مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک

چیلر هوا خنک و آب خنک دو مدل از چیلرهای تراکمی محسوب می شوند. چیلرها از لحاظ نوع کارکرد در دو دسته جذبی و تراکمی قرار می گیرند. در این مقاله در نظر داریم به مقایسه این دو چیلر بپردازیم.
سه‌شنبه، 12 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک
چیلر هوا خنک و آب خنک دو مدل از چیلرهای تراکمی محسوب می شوند. چیلرها از لحاظ نوع کارکرد در دو دسته جذبی و تراکمی قرار می گیرند. چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کندانسور در انواع هوایی، آبی و تبخیری موجود می باشند. چیلرها از تجهیزات سرمایشی و تولید برودت حائز اهمیت در کارخانه های صنعتی و ساختمان ها تلقی می گردند. چیلرهای هوا خنک و آب خنک از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند.
 

وجه تمایز چیلر هوا خنک و آب خنک

از لحاظ ساختار

ساختار چیلر هوا خنک و آب خنک از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر می باشد. قطعات اصلی به کار رفته در ساختار این دستگاه ها، شامل شیر انبساط، کندانسور، اواپراتور و کمپرسور می شود. تفاوت اصلی چیلرهای هوا خنک و آب خنک از نوع کندانسور در نظر گرفته شده برای آنها ناشی می شود. بر این اساس، کندانسور چیلر آب خنک از نوع آبی و کندانسور چیلر هوا خنک، مدل هوایی می باشد. پمپ و کولینگ تاور یا برج خنک کننده، از اجزای موجود در ساختمان چیلرهای آبی به شمار می رود. در سوی مقابل، فرآیند خنک سازی کندانسور در چیلرهای هوایی با استفاده از فن دمنده صورت می گیرد. به همین جهت، این نوع از چیلرهای تراکمی به پمپ و برج خنک کننده نیاز پیدا نمی کنند.

کندانسور چیلرهای تراکمی آب خنک از نوع مبدل حرارتی Shell & tube یا پوسته و لوله می باشد. این در حالی است که کندانسور چیلر هوا خنک از لوله های فین دار تشکیل شده است. فن دمنده با دمیدن هوا در میان این لوله ها، خنک سازی کندانسور را اجرایی می کند. مکانیزم عملکرد این مدل از چیلرهای تراکمی بر مبنای سیکل تبرید تراکمی صورت می گیرد. با این تفاوت که فرآیند خنک سازی کندانسور در چیلرهای آب خنک با آب برج خنک کننده و در چیلرهای هوایی با فن دمنده انجام می شود.


از نظر میزان مصرف آب

دیگر تفاوت چیلر هوایی و چیلر آبی به میزان مصرف آب این دستگاه ها بر می گردد. چیلرهای آبی به علت برخورداری از برج خنک کننده، نیازمند مصرف آب می باشند. به عبارت دیگر، فرآیند خنک سازی کندانسور این نوع چیلر تراکمی با استفاده از جریان آب اجرایی می شود. از طرف دیگر، چیلرهای هوا خنک، فاقد کولینگ تاور هستند. به همین جهت، مصرف آب در این دستگاه ها وجود ندارد. بنابراین، در مناطق خشک و کم آب، چیلرهای هوا خنک از گزینه های مناسب به شمار می روند.

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک
چیلر هوا خنک و آب خنک


سایر تفاوت های چیلر هوا خنک و آب خنک

از نظر عملکرد

عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک به درجه حرارت هوای محیط پیرامون بستگی دارد. بر این اساس، هرگونه افزایش یا کاهش درجه حرارت محیط، عملکرد چیلر هوایی را تحت شعاع قرار می دهد. در این حالت، با افزایش دمای هوای بیرون، قدرت دفع گرما در کندانسور هوایی کم و راندمان دستگاه کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر، عملکرد چیلرهای آبی هیچگونه وابستگی به دمای محیط بیرون ندارد. بنابراین، نوسان دمای محیط در راندمان چیلرهای تراکمی آب خنک تاثیر آن چنانی برجای نمی گذارد. ضمنا، در اقلیم های دارای آب و هوای مرطوب، استفاده از چیلرهای آب خنک توصیه نمی شود. چرا که در مناطق مرطوب راندمان برج خنک کننده با کاهش چشمگیری مواجه می گردد.
 

