۴ فواید بی سی ای ای در بدنسازی طبق آخرین تحقیقات علمی

اگر بعد از انجام تمرینات ورزشی و باشگاه، احساس درد می‌کنید مصرف BCAA می‌تواند در کاهش درد به شما کمک کند
شنبه، 29 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
۴ فواید بی سی ای ای در بدنسازی طبق آخرین تحقیقات علمی
مکمل‌ BCAA (آمینواسید‌های شاخه‌دار) از جمله مکمل‌های محبوب در بین ورزشکاران و بدنسازان است. این مکمل‌ با هدف تقویت عملکرد و رشد ماهیچه‌ها و مزایای سلامتی دیگر که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، تولید می‌شود.

در این مقاله ابتدا خلاصه‌وار توضیح می‌دهیم که مکمل بی سی ای ای چیست. سپس فواید بی سی ای ای را به طور کامل توضیح می‌دهیم. در آخر هم به ترکیبات مکمل BCAA اشاره می‌کنیم. به شما اطمینان می‌دهیم که با مطالعه این مقاله با خواص مکمل بی سی ای ای به طور کامل آشنا خواهید شد.

مکمل BCAA چیست؟

بدن از آمینو اسید‌ها برای ساخت پروتئین استفاده می‌کند که از مواد اصلی سازنده سلول‌، بافت و اندام به حساب می‌آیند. ۲۰ نوع اسید آمینه در بدن هر شخص وجود دارد که ۹ عدد از آن‌ها به عنوان آمینو اسید‌های ضروری بدن شناخته می‌شوند.

بین این ۹ آمینو اسید ۳ آمینو اسید با عنوان اسید آمینه شاخه دار (Branched-chain Amino Acids) شناخته می‌شوند که عبارت‌اند از:
  • لوسئین (Leucine)
  • ایزولوسئین (Isoleucine)
  • والین (Valine)

خواص و فواید بی سی ای ای (‌BCAA) چیست؟

 
۴ فواید بی سی ای ای در بدنسازی طبق آخرین تحقیقات علمی


در رابطه با مکمل بی سی ای ای در سایت بتادارو آمده است که:
مصرف مکمل و قرص BCAA مزایای بسیاری برای بدنسازان به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این مکمل می‌توان به تقویت عضله سازی، ریکاوری دقیق عضلات پس از تمرین و بهبود انرژی اشاره کرد.

مکمل بدنسازی BCAA از طریق افزایش سنتز پروتئین عضلات و کاهش تخریب آن‌ها، اثرات آنابولیکی بر متابولیسم بدن دارند.
در ادامه هر یک از فواید بی سی ای ای را جداگانه توضیح می‌دهیم.
 

افزایش حجم عضلات

یکی از چشمگیرترین فواید مصرف بی‌سی ای ای چه در بانوان و چه در آقایان، کمک به افزایش حجم عضلات است. طی یک مطالعات انجام شده افرادی که مکمل بی‌سی‌ای‌ای را استفاده کردند، ۲۲ درصد بیشتر از گروه کنترل رشد عضلانی را تجربه کرده‌اند.

دقت داشته باشید استفاده از این مکمل‌ در کنار رژیم غذایی که تأمین‌کننده اسید آمینه‌های ضروری بدن باشند نقش مهمی در به حداکثر رساندن رشد عضلانی خواهند داشت.
 

تسریع ریکاوری بعد از تمرین

اگر بعد از انجام تمرینات ورزشی و باشگاه، احساس درد می‌کنید مصرف BCAA می‌تواند در کاهش درد به شما کمک کند. مصرف آن باعث می‌شود تا تجزیه پروتئین در حین ورزش کاهش پیدا کرده و به دنبال آن آسیب‌های عضلانی کمتر شود. از جمله خواص مکمل بی‌سی ای ای، کاهش درد و خستگی عضلانی در صورت مصرف کردن آن قبل از تمرین است.
 

جلوگیری از تحلیل عضلات

 
۴ فواید بی سی ای ای در بدنسازی طبق آخرین تحقیقات علمی


تحلیل عضلات و از دست دادن توده عضلانی بخشی طبیعی از روند پیری است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد. این عارضه سارکوپنی نامیده می‌شود که به عنوان یک عارضه جانبی و ایجاد شرایط مزمن برای تشکیل سرطان شناخته می‌شود. یکی از فواید بی‌سی ای ای (BCAA) جلوگیری از کاهش توده‌های عضلانی است.
 

