سلامت کودک

نحوه تسکین درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد

چنانچه فرزند نوزادتان به خاطر دندان درآوردن بی قراری می کند و راهی برای آرام ساختن او به ذهنتان نمی رسد، شاید خواندن این مقاله بتواند به شما در رفع این مشکل کمک کند.
پنجشنبه، 20 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه تسکین درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد
در اغلب اوقات زمانی که نوزاد بدخلقی و بی قراری می کند، ناراحتی او را به «دندان درآوردن» نسبت می دهند. اما حقیقت آن است که هیچکدام از ما در مورد احساس واقعی دندان درآوردن نوزاد اطلاع چندانی نداریم چرا که او نمی تواند در چنین مواقعی احساس خود را بیان کند و نیز گریه اش ممکن است به هر دلیل دیگری باشد. همه ما می دانیم که بعضی از نوزادان به هیچ وجه با دندان درآوردن دچار مشکل و اذیت نمی شوند در حالی که بعضی دیگر زمانی که مروارید سفید کوچکی در دهانشان ظاهر می شود به طور فزاینده ای شروع به فریاد زدن می کنند.
 

آرام ساختن نوزادی که در حال درآوردن دندان است

از آنجا که واقعاً نمی دانیم دندان درآوردن چه احساسی دارد، پس چگونه می توانیم به فرزندمان کمک کنیم؟ برای شروع والدین باید آنچه در دهان فرزندشان می گذرد را رصد کرده تا بتوانند مشکلات مرتبط با دندان درآوردن را زودتر پیش بینی کنند. تظاهر اولین دندان نوزاد که معمولاً بین 6 تا 12 ماهگی است عموماً همراه با جاری شدن مقدار زیادی آب از دهان، جویدن اشیاء مختلف و گاهی اوقات بروز بثورات پوستی بر روی صورت یا ناحیه بستن پوشک می باشد. رویش نخستین دندان ممکن است با درد همراه باشد یا امکان دارد برای کوچولویتان تعجب آور یا گیج کننده به نظر برسد. در صورتی که فرزندتان را به خوبی شناخته و با او هماهنگ باشید، زمانی که مشخص شود در حال دندان درآوردن است، به احتمال زیاد منشاء بی قراری او را شناسایی خواهید کرد. زمانی که دندان های بزرگتری مانند دندان های پیش و دندان های آسیاب شروع به ظاهر شدن می کنند، ممکن است مجدداً متوجه جاری شدن آب از دهان همراه با افزایش بدخلقی، بیدار شدن در شب و قرار دادن انگشتان یا دستها در دهانش شوید.
 
نحوه تسکین درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد

به نظر می رسد نوزادان جهت آرام ساختن درد خود به دو راهکار یعنی فشار و سرما متوسل می شوند. اسباب بازی های مخصوص دندان درآوردن وسایلی ایمن جهت جویدن هستند که برای عمل فشار به خوبی عمل می کنند. اما گاهی به نظر می رسد که نوزاد تقریباً هر چیزی که مقابلش است خواه اسباب بازی باشد یا چیز دیگر را به دندان می گیرد و این می تواند به معنای دسته شانه یا برس مو، لبه ی فنجان یا انگشت مادر باشد. در واقع در صورت تمایل می توانید با کمی ماساژ لثه به فرزند خود کمک کنید. به این صورت که یک گاز یا باند تمیز را به دور انگشت خود پیچیده و کمی فشار ملایم بر روی لثه های او وارد سازید تا درد کاهش پیدا کند.
 
به نظر می رسد سرما نیز تا حدودی موجب تسکین نوزاد از درد ناشی از دندان درآوردن می شود. برخی از اسباب بازی های مخصوص جویدن را درون یخچال قرار داده تا سرد شوند و فرزندتان بتواند آنها را درون دهانش قرار دهد. بسیاری از مادران همچنین حوله کوچکی را سرد کرده و اجازه می دهند فرزندشان آن را به دهان بگیرد. علاوه بر آن، بسته به سن فرزندتان می توانید به او غذاهای سردی مانند ماست سرد یا سس سیب سرد جهت تسکین درد بدهید.

 راهکارهای دارویی
بعضی از مادران عنوان می کنند که ژل یا پمادهای مخصوص دندان درآوردن که بدون نیاز به نسخه می توان تهیه کرد حاوی مقدار کمی مسکن موضعی هستند. بهتر است بدانید اثر این داروها موقتی خواهد بود و برای تمام کودکان بی خطر نمی باشند بنابراین قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. به طور مشابه بسیاری از مادران به منظور کاهش درد فرزندشان با اجازه و تأیید پزشک از داروی تیلنول (Tylenol) یا موترین (Motrin) استفاده می کنند اما این داروها اثر درمانی ندارند و اگر قبل از خواب به فرزند خود مقداری دارو بدهید، ممکن است چهار تا شش ساعت بعد از مصرف آن از خواب بیدار شود یعنی زمانی که اثر دارو از بین رفته است.  برخی از داروهای گیاهی و هومیوپاتی مانند روغن میخک یا بابونه نیز برای این منظور به کار می روند اما مجدداً یادآور می شود که پیش از استفاده از هرگونه محصولی که با آن آشنایی ندارید با پزشک خود مشورت کنید.
 
نحوه تسکین درد ناشی از دندان درآوردن نوزاد

آخرین مورد و نه کم اهمیت ترین آن است که حتماً زمان کافی برای عشق ورزیدن و توجه به فرزندتان اختصاص دهید، به ویژه در اوقاتی که به نظر می رسد در حال درد کشیدن است. گاهی اوقات بدخلقی تنها راهی است که نوزاد برای فهماندن احساسات خود و جلب توجه در اختیار دارد. فرزندتان را در آغوش گرفته با او در اطراف خانه حرکت کنید، برایش کتاب بخوانید، با اسباب بازی های جدید بازی کنید یا با او بازی های مختلف انجام دهید و یا اطراف ساختمان قدم بزنید تا حواسش از درد و ناراحتی پرت شود. و مجدداً یادآور می شود که درد ناشی از دندان درآوردن موقتی خواهد بود. زمانی که دندان به راحتی به بیرون آمد فرزندتان دوباره شاد و سرحال خواهد شد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.