تعمیرات فرش چرم

فرش چرم یکی از انواع فرش‌های با ارزش و گران‌قیمت می‌باشد که با استفاده از پوست حیوانات و چرم‌های مصنوعی ساخته می‌شود و بیشتر به‌عنوان یک وسیله تزئینی در دکوراسیون منزل از آن استفاده می‌شود
پنجشنبه، 6 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تعمیرات  فرش چرم
انواع مختلف فرش‌ها در اثر گذشت زمان و یا برخورد با وسایل مختلف امکان دارد که نقص‌هایی در آن‌ها به وجود بیاید که نیاز به تعمیر داشته باشند تا فرش حالت اولیه خود را حفظ کند و ظاهر ناپسند نداشته باشد.

هر کدام از فرش‌ها به شیوه خودشان تعمیر می‌شود و باید از موادی برای تعمیر آن‌ها استفاده کرد که ازهم ‌جنس فرش باشد و باعث به‌هم‌ریختگی نقشه فرش و ترکیب آن نشود.

یکی از انواع فرش‌ها، فرش چرم می‌باشد که تعمیر آن باید به‌صورت تخصصی انجام بگیرد و این کار توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود.

فرش چرم چیست ؟

فرش چرم یکی از انواع فرش‌های با ارزش و گران‌قیمت می‌باشد که با استفاده از پوست حیوانات و چرم‌های مصنوعی ساخته می‌شود و بیشتر به‌عنوان یک وسیله تزئینی در دکوراسیون منزل از آن استفاده می‌شود و به‌عنوان زیرانداز نمی‌توان از این نوع فرش استفاده کرد .

انواع فرش چرم

فرش چرم با توجه به این‌که از چه روشی ساخته شده‌ است و همچنین طرحی که برای ساخت آن بکار برده شده‌ است به انواع مختلفی تقسیم می‌شود

1- فرش چرم چهل‌تکه

این نوع فرش چرم از وصل شدن قطعات مختلف چرم به‌ هم، به وجود می‌آید و ترکیبی که از وصل شدن این تکه‌های چرم به وجود می‌آید، یک ترکیب زیبا می‌باشد و باعث می‌شود یک فرش زیبا ساخته شود، که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

باید دقت کرد که در وصل کردن این تکه چرم‌ها باید از نخ مرغوب استفاده کرد که باعث از هم گسستگی تکه‌های چرم نشود که در نتیجه جدا شدن این تکه‌ها، بافت فرش کلاً از هم پاشیده شود .

 
تعمیرات  فرش چرم


 

2- فرش چرم یک تکه

این‌گونه فرش‌های چرم به‌ صورت یک تکه می‌باشند که بیشتر از پوست حیوانات این فرش‌ها ساخته می‌شوند و هیچ‌گونه دوختی در این‌گونه فرش‌ها وجود ندارد و به ‌صورت یک تکه هستند .
 

3- فرش ترکیبی 

این‌گونه فرش‌های چرم ترکیبی از فرش دست‌باف و تکیه‌های چرم می‌باشد و هر نقشه‌ای که برای این‌گونه فرش‌ها استفاده می‌شود و بسیار زیبا و دل‌نشین می‌باشد به‌همین خاطر این‌گونه فرش‌ها طرف‌داران زیادی دارد .


تعمیرات  فرش چرم
 

تعمیر فرش چرم

اگر فرش شما دچار پوسیدگی و پارگی شد می‌توانید برای تعمیر آن از راهکارهای زیر استفاده کنید

1- استفاده از رنگ مخصوص چرم

اگر آسیب فرش چرم به‌ صورت پوسته پوسته شدن باشد و یا پارگی آن به صورتی است که می‌توانید تکه‌های آن را به‌هم نزدیک کنید، می‌توانید با روش رنگ کردن آن، به تعمیر آن بپردازید.

بدین‌صورت، محلی که پوسته پوسته شده ‌است را کاملاً از گرد و خاک تمیز می‌کنید و سپس از رنگ مخصوص چرم که هم‌رنگ فرش می‌باشد استفاده کرده و بر روی مکان مورد نظر رنگ را اسپری می‌کنید، به صورتی که با بقیه سطح فرش یکسان شود.

امّا اگر آن قسمت دارای پارگی می‌باشد ابتدا یک پارچه را توسط چسب در قسمت زیری فرش چرم بچسبانیم و سعی کنیم لبه‌های چرم را تا حد ممکن به‌هم نزدیک کنیم و بعد از این‌که این لبه‌ها به‌هم نزدیک شدند، بر روی پارگی مقدار چسب مخصوص چرم ریخته و به آن زمان می‌دهیم تا چسب کاملاً خشک شود.

بعد از این‌که چسب به‌صورت کامل خشک شد با رنگی مخصوص چرم آن را رنگ می‌کنیم باید دقت کنید رنگ‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود بسیار با کیفیت باشد و خود رنگ باعث آسیب به فرش نشود .
 

2- استفاده از تکه‌های چرم

اگر میزان پارگی فرش زیاد می‌باشد و آسیبی که به آن وارد شده به گونه‌ای می‌باشد که نتوانیم با رنگ آن را پوشش دهیم می‌توانید با تکه‌هایی از چرم که هم‌رنگ فرش، باشد آن قسمت‌ها را رفوگری کنیم .

به این صورت که از یک تکه چرم بزرگ‌تر از میزان پارگی استفاده کرده و آن را با چسب مخصوص چرم بر روی فرش می‌چسبانیم البته باید دقت کنید قبل‌از این‌که این تکه چرم را بر روی فرش قرار دهید محلی که می‌خواهید چرم را بر روی آن بچسبانید باید کاملاً تمیز باشد و با یک دستمال مرطوب آن سطح را تمیز می‌کنید

و اجازه می‌دهیم فرش به‌ صورت طبیعی خشک شود و سپس تکه چرم را به آن می‌چسبانید.

می‌توانید اطراف این تکه‌های چرم را با رنگ مخصوص پر کنید و پولیش بزنید که هیچ‌گونه اثری از وصله بر روی فرش مشخص نباشد. البته وصله کردن، چرم‌های فرش‌های چهل‌تکه راحت‌تر می‌باشد و چون خود این فرش‌ها از چرم‌های مختلف ساخته‌شده است، می‌توانیم کار ترمیم این‌گونه فرش‌ها را زودتر انجام دهید.

اما باید دقت کنید چرمی که برای تعمیر فرش استفاده می‌شود، باید هم‌جنس چرم فرش باشد که در اثر گذشت زمان دوباره دچار مشکل نشود.
 

3- استفاده از مایع چرم

یکی از موادی که برای تعمیر فرش چرم استفاده می‌شود و اثر آن رضایت‌بخش می‌باشد و استفاده از مایع چرم می‌باشد که این مایع چرم در ابزار فروشی‌ها موجود می‌باشد و به‌صورت زیر برای ترمیم فرش استفاده می‌شود

قسمتی که باید ترمیم شود باید عاری از هرگونه آلودگی باشد تا زمانی‌که مایع چرم را بر روی آن می‌ریزیم این مایع چرم به‌خوبی جذب فرش شود. سپس اجازه می‌دهیم در محیطی که دارای تهویه باشد فرش به‌ صورت عادی خشک شود .

فرش‌های چرمی که به ‌صورت ترکیبی هستند باید به گونه‌ای متفاوت تعمیر شوند و قسمت‌هایی از فرش که  دست‌باف می‌باشد باید به روش فرش‌های دست‌باف تعمیر شود.

لازم به ذکر است که تعمیر فرش چرم را، با توجه به قیمت بالایی که این‌گونه فرش‌ها دارند، نباید در منزل انجام دهید و این کار را به افراد کارشناس بسپارید تا بتوانند با تجربه‌ای که در این کار دارند بهترین تعمیر را برای فرش شما انجام دهند به صورتی که ارزش فرش شما حفظ شود .


 
تعمیرات  فرش چرم



فرش‌های چرم بیشتر به‌عنوان یک وسیله تزئینی استفاده می‌شوند بنابراین نباید در اتاق‌های نشیمن و اتاق کودک از این‌گونه چرم‌ها استفاده کرد.

و در مراقبت از فرش‌های چرم باید دقت زیادی به خرج داد، تا این‌گونه چرم‌ها دچار پارگی و یا پوسته‌پوسته شدن نشوند.

فرش‌های چرمی که از چرم طبیعی به دست آمده‌اند نسبت‌به فرش‌هایی که از چرم مصنوعی ساخته‌ شده اند مقاوم‌تر هستند.

اما باید برای مراقبت از این‌گونه فرش‌ها به شیوه زیر عمل کنید :

1- اجازه ندهید که گرد و خاک بر روی این فرش‌ها به مدت‌زمان طولانی باقی بماند و روزانه این فرش‌ها را توسط جاروبرقی با قدرت مکش پایین جارو کنید.

2- فرش چرم نباید در نزدیکی حرارت پهن شود زیرا نسبت‌به حرارت حساس بوده و باعث پوسته پوسته شدن چرم می‌شود البته چرم‌های طبیعی نسبت ‌به حرارت مقاوم می‌باشند .

3- هرچند روز یک‌بار سطح فرش‌ها را با دستمالی که با مقداری آب و سرکه مرطوب شده ‌است تمیز کنید تا گرد و خاک به درون این‌گونه فرش‌ها نفوذ نکند.

4- هرگز برای شست‌وشوی این‌گونه فرش‌ها از پودرهای شوینده و ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید. زیرا پودر شوینده باعث می‌شود فرش‌های چرم خشک و غیر قابل‌انعطاف شوند .

5- اگر احساس کردید که فرش نسبت ‌به حالت اولیه دارای خشکی می‌باشد از واکس‌های مخصوص این‌گونه چرم‌ها استفاده کنید تا فرش نرم شود. همچنین می‌توانید از روغن زیتون خالص برای نرم کردن فرش چرم استفاده کنید .

 6- فرش ها را در جاهایی که در معرض رفت ‌وآمد هستند، پهن نکنید زیرا این فرش‌ها نسبت‌به پا خوردگی حساس بوده و حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و بیشتر به‌عنوان دیوارکوب از این‌گونه فرش استفاده می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.