گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گل اختر گیاهی است زینتی که زادگاه آن مناطق گرمسیری و نواحی گرم و مرطوب آمریکای جنوبی و شمالی است.این گل زیبا را می توان در سایر نقاط گرم و مرطوب و شبه گرم و مرطوب دنیا دید، گل اختر از جمله گیاهانی است که خواص درمانی هم دارد.
جمعه، 6 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل گل اختر
نام انگلیسی CANNA
نام علمی canna Assaut
زادگاه مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و شمالی
 
گل اختر گیاهی است زینتی که زادگاه آن مناطق گرمسیری و نواحی گرم و مرطوب آمریکای جنوبی و شمالی است. این گیاه به تازگی وارد ایران شده و بیشتر در مناطق معتدل و معتدل گرم همیشگی و دائمی است و نیازی به دوباره کشت شدن ندارد و از جمله گیاهانی است که بیشتر گل آن مورد استفاده قرار می گیرد.

گل اختر گیاهی است تک لپه ای، ریزوم دار، چندساله وعلفی که ساقه هایی طویل و بدون انشعاب دارد و این گیاه زیبا برگ هایی بزرگ و پهن دارد که رگبرگ های آن به شکل برجسته و بدون بریدگی است و گاهی طول آنها ممکن است به 40 تا 50 سانتی متر نیز برسد و برگ ها به رنگ های سبز، مسی یا ارغوانی دیده می شوند که این خود باعث زیبایی هر چه بیشتر باغچه می شود.

گل های این گیاه زیبا به شکل نامنظم و به صورت خوشه ای در انتهای ساقه ها قرار دارند که معمولا طول این خوشه ها به 30 سانتی متر نیز می رسد. گل ها دارای رنگ های زیبا و متنوعی هستند از جمله زرد، قرمز، کرم، صورتی، سفید، نارنجی و گاهی هم دو رنگ دیده می شوند که هر کدام از این گلها دارای سه کاسبرگ کوچک و 2 تا 5 پرچم هستند که به صورت گلبرگ در آمده اند و میوه ای کپسول مانند دارد و بذر این گل نیز گرد ، سخت و شبیه به یک گلوله است به همین خاطر به آن  Indian shot نیز گفته می شود. گل های گیاه اختر شبیه گل گلایل است و در اواسط فصل تابستان تا پائیز ظاهر می شوند.

این گل زیبا را می توان در سایر نقاط گرم و مرطوب و شبه گرم و مرطوب دنیا دید و در ایران بیشتر در استان های گیلان، مازنداران، گرگان، تهران، خوزستان، آذربایجان، خراسان ،اصفهان، فارس و...در بلوارها وپارک ها دیده می شود.

این گل زیبا مناطق گرمسیر را ترجیح می دهد و در سرمای زمستان در مناطق با آب وهوای معتدل، باعث آسیب به گیاه می‌شود. دمایی که بهتر است گل اختر در آن کشت و پرورش داده شود ، دمای ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد.

گل اختر از جمله گیاهانی است که خواص درمانی هم دارد به عنوان مثال نشاسته ای که از ریشه های گیاه بیرون می آید را لبه های ان می زنند که در تحلیل برجستگی ها بسیار مفید است و همچنین برای جای گزیدگی نیش زنبورعسل نیزخوب است واثری فوری دارد .  جوشانده ریشه این گیاه  برای تصفیه خون مفید است و حتی برای از بین بردن مسمومیت، با خوردن غذای سمی، در دام ها نیز استفاده می شود.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

انواع مختلف گل اختر

 - لوسیفر - canna lucifer
گلهای گیاه لوسیفر به رنگ قرمز که لبه های آن زرد رنگ است و برگ هایی سبز رنگ دارد  که گاهی ارتفاع آن به  60 سانتی متر نیز می رسد.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
- رئیس connaboss
این گل زیبا شکوفه هایی به رنگ قرمز مایل به زرد دارد و برگ های این گل به رنگ سبز است که گاهی ارتفاع این گیاه به 90 سانتی متر هم می رسد.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
- پرتوریا ببر بنگال Canna Bengal tiger
گل های گیاه پورتوریا به رنگ نارنجی هستند و روی برگ های این گیاه راه راه های سبز و زرد دیده می شود و ارتفاع این گیاه به 120 تا 180 سانتی متر می رسد.
 
گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
- اشتوتگاردCanna indicstuttgart
 گل های نارنجی، برگ های سبز و سفید و ارتفاع ی دارد.

گل های گیاه اشتوتگارد به رنگ نارنجی هستند و برگ های این گیاه به رنگ سبز وسفید دیده می شود وارتفاع این گیاه از 90 تا 120 سانتی مترنیز می رسد.
 
تروپیکانا -Canna indicTropicana
برگ های بزرگ و تیره، شکوفه نارنجی به دارد.

گل های گیاه تروپیکانا نارنجی رنگ است و در رنگ های سیاه و طلایی نیز دیده می شود و برگهایی بزرگ و تیره رنگی دارد و گاهی طول این گیاه از 120 تا 180 سانتی متر نیز می رسد.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
- اختر الوانCanna mix
گل اختر الوان از جمله گیاهان گلدار و یک گیاه یک ساله  به حساب می آید که گونه های فراوانی دارد. این گیاه زیبا و زینتی دارای شاخ وبرگ های فراوانی است و برگ هایی  پهن و رنگارنگ به رنگ های سبز و بنفش دارد و شاخه های آن به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی هستند که همین باعث متمایز شدن آن ها می شود. گل اختر الوان از جمله گیاهانی است که به عنوان یکی از غنی ترین منابع نشاسته ای در جهان شناخته می شود.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
- اختر بنفشCanna indicpurple
گیاه اختر بنفش گل های بنفش رنگ زیبایی دارد.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

روش کاشت گل اختر

پیازها را با توجه به زمان گل دهی می کند: پیاز بهاره، پیاز تابستانه، پیاز پائیزه و زمستانه
 
پیاز های گل اختر را می توان نسبت به زمان گلدهی به چهار دسته تقسیم کرد :

پیاز بهاره: که از اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان کاشته می شود و در فصل بهار شاهد گل دادن آن هستیم . گل های سنبل، لاله و نرگس از نوع این گل های پیازی بهاره هستند.

پیاز تابستانه: زمانی که باید پیاز تابستانه گل اختر را کاشت اوایل فصل بهار است که بعد از آن در فصل تابستان می توانیم شاهد گلدهی این گیاه باشیم. گل های گلایل، مریم، سوسن، گل شیپوری و کوکب  از نوع این گل های پیازی تابستانه هستند.   

پیاز پاییزه و زمستانه: پیاز پاییزه را در اوایل فصل تابستان و پیاز زمستانه را در اوایل فصل پاییز می کارند که گل های آلاله و زعفران از نوع این گل های پیازی هستند و برای زیاد کردن این گل ها در اوایل فصل بهار، ریشه های آن را تقسیم می کنند و در محل مورد نظر می کارند. البته باید توجه داشته باشید که طول ریزوم ها باید بین 5 تا 7 سانتیمتر باشد و روی آن ها چند جوانه زده باشد.
 

نگهداری پیاز گل اختر 

برای نگهداری از پیاز گل اختر باید زمانی که برگهایشان زرد میشود آبیاری آن هم کم شود تا زمانی که کاملا خشک شود بعد آن را سطح آن را کاملا با ماسه می پوشانیم تا فضایی تاریک ایجاد شود که پیازها جوانه نزند. توجه داشته باشید که این پیازها نیاز به آبیاری ندارد و رطوبت لازمه را از باران دریافت می کند.
 
گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 

نحوه کاشت پیازگل اختر

برای کاشت پیاز گل اختر ابتدا قطر پیاز را در نظر می گیریم و به نسبت آن گودالی به عمق یک و نیم تا دو برابر پیاز ایجاد می کنیم وپیاز را در آن قرار می دهیم. بهتر است سایز گلدان را نسبت به پیاز تهیه کنیم ، ترجیحا گلدان بزرگ انتخاب کنید و ته گلدان را مقداری سنگ درشت بریزیم تا هنگام آبیاری آب به راحتی از ته گلدان خارج شود و ته گلدان را مقداری خرده زغال می ریزیم تا از رشد قارچ و باکتری جلوگیری کند بعد مقداری خاک برگ پوسیده و کود حیوانی پوسیده را با ماسه به صورت مساوی مخلوط می کنیم و تقریبا نصف گلدان را پر می کنیم بعد پیاز را روی خاک قرار می دهیم و با مخلوطی از خاک باغچه، کود پوسیده و ماسه روی آن را می پوشانیم ، پیاز باید در عمق 10 سانتی متری خاک کاشته شود ، وقتی پیازها را کاشتیم خاک اطراف آن را با دست کمی فشار می دهیم و آن را آبیاری می کنیم، در این بین از کودهای مایع یعنی پتاسیم، فسفر و ازت به صورت مخلوط استفاده کرد.

جالب است بدانید که پیازی که مرغوب باشد باید قطری حدود 12 سانتی متر داشته باشد و باید به این نکته زمان خرید پیاز توجه کنید که پیازها زخمی، پوسیده ،یخ‌زده و سیاه و پوک نباشند و سالم باشند بنابراین چنین پیازی گلدهی بهتری نیز خواهد داشت.
 

نحوه تکثیر گل اختر

نحوه تکثیر گیاه گل اختر به دو روش ریزوم و کاشت بذر می باشد .

نحوه تکثیر به روش ریزوم باید در فصل بهار انجام شود و ریزوم ها باید بین ۵تا ۷سانتی متر طول و حداقل ۱تا ۳جوانه داشته باشند. در هنگام کاشت باید حواستان باشد که جوانه های ریزوم رو به بالا قرار بگیرند.

نحوه تکثیر از طریق بذر به این صورت است که در ابتدا بذرها را یک روز قبل از اینکه بکارند در آب ولرم خیس می کنند و یا آن را کمی خراش می دهند و بعد بذرها را در دمای 20 درجه سانتیگراد می کارند. معمولا کاشت بذر در فصل زمستان صورت می گیرد و گلدهی بعد از 4 سال صورت می گیرد. البته جدیدا بذرهایی اصلاح شده به بازار آمده که در حدود 6ماه و یا کمتر به گلدهی می رسد.

گل اختر؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

البته در حال حاضر بیشتر گونه های جدید گل اختر به صورت هیبریدی هستند و معمولا از طریق ریزوم تکثیر می شوند.
 

شرایط مورد نیاز نگهداری گل اختر

خاک مناسب

خاک مناسب گیاه گل اختر باید خاکی با زهکشی بالا و بافت سبک، خاک حاصلخیز و غنی داشته باشد که پیشنهاد می شود مخلوطی از خاک باغچه وکود دامی و ماسه باشد و به توجه داشته باشید اگر می خواهید این گیاه را در گلدان بکارید از گلدانی بزرگ با خاکی که زهکشی بالا دارد استفاده کنید و مطمعن شوید که در هنگام آبیاری آب کاملا خارج شود تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.
 

نحوه آبیاری

اگر بخواهیم گیاهمان رشد مناسب و گلدهی خوبی داشته باشد باید آبیاری به طور منظم انجام شود البته بسته به شرایط محیطی اول سطح خاک را بررسی کنید ،خاک همیشه باید مرطوب باشد اگر خشک بود آبیاری کنید البته به اندازه تا باعث پوسیدگی ساقه و ریشه گیاهتان نشوید زیرا زمانی که آبیاری بیش از حد باشد باعث زرد شدن گیاه و از بین رفتن آن می شود.  
 

نور مناسب

گل اختر از جمله گیاهان نور دوست است که ترجیح می دهد ۶ تا ۸ ساعت در طول روز نور مستقیم خورشید را دریافت کند و بهتر است کاشت این گیاه را در فصل بهار انجام دهیم که مقدار نور لازمه خود را در این فصل دریافت کند تا در فصل تابستان به گلدهی برسد. بهترین جایی که می توان گل اختر را در آپارتمان نگهداری کرد  پنجره‌های نورگیر جنوبی و یا بالکن می باشد.
 

دمای مناسب

دمایی که برای گل اختر مناسب است حدودا دمایی بین۲۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است و همانطور که قبلا به آن اشاره شده این گیاه در مناطق گرمسیر رشد بهتری دارد و این گیاه سرما را نمی تواند تحمل کند و از بین می رود، در بعضی از شهرهای کوهستانی  در زمستان ریزوم هایی که نزدیک به سطح زمین باشند را بعد از زرد شدن برگ هایشان از زمین در می آورند و در یک انبار در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در زیر خاک یا پیت مرطوب می گذارند و در فصل مناسب آن را می کارند.
 

کوددهی

کود مناسب برای گل اختر کود مایع است که باعث قویتر شدن ریزوم ها و رشد بیشتر و گلدهی بهتر گیاه ما می شود.


منبع: خانه و خانواده راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.