آموزش ساخت انواع اسلایم

شاید قبلا این ماده خارق‌العاده را در اسباب‌ بازی‌ فروشی‌ ها یا دست بچه‌های دیگران دیده باشید و برایتان سؤال پیش آمده باشد که واقعا اسلایم چیست؟ در این مطلب درباره اسلایم، انواع آن و درست‌ کردن یک مدل از آن در منزل صحبت خواهیم کرد.
چهارشنبه، 12 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آموزش ساخت انواع اسلایم

اسلایم چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اسلایم ماده ای خمیری که حالت ژله ای دارد و برای پرورش خلاقیت کودکان از آن استفاده میشود.

این خمیر به خمیر جادویی شهرت دارد و کودکان می توانند به راحتی با آن اشکال واجسام مختلفی درست کرده وبدون اینکه جایی را کثیف کرده باشند و زحمتی برای والدین خود ایجاد کنند، خلاقیت فکری و ذهنی خود را پرورش دهند وباید ذکر کرد که خمیر ژلاتینی اسلایم در رنگ هاو اسانس های متنوعی قابل عرضه است.
 

فواید اسلایم

خمیر اسلایم یک خمیر بازی قابل حمل است که هزینه زیادی نداردو شما میتوانید این خمیر ژلاتینی راهمه جا با خود ببرید وکودکتان را علاوه بر این که سرگرم کرده اید به پرورش خلاقیت ذهنی حسی او کمک می کنید. اسلایم از مواد کاملا بهداشتی تهیه می شود که دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی داراست.

کار کردن با اسلایم وتبدیل آن به اشکال مختلف باعث می شود تنش های عصبی واسترس از فرد دور شود یکی دیگر از فواید اسلایم داشتن تنوع رنگ است که بسیار در نظر کودکان ونوجوانان خوشایند وجذاب است. لازم به ذکر است که بزرگسالان هم برای سر گرمی وتفریح میتوانند از اسلایم بهره ببرند.

خاصیت دیگر اسلایم که خیلی باعث محبوبیت آن شده در امرتمیز کاری میباشد شما می توانید از این خمیرجادویی در تمیز کردن اطراف کلید و پریز منافذ بلند گو و اسپیکر سینمای خانگی و ضبط، تلفن همراه، فضای بین دکمه های ریموت کنترل، کیبورد کامپیوتر  و یا لب تاپ و خلاصه هر جایی که دسترسی آسان به آن ندارید بدون گذاشتن هیچ ردی تمیز کنید. 1
 

مضرات اسلایم

از جمله مضرات اسلایم این خمیر برای کودکان این است که در ترکیب آن از پودری که برای کشتن سوسک وحشرات موذی استفاده می شود وجود دارد.

نام این پودراسید بوریک است که یک ماده سمی خطرناک است با وجود همه تبلیغاتی که از فواید بازی اسلایم میشود ولی این خمیر باعث مسموم شدن تعداد زیادی کودک هم شده که مراکز علمی در استفاده از آن هشدار داده اند و خواستار جمع آوری آن از مراکزخرید شده اند.

اسید بوریک که به بور و بوراکس هم مشهور است این ظرفیت را دارد که برروی قدرت باروری افراد هم تاثیر بگذارد. شما میتوانید ژل اسلایم را در خانه با موادی بی خطر مثل (چسب چوب ،نشاسته ذرت و رنگ های خوراکی ) بسازید و از آن لذت ببرید و نکته قابل توجه این است که رده ی سنی کودکان در استفاده از این خمیر بازی چهار سال به بالا میباشد.
 

چرا همه اسلایم را دوست دارند؟

اسلایم به‌دلیل ویژگی‌های جالب‌توجهش بسیار محبوب است و به‌جز سرگرمی کاربردهای دیگری هم دارد.

برای مثال اسلایم می‌تواند در آموزش ساختار پلیمرها، علم مواد و واکنش‌های شیمیایی به کودکان کمک‌کننده باشد.

اما اسلایم صرفا برای کودکان نیست. فشاردادن و له‌کردن آن بین انگشت‌ها بدون اینکه ذره‌ای به دست‌ها بچسبد، می‌تواند روش خوبی برای تسکین استرس باشد.

به‌همین‌دلیل بسیاری از افراد به حالت کشسانی و غیرچسبناک آن علاقه‌مند هستند.

یک ویژگی جالب اسلایم این است که از ترکیباتی خانگی و ابتدایی درست می‌شود اما بعد از مخلوط‌شدن، در عرض چند دقیقه به ماده‌ای کاملا متفاوت تبدیل می‌شود.
 

ساختار شیمیایی اسلایم چگونه است؟

در اسلایم پلیمرها و فعال‌کننده بور پیوندهای شیمیایی انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کنند که نسبت به محیط اطراف مانند مایع واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر انواع اسلایم نمونه‌هایی از پلیمرها هستند. پلیمرها مولکول‌هایی هستند که از پیوند زنجیره‌هایی از اجزای تشکیل‌ دهنده به یکدیگر ایجاد شده‌ اند.

