کتاب شناسي توصيفي جوان

سلمان حبيبي، کتاب شناسي توصيفي جوان، مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما و دفتر عقل، چاپ اول ، 1388، 175 صفحه. جوان و جواني، از جمله موضوعاتي است که به دليل ويژگي هاي خاص خود، همواره مورد توجه و دغدغه اهالي فرهنگ است. براساس ، دسترسي به اطلاعات علمي و ديني درباره جوانان،
پنجشنبه، 21 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتاب شناسي توصيفي جوان
کتاب شناسي توصيفي جوان
کتاب شناسي توصيفي جوان






سلمان حبيبي، کتاب شناسي توصيفي جوان، مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما و دفتر عقل، چاپ اول ، 1388، 175 صفحه.
جوان و جواني، از جمله موضوعاتي است که به دليل ويژگي هاي خاص خود، همواره مورد توجه و دغدغه اهالي فرهنگ است. براساس ، دسترسي به اطلاعات علمي و ديني درباره جوانان، نقش مهمي در برنامه ريزي ها، تصميم گيري ها و اقدامات عملي براي اين قشر از جامعه دارد.
اينکه در حوزه جوان و جواني، چه موضوعات و مباحثي مطرح است، آخرين يافته هاي ديني و علمي دراين باره چيست، و چگونه مي توان به هدايت و جهت دهي فعاليت ها در اين حوزه دست يافت، از جمله پرسش هاي کليدي و بي شماري است که پاسخ به آنها، نيازمند داشتن اطلاعات مختلف درباره جواني است. به همين دليل، مؤلف محترم در اين اثر، بخشي از مهم ترين و تازه ترين آثار چاپ شده در حوزه جوان و جواني را معرفي کرده است تا همه کساني که در اين حوزه نيازمند اطلاعات و دانش هاي جديد هستند، از آن بهره مند شوند.
در ديباچه اين کناب چنين آمده : « درجوامع پيشرفته، هر پژوهشگري پس ازاشراف يافتن بر پژوهش هايي که پيش از او انجام گرفته است، مي کوشد بر ميراث علمي پيشينيان بيفزايد. به همين دليل، رجوع به کتاب شناسي هاي موضوعي، مشخص مي کند که در چه زمينه هايي پژوهش هاي لازم انجام
گرفته يا در چه عرصه اي، پژوهش ها به تکرار و يکنواختي
دچار شده و در چه موضوع هايي پژوهش مناسب صورت نگرفته است. با در دسترس بودن مأخذ شناسي هاي تخصصي، از هدر رفتن زمان پيشگيري مي شود و درکمترين زمان، مي توان به مأخذهاي مرتبط با موضوع دست يافت.»
همچنين مؤلف، در ضرورت تأليف اين کتاب چنين مي نويسد:
«جواني، نقطه قوت عمر انسان است که دو طرف آن را ضعف و سستي پوشانده است. خوشا به حال کسي که ارزش اين نقطه قوت را بداند و از آن بيشترين بهره را برداشت کند. جوان براي درک بهتر خويشتن خود و نيز آشنايي با محيط پيرامونش ، نياز به راهنمايي و آگاهي دارد. او همواره در حال رشد ونمو است و رشد جسمي اش به طور طبيعي با حالت ها و هيجان ها ي روحي و عاطفي همراه است. جوان و نقش او در اجتماع نيز از ديرباز، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مورد توجه انديشمندان علوم اجتماعي و نيز متفکران اسلامي قرار گرفته است و در اين عرصه، پژوهش هاي راهبردي و کاربردي فراواني تأليف شده است.ارائه پيشينه اي از اين پژوهش ها زمينه ساز پژوهش هاي برتر و مطلوب تر در آينده است.»

اين کتاب در هفت بخش تنظيم شده است و در هر بخش، کتاب هايي که در اين موضوع تأليف شده اند، پس از بيان مشخصاتشان، معرفي شده اند. بخش هاي اين کتاب عبارتند از:

1. جوان از ديدگاه اسلام
2. جوان از ديدگاه حضرت امام (رحمه الله) و مقام معظم رهبري
3. جوان و تربيت
4. جوان و خانواده
5. جوان و مسائل اجتماعي
6. روابط دختر و پسر
7. آسيب شناسي نسل جوان
قلمرو پژوهش کتاب شناسي حاضر، زبان فارسي است و از نظر زماني، تا سال 1386 را دربردارد. در ضمن، کار بر روي کتاب هاي منتشر شده و موجود در ايران متمرکز شده است. از اين رو، تمامي کتاب هايي را که در اين کتاب شناسي، توصيف شده اند، در کتابخانه هاي مهم و معتبر کشور مي توان يافت.
در پايان کتاب نيز، براي دسترسي آسان به پديدآورندگان آثار، نمايه اشخاص، و نيز به منظور شناسايي آسان موضوع ها، نمايه جامع موضوعي فراهم آمده است، تا بدين وسيله پژوهشگران ارجمند درکوتاه ترين زمان ممکن، بتوانند از جزئي ترين موضوع در زمينه جوان آگاه شوند.
منبع: کتاب گلبرگ شماره 122




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.