افزایش استقامت بدنی

افزایش میزان استقامت بدنی از دیگر فواید BCAA به شمار می‌رود که موجب بهبود عملکرد ورزشی افراد در باشگاه می‌شود. مصرف BCAA نه تنها می‌تواند موجب رشد عضلات شود و درد را کاهش دهد بلکه می‌تواند استقامت بدنی را هم بهتر کند.
 

افزایش چربی سوزی و کاهش وزن

از دیگر خواص مکمل بی‌سی ای ای می‌توان به افزایش توده بدون چربی و کاهش مقدار چربی در بدن اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است افرادی که از مکمل BCAA در رژیم خود استفاده می‌کنند به کاهش وزن قابل توجهی دست پیدا می‌کنند.
 

بهبود سلامت کبد

تعداد زیادی از افراد درگیر بیماری سیروز به آنسفالوپاتی کبد دچار می‌شوند که در این حالت کبد نمی‌تواند سموم خون را از بین ببرد و در نهایت عملکرد مغز دچار اختلال می‌شود. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که آمینو اسید‌های شاخه‌دار از جمله BCAA ممکن است برای افرادی که به بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت، سیروز و سرطان کبد مبتلا هستند مفید باشد.

ترکیبات مکمل BCAA

۴ فواید بی سی ای ای در بدنسازی طبق آخرین تحقیقات علمی

 
بعد از بررسی فواید بی سی ای ای نوبت به ترکیبات این مکمل می‌رسد. ترکیبات بی ‌سی ‌ای ‌ای شامل سه آمینو اسید ضروری برای بدن شامل لوسین، ایزولوسین و والین می‌باشد. در سایت معتبر Medical News Today آمده است که BCAA در مواد غذایی مختلف مانند غذاهای زیر وجود دارد:
  • گوشت قرمز، مرغ، ماهی
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی مانند شیر و پنیر
  • آجیل و دانه‌ها
  • محصولاتی مانند سویا
  • حبوبات از جمله لوبیا، نخود و عدس
علاوه بر این شما می‌توانید این ۳ آمینو اسید ضروری را با مصرف مکمل BCAA هم دریافت کنید.

در این صورت توصیه می‌شود آن را طبق دستورالعمل درج شده بر روی بسته‌بندی محصول مصرف کنید.

بهتر است مکمل بی‌سی ای ای را قبل از تمرین یا قبل از خواب استفاده کنید. برای دستیابی به نتایج رضایت بخش، استفاده روزانه از آن حتی در روز‌هایی که ورزش نمی‌کنید هم می‌تواند مفید باشد.

کلام آخر در مورد خواص و فواید بی سی ای ای

در این مقاله ابتدا توضیح دادیم که مکمل BCAA چیست و سپس فواید مصرف بی سی ای ای (‌‌BCAA) را به طور کامل شرح دادیم. در آخر هم به ترکیبات این مکمل پرداختیم. همانطور که دیدید آمینو اسید های شاخه دار در بدن تولید نمی‌شوند و لازم است با مصرف مواد غذایی مختلف یا مکمل BCAA نیاز بدن خود را به آنها تامین کنید.

اگر می‌خواهید در خصوص دیگر انواع مکمل بدنسازی هم اطلاعات کسب کنید، کافی است به مقاله زیر مراجعه کنید:

https://betadarou.com/mag/types-of-bodybuilding-supplements/

قیمت و خرید بی سی ای ای در بتادارو

شما می‌توانید برای خرید بی سی ای ای به بتادارو (betadarou.com) مراجعه کنید. بتادارو از جمله داروخانه‌های آنلاین معتبر است که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته است به یکی از بزرگترین داروخانه های آنلاین کشور تبدیل شود.

بتادارو ضمن ارائه مشاوره جهت خرید محصول مناسب، ارسال سفارشات را هم بسیار سریع انجام می‌دهد. ضمانت اصالت محصولات و امکان ارسال با پست پیشتاز یا تیپاکس هم از دیگر خدمات این داروخانه اینترنتی است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما