دستور پخت کوکی گردویی

امروز می خواهیم یک مدل کوکی آموزش دهیم، طعم شکر قهوه ای با دارچین به همراه گردوی برشته شده فوق العاده است. قول می دهیم عاشق این کوکی شوید همراه ما باشید.
پنجشنبه، 17 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت کوکی گردویی

مواد لاز م برای تهیه خمیر کوکی

مواد غذایی مقدار
گردو( گردوها از وسط نصف شده باشند) یک و یک چهارم پیمانه (150 گرم)
آرد همه منظوره، مقداری بیشتر برای باز کردن خمیر روی سطح کار دو و یک چهارم پیمانه (281 گرم)
بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک دوم  قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ درشت به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه آیسینگ

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک شش قاشق غذا خوری (85 گرم)
شکر قنادی، الک شده یک و نیم پیمانه (180 گرم)
شیر سه قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک دوم قاشق چای خوری
نمک کمی (اختیاری)


طرز تهیه کوکی گردویی

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع کوکی بسیار خوش عطر و طعم که از خوردن آن لذت خواهید برد آشنا کنیم. در اصل این کوکی ها شبیه شیرینی های شکری کلاسیک هستند با این تفاوت که بسیار خوشمزه ترند.
کوکی‌های گردویی با طعمی کاملاً فراموش نشدنی و بسیار خوشمزه هستند که با موادی در دسترس و آسان تهیه می شوند، همراه ما باشید.

مرحله اول: برشته کردن گردو
گردو با طعم فوق العاده ای که دارد یکی از مواد خوش طعم در آشپزی است که می‌توانید آن را در دستور العمل‌های محبوبی مانند پای گردو، کیک گردو کرن بری استفاده کنید. اما آیا تا به حال آن ها را قبل از استفاده در دستور پخت برشته کرده اید که ببینید چه مزه ای دارد؟ پس همراه ما باشید.
برای برشته کردن گردو داخل سینی فرکاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی قرار می دهیم و یک و یک چهارم پیمانه گردو را روی آن می ریزیم و سینی را به مدت 8 تا 10 دقیقه در فر می گذاریم. به همین راحتی گردوها برشته می شوند.
سینی را از فر خارج کرده اجازه می دهیم گردوها به اندازه کافی سرد شوند، حالا گردوهای برشته شده را با چاقو ریز خرد می کنیم و یا در غذاساز میریزیم و آسیاب می کنیم.گردو باید کاملاً ریز خرد شود تا بتوانیم خمیر به راحتی با کاتر شیرینی برش بدهیم.
نکته: گردو زمانی که با خمیر شیرینی مخلوط می شود کمی چرب می شود، بنابراین دقت کنید که کره چرب نباشد همچنین مطمئن شوید که کره به دمای اتاق رسیده باشدطوری که وقتی با انگشت فشار می دهید مقداری فرورفتگی ایجاد شود و کره ذوب نشده باشد دمای کره حدود 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) باشد
نکته: حدود سه چهارم پیمانه (90 گرم) از گردو را در خمیر استفاده می‌کنیم و بقیه را برای تزئین روی کوکی‌های سرد نگه می‌داریم.

دستور پخت کوکی گردویی

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد خشک
دو و یک چهارم پیمانه آرد، یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری دارچین و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ریخته و ​​با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ با استفاده از همزن دستی یا برقی سه چهارم پیمانه کره و سه چهارم پیمانه شکر قهوه ای را با سرعت بالا حدود 2 دقیقه با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و کرم رنگ شوند. حالا یک عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و با دور تند حدود 1 دقیقه هم می زنیم تا مخلوط شوند. مواد قسمت کناره های کاسه را با لیسک وسط کاسه جمع می کنیم و مجدداً به میزان لازم هم می زنیم تا خوب باهم ترکیب شوند.

مرحله چهارم: درست کردن خمیر کوکی
مواد خشک را الک کرده و کم کم به مواد مرطوب اضافه می کنیم و آرام باهم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. بعد سه چهارم پیمانه (90 گرم) گردوی خرد شده برشته شده را اضافه می کنیم و هم میزنیم، خمیر نسبتاً نرمی به دست می آید.
نکته: اگر خمیر خیلی نرم و چسبناک به نظر می‌رسد، می توانید یک قاشق غذا خوری دیگر آرد اضافه کنید

دستور پخت کوکی گردویی

مرحله پنجم: سرد کردن خمیر
خمیر را به 2 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را روی یک تکه کاغذ روغنی آرد پاشی شده یا یک ورقه پخت سیلیکونی آردپاشی شده قرار می دهیم. با وردنه ای که آرد پاشی شده خمیر را به ضخامت حدود یک چهارم اینچ (نیم سانت) باز می کنیم. اگر خمیر خیلی چسبناک باشد از آرد بیشتری استفاده می کنیم.
نکته: خمیر را به هر شکلی که دوست داشته باشید می توانید باز کنید، فقط توجه کنید که ضخامت هر دو تکه خمیر به طور مساوی یک چهارم اینچ باشد
حالا سطح یکی از خمیرهای با شده را کمی آرد پاشی می کنیم و یک تکه کاغذ روغنی روی آن قرار می دهیم (این کار از چسبیدن خمیر جلوگیری می کند) بعد دومین خمیر باز شده را روی آن می گذاریم آن ها را با پلاستیک یا فویل آلومینیومی می پوشانیم و سپس حداقل 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار می دهیم.
نکته: اگر می خواهید خمیر را بعدا استفاده کنید حداکثر به مدت 2 روز می توانید آن را در یخچال نگهدارید
نکته: حتما دقت کنید که خمیر باید سرد شود چون با این روش کوکی‌ها شکل کاتر خود را در فر حفظ می کنند. اگر قبلا سعی کرده اید خمیر شیرینی را بعد از خنک شدن باز کنید حتما به یاد می آورید که چقدر کار سخت بود پس خمیر را در حالی که هنوز نرم است باز کنید و سپس سرد کنید و توجه کنید که خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید زیرا قسمت های کوچکتر را راحت تر می توان باز کرد

مرحله ششم: برش زدن و پخت خمیر کوکی
پس از سرد شدن خمیر، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. داخل سینی فر 2 تا 3 ورقه پخت سیلیکونی و یا کاغذ روغنی می گذاریم بعد تکه بالایی خمیر را با احتیاط از یخچال خارج می کنیم. دقت کنید که اگر خمیر به تکه پایینی چسبیده باشد، دست خود را زیر آن می کشیم تا کمک کند آن را برداریم. حالا با استفاده از کاتر شیرینی، خمیر را به شکل دلخواه برش می دهیم. خمیر باقیمانده را دوباره باز می کنیم و برش می دهیم و این کار را ادامه می دهیم تا خمیر تمام شود. همین مراحل را با تکه دوم خمیر تکرار می کنیم. (به نظر خمیر زیادی نیست، اما از تکه های خمیری که دوباره باز می کنیم، کوکی های زیادی به دست می آید)
در این مرحله کوکی ها برش خورده را داخل سینی فر با فاصله حدود 3 اینچ از هم می چینیم. سینی را داخل فر گذاشته و کوکی ها را به مدت 12 تا 13 دقیقه یا تا زمانی که اطراف لبه‌ها کمی قهوه‌ای شوند، می پزیم.
نکته: اگر فر شما دارای نقاط داغ است، بعد از گذشت نیمی از زمان سینی را بچرخانید تا کوکی ها یکدست پخته شوند
بعد از پخت شیرینی ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم به مدت 5 دقیقه داخل سینی فر بمانند و خنک شوند، سپس روی توری سیمی منتقل می کنیم تا قبل از تزئین کاملا خنک شوند. توجه کنید که نیازی نیست روی کوکی ها را بپوشانید زیرا خنک می شوند

دستور پخت کوکی گردویی

دستور پخت کوکی گردویی

مرحله هفتم: درست کردن آیسینگ
شش قاشق غذا خوری کره را به شکل مکعب خرد می کنیم و می گذاریم به دمای محیط برسد سپس در تابه ای به رنگ روشن می ریزیم (رنگ روشن به شما کمک می کند تا ببینید کره چه زمانی شروع به قهوه ای شدن می کند) تابه  را روی حرارت متوسط می گذاریم تا ​​آب شود و مدام هم می زنیم.  پس از ذوب شدن کره شروع به کف کردن می کند به هم زدن ادامه می دهیم، بعد از 5 تا 8 دقیقه، کره شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند. متوجه خواهید شد که لکه‌های قهوه‌ای کم ‌رنگ در کف تابه تشکیل می‌شوند و عطری شبیه به آجیل خواهد داشت. پس از قهوه ای شدن، بلافاصله از روی حرارت برمی داریم و به مدت 5 دقیقه اجازه می دهیم تا خنک شود.  حالا با یک همزن دستی یا برقی کره آب شده قهواه ای را با یک دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل با سرعت متوسط ​ حدود 2 دقیقه هم می زنیم، بعد یک و نیم پیمانه شکر قنادی، سه قاشق غذا خوری شیر اضافه کرده و با سرعت کم به مدت 30 ثانیه هم می زنیم، سپس با سرعت متوسط ​​رو به بالا به مدت 2 دقیقه کامل هم می زنیم تا آیسینگ درست شود کمی از آن بچشید اگر خیلی شیرین شده  کمی نمک اضافه کنید.
نکته: برای ذوب کردن و قهوه ای کردن کره می توانید فر را با دمای 300 درجه فارنهایت (150 درجه سانتیگراد) روشن کرده و گرم کنید سپس کره را به مدت 5 تا 10 دقیقه داخل فر بگذارید

مرحله آخر: تزئین و سرو کوکی ها
بلافاصله برای تزئین سر هر کوکی را در مایه آیسینگ فرو کنید و یا اینکه 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا آیسینگ در دمای اتاق غلیظ شود (از آنجایی که کره در دمای اتاق به حالت جامد در می آید، آیسینگ با سرد شدن غلیظ می شود). سپس با چاقو یا کفگیر از آن روی کوکی ها بریزید دقت کنید که از قیف برای ریختن آیسینگ استفاده نکنید زیرا سریع می بندد و قیف را مسدود می کند. بلافاصله پس از استفاده از آیسینگ، کوکی ها را با باقی مانده گردو خرد شده و برشته شده تزئین کنید.
آیسینگ بعد از چند ساعت در دمای اتاق سفت می شود، بنابراین می توانید به راحتی این کوکی ها را روی هم چیده و سرو کنید.
نکته: روی کوکی های تزئین شده را بپوشانید و تا 3 روز در دمای اتاق یا حداکثر 10 روز در یخچال نگهداری کنید.

نکاتی برای بهتر شدن کوکی ها
کوکی های شکری ساده یا تزئین شده را می توان تا 3 ماه منجمد کرد. اگر تزئین شده اش را می خواهید منجمد کنید باید صبر کنید آیسینگ کاملا ببندد سپس کوکی ها را بین کاغذ روغنی می پیچیم و داخل ظرف مناسب  می چینیم  و در فریزر می گذاریم. برای سرو شیرینی  آن ها را داخل یخچال و یا در دمای اتاق یخ زدایی کنید. همچنین می توانید خمیر کوکی را تا 3 ماه در فریزر قرار دهید. خمیر را در مرحله 5 آماده کنید، به نصف تقسیم کنید، هر دو نیمه را به صورت دیسکی صاف کنید، همانطور که با پوسته پای انجام می دهیم، هر کدام را در پلاستیک بپیچید، سپس فریز کنید. برای آب شدن، دیسک ها را در یخچال ذوب کنید، سپس حدود 1 ساعت به دمای اتاق برسانید. خمیر را مطابق مرحله 6 باز کنید، سپس خمیر رول شده را به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت قبل از برش و پخت در یخچال بگذارید.
در صورت تمایل می توانید گردو را حذف کنید. یا می توانید با مغزهای دیگری مانند بادام و یا فندق جایگزین کنید. به راحتی می توانید آجیل ها را با همان دستورالعمل برشته کردن در بالا برشته کنید.
تخم مرغ حتما باید به دمای اتاق رسیده باشد تا سریع و یکنواخت با خمیر کوکی مخلوط شود.
شما می توانید از کاتر های مختلف برای برش دادن خمیر استفاده کنید.
کوکی گردوی یک کوکی فوق العاده برای تعطیلات آخر هفته و دورهمی هاست این دستور پخت را تهیه کنید و از خوردن آن کنار عزیزانتان لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.