همه آنچه که پیش از خرید میز کامپیوتر باید بدانید

با توجه به آنکه امروزه اکثر مردم در خانه های کوچکی زندگی می کنند، خرید لوازم دکوراسیون در ابعاد استاندارد، به آنها کمک خواهد کرد تا از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرند. از این رو در این مطلب راهنمای خرید میز کامپیوتر را به شما ارائه داده ایم تا با در نظر گرفتن این فاکتورها، اقدام به خرید میز کامپیوتر مناسبی کنید.
چهارشنبه، 12 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که پیش از خرید میز کامپیوتر باید بدانید

معرفی انواع مختلفی از میز رایانه

 
مدل استاندارد
همه چیز در این مدل از میزهای کامپیوتری استاندارد و مناسب است.

ارتفاع میز کامپیوتر استاندارد چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر است و از این نظر مناسب استفاده افراد با قد متوسط می باشد.

معمولا اغلب این نوع از میزها دارای صفحه ای کشویی برای قرار دادن کیبورد و فضاهایی ویژه برای گنجاندن کیس و دستگاه های چاپگر بر روی خود هستند.

از نظر قیمتی نیز واقعا مدل های ارزنده و گزینه های مقرون به صرفه ای خصوصا برای کاربران خانگی رایانه ای به حساب می آیند.
 
مدل تاشو
میز کامپیوتر تاشو یکی از بهترین گزینه ها برای هر کسی است که از فضای زیادی در محیط کار و یا خانه خود برخوردار نیست.

این مدل از میزها در واقع محصولات ایده آلی برای همراهی همیشگی حتی در طول سفر نیز می باشند و می توان به راحتی از آن ها استفاده نمود.

میزهای تاشو از قابلیت های کاربردی چند منظوره ای برخوردار بوده و از استحکام نسبتا قابل قبولی نیز برخوردارند.
 
مدل L شکل
میزهای کامپیوتری ال شکل از گذشته تا به امروز همواره جزئی از محبوب ترین مدل های موجود در بازار به شمار می آمدند.

این میزها در اصل دو قسمتی بوده و از کنار هم قرار دادن آن ها شکل L حاصل می شود.

معمولا کسانی که نیاز به فضای زیادی برای قرار دادن سیستم رایانه و دیگر تجهیزات خود دارند از این مدل میزها استفاده می کنند.

از میزهای ال شکل بهتر است در کنار دیوارها بهره گیری شود.
 
مدل U شکل
در بین تمامی میزهای کامپیوتر تولید شده در بازار بیشتری فضای ممکنه را همین میزهای یو شکل اشغال می کنند.

از نظر ساختاری از سه تکه تشکیل می شود که یکی در وسط و دوتای دیگر در طرفین آن قرار داده می شوند.

اما خوب امروزه مدل های یکپارچه زیادی نیز از آن ها طراحی و به بازار عرضه شده است.

معمولا کسانی که نیاز به استفاده از مانیتورهای بزرگ و تجهیزات جانبی فراوان در هنگام استفاده از کامپیوتر خود دارند به سراغ خرید این مدل از میزها می روند.

همه آنچه که پیش از خرید میز کامپیوتر باید بدانید
 
مدل مدیریتی
میز کامپیوتر مدیریتی در واقع همان مدل استاندارد است که تنها از تعدادی کشو و کمد بیشتری در بخش داخلی خود برخوردار است.

البته ناگفته نماند که از نظر ظاهری نیز با توجه به تناسب کاربری این میزها برای مدیران، بسیار شیک تر و زیباتر ساخته می شوند.

هم‌چنین این میزها از نظر ارتفاعی همچون مدل های استاندارد بوده و تنها از عرض بیشتری بر روی صفحه خود برخوردار هستند.

البته توجه داشته باشید که یک مدل دیگر از میزهای کامپیوتری نیز در بازار موجود می باشد که مخصوص گیمرها طراحی و تولید شده است و تنها اگر عاشق انجام بازی های رایانه ای آن هم برای چندین و چند ساعت متوالی هستید، بهتر است از آن ها استفاده نمایید. 1
 

ابعاد استاندارد میز کامپیوتر

ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر از نظر اصول ارگونومیک ۷۶ سانتی متر است؛ البته این عدد بسته به قد شما، می تواند از ۷۰ تا ۷۶ سانتی متر متغیر باشد.

عمق مناسب صفحه رویی میز کامپیوتر در کوچک ترین حالت ۶۰سانتی متر است

عرض میز نیز ۷۵ سانتیمتر است.

بسته به نیاز کاربر، این اندازه ها می تواند متفاوت باشد؛ مثلا یک فردی که لوازم روی میزش زیاد است، طبیعتا نیاز به میزی با عرض زیادتر دارد.

البته در مورد طول و عرض میز های کامپیوتر فراتر از ابعاد استاندارد، یک نکته مهم وجود دارد و آن هم فاصله مانیتور با شماست که نباید کمتر از ۴۰ سانتی متر و بیشتر از ۵۰ سانتی متر شود.

زیر صفحه رویی میز کامپیوتر، یک صفحه مخصوص کیبورد در نظر گرفته شده که به صورت کشویی بیرون می‌آید.

فاصله مناسب این صفحه با صفحه بالایی، بین ۷ تا ۱۰ سانتی متر و حداقل عرض آن ۵۰ سانتی متر است. همچنین هنگام کار با کیبورد، مچ دست و ساعدتان باید با هم در یک راستا و در زاویه 90-95 درجه قرار بگیرد.
 

بهترین جنس میز کامپیوتری

 
۱. میزهای چوبی
میزهای چوبی جزء قدیمی‌ترین ها هستند. بعضی از آن‌ها کاملا از چوب ساخته شده و بعضی دیگر اسکلت و پایه‌های فلزی دارند و فقط رویه میز از جنس چوب است.

توجه کنید که در محیط‌ هایی که از رنگ تیره استفاده شده یا فضا کم است، حتی‌الامکان از انتخاب میز چوبی پرهیز کنید؛ زیرا فضای شما را کوچک‌تر نشان می‌دهد.
 
۲. میز شیشه ای
این میزها تقریبا مدرن‌تر هستند. در بیشتر مواقع، اسکلت میز از جنس فلزی یا چوبی تولید شده و رویه میز شیشه ای می باشد.

در حالی که شیک است، اما خیلی سریع لک می‌شود و جای انگشتان روی شیشه می‌ماند.

فضا را روشن تر خواهد کرد اما شاید بازتاب نور از صفحه میز به چشم هایتان در زمان فعالیت برخوزد کند و اذیت شوید!
 
۳. میز فلزی
رویه این میزها در برابر لکه و خراش بسیار مقاوم است اما به علت اینکه سطح میز از جنس فلزی است معمولا سرد است و ممکن است در زمستان اذیت شوید.

گاهی در این نوع میز از پایه‌های فلزی و رویه شیشه ای یا ام دی اف استفاده می‌شود.
 
۴. میز MDF
از وزن کمتر و قیمت مقرون به صرفه‌تری برخوردار است و به راحتی قابلیت حمل و جابجایی دارد.

در برابر رطوبت، فشار، ضربه و حرارت آسیب‌ پذیر است و مقاومت قابل قبولی در شرایط مختلف از خود نشان نمی‌دهد.

معمولا برای افزایش استحکام و زیبایی بیشتر میز در لبه‌های میز از نوار پی وی سی استفاده می‌شود. 2
 

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید میز کامپیوتر

 
انتخاب نوع
اولین اقدام برای خرید میز کامپیوتر توجه به نوع آن است که برای این منظور ما در بخش قبلی از همین مطلب شما را با انواع مختلفی از آن ها آشنا کردیم.

حال این شما هستید که باید با در نظر گرفتن بودجه و هم‌چنین بزرگی و کوچکی فضایی که قرار است از میز کامپیوترتان در آن استفاده کنید، بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.
 
اندازه و وزن میز
مورد دوم در انتخاب میز کامپیوتر مربوط به اندازه و وزن آن می شود. در زمینه اندازه میز بایستی به ارتفاع کلی میز و هم‌چنین طول و عرض آن نیز توجه لازم را داشته باشید.

اگر میز شما از ارتفاع ثابتی برخوردار است، حتماً برای راحتی خود در استفاده از آن به سراغ خرید صندلی کامپیوتر با قابلیت تنظیم اندازه آن بروید.

از طرفی نسبت به پهنا و طول صفحه میزتان نیز بی توجه نباشید اگر از مانیتور بزرگ و یا وسایل جورواجوری بر روی میزتان استفاده می کنید حتما به سراغ خرید میزهایی با صفحات رویی بزرگ برای خود باشید.

در خصوص وزن نیز مینینیم توصیه می‌کند نه به سراغ میزهای خیلی سنگین بروید که جا به جایی آن برایتان دردسرساز باشد و نه هدف خریدتان میزهای سبک باشد که از قابلیت استحکام کمی برخوردارند.
 
جنس میز
جنس میز کامپیوتر از حمله فاکتورهای مهم و تاثیرگذار هم بر روی وزن میز و هم بر روی قیمت آن است، با این حال یادتان باشد عمده میزهای کامپیوتر از انواع و اقسام چوب ها و خصوصا MDF ساخته می شوند.

علاوه بر توجه به جنس میز توصیه می کنیم به جنس روکش آن نیز عنایت لازم را داشته باشید. بهتر است به دلیل استفاده روزانه اغلب کاربران کامپیوتری از میزهای خود، جنس میز یا روکش آن ضد آب و ضد خط و خش باشد.
 
نوع و جنس پایه
مورد دیگری که در انتخاب و خرید میز کامپیوتر باید به آن دقت کنید، نوع و جنس پایه در نظر گرفته شده برای میزتان است.

برخی از میزها دارای پایه هایی ثابت و برخی دیگر دارای پایه هایی متحرک با قابلیت قفل پذیری جهت جلوگیری از حرکت میز بر روی سطوح هستند.

انتخاب در این خصوص برعهده خودتان است با این حال مینینیم توصیه می‌کند که حتما بایستی پایه میز از جنس مرغوب و باکیفیتی برخوردار باشد تا بتواند وزن سیستم و نیروی کاری شما را بر روی خود به خوبی تحمل کند.
 
فضای بیشتر
فاکتور مهم بعدی که باید به آن توجه کنید مربوط به فضای بیشتر تعبیه شده بر روی میزتان است. این فضا می تواند به صورت کشو و یا کمدی برای قرار دادن نوشت افزارهایتان باشد و یا اصلا یک کتابخانه و محفظه ای برای قرار دادن پرینتر، اسکنر و دیگر لوازمی از این قبیل برایتان به حساب آید.

فراموش نکنید که جا دار بودن میزهای کامپیوتر خصوصا برای کسانی که از دسته کاربران پروپاقرص آن به حساب می آیند و ساعات زیادی از عمر خود را به صورت نشسته پای این مدل از میزها سپری می کنند، بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که میز انتخابی تان از وسعت مناسبی برخوردار باشد، می توانید قطعات مختلف کامپیوتری خود را با فاصله ای خوب از هم قرار دهید تا گردش هوا به خوبی برقرار شود و سیستمتان نیز کارایی بهتری داشته باشد.
 
راحتی در استفاده
توصیه می کنیم در صورت خرید فیزیکی یک میز کامپیوتر حتما پشت آن بنشینید و یا در صورت خرید اینترنتی کالای مورد نیازتان به نظر دیگر خریداران آن محصول نیز توجه کافی را داشته باشید.

فراموش نکنید که ناراحتی در حین استفاده از میزهای کامپیوتر، ناهارخوری و میز تحریر می تواند در دراز مدت سبب ایجاد مشکلات جبران ناپذیری برایتان شود.

پس حتما به ابعاد میز و طراحی مناسب آن برای قرار دادن دست ها و پاهایتان بدون برخورد آن ها به سیم های برق موجود در زیر میز دقت لازم را مبذول نمایید.
 
قیمت میز کامپیوتر
قیمت میز کامپیوتر با در نظر داشتن تمامی موارد فوق تعیین می شود و بهتر است شما پیش از وارد شدن به بازار فروش این قبیل از محصولات ابتدا میزان بودجه خود را مشخص کنید تا به صورت خودکار انتخاب هایتان محدود شده و سپس از میان آن ها بهترین را برای خود برگزینید.


ویژگی‌های مهم دیگر میز کامپیوتر

اگر ساده‌گرا هستید، احتمال دارد فقط یک میز مسطح با چهار تا پایه برای کامپیوترتان بخواهید اما اگر چیزی بیشتر از یک میز کامپیوتر ساده می‌خواهید، پس هنگام خرید، ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید:
 
۱. مرتب نگهداشتن سیم‌ ها
اگر کامپیوترتان به‌طور کل بدون سیم کار می‌کند مشکلی با سیم‌ها نخواهید داشت، در غیراینصورت به فکر میزی باشید که بتوانید سیم‌های مربوط به کامپیوتر و ابزارهای دیگرتان را مرتب کنید.

هنگام خرید میز کامپیوتری بخرید که بخش‌هایی برای مخفی نگهداشتن سیم‌ها داشته باشند. در بازار انواع میزهایی وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهند.

با خرید چنین میزی دیگر مجبور نیستید، نیمی از سطح رویه میزتان را به سیم‌ها اختصاص دهید.
 
۲. سینی یا ریل کشوی صفحه‌کلید
میز کامپیوتری بخرید که سینی یا ریل کشوی صفحه‌کلید داشته باشد. البته اگر فردی قدبلند هستید، ممکن است جایتان را کمی تنگ کند.

سینی صفحه‌کلید، وسیله‌ای بسیار مفید است و با کمک آن دیگر مجبور نیستید، فضایی از میز را به صفحه‌کلید کامپیوتر اختصاص دهید. موقع خرید میزی که به سینی صفحه‌کلید مجهز است، مطمئن باشید که این سینی محکم و باکیفیت باشد و ریل آن نرم و روان کار کند.
 
۳. میز ارگونومی
این روزها از واژه ارگونومی برای محصولات بسیاری استفاده می‌شود. ارگونومی به معنای متناسب کردن شرایط محیط کار با ویژگی‌ها و نیازهای انسان‌هاست.

متاسفانه بیشتر محصولاتی که امروزه در بازار تحت عنوان ارگونومیک عرضه می‌شود، ادعایی بیش نیست. کار با بسیاری از این محصولات با وجود ارگونومیک بودن، اصلا راحت نیست.

از این محصولات به‌طور نمونه می‌توان به صفحه‌کلید زاویه‌دار یا منحنی اشاره کرد. برخی از افراد می‌گویند کار با این نوع صفحه‌کلید که به‌اصطلاح ارگونومیک است، بسیار سخت و پرزحمت است.

با اینحال نباید ارگونومی بودن را به‌طور کل کنار گذاشت. موقع خرید میز کامپیوتر باید میزی بخرید که وقتی پشت آن می‌نشینید، بدن‌تان در وضعیت راحتی قرار بگیرد.

همه آنچه که پیش از خرید میز کامپیوتر باید بدانید
 
۴. محلی برای نگهداری وسایل
هنگام خرید میز کامپیوتر به خرید کشو یا کابینت مخصوص میز توجه کنید. بدین ترتیب روی میزتان کاملا خالی و خلوت باقی می‌ماند.

البته بیشتر میزها کشو هم دارند اما اگر می‌خواهید میز کامپیوتری بخرید که ساده است و فقط چهار پایه دارد، خرید کشو ضروری به نظر می‌رسد.

البته برخی وسایل متعددی هنگام کار کنار خود دارند و فقط چند کشوی ساده نیازشان را برطرف نمی‌کند. می‌توانید علاوه‌بر کشوهای میز، کشو یا کابینت جدا هم بخرید و کنار میز بگذارید.

همچنین قفسه هاچ (Hutch) هم می‌توانید بخرید و کنار میز کامپیوترتان قرار دهید و کتاب‌ها و برخی از وسایل‌تان را درون آن قرار دهید و اتاق‌ و میز کامپیوتر منظمی داشته باشید.
 
۵. چرخ زیر میز
اگر می‌خواهید میز یا کیس کامپیوترتان را به‌راحتی جابه‌جا کنید، برای آنها چرخ‌های مخصوص زیر میز یا مبلمان بخرید. 3

پی نوشت:
1.www.mininim.ir
2.www.setare.com
3.www.daraje.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.