گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گیاه برگ عبایی از جمله گیاهان بسیارمقاوم است که به گیاه فولادی نیز شناخته می شود. این گیاه به مراقبت زیادی احتیاج ندارد و در شرایط سخت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در هر جایی از آپارتمان می توان آن نگهداری کرد .
يکشنبه، 19 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل برگ عبایی
نام انگلیسی Aspidistra
نام علمی Aspidistra elatior
زادگاه چین و ژاپن

گیاه (Aspidistra)آسپیدیسترا یا برگ عبایی گیاهی است بسیار زیبا و جذاب که محبوبیت زیادی بین خانواده ها دارد .

این گیاه از خانواده سوسن می باشد و برگهای سبز تیره ، براق و درخشان و پهن این گیاه به طول ۳ تا ۵۰ سانتیمتر است و همچنین این گیاه دمبرگ های بلندی دارد که مستقیما از سطح خاک بیرون می آید. گیاه برگ عبایی ریزوم دارو بدون ساقه هوایی است و دارای گل های ریز و فنجانی شکل است که در قسمت زیرین گیاه قرار دارد که این اتفاق در اواخر فصل تابستان رخ می دهد.

برگهای این گیاه مستقیما از ساقه زیر زمین خارج میشود .

گیاه برگ عبایی از جمله گیاهان بسیارمقاوم است که به گیاه فولادی نیز شناخته می شود. این گیاه به مراقبت زیادی احتیاج ندارد و در شرایط سخت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و در هر جایی از آپارتمان می توان آن نگهداری کرد ، برگ عبایی از جمله گیاهانی است که سالیان سال بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند و این گیاه عمر زیادی نیز دارد .

این گیاه زیبای زینتی دارای بیش از 100 گونه مختلف است که یک نوع ابلق آن داری نوار کرم رنگ است و بسیار جالب می باشد ولی این نوع مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز آن دارد و کلا ابلق ها گیاهان حساس تری هستند. این گیاه برگ های بلند و کشیده زیبایی به شکل برگ ذرت دارد.

 زادگاه این گیاه در چین و ژاپن است ، ارتفاع این گیاه در حدود۳۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۵۰ سانتیمترمی رسد و این گیاه در نور کم هم به خوبی رشد می کند و بسیار گیاه مقاوم در برابر خشکی است و گیاه برگ عبایی محیط نیمه سایه را در تابستان ترجیح می دهد زیرا اگر در زیر نور مستقیم باشد دچار برگ سوختگی می شود.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

انواع مختلف گیاه برگ عبایی

 (Ashahi Aspidistra) آشاهی
گیاه برگ عبایی آشاهی گیاهی است با برگ های سبز رنگ تیره بسیار زیبا که بعد از بالغ شدن ، برگهای این گیاه تغییر رنگ میدهد و به رنگ سفید متمایل می شود که ترکیب این دو رنگ باعث جذابیت بیشتر این گیاه شده است.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
 (Variegated Aspidistra) ابلق
گیاه برگ عبایی ابلق دارای برگ هایی سبز رنگ زیبا که با نوارهایی به رنگ سبز و زرد ترکیب شده که زیبایی این گل را دوچندان می کند. البته بعضی از انواع این گیاه وجود دارد که برگ هایشان کاملا سبز است.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
 (Lennon’s Song Aspidistra)لنون
گیاه برگ عبایی لنون از جمله گیاهانی است که برگ های آن سبز کم رنگ است و در قسمت میانی برگ ها خطوط زرد رنگ زیبایی به چشم میخورد. این گونه نیز گاهی برگ هایش به رنگ سبز تیره نیز دیده می شود.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

نحوه کاشت

مراقبت
گیاه برگ عبایی گیاهی است که در بسیاری از شرایط میتواند به رشد خود ادامه دهد که این شرایط را بسیاری از گیاهان نمی توانند تحمل کنند. ولی اگر این گیاه در شرایطی رشد کند که مناسب حالش باشد و مراقبت شود رشد بسیار خوبی می کند سرسبز و زیبا خواهد ماند.

برای زیبا ماندن گیاه باید آبیاری به اندازه انجام شود و گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد و بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد در غیر این صورت اگر آبیاری بیش از اندازه باشد برگ های گیاه برگ عبایی ما رو به زردی می رود و از زیبایی گلدان ما می کاهد.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
کاشت و تعویض گلدان
برای تعویض گلدان گیاه برگ عبایی بهتراست هر 4 یا 5 سال یکباراقدام کنید و اندازه گلدان را متناسب با ریشه گیاه در نظر بگیرید تا گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد بهتراست که انتهای گلدان سوراخ هایی داشته باشد تا در مواقع آبیاری آبهای اضافی خارج شود.

خاک انتهای گلدان جدید را از رس وشن پر کنید ریزا این کار باعث می شود آب اضافی داخل گلدان نماند و از گلدان خارج شود و در انتها گیاه را درون گلدان قرار دهید و الباقی خاک را درون گلدان بریزید و در آخر گیاه را آبیاری کنید .
 
 خاک و کود مناسب
خاک مناسب گیاه برگ عبایی از ترکیب یک سوم خاک باغچه با یک سوم ماسه بعلاوه یک سوم کمپوست یا کود پوسیده تهیه می شود که این خاکی بسیار غنی و مناسب برای رشد بهتر این گیاه است.

اگر بخواهید گیاهتان را تقویت کنید می توانید از کودهای شیمیایی که در آب محلول می شوند استفاده کنید و یک بار در هفته این محلول را به گیاه بدهید.

گیاه برگ عبایی ابلق خیلی نیاز به تقویت ندارد و در خاکی که غنی نباشد نیز رشد خوبی دارد.

باید در مورد گیاهان برگ عبایی به این نکته توجه کنید که اگر تغذیه در این گیاه زیاد انجام شود باعث شکاف خوردن برگ های این گیاه می شود در این شرایط  باید دست از تغذیه کردن گیاه بردارید و تا تابستان آینده صبر کنید و تقویت کردن گیاه را به ماهی یک بار و نصف میزان تعیین شده استفاده کنید.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

آشنایی با نحوه تکثیر برگ عبایی

تکثیر گیاه برگ عبایی کار بسیار ساده ای است این گیاه را ازطریق بوته یا تقسیم ریزوم می توان تکثیر کرد که بهتر است این کار در اواسط فصل بهار و یا تابستان انجام می شود، به این طریق که درابتدا یک گیاه بالغ و سالم را انتخاب می کنیم آن را کاملا آبیاری کرده و از گلدان خارج می کنیم سپس با یک چاقوی کاملا تمیزو استریل شده ریشه های گیاهمان را به اندازه هایی که می خواهیم تقسیم کنیم که البته بهتراست به 3 قسمت مساوی باشد و آنها را در گلدان های گردی که تهیه کرده ایم جداگانه بکاریم و منتظر رشد و بزرگ شدن برگ های گیاه شویم.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

خاک گلدانی که برای قلمه گیاه برگ عبایی استفاده می شود باید خاک کمپوست قلمه و حاوی مواد مغذی باشد تا گیاه ما به خوبی ریشه زنی کند .

بعد از کاشتن قلمه ها باید آنها را به خوبی آبیاری کرد و و حواسمان باشد که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود و سعی کنید تا زمانی که گیاه ریشه دار شود باید خاک را مرطوب نگه داشت ولی غرقاب نشود که به گیاه آسیب برسد.

بعد از قلمه زدن، گلدان ها را به مکانی انتقال می دهیم که درجه دمای آن بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد و نوربسیار کمی داشته باشد ، بعد از کاشتن قلمه ها ۲۰ روز تا یک ماه زمان می برد تا گیاهمان ریشه دوانی کند و جان بگیرد بعد از گذشت این مدت گیاه را به محیط مناسب با شرایط خوب منتقل می کنیم.

گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

شرایط نگهداری

آبیاری
  • در کل گیاه برگ عبایی که برگهای آن سبز رنگ است نسبت به سایر گونه های دیگر به آب کمتری نیاز دارد .
  • از آبیاری زیاد گیاه برگ عبایی باید پرهیز کرد زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود و گیاه را از بین می برد بنابراین خاک گیاه نه خیلی خشک باشد ونه خیلی مرطوب و بهترین روش برای آبیاری در صورت محیا بودن شرایط آب باران است درغیر این صورت گیاه به آبیاری کمی نیاز دارد.
  • اگر گیاه برگ عبایی را در قسمتی از منزل قرار داده اید که رطوبت کافی ندارد ، رطوبت گیاه را با اسپری کردن آب بر روی برگ هایش تامین کنید و همچنین گرد و غبارهای روی برگ های گیاه را نیزمی توانید با یک پارچه نمدار تمیز کنید.
  • کود دهی
کود دهی گیاه برگ عبایی بهتراست در طول فصل بهار و تابستان انجام شود به این روش که اول گیاه را کاملا آبیاری می کنید و بعد از کود مایع هر دو هفته یک باراستفاده کنید تا مواد مغذی گیاه تامین شود در اینجا به این نکته توجه کنید که اگر کود را روی خاک خشک قرار دهید ریشه ی گیاه می سوزد و آسیب می بیند. گیاه برگ عبایی در طول فصل های پاییز و زمستان نیاز به تغذیه با کود را ندارد.
 
  • گیاه برگ عبایی ترجیح می دهد در مکانی که نیمه سایه باشد به رشد خود ادامه دهد و این گیاه اگر در نور مستقیم خورشید قرار بگیرد دچار آفتاب سوختگی در برگهایش می شود.
  • بهترین دما برای رشد گیاه برگ عبایی دمای بین 7 درجه تا 29 درجه سانتی گراد است وحتی این گیاه هم در بیرون از منزل تا دمای 10- درجه سانتی گراد هم میتواند با برخی مراقبت ها زنده بماند ولی پیشنهاد می کنیم که این ریسک را نکنید و اجاره دهید این گیاه در داخل منزل به خواب زمستانی برود.
 
گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
  • هرس کردن
گیاه برگ عبایی احتیاج به هرس کردن ندارد وتنها کافیست برگهایی که زرد شده اند و یا بر اثر آفتاب سوخته اند را با یک وسیله ی تیز مثل قیچی و یا چاقوی استریل شده جدا کرد . استریل و یا ضد عفونی کردن قیچی یا چاقو به این منظور است که از حمله ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها به گیاهمان جلوگیری شود.
 
  • تمیز نمودن برگ
برای تمیز کردن برگ های گیاهمان نباید از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کرد زیرا این کار باعث می شود نقاط ریز قهوه ای روی برگ ها ایجاد شود پس بهتر است برای تمیز کردن برگها از یک پارچه نمداراستفاده کرد و این کار را بهتر است هفته ای یک بار انجام داد.
  • خواب زمستانی
اگر گیاه برگ عبایی در طول فصل بهار و تابستان در بیرون منزل قرار داشت آن را قبل از شروع اولین یخبندان به داخل منزل بیاورید تا خواب زمستانی را در درون منزل آغاز کند ، با اینکه این گیاه میتواند دمای 8 تا 10 درجه را تحمل کند بهتر است در فصول سرد درون منزل و کنار شوفاژ و یا بخاری قرار بگیرد.

گیاه برگ عبایی را حتی در زمستان نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار داد.

گل دهی برگ عبایی
این گیاه جزء گیاهان گلدار به حساب می آید که گل های این گیاه به رنگ بنفش هستند و بوی خاصی ندارند و هر گلی که از سطح خاک بیرون می زند برای چند هفته دوام می آورد و به نور مناسبی نیاز دارد.
 
گیاه برگ عبایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

سخن آخر

این گیاه زیبا از یک ریزوم زیر زمینی رشد می کند که با برگ های سبز رنگ بزرگ و پارویی شکلش در دوره ای از تاریخ به خصوص عصر ویکتوریا بسیار محبوب بوده و به نام گیاه چدنی نیز شهرت دارد و با رشد آهسته ای که دارد محبوب خیلی از خانواده ها قرار گرفته و می توان آن را سالها در خانه نگهداری کرد و نگران پیرایش آن نبود.


منبع: خانه و خانواده راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.