خریداران واقعی اسید فسفریک این نکات را می‌دانند و بعد خرید می‌کنند!

اسید فسفریک خالص معمولاً به شکل یک جامد کریستالی سفید رنگ و بی‌بو با چگالی ۲. ۰۳۰ گرم در سانتی‌متر مکعب است. نقطه ذوب آن ۴۲. ۴ درجه سانتیگراد و غیر سمی و غیر فرار است.
چهارشنبه، 1 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
خریداران واقعی اسید فسفریک این نکات را می‌دانند و بعد خرید می‌کنند!
در دنیای امروز، اسید‌ها به جز جدایی ناپذیر در زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و به طور مداوم هر روز در شیمی و زندگی روزمره با آن‌ها مواجه می‌شویم. این مواد در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها نسبت به بقیه پرکاربردتر هستند. یکی از این اسید‌های فعال و پرکاربرد اسید فسفریک است.

اسید فسفریک با نام‌های دیگر، فسفریک اسید و اسید اورتوفسفریک، یک مایع کریستالی بی‌رنگ و بی‌بو و یک محصول فوق‌العاده متنوع است که در طیف وسیعی از کاربرد‌ها استفاده می‌شود.

این ماده به طور معمول به عنوان یک معرف شیمیایی استفاده می‌شود. اسید یک مولکول بسیار قطبی است، به این معنی که بسیار محلول در آب است. در استفاده از مواد غذایی، از این افزودنی برای اسیدی کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود و طعمی تند/ترش ایجاد می‌کند.

به دلیل هزینه کم، ممکن است برای چنین کاربرد‌هایی نسبت به جایگزین‌هایی مانند اسیدسیتریک استفاده شود.
 

خواص اسید فسفریک دوست داشتنی

از خواص شیمیایی و فیزیکی آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

اسید فسفریک خالص معمولاً به شکل یک جامد کریستالی سفید رنگ و بی‌بو با چگالی ۲. ۰۳۰ گرم در سانتی‌متر مکعب است. نقطه ذوب آن ۴۲. ۴ درجه سانتیگراد و غیر سمی و غیر فرار است.

این ماده با فرمول شیمیایی H ۳ PO ۴ می‌تواند تا سه یون H+ آزاد کند. با توجه به این خاصیت، می‌تواند در مقایسه با سایر اسید‌های معدنی واکنش متفاوتی نشان دهد و در واکنش با باز‌ها معمولاً منجر به تشکیل سه کلاس نمک می‌شود.

اگر بخواهیم در مورد فرایند‌های تولید اسید فسفریک صحبت کنیم، متن مقاله ما به درازا کشیده می‌شود، پس به طور خلاصه این مطلب را به زبان می‌آوریم که این ماده با استفاده از دو فرایند مرطوب و حرارتی تولید می‌شود.

در فرایند حرارتی محصول تولید شده، خلوص بیشتری دارد و برای کاربرد‌های غذایی و دارویی مناسب است. محصول فرایند مرطوب بیشتر در تولید کود به کار گرفته می‌شود.
 

کاربرد‌های اسید فسفریک تطبیق‌پذیر

در دنیای مواد شیمیایی صنعتی، اسید فسفریک به عنوان یکی از همه کاره‌ترین‌ها برجسته است. از ضد زنگ زدگی اسید فسفریک گرفته تا اسید فسفریک درجه پزشکی و غذایی، این یک ماده شیمیایی است که در بخش‌های صنعتی بی‌شماری یافت می‌شود.

در کشاورزی

از مهمترین و پرکاربردترین استفاده‌های اسید فسفریک حوزه کشاورزی است. این ماده به عنوان یک عامل طعم دهنده در خوراک طیور و دام استفاده می‌شود و کاربرد مهمی مانند تولید کود را بر عهده دارد.
 
 
خریداران واقعی اسید فسفریک این نکات را می‌دانند و بعد خرید می‌کنند!


در دندانپزشکی

این ماده همچنین در دندانپزشکی استفاده می‌شود که در آن دندانپزشکان اغلب از این ترکیب شیمیایی به عنوان محلول اچینگ و برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند.

اسید فسفریک در محصولات پاک‌کننده دهان نیز یافت می‌شود. از طرف دیگر، در دارو‌های ضدتهوع حضور دارد.

از بین برنده زنگ زدگی

در از بین بردن زنگ زدگی و پاک کردن آن از اجزای فلزی از اسیدفسفریک استفاده می‌شود. در فرآیند پوشش تبدیل فسفات استفاده می‌شود و به مقاومت در برابر خوردگی کمک می‌کند.
 

محصولات مراقبت از پوست

فسفریک اسید بیشتر در تنظیم یا کنترل سطح pH در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. خمیر دندان، صابون و مواد شوینده نیز حاوی این ماده هستند.
 

در صنعت غذا و نوشیدنی

اسید فسفریک اغلب به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می‌شود و عمدتاً برای اسیدی کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود و به ایجاد یک طعم خاص در آن‌ها کمک می‌کند.


 
خریداران واقعی اسید فسفریک این نکات را می‌دانند و بعد خرید می‌کنند!
 

سایر برنامه‌ها

از اسید اورتوفسفریک در تولید پیل‌های سوختی استفاده می‌شود.

در تولید کربن فعال و پردازش نیمه هادی مرکب کاربرد دارد.

از این ماده در صنایع لبنی نیزاستفاده می‌شود.
 

ایمن بودن اسیدفسفریک در دنیای سلامت

بسیاری از مردم در دنیای سلامت، اسید اورتوفسفریک را به عنوان یک ماده مضر می‌دانند، در حالی که این اطلاعات نادرست است و این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می‌شود.

اسید فسفریک میزان فسفر در بدن را تأمین می‌کند و باید در حد مجاز استفاده شود. نیاز روزانه هر فرد به فسفر ۷۰۰ میلی گرم در روز است که اگر از این نیاز فراتر رود باعث تجمع این ماده در جریان خون می‌شود.
 

فواید اسیدفسفریک و فسفر برای سلامتی عبارتند از:

محکم نگه داشتن استخوان‌ها و دندان‌ها

کمک به انقباض عضلات

کمک به ریکاوری عضلات پس از ورزش

فیلتر کردن و حذف مواد زائد از کلیه‌ها

ارتقاء هدایت عصبی سالم در سراسر بدن

ساخت DNA و RNA

مدیریت مصرف انرژی و ذخیره انرژی بدن

درجات فنی اسیدفسفریک

اسید فسفریک به صورت تجاری دارای درجات فنی متفاوتی است، از کیفیت کشاورزی (خلوص نسبتاً کم) تا فنی (از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خلوص) تا FCC (کد‌های مواد شیمیایی مواد غذایی) با کیفیت اسید فسفریک حداقل ۷۵ درصد و همچنین اسید فسفریک الکترونیکی با درجه خلوص ۸۰ درصد و خلوص کمتر از ۸۰ درصد در بازار موجود است.

اسید فسفریک با خلوص بالا که در تولید الکترونیک و میکروالکترونیک استفاده می‌شود به عنوان اسید فسفریک درجه الکترونیکی شناخته می‌شود.

این گرید عمدتاً در ساخت نیمه هادی‌ها، پانل‌های نمایشگر کریستال مایع لایه نازک و مدار‌های مجتمع در مقیاس بزرگ مانند VLSI و ULSI و سایر موارد استفاده می‌شود.

خرید اسیدفسفریک

پس اگر از خریداران واقعی اسیدفسفریک هستید، با توجه به کاربردی که از اسید فسفریک انتظار دارید، می‌توانید اسیدفسفریک مورد نیاز خود را شناسایی و سپس خرید کنید.

پرشین یوتاب توزیع‌کننده تخصصی اسید فسفریک در تلاش است که خواسته‌های شما را در کاربرد‌های مختلف این ماده به خوبی برآورده کند.

این شرکت محصولاتی مانند اسید فسفریک را به صورت عمده به فروش می‌رساند و گزینه‌هایی بیشتری برای تصمیم‌گیری هوشمندانه و اقتصادی به شما می‌دهد.

از مهمترین نکاتی دیگری که خریداران واقعی اسید فسفریک می‌دانند و بعد خرید می‌کنند، این است که این مایع بی‌رنگ شفاف و بی‌بو نخواهد سوخت.

اما می‌تواند محصولات تجزیه‌پذیر بسیار خطرناک را تشکیل دهد و در تماس با فلزات گاز هیدروژن قابل اشتعال را آزاد کند که این گاز خورنده است و باعث سوختگی شدید در پوست و آسیب به چشم‌ها می‌شود.

به شدت با باز‌های قوی (مانند هیدروکسید سدیم) واکنش نشان می‌دهد. افزایش خطر آتش سوزی و انفجار در تماس با عوامل اکسید‌کننده قوی (مانند اسید پرکلریک) و در تماس با فلزات (مانند آلومینیوم) مواد شیمیایی قابل اشتعال ایجاد می‌کند. در تماس با فولاد کربن، آلیاژ‌های آلومینیوم و سایر فلزات خورنده است.

برای نگهداری فسفریک اسید، آن را در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب و محافظت شده از رطوبت نگهداری کنید. از مواد ناسازگار مانند فلزات، عوامل اکسید‌کننده، قلیا‌ها و مواد قابل احتراق دور نگهداشته شود. این اسید باید در ظرف فلزی که با تخته فیبر روکش شده و در داخل با پلی‌اتیلن قوی پوشیده شده نگهداری شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما