دستور پخت دونات کدوحلوایی

در این مطلب قصد داریم یک دسر پاییزی به نام دونات کدوحلوایی را آموزش دهیم. این دونات های خوشمزه با پوره کدو تنبل، عصاره افرا، دارچین، جوز هندی تهیه شده سپس با شکر و دارچین آغشته می شوند. از همین دستور می توانید برای تهیه دونات های پر شده، با خامه فرم گرفته کدو تنبل نیز استفاده کنید.
يکشنبه، 12 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت دونات کدوحلوایی

 دونات کدوحلوایی


مواد لازم برای تهیه دونات کدو حلوایی
مواد غذایی مقدار
شیر کامل یک پیمانه
مخمر فعال خشک یک قاشق غذا خوری
تخم مرغ بزرگ یک عدد
کره، ذوب شده یک سوم پیمانه
شکر یک پیمانه
نمک یک قاشق چای خوری
پوره کدو تنبل یک پیمانه
دارچین آسیاب شده یک قاشق غذا خوری
جوز هندی آسیاب شده یک قاشق چای خوری
وانیل یک قاشق چای خوری
عصاره افرا، اختیاری یک دوم قاشق چای خوری
آرد همه منظوره پنج و نیم پیمانه
روغن کانولا، برای سرخ کردن هشت تا ده پیمانه

مواد لازم برای پوشش دارچین
مواد غذایی مقدار
شکر یک پیمانه
دارچین آسیاب شده یک قاشق غذا خوری

مواد لازم برای پر کردن دونات ها
مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای، نرم شده هشت اونس
پوره کدو تنبل سه چهام پیمانه
عصاره افرا یا وانیل یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک قاشق چای خوری
شکر قنادی (پودر قند) دو پیمانه
خامه غلیظ یک پیمانه


طرز تهیه دونات کدوحلوایی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دسرهای حاوی کدو تنبل علاقه دارند همراه ما باشید تا با نحوه درست کردن این دونات های نرم، کرکی و فوق العاده خوشمزه آشنا شوید. در ادامه بهترین دستور دونات کدو حلوایی که تا به حال امتحان کرده اید را به دو روش توضیح خوهیم داد.
در اینجا لازم است ابتدا توضیحاتی در رابطه با مواد اصلی و وسایل مورد نیاز برای تهیه این دستور غذایی ارائه شود

وسایل مورد نیاز
قالب دونات کلاسیک: یک کاتر دونات استاندارد که می توانید بارها و بارها از آن استفاده کنید.
قالب دونات گرد: مناسب برای دونات های پر شده. این کاتر دارای یک قطعه مرکزی قابل جابجایی است.
دماسنج آب نباتی: از این دماسنج برای رسیدن روغن سرخ کردنی به دمای مناسب استفاده کنید!

مواد اصلی
پوره کدو تنبل: اگر به پوره کدو تنبل کنسرو شده دسترسی داید، بهترین و ساده ترین انتخاب برای این دستور خواهد بود.
شیر کامل: برای اینکه خمیر عمل آمده نرم داشته باشیم نباید شیر را بیش از حد گرم کنید.
مخمر فعال خشک: می توانید از مخمر فعال معمولی یا مخمر فوری برای این دستور استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید که مخمر فوری، زمان عمل آمدن خمیر را کوتاهتر می کند.
آرد همه منظوره: بهترین آرد برای تهیه این دونات کدو حلوایی همین آرد است.
دارچین و جوز هندی: برای طعم دادن به دونات ها و برای پوشش شکر لازم داریم.
روغن سرخ کردنی: برای سرخ کردن دونات ها پیشنهاد می کنیم از روغن کانولا استفاده کنید زیرا طعم بسیار کمی دارد.
خامه سنگین: برای تهیه دونات های پر کرم، حتما از خامه خیلی خوب سرد شده استفاده کنید!
پنیر خامه ای: برای تهیه فیلینگ دونات های پر شده، پنیر را حدود سی دقیقه قبل از استفاده در دمای اتاق نرم کنید.

حالا می رویم سراغ درست کردن دونات های خوشمزه مان. همانطور که می دانید دونات های کلاسیک با استفاده از خمیر مایه درست می شوند. ابتدا اجازه می دهیم خمیر عمل بیاید و سفت شود، سپس آن را گرد کرده، برش داده و سرخ می کنیم. بنابراین مانند هر دستور پخت دونات خوب و کلاسیک، این دونات های کدو تنبل نیز به همین روش درست می شوند. درست کردن خمیر مهم ترین بخش دستوراست. توجه کنید که خمیر باید بسیار نرم و کمی چسبنده باشد که این چسبندگی و نرم بودن باعث می شوند در هنگام سرخ کردن، دونات ها بسیار پف کنند. آماده سازی خمیر دونات چند ساعت طول می کشد، اما ارزش صبر کردن را دارد. این دستور پخت دسر پاییزی برای آخرهفته عالی است تا در کنار عزیزانتان از خوردن آن ها لذت ببرید.

روش اول: درست کردن دونات کدوحلوایی کلاسیک

مرحله اول: آماده کردن مخمر و خمیر دونات
ابتدا باید خمیر مایه را آماده کنیم. یک پیمانه شیر را در مایکروویو یا روی اجاق گاز گرم می کنیم تا ولرم شود توجه کنید که شیر نباید خیلی داغ باشد. شیر را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و یک پیمانه شکر اضافه کرده حدود سی ثانیه با همزن دستی هم می زنیم سپس یک قاشق غذا خوری مخمر خشک را روی مخلوط شیر و شکر می پاشیم و پنج دقیقه صبر می کنیم حالا یک سوم پیمانه کره ذوب شده (خنک شده)، یک عدد تخم مرغ، یک پیمانه پوره کدو تنبل، یک قاشق چای خوری وانیل و نصف قاشق چای خوری عصاره افرا، یک قاشق چای خوری نمک، یک قاشق غذا خوری دارچین و یک قاشق چای خوری جوز هندی را اضافه می کنیم. همه مواد را چند دقیقه با هم مخلوط می کنیم تا خمیر یکدستی به دست آید.
حالا در این مرحله شروع به اضافه کردن آرد می کنیم، پنج و نیم پیمانه آرد داریم هر بار حدود یک پیمانه  اضافه می کنیم و پس از اضافه کردن خوب مخلوط می کنیم. پس از تشکیل شدن گلوله خمیر، آن را روی سطح کار که کمی آرد پاشی شده برمی گردانیم. خمیر را به مدت چهار تا پنج دقیقه ورز می دهیم و در صورت نیاز، آرد پاشی می کنیم. خمیر باید خیلی نرم و کمی چسبنده باشد، حالا خمیر را دوباره داخل کاسه بر می گردانیم و روی کاسه را با حوله آشپزخانه می پوشانیم و آن را در گوشه گرم آشپزخانه می گذاریم تا حجم آن دو برابر شود، حدود یک تا یک و نیم ساعت زمان می برد.

دستور پخت دونات کدوحلوایی

مرحله دوم: سرخ کردن دونات ها
پس از آماده شدن خمیر نوبت به سرخ کردن دونات ها می رسد. ابتدا روغن سرخ کردنی را داخل تابه یا قابلمه بزرگ ریخته و روی اجاق گاز با حرارت متوسط رو به بالا می گذاریم تا گرم شود. با یک دماسنج دمای روغن را می سنجیم وقتی به دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت یا صد و هفتاد و هفت درجه سانتیگراد رسید باید دونات ها را سرخ کنیم.
در همین حین که روغن گرم می شود خمیر را روی سطح کار بر می گردانیم و به مدت یک دقیقه ورز می دهیم به کمک وردنه آرد پاشی شده خمیر را پهن می کنیم  طوری که ضخامت آن نیم اینچ باشد. حالا خمیر را قالب می زنیم. در اینجا از یک کاتر دونات کلاسیک ویک کاتر دایره ای سه اینچی برای برش دادن خمیر  استفاده می کنیم. تا جایی که ممکن است خمیر برش می دهیم، سپس اضافات آن را جمع کرده ورز می دهیم و دوباره پهن کرده و برش می زنیم.

دونات ها را در روغن گرم شده می ریزیم و به مدت سه تا چهار دقیقه هر دو طرف آن ها را سرخ می کنیم تا زمانی که دونات ها طلایی رنگ شوند. پس از اتمام، روی توری سیمی دستمال کاغذی پهن کرده و دونات های سرخ شده را روی آن قرار می دهیم تا روغن اضافی آن ها گرفته شود.
نکته: می توانید دونات‌ها را جای سرخ کردن، در فر بپزید، اما باید بدانید که در این صورت بافت آن ها کاملاً یکسان نخواهد بود. می توانید دونات ها را بعد از برش دادن خمیر، روی کاغذ روغنی داخل سینی فر قرار دهید و حدود سی دقیقه به آن ها استراحت دهید سپس با دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت داخل فر بپزید تا طلایی شوند.

دستور پخت دونات کدوحلوایی

دستور پخت دونات کدوحلوایی

دستور پخت دونات کدوحلوایی

مرحله سوم: غلتاندن دونات های سرخ شده داخل شکر دارچینی
وقتی دونات ها سرخ شدند، آن ها را در شکر دارچینی می غلطانیم تا طعمی خوشمزه و شیرین داشته باشند. برای اینکار در یک کاسه متوسط، یک پیمانه شکر و یک قاشق غذا خوری دارچین می ریزیم و آن ها را با هم مخلوط می کنیم. حدود سی ثانیه پس از برداشتن از روغن، دونات های داغ را به آرامی در شکر دارچینی می غلطانیم تا به خوبی سطح آن ها با شکر دارچینی پوشیده شود سپس آن ها را روی توری سیمی قرار می دهیم تا خنک شوند.
نکته: به محض اینکه دونات ها را از روغن خارج کردید حتما آن ها را با شکر بپوشانید. باید داغ باشند تا شکر بچسبد.

دستور پخت دونات کدوحلوایی

دستور پخت دونات کدوحلوایی

روش دوم: درست کردن دونات کدوحلوایی مغزدار
دونات های مغزدار خیلی خوشمزه هستند، به خصوص وقتی دونات های کدو حلوایی با خامه فرم گرفته کدو تنبل پر شده باشند.
برای درست کردن دونات کدوحلوایی مغزدار دقیقاً از همان دستور العمل فوق برای درست کردن خمیر استفاده می کنیم و بعد از آماده شدن خمیر آن را به همان روشی که توضیح دادیم پهن می کنیم و این بار خمیر را با کاتر ساده و گرد برش می دهیم. بعد از سرخ کردن دونات ها و غلطاندن آن ها در شکر دارچینی اجازه می دهیم که کاملا خنک شوند. در همین حین مواد میانی دنات ها را آماده می کنیم.

مرحله آخر: آماده کردن مواد میانی دونات ها و پر کردن آن ها با کرم
پس از خنک شدن کامل دونات ها، با استفاده از یک چاقو برش های کوچکی را در کناره هر دونات ایجاد می کنیم و با فیلینگ داخل آن ها را پر می کنیم.
برای فیلینگ، در یک کاسه نسبتا بزرگ دویست و بیست گرم پنیر خامه ای نرم شده را چند دقیقه (حدود دو دقیقه ) با همزن می زنیم تا یکدست و بدون کلوخه شود. سه چهارم پیمانه پوره کدو تنبل، نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل یا افرا و یک قاشق چای خوری دارچین را اضافه می کنیم و دوباره چند دقیقه هم می زنیم تا مخلوط  و یکدست شوند. حالا دو پیمانه پودر قند را اضافه می کنیم و دوباره یک دقیقه هم می زنیم. در آخر یک پیمانه خامه غلیظ را اضافه کرده و حدود یک دقیقه با دور تند هم می زنیم تا مواد پفکی شوند.
نکته: بیش از حد مخلوط نکنید چون مخلوط کردن بیش از حد باعث جدا شدن فیلینگ می شود

حالا فیلینگ را داخل کیسه شیرینی با ماسوره ستاره معمولی منتقل می کنیم. همه دونات ها را با  فیلینگ پر می کنیم اگر مقداری از فیلینگ از کناره ها بیرون بیاید اشکالی ندارد.
نکته: توجه کنید که  دونات های پر شده باید در یخچال نگهداری شوند. این مقدار فیلینگ برای  پر کردن کامل دونات ها کافیست اگر می خواهید معمولی و نیمه پر درست کنید، می توانید مواد اولیه فیلینگ را نصف کنید.
حالا دونات های کدو حلوایی ما آماده هستند و می توانید آن ها را میل کنید و لذت ببرید.

دستور پخت دونات کدوحلوایی

دستور پخت دونات کدوحلوایی

ارزش غذایی دونات کدوحلوایی
کالری: 377 کیلو کالری | کربوهیدرات: 52 گرم | پروتئین: 5 گرم | چربی: 17 گرم | چربی اشباع شده: 7 گرم | چربی اشباع نشده: 3 گرم | چربی تک غیراشباع: 7 گرم | چربی ترانس: 1 گرم | کلسترول: 40 میلی گرم | سدیم: 163 میلی گرم | پتاسیم: 111 میلی گرم | فیبر: 2 گرم | شکر: 28 گرم | ویتامین A: 3162IU | ویتامین C: 1 میلی گرم | کلسیم: 46 میلی گرم | آهن: 2 میلی گرم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.