از لحاظ ظرفیت چیلر (Chiller Capacity)

چیلرهای تراکمی آب خنک به علت ابعاد و حجم نسبتا کوچک، قابلیت طراحی و تولید در ظرفیت های بزرگ را دارند. چیلرهای آبی غالبا در رنج ظرفیت 20 الی 3000 تن تبرید تولید می شوند. این امر نیازهای سرمایشی و گرمایشی محیط های با کاربری چیلر صنعتی و تجاری را به خوبی برآورده می سازد. چیلرهای تراکمی هوایی در رنج ظرفیتی کوچک تر مورد استفاده واقع می شوند. تولید این دستگاه ها در بازه ظرفیتی 5 تا 500 تن تبرید، به خوبی بر این موضوع صحه می گذارد.
 

از نظر ابعاد و اندازه

چیلر هوا خنک و آب خنک از لحاظ ابعاد و اندازه نیز با یکدیگر از تفاوت هایی برخوردار هستند. در ظرفیت سرمایشی یکسان، ابعاد و اندازه چیلر آبی کوچک تر از مدل هوایی می باشد. چرا که کندانسور نوع هوایی به منظور انجام فرآیند خنک سازی، به سطح تبادل بیشتری در مقایسه با کندانسور آبی نیاز دارد. همچنین، اندازه کمپرسور و تابلو برق در نظر گرفته شده برای چیلرهای هوایی، بزرگ تر از مدل آبی می باشد. علاوه بر این، در مدل های هوایی برای افزایش نرخ ضریب حرارتی میان کندانسور و هوا از فن دمنده استفاده می گردد.

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک
چیلر هوا خنک و آب خنک

میزان مصرف برق

بزرگ تر بودن کمپرسور یا واحد تراکم چیلر تراکمی مدل هوا خنک، حکایت از مصرف برق بیشتر این دستگاه به نسبت مدل آبی دارد. بنابراین، میزان مصرف برق چیلرهای آب خنک در مقایسه با نوع آب خنک، پایین تر و کمتر برآورد می شود. در ضمن، تعبیه فن در کندانسور چیلر هوایی، در افزایش میزان مصرف برق دستگاه بسیار تاثیرگذار است. عدم وجود فن و کمپرسور کوچک تر، فشار کاری کمتر و متعاقب آن، مصرف برق پایین چیلرهای آب خنک را به دنبال دارد.
 

هزینه های نگهداری

هزینه نگهداری چیلرهای تراکمی هوا خنک در مقایسه با مدل آب خنک، بسیار کمتر است. چیلرهای هوایی تنها به پاکسازی و نظافت دوره ای کویل های کندانسور نیاز دارند. استفاده از آب در مدار چیلرهای آبی، هزینه نگهداری این دستگاه ها را افزایش می دهد. کیفیت آب استفاده شده در مدار چیلر آبی، در هزینه های نگهداری آن تاثیر مستقیم دارد.
 

بازه قیمت

قیمت چیلر هوا خنک به علت برخورداری از کمپرسور بزرگ تر، بیشتر از مدل های آب خنک تخمین زده می شود. همچنین، بهره مندی چیلر هوایی از تابلو برق و قطعات بزرگ تر، قیمت چیلر مدل هوایی را تحت تاثیر قرار می دهد. ضمنا، طول عمر مفید چیلرهای تراکمی آب خنک، به نسبت مدل هوا خنک بیشتر می باشد. در صورت نگهداری درست و استاندارد، چیلرهای تراکمی طول عمری در حدود 30 تا 40 سال دارند. این بازه برای مدل های هوایی در حدود 20 تا 30 سال اعلام شده است.

شرکت تهویه پرسان، ارائه دهنده انواع سیستم های سرمایشی از قبیل چیلر صنعتی، کولر گازی و داکت اسپلیت می باشد. ضمنا، محصولات این شرکت با گارانتی معتبر به خریداران ارائه می گردد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط