سلامت کودک

وجود خون در مدفوع نوزاد

وجود خون در مدفوع نوزاد می تواند علل متعددی داشته باشد. در این مقاله به طور اختصار علل و راه های درمانی آن را مورد بررسی قرار داده ایم.
سه‌شنبه، 16 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وجود خون در مدفوع نوزاد
گاهی اوقات مشاهده خون در مدفوع نوزاد می تواند ناشی از آلرژی های غذایی، پارگی یا شقاق کوچک مقعدی یا حتی مورد موقتی از عدم تحمل لاکتوز باشد. حتی ممکن است یک قطره خون از ترک خوردگی موجود در نوک سینه مادر باشد که نوزاد آن را از سیستم گوارش خود عبور داده است. بسیاری از اوقات علت وجود خون در مدفوع نوزاد ناشناخته بوده یا تشخیص داده نمی شود. در بیشتر مواقع این مشکل به خودی خود برطرف می شود، اما همیشه بهتر است با مشاهده خون در مدفوع فرزند خود به پزشک اطفال مراجعه کنید.
 

امکان تشخیص منبع با استفاده از رنگ خون

مادران معمولاً به هنگام مشاهده خون در پوشک فرزند خود به وجود مشکل پی می برند. رنگ خون می تواند در مورد منشاء آن اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که قرمز باشد به این معنی است که خون یا منشاء خارجی دارد یا منشاء آن تنها در روده بزرگ یا راست روده (بخش پایانی روده بزرگ) می باشد. این امر اغلب به دلیل بروز شکاف یا بریدگی کوچکی در مقعد ایجاد می شود. گاهی اوقات نوزاد مجبور است با فشار مدفوع را خارج سازد، در نتیجه ممکن است شقاق یا پارگی در ناحیه مقعد ایجاد شود. در این حالت معمولاً خون در قسمت بیرونی مدفوع مشاهده خواهد شد.
 
در صورتی که خون به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه باشد، معمولاً به این معنا است که منشاء آن کمی داخل تر یعنی درون دستگاه گوارش می باشد. در این صورت مدفوع در تمام نقاط خود دارای خون خواهد بود.
 
در صورتی که فرزندتان دچار نوعی شقاق خارجی مقعدی خفیف شده باشد، متداول ترین درمان قرار دادن کمی پماد ضد باکتری بر روی آن است. این وضعیت معمولاً طی چند روز به خودی خود بهبود می یابد.
 

زمان لازم جهت مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده خون تیره در مدفوع همیشه باید به پزشک اطفال مراجعه کنید به این دلیل که می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری باشد. چنانچه تنها یک قطره خون در پوشک است یا اگر به نظر می رسد خون ناشی از شقاق مقعدی است شاید لازم نباشد به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که بیش از یک قطره خون در مدفوع مشاهده می کنید رفتار فرزندتان را زیر نظر گرفته تا ببینید آیا علائم و نشانه های بیشتری از خود نشان می دهد یا خیر.
 
در صورتی که فرزندتان شاد و بازیگوش است و مثل همیشه رفتار می کند، احتمالاً خون در مدفوع مشکل بزرگی نمی باشد. با این حال چنانچه دچار تب یا استفراغ شده است یا اگر مقدار قابل توجهی خون در مدفوع وجود دارد فوراً با پزشک فرزند خود تماس بگیرید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.