آب جزء اصلی اسلایم است و دو ترکیب مهم دیگر آن چسب مخصوص و بور (محلول بوراکس) هستند.

درباره اسلایم چه میدانید؟
 

انواع مختلف اسلایم کدام‌اند؟

اسلایم انواع مختلفی دارد و بسیار متنوع است. برخی از محبوب‌ترین انواع اسلایم عبارت‌ اند از:

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم اکلیلی؛ زیبا و براق
این اسلایم همان اسلایم معمولی ساده است که با پودر اکلیل مخلوط شده است.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم کهکشانی یا گلکسی
این اسلایم هم همان اسلایم معمولی است که در آن رنگ‌های براق و متالیک هفت‌رنگ به کار رفته است و نمایی کهکشانی دارد.

درون آن ممکن است از ستاره‌های براق یا پلی‌استر هم استفاده شده باشد. معمولا اکلیلی هم هست.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم پاک‌کننده؛ عالی برای کیبُرد
آیا می‌دانستید از اسلایم می‌توان برای تمیز کردن لابه‌لای دکمه‌های کیبورد، دریچه‌های تهویه ماشین، ریموت کنترل و سایر وسایل الکترونیکی استفاده کرد؟

اسلایم پاک‌کننده کمی سفت‌تر است و درست مانند برس پرزدار می‌تواند گردوغباری و آلودگی چسبیده به لابه‌لای دکمه‌های کیبورد را تمیز کند.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم کرکی؛ نرم و پفی وخامه ایی
این اسلایم بسیار جذاب و نرم است و وقتی آن را فشار می‌دهید انگار مارشملو (پف پفی) را در دست گرفته‌اید. در ایران با نام اسلایم خامه‌ای معروف است.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم دونه برفی؛ ایجاد حسی رضایت‌ بخش
این اسلایم همان اسلایم معمولی است که با گلوله‌های ساچمه‌مانند و دانه‌های پلی‌استر مخلوط شده است. به‌ همین‌ دلیل به آن دانه برفی می‌گویند.

فشاردادن آن حس لذت‌بخشی به شما می‌دهد.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم بدون چسب و بوراکس؛ ایمن برای پوست
بوراکس یک ماده پاک‌کننده است و معمولا به‌عنوان ماده فعال‌کننده در بسیاری از اسلایم‌ها به کار می‌رود.

بااین‌حال ازآنجاکه نباید مدتی طولانی روی پوست بماند و ممکن است باعث حساسیت پوست شود، بهتر است از اسلایم‌های بدون بوراکس استفاده کنید.

درهنگام خرید اسلایم دقت کنید از مقدار مجاز بوراکس که فقط ۴٪ است استفاده شده باشد. اگر باز هم نگران هستید خودتان در منزل اسلایم درست کنید.

آموزش ساخت انواع اسلایم
 
اسلایم شب‌ نما؛ درخشان در تاریکی
این اسلایم‌ها در تاریکی می‌درخشند و انگار از خودشان نور دارند. می‌توانید به راحتی با شامپو و سایر مواد خانگی بی‌خطر از جمله نمک آن را تهیه کنید. 2
 

طرز ساخت خمیر اسلایم

 
مواد لازم جهت تهیه خمیر اسلایم
یک پیمانه آب

نصف استکان چسب چوب

پودر بوراکس یک قاشق غذاخوری  (جا دارد توضیح کوتاهی در مورد پودر بوراکس بدهیم پودر بوراکس سفید رنگ است دارای کریستال های بیرنگ و نرمی میباشد و در آب به راحتی قابل تجزیه شدن است.)

رنگ خوراکی به مقدار لازم

ابتدا یک قاشق غذا خوری پودر بوراکس را با یک پیمانه آب ولرم مخلوط کرده و هم بزنید تا پودر بوراکس در آب حل شود.

در ظرف دیگری نصف استکان چسب چوب را با نصف استکان آب مخلوط کرده رنگ خوراکی رابه مخلوط چسب وآ ب بیافزایید بعد مخلوط را به حل شده پودر بوراکس اضافه کرده و باهم ترکیب کنید ودر مدت زمان 30 ثانیه مخلوط مورد نظر سفت خواهد شد.

خمیر اسلایم را ورز داده تا آماده استفاده شود برای جلوگیری از خشک شدن خمیر آن را درظرف در بسته نگهداری کنید.
 

طرز ساخت اسلایم پفکی

 
مواد لازم
یک قاشق چایخوری وازلین ویک قاشق چایخوری نشاسته ذرت

100 گرم چسب چوب

و مقداری فوم اصلاح

رنگ خوراکی، بوراکس، اکلیل ویک ظرف مناسب

در مرحله اول باید چسب چوب و فوم اصلاح را با هم ترکیب کنید وبعد وازلین وآردذرت را اضافه می کنید همه را با هم به خوبی ترکیب نموده تا مواد کاملا یکنواخت شود به اندازه دو قطره رنگ خوراکی اضافه همه را با هم ترکیب کنید یک قاشق چایخوری پودر بوراکس را به مخلوط بالا اضافه کنید.

دوباره هم بزنید اگر مخلوط حالت شلی دارد وخود را نگرفته است شما میتوانید کمی دیگر پودر بوراکس به آن اضافه کنید خمیر را ورز داده تا زمانی که دیگر به دست نچسبد.

خمیر را بعد از رز دادن نیم ساعت استراح دهید ,باید بدانید که عمر مفید خمیر اسلایم 3تا4 ماه می باشد.
 

طرز ساخت خمیر اسلایم با شامپو

 
مواد لازم
50 گرم شامپو

یک قاشق چایخوری شکر

یک عددظرف مناسب

نصف از شکر رابا 50 گرم شامپوترکیب کنید وقتی خوب مخلوط شد نصف دیگر راهم اضافه کرده و خوب هم بزنید مخلوط شامپو وشکر رابه مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید بعد از گذشت دو ساعت مشاهده خواهید کرد که خمیر اسلایم حاضر است ودیگر به دست نمی چسبد.
 

طرز تهیه خمیر اسلایم خامه ای بدون بوراکس

 
مواد لازم
یک قاشق غذاخوری وازلین

یک قوطی فوم اصلاح

دو قاشق غذاخوری جوش شیرین

500 گرم چسب چوب

یک فنجان محلول نگهدارنده لنز

در ظرف مناسبی چسب چوب و وازلین را مخلوط و به خوبی ترکیب کنید یک قوطی فوم اصلاح را هم اضافه کرده ومخلوط را کاملا با هم ترکیب کنید.

برای رنگی کردن از دو قطره رنگ خوراکی استفاده کنید .کاملا هم بزنید تا رنگ همه جای مخلوط پخش شود.

اگر دیدید مخلوط به خوبی خود را نگرفته مقداری فوم اصلاح به آن اضافه کنید .در ظرف دیگری محلول نگهدارنده لنز را باجوش شیرین ترکیب کنید نصف محلول جوش شیرین را ابتدا به خمیر اضافه کرده ووقتی خوی با هم ترکیب شدند نصف باقیمانده را بریزید وشروع به هم زدن کنید وقتی خمیر سفت شد با دست آن را ورز داده تا یک دست شود.
 

نحوه ی ساخت اسلایم با چسب چوب و شکر

برای ساخت اسلایم با چسب چوب و شکر، درون یک کاسه مناسب مقدار3قاشق غذاخوری چسب چوب می ریزیم ویک قاشق غذاخوری شکر اضافه کرده وهم بزنید تا ترکیب شوند و تا زمانی که به دستنجسبد مخلوط نمایید بعد از ان با دست ورز دهید.
 
روش دیگری برای ساخت اسلایم با چسب چوب
نصف استکان چسب چوب , رنگ خوراکی ونصف استکان پودر بچه

به اندازه دو قطره رنگ خوراکی را به چسب چوب اضافه کرده وبه خوبی هم بزنید بعد پودر بچه را اضافه کنید مخلوط را ترکیب کرده خمیر را ورز داده اگر دیدید خمیر کمی شل است و خود را به خوبی نگرفته است به آن کمی پودر بچه اضافه کنید تا زمانی که دیگر به دست نچسبد .خمیر آماده استفاده می باشد.
 

طرز ساخت اسلایم با مایع دستشویی

در طرز ساخت اسلایم با مایع دستشویی، 50 گرم مایع دستشویی,یک قاشق چایخوری شکر 

ابتدا مایع ظرف شویی را با نصف شکر مخلوط کرده خوب هم بزنید بعد نصف دیگر شکر را بیافزایید خوب هم بزنید درفریزر به مدت 2 ساعت نگهداری  کنید.

اسلایم شما بعد از سپری شدن زمان ذکر شده حاضر است با دست به خوبی ورز دهید.
 

طرز تهیه اسلایم طلایی

روش ساخت اسلایم طلایی،5بسته چسب مایع شفاف,یک قاشق غذاخوری آب ,دو قطره رنگ خوراکی ,مقداری اکلیل طلایی,یک قاشق چایخوری بوراکس,تصف فنجان آب اغ

5 بسته چسب را با  رنگ ویک قاشق آب به همراه اکلیل همه را با هم ترکیب کرده یک قاشق بوراکس را با آب داغ در ظرف دیگری مخلوط کنید تا زمانی که حل و خنک شود هم بزنید بعد به مخلوط چسب اضافه کرده با دست ورز دهید تا خود را بگیرد.

برای تهیه اسلایم اکلیلی همین مراحل را باید طی کنید و هر اکلیلی که دلخواه شماست به آن اضافه کنید. 3


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما