اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

در حقیقت کتابخوانی باعث می‌شود که کودک شما به درک صحیحی از دنیای اطراف خود برسد
شنبه، 12 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
اهمیت کتاب خواندن برای کودکان
اهمیت کتابخوانی و داشتن کتاب برای کودکان برای داشتن آینده عالی و موفق‌تر، غیر قابل انکار است. به همین خاطر والدین می‌توانند در همان دوران کودکی این زمینه را برای کودکان خود فراهم کنند که به سمت کتاب و کتابخوانی بروند و با این وسیله بیشتر خو بگیرند. در این مقاله قصد داریم تا با شما درباره مزایای کتابخوانی در کودکان بگوییم.

7 مزیت خواندن کتاب برای کودکان

چه کودک شما قبل از خواب یک رمان بخواند و چه به داستان‌های تخیلی روی آورد، تمام اینها می‌توانند ذهن او را برای داشتن آینده‌ی بهتر و تصمیمات بهتر باز کنند. برخی از مزایای خواندن کتاب برای کودکان عبارت‌اند از:
 
  • رشد شناختی کودکان را تقویت می‌کند.
  • باعث بهبود مهارت آنها در زبان شناسی و ادبیات می‌شود.
  • آنها را برای موفقیت‌های تحصیلی آماده می‌کند.
  • باعث ایجاد رابطه محکم‌تر بین شما و کودکتان می‌شود.
  • تمرکز و نظم و انضباط را در آنها افزایش می‌دهد.
  • تخیل و خلاقیت را در آنها بهبود می‌دهد.
  • عشق مادام العمر نسبت به مطالعه را در آنها پرورش می‌دهد.

تقویت رشد شناختی کودک

طبق مقاله منتشر شده در وبلاگ ویززززز با عنوان اهمیت کتاب خواندن برای کودکان، حتی کم سن و سال‌ترین بچه‌ها نیز از شنیدن صدای والدین هنگام خواندن کتاب سود می‌برند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد نوزادانی که برای آنها کتاب خوانده می‌شود و در مورد محتوای کتاب با آنها صحبت می‌شود، در دانش زبانی و رشد شناختی، مانند حل مسئله، مهارت بیشتری دارند.

اثبات شده است که مطالعه برای کودکان خردسال مهارت‌های شناختی آنها را بهبود می‌دهد و به روند رشد شناختی در آنها کمک می‌کند. رشد شناختی باعث می‌شود که توانایی تفکر و درک آنها افزایش پیدا کند و در واقع پخته‌تر شوند. در این روند رشد فرایندهای فکری، از جمله به خاطر سپردن موضوعات، حل مسئله و تصمیم گیری در آنها تقویت می‌شود و از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی این رشد ادامه پیدا می‌کند. چگونگی درک و تفکر افراد درباره دنیای اطراف از طریق عواملی مانند پردازش اطلاعات، هوش، استدلال، رشد زبان، میزان توجه و حافظه انجام می‌شود.

در حقیقت کتابخوانی باعث می‌شود که کودک شما به درک صحیحی از دنیای اطراف خود برسد. بسیاری از افراد و محققان در مورد کتابخوانی حس می‌کردند که تنها می‌تواند باعث تقویت مهارت شنیداری کودک شود، اما بعد از مدتی به این پی بردند که کتاب و مطالعه باعث تقویت ذهن و رشد شناختی کودک نیز می‌شود.

بهبود مهارت‌‌های مربوط به دستور زبان کودک
 

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

مطالعه روزانه برای کودکان خردسال، از همان نوزادی، می‌تواند مهارت‌های او در دستور زبان، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی و سواد او را تحت تأثیر قرار دهد و بهبود بخشد. این اتفاق به این دلیل است که خواندن برای کودکان بخشی از مغز آنها را تحریک می‌کند، که به آنها این امکان را می‌دهد با مفاهیم کلی دستور زبان آشنا شوند و در مورد ارتباطات اجتماعی زبان مشترکی داشته باشند.

بعلاوه، در حالی که کودک با ساختار و کلمات در زبان آشنا می‌شود، مهارت‌های شنیداری او نیز با شنیدن کلمات و جملات تقویت می‌شود.

آماده شدن برای موفقیت تحصیلی

اینکه والدین برای کودکان کتاب بخوانند، باعث می‌شود که رابطه قوی میان آنها شکل بگیرد. به کودکان این امکان را می‌دهد تا با قرار گرفتن در معرض کلمات جدید و تقویت مهارت شنیداری، برای حضور تمام و کمال در کلاس‌ها درست آماده شوند و این روند گوش دادن و توجه را در مورد دروس نیز داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که "هرچه تعداد کلمات موجود در دنیای زبان کودکان بیشتر باشد، آنها کلمات بیشتری یاد می‌گیرند و هرچه مهارت‌های دستور زبانی آنها هنگام رسیدن به دوران تحصیل قوی‌تر شود، آمادگی بیشتری برای خواندن، شنیدن و گوش دادن دارند.

ایجاد رابطه قوی‌تر میان فرزند و والدین

ناگفته نماند که اگر به طور منظم برای کودک خود کتاب بخوانید، می‌توانید قوی‌تر شدن رابطه با فرزند خود را مشاهده کنید. وقتی صحبت از کودکان می‌شود، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای تأثیر مثبت بر رشد آنها انجام دهید، وقت گذراندن با آنها است.

خرید کتاب مناسب برای کودکان و خواندن آن برای فرزندانتان، فرصتی عالی برای به وجود آوردن رابطه‌ای قوی به وجود می‌آورد. با مطالعه کتاب در کنار کودکتان، او به شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و همچنین می‌تواند روی شما در این زمینه حساب باز کند.

خواندن کتاب مورد علاقه فرزندتان نه تنها به شما کمک می‌کند تا با آنها ارتباط برقرار کنید، بلکه به کودکان احساس صمیمیت و آرامش می‌بخشد. این احساس صمیمیت به کودک شما کمک می‌کند تا به شما نزدیک شود و احساس عشق و توجه باعث رشد و پیشرفت او می‌شود.

افزایش تمرکز و نظم و انضباط

اینکه برای کودک خود زمان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید، باعث می‌شود که آنها نظم و انضباط را یاد بگیرند. زمانی که مطالعه منظم را به کودک خود یاد می‌دهید، به وضوح تغییر رفتار را در او مشاهده خواهید کرد. کودکان نوپا ممکن است در ابتدا حواس پرت و بی اعتنا باشند، اما سرانجام یاد می‌گیرند که برای مدت زمان مشخصی برای کتاب خوانی در کنار شما قرار بگیرند.

بهبود تخیل و خلاقیت در کودکان
 

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

 
کودکان خردسال به طور طبیعی خلاق هستند و از تخیلات خود استفاده می‌کنند. کتابخوانی برای کودک، به او کمک می‌کند تا از تخیلات خود برای کشف افراد، مکان‌ها، زمان‌ها و وقایع فراتر از تجربیات خود استفاده کند. خواندن به عنوان یک فعالیت تخیلی، می‌تواند درهای دنیای جدیدی را برای کودک شما باز کند. با وسعت بخشیدن به تخیل کودک، کودک شما احتمالاً رویای بزرگ‌تری خواهد داشت و خلاقانه عمل می‌کند که می‌تواند در آینده در مدرسه، کار و زندگی سودمند و موفق باشد.

پرورش عشق مادام العمر نسبت به مطالعه

هر بار کتابخوانی برای کودکان این پیام را به مغز آنها می‌فرستد که حس خوبی در مورد این سرگرمی به دست آورند.
این ارتباط بین خواندن و "لذت" برای موفقیت در زندگی بسیار مهم است. در واقع توانایی شما در گسترش ذهن و تلاش برای یادگیری مادام العمر، برای موفقیت امری حیاتی است و در یک جمله می‌توان گفت که، یادگیری حداقل نیاز موفقیت در هر زمینهای است.

خواندن رمز اصلی یادگیری است و اگر می‌توانید عشق به خواندن را در سنین پایین در کودک خود به وجود آورید، مطمئناً می‌توانید در آنها یادگیری را تقویت کنید و این تا پایان عمر همراه کودک شما خواهد ماند. کتابخوانی باعث می‌شود که کودک شما برای این کار ارزش زیادی قائل شود و آن را به عنوان مهم‌ترین سرگرمی خود در نظر بگیرد.

مزایا و اهمیت کتابخوانی به اندازه‌ای زیاد است که ممکن است همه آنها در قالب یک مقاله جای نگیرد. اما مهم‌ترین آنها را بیان کردیم و امیدواریم با خواندن این مقاله به انجام این کار برای کودک خود ترغیب شوید.
منبع: ویززززز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.