بهتر است بگوییم که انتخاب رنگ‌های مد و تِرند سال، به همان سرعتی که جذاب هستند و در نظر بینده جلب توجه می‌کنند، از مُد هم می‌افتند و به زودی، مخاطب از دیدنش خسته می‌شود. خصوصا اگر منزلی دارید که آن را اجاره می‌دهید، سعی کنید از کابینت‌های مد روز استفاده نکنید؛ زیرا همانطور که ذکر شد، این رنگ‌ها به سرعت از مُد می‌افتند و مجبور هستید، آن‌ها را برای مستاجرهای جدید تعویض نمایید.

طبق یک قاعده‌ی کلی، پیشنهاد می‌شود از کابینت‌هایی استفاده کنید که مدت‌ زمان بیشتری می‌توانند مُد باشند. با یک نگاه کلی می‌توان فهمید که کابینت‌های ساده که ابزار یراق‌های زینتی کمتری دارند، دوام بیشتری در آشپزخانه شما خواهند داشت و زیبایی خود را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. بنابراین در اولین گام، پیشنهاد می‌کنیم از انتخاب مدل‌های عجیب و رنگ‌های خاص تا جای ممکن بپرهیزید و یا به اندازه‌ی محدود از آن‌ها استفاده کنید.
 
2. از رنگ‌هایی استفاده کنید که در دکوراسیون منزل بیشتر کاربرد دارند
در دکوراسیون منزل، رنگ‌های ساده کاربرد بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارند. در انتخاب رنگ کابینت ، سعی کنید ازین رنگ‌ها بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال، رنگ‌هایی مانند کرم، سفید، مشکی، قهوه‌ای، رنگ چوب ، بژ، خاکستری و رنگ‌های خانواده‌ خنثی، کاربرد بیشتری در دکوراسیون و چیدمان منزل دارند.

بهتر است یکی از رنگ‌هایی که در طراحی کابینت آشپزخانه‌تان مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی ازین رنگ‌ها باشد تا هم هارمونی و هماهنگی لازم بین اجزای منزل‌تان را راحت‌تر به وجود بیاورید و هم از رنگ‌هایی استفاده کرده باشید که با سلایق بیشتری جور و هماهنگ در می‌آیند.

آشنایی با ویژگی های کابینت های آشپزخانه
 
3. از رنگ‌های خاص، به صورت محدود و جزئی استفاده کنید
استفاده از رنگ‌هایی که جلوه‌ی بیشتری دارند، جسارت خاصی می‌طلبد و اگر چه در وهله‌ی اول زیبایی بیشتری دارد و بسیار جلب توجه می‌نماید، اما همانطور که اشاره شد، استفاده‌ی افراط‌گونه از آن‌ها، باعث آزار ذهن و خستگی مخاطب می‌شود. استفاده از رنگ‌های خاص باید به صورت محدود و جزئی باشد تا باعث خستگی نشده و در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد، بتواند با تعویض آن‌ها، رنگ دکوراسیون را به شکل دیگری تغییر دهد و با این روش، تغییر و تحول در چیدمان منزل‌ ایجاد کند.

اگر تمایل دارید دکوراسیون آشپزخانه‌تان رنگ قرمز داشته باشد، تنها قسمت‌هایی از کابینت‌های آشپزخانه را به رنگ قرمز انتخاب کنی

د. به عنوان نمونه، از کابینت‌های سفید رنگ استفاده کنید و دستگیره‌های کابینت و قسمت‌های کوچکی از دکور آشپزخانه و یا یکی از کابینت‌های دکوری یا طاقچه‌ای را به رنگ قرمز انتخاب کنید.

با این روش، هر گاه که از رنگ قرمز خسته شدید، می‌توانید به راحتی و با صرف هزینه‌ی اندک، رنگ دیگری را جایگزین آن کنید و با این روش، تغییرات زیبا و متنوعی در آشپزخانه ایجاد کنید.
 
4. اگر فضای آشپزخانه‌ تان کوچک است از رنگ‌های روشن و براق استفاده کنید
رنگ‌های روشن و خصوصا نمونه‌های براق آن، نور را بیشتر بازتاب می‌دهند. بازتاب نور بیشتر، باعث می‌شود فضای آشپزخانه روشن‌تر و دلبازتر به نظر برسد؛ چنانچه فضای آشپزخانه‌تان کوچک است یا فاقد پنجره است، نباید با انتخاب رنگ کابینت‌ تیره ، فضا را دلگیر‌ و بسته کنید.

در چنین آشپزخانه‌هایی، اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های تیره دارید، باید به صورت محدود از رنگ‌های تیره استفاده کنید تا مانع بازتاب و انعکاس نور در فضای آشپزخانه نشوید.

یکی از بهترین کابینت‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، کابینت هایگلاس سفید است. این کابینت به دلیل آنکه بسیار براق است و همانند شیشه و آینه، نور را منعکس می‌کند مثل یک منبع نوری، فضای آشپزخانه را روشن‌ می‌نماید و باعث می‌شود آشپزخانه‌تان بزرگتر از ابعاد اصلی‌اش به نظر برسد.
 
5. از رنگ‌های خنثی، بیشتر استفاده کنید
رنگ‌های خنثی، یک ویژگی متمایز و بسیار جالب توجه دارند و آن هم قدرت تطبیق و هماهنگی با سایر رنگ‌هاست؛ بنابراین بسیار منطقی است اگر یکی از رنگ‌های کابینت‌ آشپزخانه‌تان، یک رنگ خنثی باشد.

رنگ‌های خنثی، رنگ‌های روشن خانواده‌های رنگی را شامل می‌شود. به عنوان مثال، کرم ، سفید، خاکستری روشن و بژ، در گروه خانواده‌ی رنگ‌های خنثی به حساب می‌آیند.
 
6. به محیط اطراف و دکوراسیون داخلی منزل توجه کنید
فارغ از آن که چه چیزی زیباست و چه چیزی را دوست دارید، هماهنگی بین اجزای کلی خانه را نباید از یاد ببرید.

اگر خانه‌ی شما دارای گچ‌بری‌های کلاسیک و نئوکلاسیک است، استفاده از کابینت مدرن چندان گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه شما نیست و یا در مثالی دیگر، اگر بخش زیادی از تزئینات داخلی منزل شما چوبی است، بهتر است بخشی از کابینت آشپزخانه‌تان را نیز چوبی انتخاب کنید و یا دستکم، در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه، رنگ قهوه‌ای و طرح چوب را در نظر بگیرید.

هماهنگی بین اجزای منزل، از اصلی‌ترین مواردی است که باعث می‌شود اجزای منزل‌تان زیبا به نظر برسند و باعث آرامش و حظ بصری در نگاه بیننده شوند.
 
7. به رنگ دیوار‌ها و کف‌پوش آشپزخانه توجه کنید
یکی دیگر از آیتم‌های مهم که در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه باید بدان توجه کرد، هماهنگی رنگ کابینت‌ها با رنگ دیوارها و رنگ کف‌پوش آشپزخانه است.

اگر چه بیشتر دیوار آشپزخانه را کابینت‌ها می‌پوشانند اما هنوز هم سهم قابل توجهی از دیوارها، قابل دیدن هستند و کف آشپزخانه نیز، قسمتی از آشپزخانه است که قابل مشاهده بوده و سهم ویژه‌ای در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه دارد.

اگر رنگ دیوار و کاشی آشپزخانه‌تان را نمی‌پسندید و یا رنگی که انتخاب می‌کنید در هماهنگی با این رنگ نیست، پیشنهاد می‌دهیم پس از اتمام کار، از کاشی بین کابینتی استفاده کنید.

کاشی بین کابینتی، انواعی از کاشی‌های زیبا و مستحکم هستند که طرح‌ها و مدل‌های جذاب‌تری نسبت به کاشی‌های معمولی آشپزخانه دارند و باعث زیبایی بیشتری در آشپزخانه می‌شود.

علاوه بر این، استفاده از کاشی بین کابینتی، راهکار مناسبی است تا چنانچه از رنگ کاشی‌های آشپزخانه‌تان راضی نیستید، آن‌ها را بپوشانید.
 
8. جسور باشید و از انتخاب رنگ‌های خاص نهراسید
اگر چه در کل این مقاله تاکید ما بر این اصل بود که از رنگ‌هایی استفاده کنید که در زمره‌ی رنگ‌های رایج و نرمالی باشند که معمولا در دکوراسیون و چیدمان داخلی منزل به کار می‌روند، اما ابدا منظورمان این نیست که از رنگ‌ها و ترکیب رنگ‌های خاص و جدید استفاده نکنید. مادامی که ترکیب رنگ موردنظرتان، از حد افراط و تفریط عبور نکرده باشد و اعتدال و میانه‌روی را دستور کار خود قرار داده باشید، آشپزخانه، زیبایی خود را حفظ خواهد نمود و چه بسا منبع الهام نیز باشد.

به عنوان مثال، رنگ طلایی، یک رنگ بسیار قوی در چیدمان است و نباید به صورت افراطی و زیاد، مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما استفاده محدود از رنگ طلایی و ترکیب آن با رنگ‌هایی مثل سفید، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای، نه تنها زشت نیست بلکه به زیبایی چیدمان آشپزخانه نیز می‌افزاید و حالتی لوکس و اشرافی به آن می‌بخشد. می‌توانید کابینت‌های رنگ چوب را با دستگیره‌های طلایی یا برنجی ترکیب کنید و یا شیرآلات آشپزخانه‌تان را از رنگ طلایی انتخاب کنید.

استفاده محدود از رنگ‌هایی مانند نقره‌ای، مسی، طلایی، برنجی، قرمز، صورتی، آبی، مشکی، نوک مدادی و سایر رنگ‌هایی که انرژی بیشتری نسبت به رنگ‌های خنثی و ساده‌تر دارند، باعث می‌شود یک آشپزخانه منحصربفرد و لوکس داشته باشید که هم خودتان و هم میهمانان‌تان از دیدن آن لذت و حظ کافی ببرند.
 

سخن پایانی

انتخاب رنگ کابینت باید به گونه‌ای باشد که با دکوراسیون و چیدمان منزل شما، هماهنگی و هارمونی ایجاد کند و بتواند یک ترکیب رنگی زیبایی را به وجود بیاورد.

هماهنگی در ترکیب رنگ‌های خانه و آشپزخانه، تنها محدود به کابینت‌های آشپزخانه نمی‌شود؛ بلکه این اصل مهم، باید در جای‌جای منزل‌تان وجود داشته باشد.

یک دکوراسیون زیبا و نفیس، هر چند هم که گرانقیمت و جذاب باشد، اما اگر هماهنگی بین آن رعایت نشده باشد، زیبا نخواهد بود و حتی ممکن است آزار دهنده نیز باشد؛ همانطور که نت‌های موسیقی در کنار هم یک سمفونی یا یک موزیک زیبا را به وجود می‌آورند و حتی گرانبهاترین جواهرات هم، چنانچه نا به جا و ناهماهنگ در کنار هم قرار بگیرند، زشت و بدترکیب می‌شوند و توی ذوق بیننده می‌زنند. 3

پی نوشت:
1.www.hamisakht.com
2.www.setare.com
3.www.auxwood.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.